کد خبر: ۱۲۰۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷

آمار دزدی توسط بازنشسته‌های ژاپن به بالاترین حد خود رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در ژاپن بیش از یک چهارم سارقین کالا از فروشگاه‌ها که در سال 2010 دستگیر شدند، بالای 65 سال سن داشتند. آمار افرادی که از این گروه سنی در فروشگاه‌های ژاپن دست به سرقت می‌زنند سال‌هاست بالا بوده، اما اکنون به رکوردی تازه رسیده است.

در گزارشی سالانه، پلیس ژاپن اعلام کرد که در سال 2010، 27 هزار و 362 فرد بازنشسته را به جرم سرقت کالا از فروشگاه، بازداشت کرده که تقریبا برابر آمار سارقین نوجوانان دستگیر شده در این کشور بوده است.

بیشتر سارقین بازنشسته، مواد غذایی یا لباس دزدیده‌اند تا اجناس لوکس گرانقیمت.

جمعیت ژاپن به سرعت پیر می‌شود و این در حالی است که اقتصاد این کشور راکد مانده است.

در حال حاضر بیش از 20 درصد از جمعیت ژاپن بالای 65 سال سن دارند رقمی که انتظار می‌رود تا سال 2050 به چهل درصد برسد.

یکی از مقامات پلیس ژاپن به روزنامه ژاپنی "مینیچی" گفت که دلیل دزدی بازنشستگان از فروشگاه ها فقط کم بضاعتی مالی نیست بلکه همچنین به این دلیل است که آنها احساس انزوا می‌کنند.

در دهه‌های اخیر ساختار همزیستی سه نسل از یک خانواده در کنار هم، که در ژاپن امری رایج بوده، تغییر کرده است. اکنون جوانان بیشتر مایل به مهاجرت به شهرهای بزرگ هستند تا بتوانند فرصت شغلی بیشتری داشته باشند. به همین دلیل سالمندان خانواده‌ها به طور فزاینده‌ای تنها و منزوی شده‌اند.

در همین حال، پیدا کردن کار برای بازنشستگانی که می‌خواهند به فعالیت کار از خارج از خانه ادامه دهند، دشوارتر شده است امری که ناشی از رکود اقتصادی است.

پلیس می‌گوید که رکورد بالای سرقت توسط بازنشستگان - حدود 26 درصد سرقت‌ها در ژاپن - نشان دهنده روندی است که نشانه‌ای از بهتر شدن آن دیده نمی‌شود.

وقتی آمارگیری از سرقت از فروشگاه در ژاپن در سال 1986 آغاز شد، شمار بازنشسته‌هایی که بازداشت شده بودند 4918 نفر بود. اما این آمار سیر صعودی داشته و در سال 1999 به 10 هزار نفر و در سال 2004 به 20 هزار نفر رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین