کد خبر: ۱۳۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

لاریجانی: هرکسی در ایران دسترسی به اینترنت دارد و روزنامه‌ها از همه جناح‌های سیاسی وجود دارند

آمریکا می‌خواهد یک دشمن موهوم درست کند تا توجه مردم کشورش به مشکلات داخلی را منحرف سازد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اتهام اخیر واشنگتن به تهران گفت: آمریکائی‌ها بازی بدی را شروع کرده‌اند، آنها فردی را دستگیر می‌کنند که سال‌ها پیش از ایران گریخته و ضمناً جزء اپوزیسیون است و بعد او را به ایران وصل می‌کنند. 

این اظهارات را علی لاریجانی در زمان حضور خود در سوئیس که برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس به آن کشور سفر کرده بود در گفت‌وگو با هفته‌نامه NZZ Am sontag عنوان کرد که مشروح آن بصورت پرسش و پاسخ در ذیل می‌آید. 

آیا اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه ایران قتل سفیر عربستان در واشنگتن را برنامه‌ریزی کرده نیز در اینجا هم مورد بحث بود؟ 

بله، بارها از من در این باره سئوال شد و پاسخ من به این شرح بود: ایران نیز از جنبش دموکراسی‌خواهی در کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند. مردم این کشورها از دیکتاتورهائی که پس از جنگ جهانی دوم بوجود آمده و سال‌ها از سوی آمریکا حمایت می‌شدند دیگر سیر شده بودند. شاه در ایران، مبارک و سادات در مصر و صالح در یمن. ما امروز از جنبش‌‌های دموکراسی‌خواهی در این کشورها حمایت می‌کنیم و آمریکائی‌ها از این بابت خشمگین هستند. ما زمانی که آمریکا، افغانستان و عراق را نیز اشغال کرد مقاومت کردیم. بخاطر همه این دلائل ما تفاوت‌نظرهای مهمی با آمریکا داریم و آن‌را هم پنهان نمی‌کنیم. ولی آمریکائی‌ها اینک بازی بدی می‌کنند، آنها فردی را دستگیر می‌کنند که سال‌ها پیش از ایران گریخته و ضمناً جزء اپوزیسیون است. چگونه ما می‌توانیم به این فکر بیفتیم چنین فردی را بفرستیم تا سوء قصدی را انجام دهد؟ این داستان، کاملاً ساختگی است. 

چگونه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با یک "داستان کاملاً ساختگی" خود را در سراسر جهان به یک دلقک تبدیل می‌کند؟ 

این موضوع به منزوی شدن رژیم صهیونیستی ارتباط دارد. این رژیم از طریق لابی‌هایش در آمریکا بر اوباما فشار وارد می‌سازد که باید مجدداً انتخاب شود. آمریکا می‌خواهد یک دشمن موهوم درست کند تا توجه مردم کشورش به مشکلات داخلی را منحرف سازد. 

شما پیش از این چند دیکتاتور عرب را نام بردید. ولی نام بشار اسد و سوریه همپیمان خودتان را ذکر نکردید. نظر شما نسبت به قیام در سوریه چیست؟ 

ما بر این عقیده‌ایم که انجام برخی اصلاحات در سوریه ضرورت دارد. آمریکائی‌ها و برخی از کشورهای اروپائی فکر می‌کنند که با قاچاق سلاح می‌توانند مشکل در سوریه را حل کنند. ضمناً قدرت‌های منطقه‌ای نیز سلاح به سوریه ارسال می‌کنند. این امر تعداد قربانیان در این کشور را افزایش می‌‌دهد و به رادیکالیسم ختم خواهد شد. من معتقدم که بدون اینگونه اعمال نفوذها، انجام اصلاحات پیشتر از این ممکن می‌بود. 

آیا شما قیام‌ها در کشورهای عربی را دموکراتیک یا انقلاب اسلامی می‌نامید؟ 

اینها قیام‌های دموکراتیک هستند زیرا اسلام مخالف دموکراسی نیست. در فلسفه اسلامی، عدالت فقط تقسیم ثروت نبوده، بلکه مشارکت کامل همه در سیاست، اقتصاد و فرهنگ است. اگر دموکراسی در این کشورها بوجود آید این امر با اسلام مغایرت ندارد. 

چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای به اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه انتقاد کرده بود زیرا او چندی پیش مدل حکومت کشورش که سیستم سکولار است را برای مصر، تونس و لیبی توصیه کرده بود؟ 

من نمی‌توانم چنین موضوعی را به‌خاطر آورم. ما روابط نزدیکی با ترکیه داریم. ما در حمایت از جنبش‌های دموکراسی، ایده‌های مشابه ترکیه را داریم. اسلام با رژیم‌های سلطنتی که در برخی از کشورها وجود دارد همسو نیست. این یکی از دلائلی است که مردم منطقه تظاهرات می‌کنند. 

شما در ایران نیز یک رهبر دارید؟ 

بله. ولی رهبر ما از طریق دموکراتیک انتخاب شده است. هر حوزه انتخاباتی نماینده خود برای مجلس خبرگان را انتخاب می‌کند و این مجلس نیز رهبر را انتخاب می‌نماید. این یک فرایند کاملاً دموکراتیک است. 

دو سال پیش در ایران یک تظاهرات توده‌ای رخ داد. آیا مردم خواهان انتخابات آزاد، و احقاق حق خود و دموکراسی بودند؟ 

طبیعت این تظاهرات کاملاً بگونه دیگری بود. ما آن زمان پس از انتخابات یک وضعیت پیچیده‌ای داشتیم. در تهران اکثریت مردم یک نامزد خاص را انتخاب کرده بودند و آنها فکر می‌کردند که این امر در دیگر مناطق نیز به همین منوال است. ولی اینگونه نبود و بنابراین یک مشکل روان‌شناسی بود. مسلماً برخی از نامزدها نیز اشتباه می‌کردند که درباره آنها اینک قانون باید تصمیم‌گیری کند. همه آنهائی که اعتراض می‌کردند می‌بایست این اعتراض خود را از طریق قانونی دنبال کنند.

چرا آن زمان همچنین برای جامعه مدنی و علیه سانسور در اینترنت و برای آزادی مطبوعات نیز تظاهرات می‌شد؟ 

امروز هرکسی در ایران دسترسی به اینترنت دارد و روزنامه‌ها از همه جناح‌های سیاسی وجود دارند . احتمالا برای یک مدت کوتاهی مشکلی وجود داشت ولی ما بعداً به حالت عادی باز گشتیم. 

شما می‌گوئید که ایران روابط نزدیکی با ترکیه دارد. ولی چرا ما بیشتر افزایش رقابت بین دو کشور درباره قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه را می‌بینیم؟ 

شما باید موقعیت ما را بهتر مطالعه کنید. امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، یک فکر جدید را نیز پایه‌گذاری کرد. مهمترین عناصر آن، همکاری کشورهای اسلامی و مبارزه با ظلم بودند. ما بدنبال امپراتوری ایران نیستیم. اگر ما به فلسطینی‌ها کمک می‌کنیم، این کار را می کنیم زیرا به آنها ظلم می‌شود. این یک برداشت کاملا متفاوت از قدرت است. احتمالاً برای شما دشوار است که قبول کنید زیرا علم امروز بر پایه اصول برداشت متعارف قدرت استوار است. 

سوئیس بعنوان نماینده آمریکا در ایران، در این مشاجره در باره سوء‌قصد احتمالی چه نقشی بازی می‌کند؟ 

گاهی اوقات اختلافی به نقطه‌ای می‌رسد که طرفین آن دیگر نمی‌توانند با هم صحبت کنند. آنوقت باید کشوری باشد که این ارتباط را برقرار نماید. تا زمانی که سوئیس موضع خود بعنوان یک کشور بیطرف را حفظ نماید، می‌تواند این نقش را انجام دهد. ولی سوئیس باید کاملاً بیطرف و مستقل بماند. 

آیا وقتی در تحریم‌ها علیه ایران شرکت می‌کند می‌تواند اینطور باشد؟ 

سوئیس می‌تواند یک نقش سازنده و مثبتی را ایفا کند ولی امشب در اینجا قرار نیست تا این مشکل بین سوئیس و ایران حل شود. 

سوئیس و ایران بمدت هفت سال گفتمان حقوق بشر با یکدیگر داشتند که امروزه سوئیس دیگر آن‌را در این شکل رها کرده است. از دید شما نتیجه این گفتمان چه بوده است؟ 

این یک تجربه بسیار مثبتی بود. ما اگر اصول حقوق بشر بر پایه طبیعت انسانها باشد را قبول داریم. ولی این امر در دست سیاست صدمه می‌بیند و نابود می‌گردد. من معتقدم که یکی از بزرگترین مشکل ابرقدرت‌ها آنست که از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند. ولی اگر این بحث بین ما و غرب بجای سیاسی بر پایه علمی استوار گردد، برای هر دو طرف دارای امتیاز خواهد بود. سیستم اسلامی در زمینه قانون و قضا بسیار غنی و دقیق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین