کد خبر: ۱۳۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴

درگذشت ۲۲ حاجی ایرانی/ بازماندن ۱۰۶ زائر به دلیل حمل مواد مخدر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان حج و زیارت گفت: تا امروز 22 زائر ایرانی در عربستان درگذشته‌اند، تا کنون هیچ مورد مفقودی یا گمشده نداشته‌ایم و زائری به دلیل حمل مواد مخدر نیز دستگیر نشده است. 

علی لیالی صبح چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی به سرزمین وحی، عملیات حج 90 را تشریح کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، عملیات حج برای زائران ایرانی و دیگر کشورها به خوبی انجام شد و ما موفق شدیم روز گذشته تا پنج بعداز ظهر تمام زائران حاضر در منا را به محل اقامتشان در مکه منتقل کنیم. جا دارد از صبوری، متانت و تحمل بالای زائران قدردانی کنیم.

وی یادآور شد:‌ شاید در بخش‌هایی از عملیات به این بزرگی با نواقصی مواجه شویم؛ ولی آن‌ها را یادداشت می‌کنیم تا در حج سال بعد نسبت به برطرف شدن آن‌ها اقدام کنیم.

او با اشاره به اعزام نخستین گروه زائران به ایران از فردا، پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه، گفت: حجاج ایرانی از فرودگاه‌های مدینه و جده به ایران منتقل می‌شوند و این پروازها تا 13 آذرماه ادامه دارد.

لیالی افزود: با توجه به وعده‌های نسبی مسؤولان سعودی برای افزایش پروازها، تلاش می‌کنیم زائرانی را که از پنجم تا هفتم محرم در نوبت بازگشت به ایران هستند، تا چهارم محرم به کشور منتقل کنیم. البته در صورتی که بتوانیم تعداد پروازهای بیشتری را به ایرانی‌ها اختصاص دهیم.

وی گفت: آخرین زائرانی که عربستان را ترک می‌کنند، در مکه هستند و آخرین پرواز مدینه، سوم محرم برابر با هفتم آذرماه انجام می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه میانگین تاخیر پروازها در دور رفت را بین 15 تا 20 دقیقه اعلام کرد و افزود: امیدواریم براساس برنامه‌ریزی پروازها، شاهد تاخیرهای چندانی در برگشت نباشیم؛ اما چون مدیریت فرودگاه‌های جده و مدینه دست ما نیست، این موضوع قابل پیش‌بینی هم نیست.

لیالی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سال گذشته جریمه‌ی تاخیر پروازها به زائران پرداخت شده است؟ گفت: حدود دو میلیارد تومان به تمام زائرانی که سال گذشته با تاخیر پرواز، مشمول دریافت خسارت شده بودند، پرداخت کردیم.

وی در ادامه یادآور شد: از 17 ایستگاه پروازی که اعزام زائران از طریق آن‌ها انجام شد، بازگشت زائران نیز انجام می‌شود.

برای انتقال بار حجاج از طریق پست توافقی نکرده‌ایم

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انتقال بار زائران توسط شرکت پست نیز تاکید کرد: هیچ مقامی در سازمان حج و زیارت برای انتقال بار حجاج از طریق پست توافقی نکرده است، البته اگر شرکتی بتواند این خدمات را ارائه دهد، ما استقبال می‌کنیم. هرچند شرط دیگر، رضایت خود زائران برای انجام این کار با این روش است.

22 زائر در حج دار فانی را وداع گفتند 

وی در ادامه‌ی این نشست، با اشاره به آمار فوتی‌ها، مفقودین و بازداشتی‌های حج امسال، گفت: تا این لحظه، 22 زائر فوت کرده‌اند و با وجود این‌که امسال تعداد زائران آسیب‌پذیر بالا بوده؛ اما این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر است. البته از این بین شش نفر در ایام تشریق به علت مشکلات قبلی و تنفسی به رحمت خدا رفته‌اند.

امسال زائر گمشده و زندانی در عربستان نداشتیم 

لیالی افزود: امسال یکی از سال‌های خوب در حوزه‌ی امداد و قربانی بود، به طوری‌که در حوزه‌ی امداد که روز گذشته پس از بازگشت زائران به محل اقامتشان آمار ارائه شد، زائر مفقودی نداشتیم و برای نخستین بار در طول تاریخ حج، قربانی تمام زائران در روز نخست انجام شد و کار ذبح بیش از 97 هزار زائر ایرانی و مقیم خارج کشور در روز نخست توسط 96 ذابح انجام شد.

106 نفر به خاطر حمل مواد مخدر از حج بازماندند 

او همچنین افزود: خوشبختانه امسال مورد بازداشتی در عربستان نداشتیم و با کنترل دقیق نیروی انتظامی در فردگاه‌های داخل کشور، 106 نفر به خاطر حمل مواد مخدر از سفر حج بازماندند؛ اما موردی که به خاطر حمل مواد مخدر در عربستان بازداشت شده باشد، نداشتیم.

وی درباره‌ی دغدغه‌ی مقام معظم رهبری درباره‌ی بازارگردی و خرید سوغات زائران در موسم حج و اقدامات انجام گرفته بر این اساس، اظهار کرد: امسال تدابیری در این زمینه اندیشیده شده، از جمله این‌که ساک‌هایی در نظر گرفته و به زائران ابلاغ شده است که از آن‌ها استفاده کنند.

او همچنین تاکید کرد: به زائران اعلام شده است که حمل بار اضافی همراه زائر امکان‌پذیر نیست و احتمال دارد این بارها به صورت جداگانه در پروازهای آخر انتقال داده شوند.

لیالی ادامه داد: مشاهدات نشان می‌دهد، سنگینی خرید زائران ایرانی و حضور در بازارهای مکه و مدینه کاهش داشته است.

600 ریال سعودی عوارض ورودی هر زائر در حج 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی هزینه‌ی ویزا و عوارض دریافتی در فرودگاه عربستان، گفت: هیچ فعالیتی در مراسم حج در عربستان، دولتی نیست و بیشتر خدمات با بخش خصوصی است و فقط عوارض ورودی در فرودگاه‌ها حدود 600 ریال سعودی می‌شود که شامل عوارض ورودی و چادرهای محل اسکان در عرفات و منا برای هر زائر است.

لیالی درباره‌ی فهرست ذخیره برای اعزام به حج نیز اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است که یک ویزا بدون استفاده نماند؛ اما یک هفته قبل از آخرین پرواز، برای جایگزین کردن زائرانی که در لحظات آخر به هر دلیلی انصراف می‌دهند، فرصت داریم.

تعیین کشور دریافت‌کننده گوشت‌های قربانی توسط بعثه‌ی مقام معظم رهبری

وی درباره‌ی ارسال گوشت‌های قربانی امسال به کشور خاصی نیز گفت: براساس توافق با بانک توسعه‌ی اسلامی، هر سال گوشت قربانی به مقصد کشورهایی که ما مشخص می‌کنیم، ارسال می‌شود و امسال نیز منتظر دریافت توصیه‌ی بعثه‌ی مقام معظم رهبری برای تعیین مقصد هستیم.

او در ادامه با اشاره به فعالیت 260 نیروی ستادی در حج امسال، تاکید کرد: هیچکدام از نیروهای ستادی در موسم حج، اعمال خود را انجام نمی‌دهند، چرا که مانع انجام وظیفه‌ی خدمتگزاری می‌شود. البته این نیروها به همراه دو نفر از اعضای هر کاروان مکلف هستند، عمره به جا آورند تا خللی در روند خدمت‌رسانی به زائران ایجاد نشود.

وی درباره‌ی افزایش سهمیه‌ی عمره هم گفت: ما سال قبل تجربه‌ی اعزام 800 هزار زائر را داشتیم، پس اعزام این میزان در دور جدید قطعی است؛ اما افزایش آن بستگی به امکانات، شرایط و موافقت کشور میزبان دارد.

تصمیم‌گیری درباره نحوه قرعه‌کشی عمره با شورای عالی حج است
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: نحوه‌ی قرعه‌کشی عمره نیز با تصمیم شورای عالی حج است که در یک مرحله انجام شود و حدود 2میلیون و600 هزار نفر برای سه سال بعد انتخاب شوند و باقی ثبت نام‌کنندگان پول‌های خود را دریافت کنند و یا در دو مرحله باشد که باقی افراد برای سه سال پس از آن در نوبت باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین