کد خبر: ۱۵۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۳

فاضلاب شهر صنعتی رشت؛ زخم بدخیم تالاب انزلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تالاب بین‌المللی‌ انزلی كه با وسعتی معادل 200 کیلومترمربع در حاشیه جنوب غربی دریای خزر واقع شده و داراي ویژگی‌های طبیعی خاصي هم‌چون داشتن نیلوفرآبی صورتي و سفيد و لاله تالاب است، سالیانه محل گذر دهها هزار پرنده مهاجر است، اما اینک یکی از پرمناقشه‌ترین سال‌ها را در عمر چند هزار ساله‌اش می‌گذراند.

به گزارش ايسنا، آیت‌الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان، امروز در دیدار با کارکنان محیط زیست گیلان با اشاره به این‌که در جاهای مختلف تالاب انزلی شاهد کم شدن عمق آن هستیم و این امر موجب نگرانی مردم گیلان شده است، گفت: تاخیر در کارهای لازم از عیب‌های بزرگ است و از آنجائی که این تالاب ارزش زیادی برای کشور و استان دارد، از هرگونه سهل انگاری در حفظ محیط زیست آن باید پرهیز شود.

وی افزود: هرساله مسافرین زیادی برای دیدن طبيعت زیبای این تالاب به گیلان می‌آیند و رسم مهمان‌نوازی نیست که محیط زیست این تالاب آلوده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب برخی از رودخانه‌ها آلوده به تالاب انزلی می‌ریزد و موجب کاهش عمق این تالاب می‌شوند، لذا وقت آن رسیده است که همه را نسبت به این مسئله حساس و آگاه کنیم تا از ادامه این روند جلوگیری شود.

هم‌چنين مهندس امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محيط زیست گیلان با بیان این مطلب که فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی هر روز وارد رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت می‌شوند، اظهار داشت: فاضلاب‌های صنعتی خطرناک‌ترین پسماندها هستند و در حال حاضر شهر صنعتی رشت بیشترین آلودگی‌ها را به رودخانه‌های رشت می‌ریزد که پس از آن وارد تالاب انزلی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که احداث تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت امری است که به جد پیگیری می‌شود، افزود: 9 ماه قبل به شهر صنعتی رشت مهلت داده بودیم تا کار مطالعاتی احداث این تصفیه خانه را تحویل اداره کل محیط زیست گیلان بدهد كه چند روز گذشته این مطالعه به اتمام رسیده و هم اکنون در حال بررسی این مطالعات هستیم.

عبدوس در خصوص ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه گوهر رود رشت، اذعان داشت: در گذشته از اهرم‌های قضایی و قانونی برای احداث تصفیه خانه شهر صنعتی رشت استفاده نشده است و فقط از سال گذشته تاکنون سعی کردیم با همکاری دستگاه قضایی برای احداث اين تصفیه خانه اقدامات جدی انجام دهیم؛ اگر چنین اقداماتی در گذشته انجام می‌شد هم اکنون شاهد وضعیت نامناسب رودخانه‌های رشت نبودیم.

وی با اشاره به این‌که برای احیای تالاب انزلی 90 میلیارد تومان به مدت 5 سال اختصاص یافته است و سازمان جهادکشاورزی گیلان عملیات فیزیکی احیای تالاب را برعهده دارد گفت: اداره کل حفاظت محيط زیست گیلان بر عملکردها نظارت دارد و هرجا که مورد انتقاد است را اصلاح می‌کند.

عبودس با انتقاد از کندی روند این عملیات، ادامه داد: کندی این روند دلایل متفاوتی دارد که برای مثال در تله رسوب گیر سیاه درویشان، پیمانکاری که برنده مناقصه شده بود فاقد دستگاه مناسب لایه روب بود و در تله رسوب گیر پسیخان نیز با معارض ملکی مواجه شده بود که البته این مشکلات هم اکنون رفع شده است.

وی در خصوص درخواست مدیرکل منابع طبیعی گیلان که خواسته بود بخشی از اعتبارات احیای تالاب انزلی، برای آبخیزداری در بالادست‌ها اختصاص یابد، زیرا در صورت عدم آبخیزداری در بالادست مجددا رسوبات وارد تالاب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نیز با این امر موافقیم، اما احیای تالاب انزلی هنوز پروژه‌های نیمه تمامی دارد که باید به اتمام برسد، سپس به تعریف پروژه‌های جدید برسیم.

هم‌چنين دکتر کریم ثابت‌رفتار مدرس دانشگاه و عضو گروه آبپژوهشی آمایش سرزمین گیلان در ادامه این گفت‌وگو با بیان این مطلب که تالاب 15 هزار هکتاری انزلی، یکی از 22 تالاب ایرانی است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و به دلیل تنوع زیستی فوق‌العاده دارای اهمیت جهانی است که هم بر دریا تاثیر می‌گذارد و هم از آن تاثیر می‌گیرد، گفت:با توجه به موقعیت خاص، ارزش اکولوژیکی و هم‌چنین نقش فراملی این تالاب هرگونه تهدیدات زیست محیطی می‌تواند موجب چالش‌های مختلف و تاثیرپذیری این چالش‌ها در ابعاد مختلف در سطح ملی و فراملی شود.

وی با اشاره به این‌که حتی با سطحی‌ترین توجه، نشانه‌های آلودگی آب در این تالاب مشخص است، افزود: تهدایدات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های دریایی و ورود آلاینده‌ها در انزلی یکی از منابع مهم تهدیدات زیست محیطی این تالاب است.

ثابت‌رفتار با اشاره به گرفتار شدن این تالاب در جلبک آزولا، خاطرنشان کرد: ورود آلودگی‌های شیمیایی موجب خطرات جبران ناپذیر برای محیط زیست تالاب انزلی است و در نهایت زیان‌های فراوانی برای محیط زیست انسان دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
به نام خدا ، تمامی این مسائل برمی گردد به مدیریت ضعیف در
بعضی جاها . برای یک مدیر خوب بودن ، هم ایمان لازم است و
هم تخصص . و هرکدام اینها لازم و ملزوم یکدیگرند . یک مدیر
خوب بایدگوش شنوا برای سه شرط اساسی داشته باشد :
1- پیشنهادات سازنده
2- انتقادات بدون غرض
2- عدالت جوئی و احترامات خالصانه
که احترامات خالصانه ، در صورت عملی کردن چند بند اولیه به وجو د می آید .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین