کد خبر: ۱۶۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴

وزیر اقتصاد: مرغ شاخص اقتصاد ایران شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه مراسم افطار به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز خبرنگار با اعلام خبر راه اندازی بورس ارز در آینده نزدیک جزئیاتی از چگونگی این بورس را تشریح کرد. وی در سخنان خود از این ساز و کار با نام "معاملات گواهی ارز" نام برده است.

راه اندازی معاملات گواهی ارز

به گزارش تابناک، وزیر اقتصاد اعلام کرد: در کارگروهی مرکب از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس، رؤسای کمیسیون‌های مجلس و رئیس سازمان بورس برای راه‌اندازی معاملات گواهی ارز در بورس تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: شورای عالی بورس قبلا مصوبه‌ای داشت که آن را ارائه کرد ولی مصوبه اخیر در یک جمع‌ وسیع‌تر به بحث گذاشته و تصویب شد و کلیت مورد توافق این بود که در آینده‌ نزدیک معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صنعت و معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی به نمایندگی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس تشکیل شد که جزئیات کار معاملات گواهی ارزی را پیش برده تا در مرداد ماه سال‌جاری معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود.

حسینی تأکید کرد: ویژگی این بازار به این شکل است که آنهایی که عرضه کننده ارز هستند و نیز صادر کنندگان غیرنفتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر و کسانی که ارز با منشاء خارجی دارند و حتی خود بانک مرکزی که مسئولیت این کمیته را برعهده دارد در یک ساز و کار بورس در این بازار به عنوان عرضه کننده حاضر شوند.

وی افزود: از طرفی آنهایی که برای تجارت نیاز به ارز دارند با ثبت سفارش تقاضا می‌کنند و آنهایی که ارز خدماتی احتیاج دارند مانند ارز مسافرتی می‌توانند در ساز و کار این بازار عمل کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عرضه‌کنندگان و تقاضا کنندگان ارز در این بازار همدیگر را پیدا کرده و بخشی از نیازهای ارزی که امروز در قالب ارز مرجع بی‌پاسخ می‌ماند در این بازار پاسخ داده می‌شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی بازار معاملات گواهی ارز به معنای ارز چند نرخی است گفت: نه اصلا چنین چیزی نخواهد بود و امروز دو نرخ در بازار ارز وجود دارد اما شکاف بین دو نرخ زیاد است اما با ایجاد این بازار تلاش بر این است که بازار موازی و غیر رسمی ارز جمع شده و به سمت این بازار هدایت شود.

وی گفت: هر کس بخواهد عرضه و تقاضای واقعی ارز داشته باشد در این بازار حضور پیدا می‌کند و البته راهکارهای لازم برای پیشگیری از سفته‌بازی ارز در نظر گرفته شده است.

اقتصاد مقاومتی و رسانه مقاومتی

سید شمس الدین حسینی درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تجربه اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران که مجموع منابع انرژی آن در دنیا اول است و یا موقعیت خاصی دارد می تواند منجر به شکوفایی ظرفیت‌های اقتصاد کشور شود و همانطور که تحریم تکنولوژیکی که علیه ایران وضع شد سبب شد جنبش نرم افزاری در اقتصاد ایران به ثمر برسد و جزو 10 کشور اول منطقه در تولید علم در دنیا شویم همین مسئله باعث شکوفایی ظرفیت های اقتصادی می شود.

وی با اشاره به این که سه دهه از انقلاب ایران می گذرد و طی این مدت اقتصاد ایران تحت تحریم بوده است، گفت: از سال 85 به بعد تحریم‌ها وارد فاز جدیدی شده و در سال 89 با تصویب قطعنامه 1929 شدت گرفته است و به ویژه این تحریم های غیر منصفانه با تحمیل های مستبدانه آمریکا به سایر کشور ها آمیخته شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:اگر تا به امروز بخواهیم قضاوت کنیم اقتصاد ایران نه تنها در مقابل این تحریم‌ها تاب آورده است بلکه باعث شده که ایران عمق فعالیت ها را از نظر داخلی سازی تقویت کند که این امر باید از این پس شدت بگیرد به عبارت دیگر باید تلاش کنیم که اگر به هر دلیلی در کوتاه مدت و یا میان مدت در اثر تنگناهایی که برخی دولت های خارجی ایجاد می کنند بخش تجارت خارجی ما در تنگنا قرار بگیرد بخش داخلی اقتصاد گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد:به عبارتی اگر جذب خارجی اقتصاد با محدودیت مواجه می شود جذب داخلی اقتصاد افزایش یابد که انجام این کار مستلزم آن است که از یک سو از ظرفیت های تولید داخل به نحو احسن استفاده کنیم و از سوی دیگر ذائقه مصرفی مردم بیشتر به سمت مصرف تولیدات داخلی متمایل شود که در واقع حرکتی دوسویه است که باید سامان پیدا کند.

حسینی در ادامه تصریح کرد:در واقع از یک سو تولید کننده داخلی باید کیفیت و بهره وری را افزایش دهد و سلیقه ایرانی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهد و از سوی دیگر مردم هم باید حرکت های هوشمندانه ای را که در دوران جنگ داشتند اکنون در دوران جنگ اقتصادی داشته باشند و با استفاده از تولیدات داخلی باعث افزایش جذب داخلی در اقتصاد شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که ما هم در دولت ضمن حمایت از تولید داخلی باید تلاش کنیم که مصارف دولت تا جایی که ممکن است معطوف به محصولات داخلی شود، اضافه کرد:در واقع در چنین چارچوبی می توانیم از این بخش گذر کنیم.

این مقام مسوول همچنین به نقش بخش خصوصی و رسانه‌ها در اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد:اقتصاد مقاومتی رسانه مقاومتی می خواهد.

حسینی درباره عملکرد رسانه ها طی یک سال گذشته افزود: برخی بسیار خوب عمل کرده‌اند و در مقابل برخی مایه رنجش بوده اند.

عدم اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

وی تأکید کرد: یکی از مواردی که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد این است که برخی افراد می‌خواهند بگویند بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود دارد در حالیکه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

حسینی اضافه کرد: اگر اختلاف نظر تا زمانیکه یک مطلبی تصویب نشده وجود داشته باشد یک امر طبیعی است چون شم کارشناسی و منطق کارشناسان حکم می‌کند همه بحث‌ها مطرح شود و این به معنای اختلاف نظر نیست مهم این است وقتی که یک طرح مشترک به تصویب رسید همه باید از آن حمایت کنند.

وزیر اقتصاد افزود: دامن زدن به مصاحبه و یا بزرگ کردن نظرات شخصی ولو وزیر اقتصاد در زمانیکه ساز و کار تصمیم‌گیری در کشور فراهم شده اثر خوبی برای اقتصاد ندارد جز اینکه یک ابهام را تبدیل به یک سرگردانی می‌کند.

مرغ شاخص اقتصاد ایران شد

حسینی در ادامه درباره گرانی‌های اخیر افزود: گرانی‌ها در حال درست شدن است که نمونه آن مرغ بود که قیمت آن پایین آمد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به این که قیمت مرغ همچنان بالا است، گفت:مرغ از جمله اقلامی بود که تبدیل به شاخص اقتصاد ایران شد در حالی که واقعیت چنین چیزی نیست .

وی ادامه داد:به دلایل مختلف که برخی واقعی و ناشی از گرانی مرغ بود و همچنین برخی در پی تمرکز بیش از حد روی این موضوع بود مسئله تعمیم پیدا کرد اما خوشبختانه با اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام می دهند قیمت در حال تعدیل شدن است.

حسینی با اشاره به این که آخرین باری که مرغ خریدم زمانی بود که مدیر کل بودم اضافه کرد:به تازگی مرغ نخریدم اما اطلاعاتی که گرفتم قیمت کیلویی 5 هزار و 395 در منطقه یوسف آباد بوده است.

اسامی ائمه مسوولیت‌ها را مضاعف می کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نامگذاری برخی موسسات اعتباری به نام ائمه اطهار ، تصریح کرد:اصل این فرهنگ دارایی و حتی فرزندانمان را به اسم ائمه متبرک کنیم خوب است اما باید بدانیم که این اسامی مسوولیت ها را مضاعف می کند و باید مراقبت کنیم که مسوولیت چندین برابر است.

موافق سفته بازی روی دارایی ها نیستیم

حسینی در ادامه درباره ارتباط برخی سیاست‌های دولت با کاهش قیمت مسکن و اجاره بها خاطرنشان کرد:آن چیزی که دولت طی چند سال اخیر با آن مقابله کرده و اکنون در بخش ارز با آن برخورد می کنیم این است که اساسا در دولت موافق نیستیم که سفته بازی روی دارایی ها صورت بگیرد چرا که این امر سبب انحراف تخصیص منابع می شود.

وزیر امور اقتصادی و داریی تاکید کرد: در بازار مسکن تمام تلاش ما این خواهد بود که یک بار دیگر سفته بازی در این بخش از بین برود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها کی خواهد بود؟ اظهار کرد: زمان اجرای این قانون را به موقع آن اعلام می کنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
0
0
پس تکلیف صرافی ها این وسط چه میشود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
0
0
آقای وزیر!!!!! شایستگی تو .......وگرنه وضعیت اقتصاد ما اینچنین نبود!!!! ذره ای حیا کنید!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
0
0
میشه بسه؟؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
0
0
مرغ شاخض خیلی چیزهای دیگر هم شده . الان پز دادن ....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین