کد خبر: ۱۲۵۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
قبوضی که دست مشترکان سنگینی می‌کند

وزیر نفت: قبض گاز هیچ‌کس اشتباه محاسبه نشده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نفت گفت: وجود خطا درشیوه محاسبه قبض‌های گاز دوره قبل با توجه به متمرکز بودن سیستم محاسبه امکان ندارد.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرآنلاین، میرکاظمی در حاشیه جلسه شب گذشته هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: فقط یک احتمال برای اشتباه وجود دارد و آن کنتورنویس است.

وی افزود: سایت شرکت ملی گاز اعلام کرده که میزان مصرف گاز در دوره‌های مختلف مشترکین برای 8 سال گذشته در این سایت وجوددارد و مشترکین می‌توانند از طریق مقایسه دوره‌های مشابه در طول سال‌های گذشته متوجه شوند که آیا مصرف آنها تغییری کرده است یا نه.

وزیر نفت افزود: اگر میزان مصرف در فیش اخیر مشترکین با دوره‌های سال‌های قبل مشابهت دارد مشخص می‌شود که آن مشترک نتوانسته میزان مصرف را کاهش دهد.

میرکاظمی اظهار داشت: قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جدول تعرفه‌ها برای دوره 5 ماهه فصل سرما مشخص شده بود و از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد.

وی گفت: کسانی که از 1200 متر مکعب در روز بیشتر مصرف کنند قبوض گاز آنها کمی بیشتر آمده.

وزیر نفت افزود: به هر حال 44 هزار تومانی که به ازای هر نفر واریز می‌شود باید در آن سو منبع داشته باشد و قیمت همه محصولات برای دوره‌های 5 ماهه سرما و 7 ماهه گرما مشخص شده است و سهم هر کدام از پرداخت نقدی مشخص است.

میرکاظمی اظهار داشت:‌ میزان مصرف 85 درصد از مشترکین متعادل بوده و قیمت‌ها نیز برای آنها متعادل آمده است اما 15 درصد مشترکین نتوانستند مصرف خود را کنترل کنند و اعتراض‌ها هم بیشتر از جانب همین 15 درصد است. 

قبوضی که دست مشترکان سنگینی می‌کند 

افزایش قابل توجه قیمت گاز و برق مشترکان آذربایجان شرقی و تفاوت فاحش بین دو قبض دریافتی مردم در دو دوره اخیر بازتاب‌های اجتماعی گسترده‌ای داشته است. 

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، با توزیع قبوض جدید گاز و برق دامنه اختلافات در میان آپارتمان‌‌نشین‌های آذربایجان شرقی نیز افزایش یافته و مدیران آپارتمان‌ها قبض گاز و برق را بر سینه دیوار زده‌اند و دائماً پرداخت آن را به ساکنان گوشزد می‌کنند اما اغلب آپارتمان‌‌نشین‌ها بر سر قیمت بالای آن و نحوه پرداخت با سایر ساکنان آپارتمان مجادله می‌کنند.

افزایش چشمگیر قیمت گاز و برق مشترکان خانگی و صنعتی آذربایجان شرقی که در برخی موارد حتی تا 10 برابر نیز سابقه داشته است موضوع را چنان بغرنج کرده که شنیده می‌شود برای بررسی و اتخاذ راهکار اساسی نهادهایی مانند شورای تامین استان و شهرستانها نیز وارد عمل شده‌اند که البته مورد تائید قرار نگرفته است.

با وجود اینکه رشد نجومی قیمت گاز در استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان شرقی، گمانه‌زنیها برای بازنگری در قیمت گاز خانگی را افزایش داده بود اما چندی پیش شرکت ملی گاز آب پاکی بر روی همه این گمانه‌‌زنی‌ها ریخت و اعلام کرد که هرگونه تخفیف یا تجدیدنظر در هزینه قبوض گاز ممکن نیست.

شرکت ملی گاز هم نسبت به تاخیر مشترکان در پرداخت قبوض گاز هشدار داد و اعلام کرد: "اگر گازبهای مشترکان پرداخت نشود یک اخطاریه برای آنها صادر می‌شود و در صورت عدم توجه در نوبت اول 24 ساعت و در نوبت دوم گاز مشترکان 48 ساعت به طور موقت قطع می‌شود."

همچنین طبق اعلام مسئولان این شرکت، امکان پرداخت قسطی قبض گاز در 2تا 3 قسط وجود دارد که طی ابلاغیه‌ای به شرکت‌های گاز استانی و ادارات گاز در سراسر کشور ارسال شده است.

با همه این اوصاف منتقدان بر این باورند که ناتوانی مردم و صنعتگران از پرداخت قبوض گاز و برق خود به دلیل طراحی خاص دولت در واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی بوده است زیرا طبق مصوبه مجلس قرار بود حذف یارانه‌ها طی دوره 5ساله و به صورت پلکانی به اجرا در آید اما تمایل دولت به واقعی کردن قیمت‌ها در سال اول با بالاترین نرخ، چنین وضعیتی را به وجود آورده است.

احتمال اشتباه در محاسبه گازبهای مشترکان

در این حال استاندار آذربایجان شرقی با قبول احتمال اشتباه در محاسبه قبوض گازبهای مشترکان این استان اظهار داشت: "ما احتمال اشتباه در محاسبه نرخ گاز مصرفی مشترکان را نفی نمی‌کنیم."

احمد علیرضا بیگی افزود: ممکن است در محاسبه گازبهای مشترکان گاز در این استان اشتباهی رخ داده باشد.

ضرورت تفکیک کنتورهای گاز در مجتمع های مسکونی

استاندار آذربایجان شرقی در عین حال ضرورت تفکیک کنتورهای گاز در مجتمعهای مسکونی را یادآور شد و افزود: موضوع تفکیک کنتورهای گاز از مسائلی است که هنوز برای بسیاری از مجتمعهای مسکونی حل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت گاز باید تمهیداتی اتخاذ کند تا شاخص الگوی مصرف به همه ساکنان مجتمع‌های مسکونی تعمیم یابد گفت که حق پیگیری برای استانداری در این خصوص محفوظ است.

لزوم اعمال تعرفه‌های سردسیری برای آذربایجان شرقی

احمد علیرضا بیگی تاکید کرد که لازم است دایره شهرهای واقع در اقلیم سردسیری این استان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن شهرستان سراب به عنوان تنها نقطه آذربایجان شرقی در دایره شهرهای با اقیلم سردسیری در این استان قابل قبول نیست اظهار داشت: برخی از مناطق روستایی و شهری دیگر آذربایجان شرقی وجود دارند که لازم است برای کاهش قیمت گاز، تعرفه های اقلیم سردسیری در آن ها اعمال شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیگیری این موضوع از طریق نمایندگان مجلس اظهار امیدواری کرد با تحقق وسیع شدن دایره شهرهای برخوردار استان از تعرفه‌های اقلیم سردسیری، قیمت گاز مصرفی در آذربایجان شرقی تعدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین