کد خبر: ۱۳۳۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
آیت‌الله نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری:

تهمت‌زدن و استفاده از پول‌ها و امکانات نامشروع در انتخابات حرام است

شرکت در انتخابات فریضه و ترک آن حرام است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو مجلس خبرگان رهبری درباره رعایت اخلاق رقابت در انتخابات پیشنهاد داد: کاندیداها برای مانور وحدت در جامعه اسلامی و تقلیل دادن هزینه‌‌های انتخاباتی ستادهای تبلیغاتی مشترک بزنند.

آیت‌الله عبدانبی نمازی درباره تقوی سیاسی و رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی گفت: انتخابات در نظام توحیدی مبتنی بر اصول و فروع احکام دینی است و از همین‌رو باید 3 عنصر فقه انتخاباتی، اخلاق انتخاباتی و قانون انتخابات مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که فقه انتخابات بر واجبات و محرمات حاکم بوده است، ادامه داد: این مهم باید از سوی کاندیداها، هواداران و رای‌دهندگان مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری مثال عینی فقه انتخابات را شرکت واجدین شرایط رای در انتخابات دانست و گفت: رای دادن یک واجب سیاسی بوده و برای خنثی‌سازی توطئه استکبار فریضه‌ای الهی و سیاسی به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر حضور افراد واجد صلاحیت در مجلس است و چنانچه شخصی احساس کرد می‌تواند منشا قدرت در مجلس نظام اسلامی باشد باید بر اساس احساس تکلیفی که دارد خود را به جامعه رای‌دهندگان عرضه کند.

آیت‌الله نمازی خاطرنشان کرد: در فقه انتخابات بحث مشارکت حداکثری کافی نبوده و اگر چه به لحاظ حقوقی برای تعیین اعضا یک مجلس 50 درصد بعلاوه یک کفایت می‌کند ولی در فقه انتخابات مشارکت حداکثری اثبات تکلیف نمی‌کند و آنانی که در انتخابات حضور نیافته‌اند فعل حرام انجام داده‌اند.

وی در توضیح این گفته تصریح کرد: از آنجایی که حضور افراد در انتخابات ابعاد بین‌المللی دارد و حضور نیافتن یک شخص در انتخابات به اقتدار نظام اسلامی آسیب می‌زند، شرکت در انتخابات فریضه به شمار رفته و ترک آن حرام است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی رفتارهای ناشایست مثل گزافه‌گویی، بدگویی دیگران، تهمت زدن، ادعای دروغ و استفاده از پول‌ها و امکانات نامشروع در جریان رقابت نیز بر اساس فقه انتخابات حرام است.

وی در ادامه بعد دیگر در انتخابات را بحث اخلاق انتخاباتی عنوان کرد و گفت: بر اساس فضائل اخلاقی باید نامزدها در برابر هم تواضع داشته باشند و چنانچه رقیب را از خود مستحق‌تر بدانند نه تنها کنار روند بلکه از نامزد اصلح حمایت کنند.

آیت‌الله نمازی ادامه داد: حتی کاندیدا‌ها برای مانور وحدت در جامعه اسلامی و تقلیل دادن هزینه‌های انتخاباتی ستادهای مشترک تبلیغاتی بزنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رقبا به لحاظ عملی در انتخابات نشان دهند که با هم هستند و هر کدام که رای آورد دیگران هم به آن کمک کنند.

وی همچنین گفت: البته این‌گونه مسائل خلا‌هایی است که در 32 سال گذشته داشته‌ایم وباید برای اخلاقی‌تر کردن فضای انتخابات کشور بیش از پیش توجه نشان دهیم.

آیت‌الله نمازی عنصر سوم را نیز رعایت قانون انتخابات دانست و افزود: طبعاً برای برگزاری سالم انتخابات قوانین تصویب شده از سوی مجلس و تائید شده از سوی شورای نگهبان لازم‌الاجراست و مودیان خود را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین