کد خبر: ۱۳۶۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
تخم‌مرغ دانه‌ای 300تومان از گلوی کسی پایین نمی‌رود

روزگاری نه‌چندان دور عکسش را به فرزندان‌تان نشان داده و خواهید گفت: این تخم‌مرغ است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزگاری نه چندان دور عکسش را به فرزندان‌تان نشان داده و خواهید گفت: «این تخم‌مرغ است و روزگاری قوت غالب اکثر مردم بود و امروز به آرزویی دست‌نیافتنی بدل شده است.» این جمله‌ای است که راننده تاکسی 70 ساله با لهجه شیرین همدانی، به طنز به من و سایر مسافران گفت. پیرمرد با لبخند تلخ خود از ناملایمت‌های اقتصادی چند دهه گذشته حرف می‌زد و می‌گفت: این روزها همه مرغ‌ها تخم طلا شده‌اند و تخم‌مرغ دانه‌ای 300تومان از گلوی کسی پایین نمی‌رود. 

تخم‌مرغ در حالی با قیمت 9هزار تومان در هر شانه عرضه می‌شود که مسوولان دولتی قیمت مصوب آن را چهارهزارو500 تومان اعلام کرده‌اند و این یعنی افزایش صد‌درصدی قیمت و ناتوانی سازمان حمایت از کنترل و نظارت بر بازار. عرضه 5100 تومانی هر شانه تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار نیز نتوانست مانعی برای افزایش قیمت تخم‌مرغ باشد و محدودیت عرضه تخم‌مرغ در این میادین کماکان این محصول را در دور گرانی نگه داشته است.
 
مسوولان دولتی اما در چرایی افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر تعرفه‌های بالای این محصول را مورد اشاره قرار می‌دهند و وضعت تولید داخل را مثبت ارزیابی می‌کنند. وزیر کشاورزی نیز با استناد به گزارش‌های وزارتخانه متبوعش شرایط تولید تخم‌مرغ را بسیار خوب اعلام کرده و معتقد است بالا بودن تعرفه سبب مشکلات اخیر و افزایش قیمت شده است. اظهارنظری که به باور کارشناسان تنها در راستای رفع اتهام بوده و این وزارتخانه توپ را به زمین وزارت صنعت، معدن و تجارت انداخته است و اگر تولید داخل در شرایط مطلوبی قرار داشت تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار از بین نمی‌رفت و افزایش بی‌سابقه قیمت تخم‌مرغ رخ نمی‌داد. 

کاهش تولید علت اصلی 

در طرف مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خود را در گرانی تخم‌مرغ بی‌تقصیر می‌داند و معتقد است وزارت جهادکشاورزی به رغم در اختیار داشتن آمار تولید و مصرف این محصول، در تنظیم بازار و تامین نیاز کشور به این ماده غذایی عملکرد قابل قبولی نداشته است. در همین رابطه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، کاهش عرضه و گرانی تخم‌مرغ در روزهای اخیر را ناشی از کمبود تولید دانست و گفت: براین اساس و طبق اختیار ماده 16 قانون بهره‌وری، وزارت جهادکشاورزی مجوز واردات 15هزار تن تخم‌مرغ را صادر کرد. 

به گزارش سایت وابسته به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، یدالله صادقی تصریح کرد: این میزان واردات با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور و توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.
 
وی همچنین گفت: براساس قول مساعد مسوولان وزارت جهادکشاورزی از روزهای آینده فاصله میان تولید و عرضه رفع می‌شود. صادقی افزود: طبق وعده مسوولان بخش تولید و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تا ابتدای دی ماه سال‌جاری، وضعیت واحدهای خارج شده از مدار تولید بهبود پیدا کند و به میزان زیاد عرضه خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه قرار است ورودی تولیدات تخم‌مرغ به اوج خود برسد و از سویی تعادل میان عرضه و تقاضا نیز ایجاد شود، تصریح کرد: آمار و اطلاعات ارایه شده بخش تولید و نهاده‌ها بیانگر این موضوع است که اقدامات وزارت جهادکشاورزی در حال به نتیجه رسیدن است.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه گرانی ایجاد شده در بخش عرضه نیز به دلیل فاصله میان تولید و تقاضا است، گفت: هرچند که دولت تلاش بسیاری برای جلوگیری از اجحاف به مصرف‌کننده خواهد داشت اما این احتمال وجود دارد که تشدید برخوردها منجر به نتیجه معکوس در تنظیم بازار شود. 

تخم‌مرغ شانه‌ای 4500 تومان محقق نشد 

یکی از اقداماتی که وزارت جهادکشاورزی در راستای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار صورت داد، عرضه تخم‌مرغ چهارهزارو 500 تومانی بود که بنابه دلایلی این اقدام در مرحله اجرا با مشکلاتی همراه شد و شهروندان نتوانستند طعم تخم‌مرغ با قیمت مصوب را بچشند. 

صادقی در مورد این اقدام نیز گفت: تنها تخم‌مرغی که با قیمت تمام شده عرضه می‌شود، شرکت جاهد است که اعلام کرده به تعاونی‌های کارگری و کارمندی هر شانه دو کیلوگرمی تخم‌مرغ را با قیمت چهارهزار و 250 تومان می‌فروشد تا در آن تعاونی‌ها با قیمت چهارهزارو 500 تومان عرضه شود. این در حالی است که اتحادیه‌ میهن که متولی تولید و توزیع تخم‌مرغ است و ابزار‌های تنظیم بازار را وزارتخانه در اختیار آن قرار داده ولی هنوز موفق به عرضه‌ گسترده و تامین شبکه‌های کشور نشده که بخشی از آن به مواردی مانند تامین و تولید کالا و بخشی هم به شرایط عرضه و تقاضا بر می‌گردد. 

کارشناسان عدم موفقیت وزارت جهادکشاورزی را تعمدی می‌خوانند و بر این باورند که دست‌هایی در کار است تا با ایجاد التهاب در بازار به سود مورد نظر خود دست پیدا کنند. 

سوءاستفاده واسطه‌ها از بازار تخم‌مرغ 

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداری نیز با تایید دخالت برخی از افراد و شبکه‌های سود جو در افزایش قیمت تخم‌مرغ و اشاره به معدوم‌سازی 25 تا 30درصدی مرغ‌ها طی سال گذشته به فارس گفت: واسطه‌ها با اطلاع از خلأ ایجاد شده به یکباره در عرضه تخم‌مرغ خلل ایجاد کرده و موجبات افزایش قیمت را سبب شدند. 

حمید فاضلی، با اشاره به اینکه رشد قیمت تخم‌مرغ ‌ناشی از عدم مدیریت واردات به هنگام است، اظهار داشت: در بحث افزایش قیمت تخم‌مرغ اصلی‌ترین دلیل معدوم‌سازی حدود 25 تا 30درصد چرخه تولید در صنعت مرغ است که البته آثار و تبعات ناشی از آن در سال 90 بروز کرده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از بروز این مشکل نه تنها اختیار مدیریت وضعیت ایجاد شده به تولید‌کنندگان و فعالان واقعی در این صنعت داده نشد بلکه به عناوین مختلف موجب تشدید چالش‌های مطرح در این زمینه شدند. 

وی افزود: با حذف حدود 25 تا 30درصد ظرفیت تولید کشور فرصت مناسبی برای واسطه‌های اقتصادی پیش آمد تا به این بازار وارد شوند و به بهانه جبران کسری تخم‌مرغ مصرفی کشور، امتیاز تامین و واردات تخم‌مرغ از دیگر کشورها را بگیرند که همین بحث منجر به افزایش قیمت تخم‌مرغ شده است. 

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداری کشور گفت: طی ماه‌های اخیر به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم بین تامین‌کنندگان و واردکنندگان تخم‌مرغ و سازمان دام‌پزشکی، تخم‌مرغ‌های وارداتی مورد تایید این سازمان واقع نشد و بار وارداتی بازگشت داده شد.
 
وی تصریح کرد: عرضه‌کنندگان تخم‌مرغ با اطلاع از خلأ ایجاد شده به یکباره در عرضه تخم‌مرغ خلل ایجاد کرده و موجبات افزایش قیمت تخم‌مرغ را سبب شدند. وی تاکید کرد: تا زمانی که چرخه تولید در صنعت مرغداری کشور به حالت قبلی بازنگردد و بوروکراسی اداری ترخیص کالا از گمرک تسهیل نشود، همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود بنابراین برای گذر از این مشکل لازم است موانع پیش‌رو رفع شود. 

فاضلی با اشاره به اینکه بالغ بر صددرصد واردات تخم‌مرغ مصرفی کشور از ترکیه تامین می‌شود، گفت: جالب‌تر اینکه چرا واردکنندگان تخم‌مرغ به جای واردات تخم‌مرغ از هند اصرار به واردات تخم‌مرغ از ترکیه دارند هم جای سوال دارد چرا که به مراتب قیمت تمام شده در هند پایین‌تر از ترکیه است. 

تخم‌مرغ شانه‌ای 9هزار تومان صحت دارد 

در این بین اما مسوولان قیمت 9هزار تومانی برای هر شانه تخم‌مرغ را غیر واقعی می‌دانند و بر این باورند قیمت‌های اعلام شده واقعیت ندارند. در طرف دیگر اما مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با تایید فروش تخم‌مرغ به شانه‌ای 9هزار تومان و با اشاره به اینکه فروش یک شانه تخم‌مرغ به این قیمت در سوپرمارکت‌ها کلاهبرداری است، گفت: مردم تخم‌مرغ مورد نیاز خود را از میادین میوه و تره‌بار خریداری کنند. 

هدایت اصغری در گفت‌وگو با مهر درباره فروش تخم‌مرغ به قیمت 9هزار تومان در برخی سوپرمارکت‌ها گفت: مسوول این افزایش قیمت ما نیستیم؛ تخم‌مرغی که از در مرغداری عرضه می‌شود قیمتی به مراتب پایین‌تر از 9 هزار تومان دارد. وی در رابطه با اینکه شانه تخم‌مرغ‌های درشت با قیمت 9هزار تومان فروخته می‌شود، گفت: این کلاهبرداری است؛ نباید چنین اقداماتی را انجام دهند. 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن تاکید کرد: تخم‌مرغ‌های درشت و ریز زمانی که از در مرغداری عرضه می‌شوند قیمت یکسانی دارند. هفته گذشته متوسط 700 تومان در هر کیلو تخم‌مرغ کاهش قیمت داشته‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین