کد خبر: ۱۳۳۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳

حزب حاکم ژاپن نخست‌وزیر جدید را معرفی کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حزب دموکراتیک ژاپن، حزب حاکم این کشور، یوشیهیکو نودا، وزیر دارایی ژاپن را به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب کرده است.

به این ترتیب آقای نودا بعد از کسب رای پارلمان ژاپن در روز سه شنبه (۳۰ اوت)، به عنوان ششمین نخست‌وزیر ژاپن طی پنج سال اخیر کار خود را آغاز خواهد کرد.

نائوتو کان، نخست‌وزیر پیشین روز جمعه گذشته از مقام خود کناره‌گیری کرد. افزایش انتقادها از او به دلیل شیوه مدیریت بحران به‌وجودآمده بعد از زلزله اخیر ژاپن به عنوان یکی از دلایل استعفای آقای کان مطرح می‌شود.

یوشیهیکو نودا، نخست وزیر جدید، با مشکلاتی همچون شکاف سیاسی در پارلمان، اختلاف نظر در حزب حاکم و اجرای برنامه‌های دشوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو خواهد بود.

بازسازی مناطق زلزله‌زده، کنترل نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده فوکوشیما و احیای اقتصاد راکد ژاپن از جمله این مشکلات است.

افزایش مالیات‌ها

آقای نودا، ۵۴ ساله، به داشتن دیدگاه‌های اقتصادی محافظه‌کارانه مشهور است و انتظار می‌رود انتخاب او با استقبال سرمایه‌گذاران در ژاپن که نگران بدهی‌های هنگفت دولتی هستند مواجه شود.

او پیش از این گفته بود که قصد دارد با افزایش مالیات‌ها – از جمله دو برابر کردن مالیات فروش، که در حال حاضر پنج درصد است – میزان بدهی‌های ژاپن را کاهش دهد و به تعهدات دولتی در زمینه تامین اجتماعی عمل کند.

برخلاف نائوتو کان، نخست‌وزیر سابق ژاپن، آقای نودا خواهان از سرگیری فعالیت راکتورهای تعطیل‌شده است و از دیدگاه ژاپنِ عاری از انرژی هسته‌ای حمایت نمی‌کند.

اظهارات او مبنی بر این که ژاپنی‌هایی که بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان جنایتکار جنگی محکوم شده‌اند، دیگر نباید با این عنوان شناخته شوند، خشم چین و کره جنوبی را بر انگیخته است.

حزب دموکراتیک ژاپن در سال ۲۰۰۸ با پیروزی در انتخابات عمومی، به نیم قرن حکومت حزب لیبرال دموکرات پایان داد.

اما در سال ۲۰۱۰ حزب دموکراتیک کنترل مجلس مشاوران، مجلس علیای پارلمان ژاپن را از دست داد و برای تصویب لوایحش در پارلمان ژاپن با مشکل روبرو شد. اختلافات درون حزبی نیز باعث ضعف عملکرد حزب حاکم ژاپن شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین