کد خبر: ۹۹۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴

عراق خسارات جنگ را به ایران نمی‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان در پارلمان عراق در اظهاراتی عجیب مدعی شد حکومت عراق بابت خسارت جنگ ۸ ساله‌، هیچ تعهدی نسبت به‌ ایران ندارد. 

“سامى اتروشى” عضو کمسیون اقتصادی پارلمان عراق در گفتگو با سایت رسمی حزب اتحاد اسلامی کردستان گفت: عراق به‌ هیچ وجه‌ خسارات ایران را پرداخت نخواهد کرد زیرا هیچ تعهدی نسبت به‌ آن ندراد و تنها خسارت کشور کویت را پرداخت خواهد کرد.

اتروشی در مقابل بر ضرورت پرداخت خسارت های دیگر کشورها از سوی عراق تاکید کرد و گفت: عراق آماده‌ پرداخت خسارت کشور کویت است و نسبت به‌ آن تعهد داده‌ است.

حزب اتحاد اسلامی کردستان که در تهران نیز نمایندگی رسمی دارد، از سوی احزاب اتحادیه‌ میهنی و پارت دمکرات کردستان، همواره‌ به‌ دریافت امکانات مادی و معنوی از مقامات عربستان سعودی متهم شده است و‌ احتمالا این اظهارات از آنجا منشاء گرفته‌ است.

اظهارنظر اخیر این نماینده مجلس عراق این پیام را با خود به همراه دارد که سهلانگاری مقامات مسئول کشورمان در پیگیری موضوع دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق، سبب خواهد شد تا در آینده نه تنها چنین موضوعی محقق نشود بلکه طرف عراقی ژست طلبکاری نیز به خود بگیرد.

گفتنی است پیش از این نمایندگان دیگری از پارلمان عراق مانند محمود عثمان، اظهارنظرهای مشابهی داشته اند اما علی رغم تذکر متعدد رسانه ها و همچنین نخبگان وطن دوست کشورمان، دولت تاکنون اقدام ملموسی در خصوص گرفتن غرامت جنگ تحمیلی از عراق نکرده است.

به گزارش کلمه، این سخنان در حالی عنوان می‌شود که 6 ماه پیش احمدی‌نژاد اعلام کرد «غرامت خسارات جنگ جهانی دوم» از متفقین می‌گیرد.

احمدی‌نژاد در آذر ۸۸ در سفری که به دانمارک داشت گفت: سه کشور فاتح جنگ جهانی دوم، یعنی آمریکا شوروی و انگلیس، از خاک ایران و امکانات ایران استفاده و این جنگ را به نفع خود تمام کردند.در این دوره مردم ایران تحت فشارهای زیادی قرار گرفتند و خسارات فراوانی به ایران وارد شد اما هیچ غرامتی به ایران پرداخت نشد.

وی این ادعا را مطرح کرد که ما خسارات وارده از جنگ جهانی دوم را مطالبه می‌کنیم و من گروهی را مامور کرده‌ام که این خسارت را محاسبه کنند و بزودی هم طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل خواهم خواست که خسارت وارده به ایران در جنگ جهانی دوم پرداخت شود.

این اظهارات احمدی‌نژاد در حالی است که هنوز از پیگیری دولت ایران درباره دریافت خسارت حداقل هزار میلیاردی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خبری نیست.

همچنین وی در حالی از گرفتن غرامت از متفقین خبر داد که چند روز پیش احمدی‌نژاد سالروز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم را به مدودف رئیس‌جمهور این کشور تبریک گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین