کد خبر: ۱۲۸۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶

گزارش خبرگزاری آلمان از جمع‌آوری دیش‌های ماهواره در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری آلمان در گزارشی از تهران به بررسی جمع‌آوری دیش‌های ماهواره‌ای از پایتخت ایران پرداخت.

در این مطلب آمده است: ایران دوباره با حمله به شبكه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی، خواستار برچیدن اجباری آنتن‌های بشقابی دریافت شبكه‌های ماهواره‌ای شده است. این در حالی است كه منتقدان می‌گویند كه این روند شبیه بی‌تاثیر و بی‌نتیجه است.
"منصور" كه در زمینه نصب دیش و گیرنده‌های ماهواره فعالیت می‌كند در این باره می‌گوید: در هر جایی كه عملیات برداشتن دیش‌ها باشد، با افزایش درآمد روبه‌رو می‌شوم.

منصور 38 ساله اضافه می‌كند كه پلیس دیش‌ها را با خود می‌برد. هنگامی كه آنها می‌روند مردم با من تماس می‌گیرند تا دیش جدیدی را برای آنها تهیه و نصب كنم.

فهمیه 46 ساله خانه‌دار كه در شمال تهران زندگی می‌كند تاكنون چندین بار دست به این اقدام زده است. او می‌گوید: پلیس دیش‌های ماهواره من را می‌برد؛ حتی پلیس دو مرتبه دستگاه دریافت كننده ماهواره من را با خود برد؛ اما هر بار به سرعت دیش و دستگاه دریافت كننده جدیدی برای ماهواره تهیه می‌كنم زیرا شبكه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای پنجره من به جهان است.

در 17 سال اخیر تمامی تلاش‌های مقامات ایرانی برای منع استفاده از دستگاه‌های دریافت شبكه تلویزیونی ماهواره با شكست مواجه شده است.

منتقدان این ممنوعیت در این باره می‌گویند كه در دوره جهانی شدن و در سایه وجود فناوری‌های مختلف مثل اینترنت هرگونه تلاش همراه با اجبار برای منع دریافت اطلاعات و تفریحات بی‌نتیجه است اما تاییدكنندگان این ممنوعیت‌ها می‌گویند كه شبكه‌های ماهواره‌ای، برنامه‌های پورنوگرافی پخش می‌كنند لذا این اقدام مخالف قوانین اسلامی است.

با این حال همچنان میان مقامات ایرانی این اختلاف‌نظر وجود دارد كه آیا این اقدامات می‌تواند تاثیری در شهروندان ایرانی و اجبار آنها به مشاهده تنها شبكه‌های داخلی داشته باشد یا خیر؟

در دوره اصلاحات یعنی زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی از سال 1997 تا 2005 مقامات ایرانی می‌گفتند كه در پیش گرفتن شیوه زور و اجبار در برابر شبكه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی، بی‌معنی است و نتایج ملموسی را به دنبال نخواهد داشت.

آنها به عنوان راه جایگزین پیشنهاد كرده بودند كیفیت برنامه‌های شبكه‌های داخلی ایران افزایش پیدا كند و این در حالی است كه اكثر این برنامه‌ها ملال آور هستند.

این سیاسیت توانست به میزان نسبی سودبخش باشد. با گذشت زمان شمار زیادی از ایرانی‌ها به دلیل برتری نسبی برنامه‌های تفریحی جذب برنامه‌های شبكه‌های داخی شدند به ویژه كه این شبكه‌ها برخی از فیلم‌های هالیوودی را به دوبله فارسی پخش می‌كردند.

برنامه‌های شبكه‌های ماهواره‌ای خارجی كه از طریق گیرنده‌های ماهواره‌ای و دستگاه‌های دیجیتال دریافت می‌شوند به عنوان رقیب اصلی پنج شبكه داخلی تلویزیونی دولتی ایران آی آر آی بی به شمار می‌روند. شبكه‌های كه اكثر ایرانی‌هایی كه جایگزینی برای آنها ندارند، به مشاهده آنها روی آورده‌اند.

پارلمان ایران 16 سال پیش در مصوبه ای استفاده از گیرنده‌های ماهواره را ممنوع اعلام كرد اما این ممنوعیت باعث نشده تا مردم در سراسر ایران از استفاده از دیش‌های دریافت برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای منع شوند.

احمد رضا رادان نائب رئیس پلیس كشور ایران نیز گفته است كه اجازه حقوقی برای ادامه جمع‌آوری و برچیدن دیش‌های ماهواره‌ای در پایتخت تهران دریافت شده است و پلیس در برچیدن دیش‌‌های ماهواره از واحدهای مسكونی در تهران جدی است.

گفته می‌شود محمود احمدی‌نژاد با این اقدامات مخالف است اما او تسلیم مطالبات نهادهای دینی برای ازسرگیری مقابله با آنچه كه آن را تجاهم فرهنگی غربی می‌نامند شده است.

رویترز نیز می‌نویسد: پلیس در تهران بیش از دو هزار دیش ماهواره‌ای را در یک روز توقیف كرده است. این اقدام در راستای مقابله با دریافت برنامه‌های ماهواره‌ای صورت می‌گیرد. گیرنده‌هایی كه به شهروندان ایرانی اجازه می‌دهد تا حجم زیادی از برنامه‌های سرگرم كننده را بدون نظارت ببینند و از خبرهای بین‌المللی كه شبكه‌های دولتی آنها را نادیده می‌گیرند؛ آگاه شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین