کد خبر: ۱۰۹۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱
دولت از افزایش نرخ ارزهای خارجی رضایت دارد

سود 80 هزار میلیارد ریالی دولت از افزایش نرخ ارزهای خارجی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی: طی روز های گذشته افزیش بی‌سابقه در نرخ ارزهای خارجی خصوصا دلار، یورو و درهم امارات، بازارهای کشور را به هم ریخت و بحران عجیبی در قیمت طلا و کالاها ایجاد نمود.
 
در حالی‌که شایعات دلیل افزایش نرخ دلار و ارزهای خارجی را قطع همکاری‌های بانکی کشور امارات با بانک‌های ایرانی می‌دانند، واقعیت حاکی از افزایش بی‌سابقه هزینه‌ها دولت و تمایل دولت به افزایش نرخ ارزهای خارجی است؛ چرا که درآمدهای دولت به‌صورت دلاری و یورویی است اما مخارجش به‌صورت ریالی و با افزایش نرخ ارزهای خارجی دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران نموده و هزینه‌هایش را پوشش دهد. 

محاسبات نشان می‌دهد دولت از افزایش نرخ ارزهای خارجی بیش از 75 هزار میلیاردر یال سود برده و از افزایش این نرخ‌ها رضایت دارد و تمایلی به کاهش نرخ ارزهای خارجی نخواهد داشت. 

درحالی‌که بر اساس قانون بودجه 1389 فروش دلار توسط دولت 985 تومان تعیین شده اما از ابتدای امسال نرخ دلار در شبکه بانکی 1050 تومان بوده و در حال حاضر به 1130 تومان رسیده که 15 درصد بیش از رقم تعیین شده در بودجه است. 

به این ترتیب با احتساب درآمد 60 میلیارد دلاری دولت از صادرات نفت و میعانات گازی و پتروشیمی با فرض فروش به میانگین 1100 تومان تا پایان سال حداقل 65 هزار میلیارد ریال سود اضافه نصیب دولت خواهد شد. 

از سوی دیگر دولت از کالاهای ورودی نیز تعرفه دریافت می‌کند و سالانه بیش از 10 هزار میلیارد ریال از کالاهای مالیاتی عوارض و مالیات می‌گیرد که با احتساب 10 درصد افزایش نرخ دلار؛ درآمد دولت از کالاهای وارداتی به دلیل افزایش نرخ دلار حداقل 10 هزار میلیارد ریال اضافه خواهد شد. 

در اثر افزایش نرخ ازهای خارجی درآمد دولت از عوارض صادرات و سایر محل‌ها هم اضافه خواهد شد و در صورت محاسبات دقیق سود دولت بیش از 80 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. 

به این ترتیب برنده اصلی افزایش نرخ ارزهای خارجی دولت بوده و سود خوبی از این تحولات به جیب زده است و ظاهرا افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه دولت به قدری زیاد است که دیگر شاهد کاهش قابل ملاحظه نرخ ارزهای خارجی در شبکه بانکی و بازار آزاد کشور نخواهیم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین