کد خبر: ۱۱۵۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۲

رحیمی: رئیس‌جمهور به‌زودی دستور اصلاح قیمت‌ها را صادر می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت در آستانه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش حمل و نقل و راهسازی است، گفت: به‌زودی با اعلام رئیس‌جمهور قانون هدفمندی یارانه‌ها ( با محوریت اصلاح قیمت‌ها) وارد فاز اجرایی می‌شود. 

محمد رضا رحیمی ظهر امروز (شنبه) در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه راه و ترابری و صنایع وابسته ضمن قدردانی از دست اندرکاران وزارت راه و ترابری یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در بخش زیرساخت‌ها را سرمایه‌گذاری در بخش راه و ترابری و حمل و نقل دانست و گفت: تمامی کشورهایی که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه راه‌سازی و حمل و نقل انجام داده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار داشت: در کشور ما به بخش راه و ترابری توجه چندانی نشده است و آنچه از پیش از انقلاب باقی مانده 40 کیلومتر اتوبان بین تهران تا کرج و تعدادی راه غیراستاندارد است.

رحیمی ادامه داد: از بعد از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دولت نهم و دهم تحولات اساسی در زمینه راهسازی و حمل و نقل در کشور شکل گرفته است و در دولت نهم و ابتدای دولت دهم مقدار راه ساخته شده تقریبا 180 کیلومتر بیشتر از کل راه های ساخته شده قبل از دولت نهم است که البته این مقدار هنوز کافی نیست و باید به شکل جدی‌تر به آن پرداخته شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در بخش حمل و نقل دریایی و بنادر خاطر نشان کرد: برای کشوری همچون ایران با داشتن ظرفیت‌های فراوان در بخش حمل و نقل دریایی، زیبنده نیست که برای صادرات و ترانزیت از بنادر کشورهای خارجی استفاده کند.

رحیمی با اشاره به تحریم‌هایی که در بخش حمل و نقل هوایی علیه کشورمان اعمال شده است، گفت: به‌رغم این تحریم‌ها تعداد صندلی‌های هواپیماهای مورد استفاده کشور هم اکنون دو برابر سال‌های قبل از دولت نهم است.

وی افزود: در حال حاضر تعمیرات، نگه‌داری و ساخت قطعات مربوط به حمل و نقل هوایی توسط مهندسین داخلی کشور انجام می‌شود که البته در این زمینه نیاز به تلاش‌های بیشتری داریم و باید در آینده‌ای نزدیک کارهای بزرگی انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به برنامه‌های آتی دولت در بخش راه‌سازی و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: دولت تصمیم دارد ایران را که پلی میان آسیا، اروپا و آفریقا است به معنای واقعی به دیگر راه‌ها مرتبط نماید و از این طریق حجم ترانزیت که هم اکنون در حدود 12 میلیون تن می‌باشد را به 40 میلیون تن در سال برساند.

رحیمی افزود: این امر نیازمند زیرساخت‌هایی است که یکی از این زیرساخت‌ها احیای راه ابریشم از طریق خطوط ریلی است، که با احیای این راه راه‌آهن چین به ترکمنستان و از آنجا به ایران و سپس به مرز ترکیه و اروپا متصل خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: حمل و نقل بار و ترانزیت در این مسیر از طریق کشتی دو ماه به طول می‌انجامد و این در حالی است که با احیای این راه از طریق راه‌آهن به میزان قابل توجهی از این زمان کاسته می‌شود و حمل و نقل‌و جابجایی بار در 11 روز انجام خواهد شد.

رحیمی با تاکید بر اینکه پیشرفت اقتصادی به فعال‌سازی ظرفیت‌های حمل و نقل یک کشور وابسته است، خاطرنشان کرد: با فعال شدن ظرفیت‌های راهسازی کشور تحولی بزرگ در بخش اقتصادی خواهیم داشت و برای این منظور دولت قصد دارد همه شهرها و استان‌های کشور را از طریق راه آهن به یکدیگر متصل کند تا بستر لازم برای توسعه اقتصادی ایجاد شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: به‌زودی با اعلام رییس‌جمهور این قانون به مرحله اجرا خواهد رسید که اولین نتیجه اجرای این قانون صرفه‌جویی سوخت در بخش حمل و نقل است.

رحیمی دستاورد دیگر اجرای این قانون را توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: با صرفه‌جویی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اعتبارات فراوانی به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد که بخش عمده ای از این اعتبارات در بخش حمل و نقل کشور هزینه خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: دولت هم اکنون در بخش حامل‌های انرژی 80 هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهد که با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها اگر نیمی از این مبلغ صرفه‌جویی شده و در راه توسعه و پیشرفت کشور هزینه شود شاهد تحولی بزرگ در پیشرفت کشور خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین