کد خبر: ۹۰۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۷
سالانه 100 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور می‌کنم

رضایی: وزارت خارجه ما فشل است/ بحث هولوکاست را کنار می‌گذارم

عدالت را در ایران یا مارکسیستی تفسیر می‌کنند یا سرمایه‌داری
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری در گفتگویی تلویزیونی وعده داد که سالانه 100 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور کرده و فرهنگ معذرت‌خواهی و پاسخگویی را در دولت نهادینه خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، محسن رضایی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با شرکت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را در ابعاد داخلی، خارجی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با مردم در میان گذاشت.

وی در این برنامه اظهار داشت: «افتخارات و پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران را باید از کاستی‌ها و نواقص جدا کنیم و با هر دو مسأله به نحو مسئولانه‌ای برخورد کنیم. باید از افتخارات ملی به نحو شایسته‌ای دفاع کرد و از کاستی‌ها و کمبودها به هیچ وجه نباید گذشت».

رضایی تصریح کرد: «هر کاندیدا باید در تبلیغات خود و در برنامه‌هایش چند نکته را رعایت کند، هم مردمی باشد و هم باید به صورت آگاهانه و عالمانه برنامه‌ریزی کند. توانایی یک رئیس جمهور در تمامی زمینه‌ها نکته بعدی است که یک کاندیدا باید با اتخاذ روش‌های مناسب این توانایی را در صحنه عمل اجرایی کند».

وی تاکید کرد دولت‌ها باید بتوانند مسئولیت نواقص خود را به عهده بگیرند، اگر مردم دولت را به من سپردند من فرهنگ معذرت‌خواهی و پاسخگویی را در دولت نهادینه می‌کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «باید دولتی مردمی در کشور ایجاد کرد اما نه به صورتی که گداخانه درست شود. دولت مردمی باید توسط خود مردم و با کمک آنها اداره گردد».

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر شاخصه‌های شعار خود با محتوای انقلاب مدیریتی و اقتصادی تصریح کرد: «در حال حاضر علائمی در اقتصاد ایران وجود دارد که نگران‌کننده است گرانی مزمن، بیکاری، هزینه‌های بالای دولت، کسری بودجه، بهره‌وری پایین بیانگر این است که اقتصاد ایران با مشکل اساسی مواجه شده است».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: «انقلاب اقتصادی یعنی باید ریل‌گذاری جدیدی در اقتصاد به‌وجود آید و اقتصاد دولتی با محوریت مردمی اداره گردد. هنگامی که می‌گوییم باید حجم دولت که بالای 3 میلیون نفر است کاهش یابد بدون اینکه افراد اخراج شوند و متقابلاً درآمدهایشان نیز افزایش یابد و تقسیم کار ملی در سراسر کشور به‌وجود آید این مسائل نیازمند یک انقلاب بزرگ در کارکرد و فرآیندها است».

رضایی با بیان اینکه می‌توان در اقتصاد از چند مزیت نسبی برای جذب سرمایه استفاده کرد، تصریح کرد: «با تجارت می‌توان انبارهای بزرگی را ایجاد کرد و کشورها اجناس خود را در این انبارها بگذارند و سرمایه‌ای به ایران تعلق بگیرد. زمینه دیگر ایجاد فرودگاه‌های بزرگی است که بتوان از فضای آن برای ترانزیت استفاده شود. جهانگردی یکی دیگر از منابع موجود در ایران است که به این واسطه می‌توان از استانهایی مانند فارس، گیلان و مازنداران برای جذب توریست بهره برد».

وی در ادامه افزود: «ایران می‌تواند با ایجاد بیمارستان‌های مدرن و امکانات پزشکی سرمایه کشورهای دیگر را جذب کند و همچنین با استفاده از ژئوپولتیک ایران ارتش بزرگی را فراهم آورد. همه این مسائل به یک انقلاب اقتصادی بزرگ کمک می‌کند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام الگوی مدیریت در ایران را قدیمی دانست و تصریح کرد: «با این الگوی اقتصادی تا 100 سال دیگر هم نمی‌توان به توسعه دست پیدا کرد و دلیل آن نداشتن مدل رفتاری الگو برای مدیران کشور است. زیرا تا کنون دولت‌ها به صورت اتوبوسی آمدند و رفتند و بر اساس عواطف کشور را اداره کردند، بنابراین باید الگوی مدیریتی در کشور اصلاح شود».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «من به تمامی برنامه‌ها و شعارهای خود عمل خواهم کرد و معتقدم کسی که مسئولیت کشور را به عهده می‌گیرد نباید بعد از 4 سال بگوید نگذاشتند که من کار کنم که این مسئله اهانت به ملت ایران است. من 12 سال پشتوانه کار کارشناسی دارم که بخشی از آنها با مشاوره من عملیاتی شده و به عنوان نمونه سند چشم‌انداز را که مورد توافق همه است به‌وجود آورده و من می‌خواهم در اتوبانی کار کنم که قبلاً زمینه آن را خود فراهم کرده‌ام».

رضایی توانایی نمایندگان مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضائیه را در همکاری با دولت بسیار بالا دانست و گفت: «من به شخصه رابطه صمیمانه‌ای با آنان دارم و هیچ محدودیتی برای همکاری با آنها نمی بینم. من از شخصیت‌های موثر در کشور برای حل مشکلات بین المللی استفاده خواهم کرد».

وی ادامه داد: «به عنوان نمونه بارها گفته‌ام که حجت الاسلام سید محمد خاتمی قادر به حل مشکلات اروپایی و داخلی است از ظرفیت آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌توان در خصوص مشکلات جهان اسلام و عربستان سعودی و از ظرفیت حجت الاسلام ناطق نوری می‌توان در حل مشکلات آسیای مرکزی و روسیه استفاده کرد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر به مقوله عدالت بسیار ظلم شده، اظهار داشت: «عدالت در کشور ما یا به صورت مارکسیستی اداره می‌شود یا سرمایه داری که عده‌ای از آن تفاسیری داشتند که با منش اسلامی سازگاری ندارد».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «عدالت سیاسی بر عدالت اقتصادی مقدم است و هنگامی که در عرصه سیاسی افرادی توانمند بر سر جای خود قرار بگیرند خود به خود عدالت اقتصادی محقق می‌شود. 30 سال از انقلاب گذشته ولی هنوز نسل اولی‌ها در عرصه سیاسی حضور پیدا نکرده‌اند».

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر می‌خواهند فقر را در کشور به صورت عادلانه تقسیم کنند اظهار داشت: «امیر المومنین (ع) می‌فرمایند آدم باید دنیا را بگیرد نه اینکه دنیا آدم را بگیرد. سرمایه گذاران ما باید مسلمان باشند و مانند مردم کوچه و بازار زندگی کنند در حال حاضر باید یک بازنگری جدی در مفاهیم ارزشی اسلام صورت گیرد و زندگی برای مردم جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود که در شان آنان باشد».

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با پول نفت چه خواهید کرد، خاطر نشان کرد: «دولت چون به نفت متکی است درد کشاورزان و صنعتگران را نمی‌فهمد. اگر سرمایه عظیمی را به کمک پس از انداز ملی بیاوریم و سرمایه خارجی را گسترش دهیم مسائل خود به خود حل می‌شود. من قول می‌دهم سالانه 100 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور کنم که این مسئله خود میلیون‌ها شغل در کشور ایجاد می‌کند».

وی در مورد مسئله یارانه‌ها نیز تصریح کرد: «یارانه‌ها به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده در درجه اول باید نظام یارانه‌ها به درستی تعریف شود که در این زمینه دولت دست به کار عجولانه‌ای زده ولی دولت من یارانه‌ها را به سمت تولید و مسائل ضروری جامعه مانند مسکن خواهد برد. دلیلی ندارد که یارانه فقط به سوخت تعلق بگیرد زیرا سوخت در ماشین در هر صورت به هدر می‌رود ولی هنگامی که یارانه به بخش اشتغال و سرمایه گذاری تعلق بگیرد بیشتر معضلات جامعه حل خواهد شد».

وی در پاسخ به سوالی درباره حرفه‌ای‌گری و فرایند سازی در سیاست خارجی گفت: «ما در عرصه سیاست خارجی با دو مشکل مواجهیم که یکی از آنان مهارت دیپلمات‌ها است. ما به دیپلماتهای با مهارت بالا نیازمندیم اگرچه اکنون نیز در وزارت خارجه و بیرون ان دیپلماتهای متعهدی وجود دارد اما به درستی از آنان استفاده نمی‌شود».

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر افراد ماهر را مقابل سیاستمدارن آمریکایی و انگلیسی بفرستیم و خوب عمل کنند به اندازه میلیاردها دلار برای مردم ایران ارزشمند است».

وی همچنین ضمن تأکید بر اینکه الگوی زنان مسلمان ایرانی بی‌شک، حضرت فاطمه زهرا (س)، است، تصریح کرد: «برای ایجاد حس خودباوری و اعتماد به نفس در زنان ایرانی، به احتمال زیاد یک زن را به عنوان وزیر خارجه برمی‌گزینم تا نشان دهیم زنان ایرانی چیزی از امثال خانم کلینتون کم ندارند».

وی مسئله دوم را در سیاست خارجی، مدیریت دانست و تاکید کرد هر کاری در این عرصه باید تبدیل به پروژه شود.

رضایی گفت: «در بحث فلسطین ما نباید مدام بگوییم طرفدار دموکراسی هستیم و همه مردم فلسطین در رفراندوم شرکت کنند بلکه باید خود ابتکار عمل را در دست گیریم. اگر دولت را در دست بگیرم نخستین طرح را درباره فلسطین ارائه خواهم کرد».

رضایی گفت: «همچنین بحث هولوکاست را کنار می گذاریم زیرا درست نیست که این موضوع وارد ادبیات سیاسی انقلابی ما شود. ما انقلابی عقلایی کردیم پس نه احتیاج به ماجراجویی داریم و نه به انفعال باز می‌گردیم. ما در سیاست خارجی درباره فلسطین به نحوی عمل خواهیم کرد که از یک سو از مقاومت دفاع می کنیم از سوی دیگر در دیپلماسی بین‌المللی دست پیش را خواهیم گرفت. براساس این طرح از سازمان ملل خواهیم خواست که رفراندومی در فلسطین برگزار کند و در این کار پیشگام خواهیم بود».

رضایی گفت: «اکنون در همه ترورهای دنیا حتی یک ایرانی هم نقش نداشته است ولی همه جا ایرانیها را تروریست می‌خوانند که این از ضعف سیاست خارجی ماست. اکنون وزارت خارجه ما فشل است زیرا با اینکه می‌دانند ایرانیها در هیچ تروری نقش ندارند ما را متهم می‌کنند».

رضایی گفت: «البته قبول دارم که آمریکایی‌ها علیه ما هستند و سازمانهای بین المللی با آنان همکاری می‌کنند اما ما هم توانمندی‌های بسیاری داریم».

وی با بیان این که در حقوق بین الملل هم ضعف داریم گفت: «اکنون آمریکایی‌ها از طریق دادگاه‌های خود، لاهه و مجامع دیگر ما را به پرداخت 10 میلیارد دلار محکوم کرده‌اند اما وزارت خارجه ما در زمینه حقوق بین الملل بسیار ضعیف است. از نخستین کارهای ما تقویت حقوق بین الملل در دیپلماسی و قوه قضاییه است به نحوی که با اعزام وکلا و کارشناسان خوب خود، حقوق ملت را باز می‌گردانیم».

رضایی گفت: «همچنین درباره دریای خزر، خلیج فارس و پرونده‌های بسیار دیگر متاسفانه با ضعف برخورد کرده‌ایم اما قول می‌دهم در این باره نیروهای انسانی شایسته داخلی و خارجی را بسیج کنم».

وی با بیان اینکه در زمینه سیاست خارجی باید دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه را تقویت کرد، تصریح کرد: «من به ملت ایران قول می‌دهم که با بسیج نیروهای خود مسائل خارجی را حل کنم و با کمک کشورهای خارجی غنی سازی را در کشور ادامه می‌دهیم و با پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم شرکتی سهامی در ایران تاسیس می‌کنیم که تمامی نیروی انسانی آن ایرانی باشد ولی هیئت مدیره آن می‌تواند متشکل از ملیت‌های گوناگون باشد».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «به این واسطه هم می‌توان از دانش هسته‌ای کشورهای اروپایی استفاده کرد و نیز مقر این شرکت را در ایران قرار داد و سرمایه‌های خارجی را جذب کرد در خصوص آمریکا نیز بسته پیشنهادی تغییر متقابل را پیشنهاد می‌کنیم و به این شکل از تحریم‌ها و مشکلات خود با آمریکا کاهش می‌دهیم».

رضایی برنامه‌های خود را در زمینه اشتغال و بیکاری و همچنین کوتاه کردن خدمت سربازی اینگونه عنوان کرد: «من پیشنهادی نمی دهم که نیروهای مسلح را تضعیف کنم ولی می‌توانم نهادهای مسئول در این زمینه را قانع کنم که خدمت سربازی یک سال شود. ما می‌توانیم سربازی را به صورت حرفه‌ای در کشور ایجاد کنیم ولی کسانی که می‌خواهند بیشتر خدمت سربازی را انجام دهند این کار می‌تواند برای آنها به صورت یک شغل دائمی محسوب شود و متناسب با رشته خود به فعالیت در آینده بپردازند».

وی افزود: «بعد از اینکه خدمت سربازی این افراد تمام شد به بنگاه‌ها اعلام می‌کنیم که کسانی که این افراد را پذیرش نمایند تا 3 سال حقوق آنها به عهده ماست».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مورد حقوق شهروندی یک قانون 500 ماده‌ای نظیر آزادی بیان، آزادی مدنی و کلیه مسائل تهیه کرده‌ام، اظهار داشت: «این قوانین را به مجلس می‌برم و پس از تصویب به ابلاغ تمامی دستگاه‌ها می‌رسانم در درجه اول باید نیروی انتظامی، قوه قضائیه و همچنین مردم آموزش ببینند تا بتوان حقوق شهروندی را به صورت کامل در کشور مورد اجرا قرار داد و در این راستا افراد ناظر را خواهم گذاشت که به تخلفات رسیدگی کنند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جوانان را فرشته نجات ایران دانست و تصریح کرد: «در دولت من این‌طور نخواهد بود که جوانان مشاور باشند و افراد با تجربه را کنار بگذارم. من دولت را به دو قسمت تقسیم می‌کنم. دولت اصلی و دولت در سایه که دولت در سایه از نخبگان و کارشناسان، بانوان و جوانان تشکیل می‌شود».

وی با بیان اینکه به طور قطع خانه‌داری را به صورت شغل در می‌آورم خاطر نشان کرد: «حق عائله‌مندی را از فیش حقوق مردان بیرون می‌آورم و سهمی را نیز از کمیته امداد و همچنین از دولت برای حقوق بانوان در نظر می‌گیریم. به نظر من باید از خانم‌ها در مدیریت کشور استفاده کرد و اعتماد به نفس را در میان آنها به‌وجود آورد».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: «بنا دارم که اصول باقیمانده قانون اساسی را در مورد اقوام رعایت کنم زیرا خود در میان این اقوام رشد کرده‌ام و با فرهنگ و زبان آنان آشنا هستم مطلقا اقوام را کنار نمی گذارم و در این راستا زبان و ادبیات فارسی را در کشورهای دیگر گسترش می‌دهم».

رضایی در پایان سخنان خود از جوانان، بانوان و ملت بزرگ ایران برای استقبال از وی در سفرهای استانی قدردانی کرد و خاطر نشان کرد: «همانطور که در طول دوران دفاع مقدس در کنار ملت ایران بودم قول می‌دهم با کمک جوانان مسائل کشور را حل و فصل کنم و ما می‌توانیم با کمک ملت ایران را به قدرت برتر منطقه و دنیا در تمامی زمینه‌ها برسانیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
0
0
با اینکه من به میرحسین موسوی رای میدم ولی با این حرف که آقای محسن رضایی گفته که "بحث هولوکاست را کنار می گذارم" موافقم.
اصلا بحث هولوکاست هر چی که هست به ما هیچ ربطی نداره جز اینکه سیل قطع نامه ها به سوی ایران سراریز میشه.
فقط ایران
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین