کد خبر: ۱۳۶۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۲

معاون وزیر علوم: تفکیک‌جنسیتی یعنی در کلاس یک ردیف پسر ، یک ردیف دختر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ‌با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها نسبت به طرح تفکیک‌جنسیتی اقدام کرده و یا در حال اقدامند گفت: جداسازی جنسیتی دانشجویان به آن صورتی بوده که رعایت حقوق خانم‌ها و آقایان بشود تا در یک کلاس یک ردیف به پسران و یک ردیف به دختران اختصاص داشته باشد.

احمد اکبری اظهار داشت: موضوع نهادینه کردن پژوهش و تولید علم تأکید ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بوده و حوزه معاونت پژوهشی وزارتخانه به شدت روی این قضیه کار می‌کنند تا پژوهش و تولید علم در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه، قرار بر این است که سه درصد از GNP کشور (تولید ناخالص ملی) به امر پژوهش اختصاص داده شود، گفت: تلاش بر این است که این مهم در کشور تحقق پیدا کند چرا که بر این اساس یک تحول اساسی در بخش پژوهش و دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها عمدتاً آموزش‌محور بودند، عنوان کرد: در حال حاضر توجه‌ ویژه‌ای به امر پژوهش در دانشگاه‌ها صورت گرفته و در بخش‌های مختلف به خصوص بخش علوم انسانی، پژوهش‌های کاربردی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته توجه ویژه‌ای به پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها صورت نمی‌گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر پژوهش‌های کاربردی در حال نهادینه شدن در کشور است.

اکبری با بیان اینکه سال گذشته شعار معاون پژوهشی وزارت علوم، "تبدیل ایده به پدیده و تبدیل علم به ثروت"، بود، خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی علم برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است یعنی ارتباط با صنعت فوق‌العاده مهم است تا بتوانیم مسائل و مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌های بزرگ به خصوص در بعد گسترش تحصیلات تکمیلی، رشته‌های فوق لیسانس و دکترا گام‌های بزرگی در سال جاری برداشته‌اند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ظرفیت پذیرش دکترا و کارشناسی ارشد به صورت قابل توجهی در کشور افزایش پیدا کرده است که در این زمینه وزارت به شدت مصمم است تا تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا را افزایش دهد.

وی بیان کرد: هدف ما در حال حاضر رفتن به این سمت است که اهمیت و دغدغه دانشجویان برای رفتن به دوره کارشناسی ارشد و تا حدودی دکترا حل شود.

اکبری ارتباط با عدم رعایت امر بومی‌سازی دانشجویان در همدان با بیان اینکه بیشتر دانشجویان در استان‌ها به صورت بومی گزینش می‌شوند، گفت: اطلاع دقیقی از وضعیت استان همدان در این ارتباط ندارم اما بحث بومی‌گزینی به صورتی که در وزارت علوم مصوب شده در همدان نیز تسری داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه مسئولان استانی همدان نیز خواهان رعایت بومی‌سازی دانشجویان در استان شده‌اند، افزود: حدس من این است که پذیرش‌ها بر اساس بومی‌گزینی اقدام شده و اطلاعی بیش از آن ندارم البته متولی این قضیه حوزه معاونت آموزشی وزارت است که بر این اساس می‌توان مشخص کرد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پاسخ به روند اجرایی طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان با رویکرد اسلامی دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه یک سری از مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت و قرار بود انجام شود، گفت: هر دانشگاهی که اقدام به تفکیک کرده قطعاً در آن راستا بوده است.

وی ادامه داد: یک مصوبه هست که می‌گوید وقتی شرایط فراهم است دانشگاه‌ها می‌توانند در راستای تفکیک جنسیتی تصمیمی بگیرند که همه جوانب قضیه رعایت شود.

اکبری با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها نسبت به طرح تفکیک جنسیتی یا اقدام کرده‌اند و یا در حال اقدام هستند، گفت: بحث جداسازی جنسیتی دانشجویان به آن صورتی بوده که رعایت حقوق خانم‌ها و پسرها بشود تا در یک کلاس یک ردیف به پسران و یک ردیف به دختران اختصاص داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی از کلاس‌ها ایجاب می‌کند که دختران و پسران جدا باشند، اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها الزام است که کلاس‌ها در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جدا باشد اما اگر قرار بر این باشد که همه کلاس‌ها جدا باشد عملی نیست.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به همان میزان که در حال حاضر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها وجود دارد باید ظرفیت و فضا ایجاد شده اما تفکیک کلی همه دانشگاه‌ها هم‌زمان امکان‌پذیر نیست و فضای زیادی را طلب می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه در راستای اجرایی کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این تلاش و این اقدام در حال انجام است، گفت: برخی اوقات مطالب دامن زده می‌شود اما هدف این است که ما بحث ارزشی بودن و حجاب و مباحث فرهنگی را بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش ببریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین