کد خبر: ۱۳۴۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۷

شبكه ماهواره‌ای مجوزدار از ارشاد، در اختیار نقش اول آیینه عبرت و آتقی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آنها كه در دهه شصت تماشاگر پروپاقرص مجموعه تلویزیونی «آینه عبرت» بودند، حتما محمود دینی را می‌شناسند، هنرمند خوش‌چهره‌ای كه به واسطه بازی در این مجموعه در سال‌های بعدتر به بازیگر اصلی فیلم‌های سینمایی تبدیل شد. 

دینی كه در سال‌های اخیر بیشتر در حوزه تهیه و تولید فیلم فعال بوده، به تازگی یک شبكه تلویزیونی ماهواره‌ای با عنوان «پرشین تی.وی» را با كسب مجوز از وزارت ارشاد تاسیس كرده است. 

این شبكه جزو معدود شبكه‌های ماهواره‌ای است كه فیلم‌های سینمایی داخل را با خرید رایت آنها به نمایش می‌گذارد. 

سایت روزنامه ایران نوشت: جنجال‌های رسانه‌ای چند هفته اخیر اتحادیه تهیه‌كنندگان درباره این موضوع كه می‌بایست شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان را مجاب كرد تا فیلم‌های ایرانی را با خرید رایت آنها نمایش دهند، موجب شد در این‌باره گفت‌وگویی با محمود دینی داشته باشیم.
 
دینی در گفت‌وگو با شبكه ایران بر این مسأله تاكید كرد مادامی كه ایران قانون جهانی كپی‌رایت را به رسمیت نشناسد، صحبت كردن از خرید رایت فیلم‌ها توسط شبكه‌های ماهواره‌‌ای، اقدامی عبث است. بخش‌هایی از گفته‌های دینی را در ادامه می‌خوانید: 

شبكه‌ای كه با مجوز ارشاد تاسیس شده 

اول باید بگویم كه شبكه‌ای با عنوان «پرشین تی.وی» كه مدیرعامل آن من هستم یک شبكه تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان است كه با كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به فعالیت كرده است. در چرایی اینكه چطور می‌شود یک تلویزیون ماهواره‌ای از وزارت ارشاد مجوز داشته باشد باید بگویم مجوز شبكه ما از طریق اداره كل رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صادر شده است. این اداره كل برای تلویزیون‌هایی كه قصد دارند برای مخاطبان فارسی زبانی كه در نقطه‌ای غیر از ایران زندگی می‌كنند، برنامه پخش كند، پس از طی مراحل قانونی، مجوز فعالیت صادر می‌كند. بنابراین مجوز شبكه ما بر قانون كلی كشور كه در آن وجود شبكه‌های تلویزیونی موازی صداوسیما ممنوع است، نقضی وارد نمی‌كند چراكه ما مجوز فعالیت برای مخاطبان فارسی‌زبان آمریكا و اروپا و دیگر كشورهای جهان منهای ایران را دریافت كرده‌ایم! 

حركت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی 

شبكه «پرشین تی.وی» كاملاً در چارچوب قوانین حاكم بر جمهوری اسلامی فعالیت می‌كند. ما در ایران دفتر نمایندگی داریم كه باز هم مجوز این دفتر از سوی وزارت ارشاد صادر شده. بر این اساس تمام ‌فیلم‌هایی كه از طریق «پرشین تی.وی» روی آنتن می‌رود، پس از كسب رضایت از تهیه‌كنندگان آنهاست كه پخش می‌شود. طی مدتی كه شبكه راه افتاده هم تا حد امكان سعی در احترام به مخاطبان خویش داشته‌ایم و فقدان آگهی‌های تبلیغاتی در شبكه یكی از اصول‌مان در احترام به مخاطب است. 

بحث‌های مرتبط به خرید رایت فیلم‌ها 

درباره بحث اخیر تعدادی از تهیه‌كنندگان ایرانی كه اظهار داشته‌اند شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان ابتدا می‌بایست رایت فیلم‌های آنها را خریداری كرده و سپس آنها را روی آنتن بفرستند، دو بحث وجود دارد؛ اول اینكه وقتی كه ایران عضو كپی‌رایت جهانی نیست و دی.وی.دی جدیدترین محصولات سینمای دنیا به صورت قاچاق در داخل توزیع می‌شود، اینكه بخواهیم تعدادی شبكه ماهواره‌ای را مجاب به خرید رایت فیلم‌های داخلی كنیم، بی‌معنا است. مسأله دوم این است كه تهیه‌كنندگان عزیز چطور حاضرند رایت فیلم‌های خود را به شبكه‌هایی بفروشند كه اصلاً از نظر قانون كشور ما غیرقانونی هستند. دقت داشته باشیم كه از میان بیش از 50 شبكه ماهواره‌ای فارسی‌زبان تنها شبكه‌های «آی.سی.سی»، «ایرانیان» و «پرشین.تی.وی» هستند كه مجوز فعالیت از وزارت ارشاد را دارند و بقیه شبكه‌های ماهواره‌ای كاملاً غیرقانونی هستند. 

فروش رایت به شبكه‌های غیرقانونی 

جالب اینجاست كه گروهی از تهیه‌كنندگان رایت فیلم‌های خود را به شبكه‌هایی مانند «ام.بی.سی پرشیا» و «من و تو» می‌فروشند كه اولی توسط دولت سعودی راه‌اندازی شده و ابزار جنگ نرم علیه ایران است و درباره شبكه دوم هم حواشی بسیاری وجود دارد! 

باید كپی‌رایت را به رسمیت بشناسیم 

با این همه شخصاً مخالف این هستم كه فیلم‌های ایرانی بدون اجازه از شبكه‌های ماهواره‌ای پخش شود ولی برای تحقق این خواسته پیش از هر كاری بایستی زیرساخت‌های مرتبط با آن كه اولین بند آن به رسمیت شناختن قانون جهانی كپی‌رایت یا همان حق مولف است را اجرایی كنیم. 

گفت‌وگو با هفت 

درباره این موضوع به تفضیل با برنامه «هفت» هم صحبت كرده‌ام كه مشروح صحبت‌هایم در این باره ضبط شده و در قالب گزارشی جمعه شب روی آنتن می‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین