کد خبر: ۱۱۷۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۸

مجری مشهور سیما: اجازه جسارت و چالش در مصاحبه با رئیس‌جمهور را به ما نمی‌دهند

محورهای مصاحبه با رئیس‌جمهور بین دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری و سازمان صدا و سیما هماهنگ می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حیدری در رابطه با عملکرد ضعیف و عدم جسارتش در مصاحبه با مقامات از جمله با رئیس‌جمهوری، گفت که به او اجازه جسارت و چالش در چنین مصاحبه‌هایی داده نمی‌شود: «ببینید این به همان چارچوب‌های رسانه‌ای بر می‌گردد. من اگر چه اعتقادی به این کار ندارم اما مجبورم آنها را رعایت کنم مخاطب قدرت انتخاب و شعور دارد….محورهای مصاحبه با رئیس‌جمهور بین دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری و سازمان صدا و سیما هماهنگ می‌شود.»

مرتضی حیدری در گفت‌وگویی ضمن اعلام نظرات خود در مورد اجرای گفت‌وگوهای سیاسی در تلویزیون، نکات جالب و مکتومی را در این زمینه، مورد اشاره قرار داده است. 

حیدری در این گفت‌وگو با اشاره به مناظره‌های انجام شده در انتخابات ریاست‌جمهوری از برگزاری آنها حمایت کرده و از تداوم‌شان در آینده خبر داده است. وی در این زمینه گفته: (مناظره‌ها)حتماً، حتماً باید وجود داشته باشند. بسیار مفید و لازم هستند. حتی باید بیشتر، بازتر و گسترده شوند، هم میان کاندیداها و هم میان طرفداران آنها، حتی به‌طول چند ماه؛ هر چه بیشتر بهتر.

حیدری در پاسخ به سوال ماهنامه مدیریت ارتباطات در رابطه با ضعف مجریگری در مناظره‌ها و نقش‌آفرینی ضعیف مجری، تاکید کرده است که به‌نظر می‌رسید مجری برنامه‌ها اجازه نداشت چندان در فرایند مناظرات دخالت کند. 

وی با قبول اینکه در دنیا مجری‌ها نقش فعال‌تری در مناظرات دارند، افزوده است: اما باید دید که مجری اجازه دخالت داشت یا خیر؛ من بعید می‌دانم که ایشان چنین اجازه داشتند.

حیدری در پاسخ به سوالی در رابطه با عملکرد ضعیف و عدم جسارتش در مصاحبه‌هایی که با مقامات از جمله با رئیس‌جمهوری، دلیل این مسأله را به چارچوب‌های رسانه ربط داده و تلویحا گفته است که به او اجازه جسارت و چالش در چنین مصاحبه‌هایی داده نمی‌شود. 

وی در این زمینه پاسخ داده: ببینید این به همان چارچوب‌های رسانه‌ای بر می‌گردد. من اگر چه اعتقادی به این کار ندارم اما مجبورم آنها را رعایت کنم. من شخصاً معتقدم که نه به صلاح مصاحبه‌شونده، نه به صلاح مصاحبه‌کننده و نه به صلاح رسانه است که مصاحبه‌ها صورت خیلی رسمی و خشک و تبیینی و تمجیدی داشته باشد، چون در مخاطب احساس بدی ایجاد می‌کند.

این مجری افزوده است: مخاطب وقتی زمان اختصاص می‌دهد تا یک برنامه را نگاه کند دلش می‌خواهد پاسخ سؤالاتش را بگیرد و ابهامات ذهنی خودش را برطرف کند. او به هیچ وجه راضی نیست که دو نفر بنشینند از همدیگر تعریف کنند. مخاطب که اساساً وقت اضافه ندارد؛ ضمن اینکه قدرت انتخاب و شعور دارد. حداقل به لحاظ شکل ظاهری هم که شده باید چاشنی چالش و طرح ابهامات وجود را داشته باشد. به‌نظر من مصاحبه کاملاً باید به شکل صریح و شفاف باشد. ابهامات باید طرح شوند و پاسخ‌ها باید گرفته شوند. به هیچ وجه موافق نیستم که مصاحبه‌ها تبیینی و تمجیدی باشد که البته متأسفانه گاهی اینگونه است. به نظر من این یک ضعف است. بیشترین ضرر را هم در این میان رسانه می‌کند،چون مخاطبانش را از دست می‌دهد.

حیدری در ادامه با اشاره به موضوع مصاحبه‌های رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرده است که محورهای مصاحبه با رئیس‌جمهوری بین دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری و سازمان صدا و سیما هماهنگ می‌شود و مصاحبه کننده بر اساس محورهای تعیین شده به گفت‌وگو با ایشان می‌پردازد.

حیدری در جایی از گفت‌وگو با تأیید این سخن که در تلویزیون جلوی ستاره شدن او را گرفته‌اند، در مورد کاهش حضورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و محدود شدن دخالتش در محتوا و موضوعات گفته است: بله، این اتفاق افتاد. من واقعاً نمی‌دانم این تصمیم سازمانی بود یا سلیقه‌ای یا هر چیز دیگری یا با چه نیتی، اما به نظرم لزوماً زیاد دیده شدن به معنای محبوبیت بیشتر نیست. مهم این‌ است که هر وقت هستید، در حد توان، قوی، عالی و موفق ظاهر شوید. می‌دانید که من همیشه صریح حرف می‌زنم و اهل تعارف نیستم. من نزدیک هفت سال (بیش از ۲۵۰۰ شب بدون یک شب توقف) آن برنامه را به تنهایی اجرا کردم و از این موضوع خودم خیلی راضی هستم. امیدوارم بیننده‌ها هم راضی باشند. اگر هم امکان داشت، همچنان ادامه می‌دادم.

وی تاکید می‌کند: من عاشق برنامه گفت‌وگوی ویژه هستم و آن را مثل فرزند خود می‌دانم. هیچ‌کس به اندازه من برای این برنامه زحمت نکشیده و هیچ‌کس هم به اندازه من آن را دوست ندارد. من عمیقاً مدیون گفت‌وگوی ویژه خبری هستم اما جدا از این مباحث، یک اصل حرفه‌ای وجود دارد و آن اینکه اصولاً یک برنامه تلویزیونی باید به مجری آن شناخته شود. رسانه باید مجری ستاره داشته باشد؛ مجری ستاره می‌تواند بیننده جذب کند، می‌تواند اعتمادسازی کند، می‌تواند در بحران‌ها کمک حال رسانه باشد و می‌تواند میلیون‌ها بیینده را پای تلویزیون بنشاند. وی گفته است برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری را با هیچ کاری از جمله وزارت یا نمایندگی مجلس معاوضه نمی‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
0
0
جسارت را از فردوسی پور یاد بگیر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین