کد خبر: ۸۷۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
در دانشگاه آزاد بوشهر عنوان شد؛

کروبی: از احمدی‌نژاد بپرسید 300 میلیارد و پرونده نفت اردبیل چه شد؟

20سال است که با نظارت استصوابی مخالفم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی کروبی کاندیدای دهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در برنامه‌ای به نام "قسم به اسم آزادی" شرکت نمود و در جمع پر شور صدها دانشجو به سخنرانی پرداخت و پاسخگوی سوالات دانشجویان شد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، کروبی در ابتدای سخنان خود از ابراز احساست دانشجویان و مردم خونگرم استان بوشهر قدردانی کرد و با گرامیداشت روز کارگر گفت: «روز کارگر روز تلاش است و امام (ره) بهترین و بزرگترین تعبیر‌ها را برای این قشر زحمت کش به کار برد. کارگران چه قبل از انقلاب در ماجرای تحصن‌ها و چه بعد از انقلاب در مبارزه با گروهک‌ها و یا باحضور در جبهه‌های جنگ همواره از عزت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند».

مهدی کروبی در ادامه به مشکلات کارگران اشاره کرد و گفت: «متأسفانه کارگران مشکلات زیادی دارند که امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق این مشکلات را حل کنیم».

دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان بوشهری به روز پرستار نیز اشاره کرد و نقش موثر آنان در دفاع مقدس را مورد تجلیل و ستایش قرار داد.

رئیس مجلس ششم مردمان بوشهر را خونگرم و صبور دانست و با بیان اینکه بوشهر کانون فداکاری است اظهار داشت: «بزرگمردی چون رئیس علی دلواری همراه با مردمان وطن دوست این دیار در جنگ نابرابر انگلیس‌ها را به زانو در آوردند».

کاندیدای دهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری یاد شاعر بزرگ منوچهر آتشی را گرامی داشت و با اشاره به سالروز خلیج فارس اظهار داشت 500 سال قبل از میلاد مسیح مردمان این سواحل بر خلیج فارس به تجارت و زندگی مشغول بودند. چرا امروز سازمان‌های بین‌المللی چهره خود را با موضع گیری‌های جهت دار و سیاسی مخدوش می‌کنند.

کروبی تاکید کرد: «مطمئن باشید که نام خلیج فارس تا ابد باقی خواهد ماند».

رئیس مجلس اصلاحات کشورهای همسایه و سازمان‌های بین المللی را به انصاف دعوت کرد و گفت: «به جای تخاصم و تقابل دوستی و همراهی را انتخاب نمایند».

پس از پایان سخنان کوتاه کروبی که با تشویق‌های مکرر دانشجویان همراه بود، وی به همراه جمیله کدیور و محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی پشت میز پاسخگویی به سوالات دانشجویان نشستند. 

اولین پرسش را دانشجویی که خود را دانشجوی علوم سیاسی معرفی کرد مطرح نمود، وی خطاب به کروبی گفت: «انتظار ما از تغییر دولت آزادی دانشجویان دربند است و محکومیت کسانی که قوانین را زیر پا می‌گزارند و آزادی‌های مردم را محدود می‌کنند». این دانشجو در ادامه اظهار داشت: «ما خواستار آن هستیم که در دولت شما شاهد ستار دار کردن دانشجویان نباشیم و به یک وزیر زن نیز در کابینه اکتفا نکنید».

کروبی نیز در پاسخ به سخنان این دانشجو گفت: «انتخاب وزیر علومی که دانشجویی را ستاره دار نکند شعار من نیست بلکه در محدوده اختیاراتم است و بارها گفته ام که با ستاره دار کردن دانشجویان مخالفم زیرا دانشجویان ستاره‌های کشور هستند».

رئیس مجلس ششم در ادامه اظهار داشت: «امیدواریم که شاهد زندانی شدن دانشجویان نباشیم البته در صورت پیروزی در انتخابات فضایی به وجود خواهیم آورد که دانشجو و استاد بتوانند مطالبات و پرسش‌های خود را در چارچوب منطقی عنوان نمایند».

کروبی تاکید کرد: «حتماً در کابینه دولت من وزیر و معاونان زن حضور خواهند داشت، تا زمینه حضور بیشتر آنها در سمت‌های اجرایی کشور افزایش یابد».

مهدی کروبی در خصوص تلاش برای آزادی دانشجویان دربند گفت: «روز گذشته برای آزادی دانشجویان صحبت‌هایی با مقامات مربوطه داشته‌ام و قول مساعد گرفته‌ام تا دانشجویان زندانی آزاد شوند و به استثناء دو تن از دانشجویان بقیه آزاد می‌شوند».

کروبی همچنین گفت: «در ملاقاتی که بهمن قبادی نامزد رکسانا صابری خبرنگار ایرانی - آمریکایی با من داشت وی از من درخواست کرد تا برای آزادی و رفع مشکل این خبرنگار تلاش کنم که من نیز در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ام».

یکی دیگر از دانشجویان هنگامی که پشت تریبون قرار گرفت اظهار داشت: «اکنون در دولت نهم شاهد فساد اقتصادی و پارتی بازی هستیم». محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی، در پاسخ به اظهار نظر این دانشجو با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات کشور نا عدم پایبندی به اجرای قانون است گفت: «زمانی که ضابطه و قانون حاکم نباشد این معضلات است که جایگزین قانون می‌شود و یکی از محوری‌ترین شعار‌های کروبی احیای برنامه‌ریزی است تا برنامه‌ها به جای سلایق و روابط بر کشور حاکم شود».

حق شناس افزود: «باید شایستگی ملاک خدمت به کشور باشد اما متأسفاه شاهد هستیم که امروزه دولت نهم با انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی به جنگ قوانین و ضابطه‌ها رفته و به همین جهت احیای برنامه ریزی در راس برنامه‌های کروبی است».

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی به فاصله گرفتن شکاف طبقاتی و درآمدها اشاره کرد و گفت: «امروز شاهد توزیع فقر در کشور هستیم و برای همین کروبی برنامه سهیم کردن مردم در درآمدهای نفتی را ارئه کرده است».

در این جلسه یکی از حاضرین با جنجال و هیاهو مانع ادامه سخنان حق شناس شد و گفت: «شما به جای پاسخ گفتن به سوال به تخریب دولت نهم پرداخته اید و انحلال سازمان مدیریت و برنامه را مطرح کرده‌اید».

حق شناس نیز ضمن اینکه از این فرد خواست تا پشت تریبون قرار بگیرد، در پاسخ گفت: «آقای احمد توکلی که از چهرهای شاخص اصولگرا است، یکی از منتقدین حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود و همچنین 300 تن از اقتصاد دانان مطرح کشور همگی انحلال این سازمان را خیانت به کشور اعلام کردند».

پس از سخنان حق شناس دانشجویان دقایقی را به صورت ممتد در حالی دست می‌زدند نام کروبی را فریاد زدند و سپس با سر دادن شعارهای «درود بر اصلاحات» و «درود بر کروبی» از میهمانان خود حمایت کردند.

در ادامه و با آرام نشدن فرد اخلالگر کروبی از او خواست تا پشت تریبون قرار بگیرد و سوالاتش را مطرح کند اما او با جنجال به سمت درب خروج حمله کرد و به جنجال خود ادامه داد. در این لحظه جمیله کدیور خطاب به فرد اخلال گر و حامیان سازمان یافته وی گفت: «عرصه سیاست عرصه قهر کردن نیست اگر می‌خواهید سوال خود را بپرسید، بیاید پشت تریبون تا ما نیز به سوالات شما پاسخ دهیم. اما اگر می‌خواهید مظلوم نمایی کنید بحث دیگری است».

گفتنی است علیرغم اصرار مجریان و مهیمانان در جلسه این فرد اخلال گر حاضر به پرسش سوالات خود نشد و تنها به اعتراض نسبت به انتقاد از دولت نهم پرداخت.

کروبی نیز در پاسخ گفت: «چه کسانی که طرفدار تغییر وضع موجود هستند و چه آنهایی که حامی دولت هستند باید بدانند که عرصه انتخابات عرصه نقد است. اگر تهمتی زدیم یا دروغی گفتیم بیایید بگویید تا ما نیز پاسخ دهیم».

کروبی خطاب به اخلال گران تاکید کرد: «تازه نقدهای ما نسبت به دولت شروع شده است شما سخنان خود را بگویید ما هم حرف‌های خود را می‌زنیم و 70 میلیون نفر را نیز به قضاوت دعوت می‌کنیم».

وی افزود: «آیا نباید به مردم بگوییم چه اقداماتی و چه تصمیم‌گیری‌هایی در این دولت صورت گرفته است. من به شما می‌گویم که سعه صدر داشته باشید چرا که نقدهای ما تازه شروع شده است».

کروبی در برابر پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه آیا با مشارکت، مجاهدین انقلاب اسلامی و فمنیست‌ها همکاری خواهید داشت یا نه و اینکه آیا قائل به کاهش اختیارات رهبری هستید یا خیر گفت: «هرگز صحبت از کاهش قدرت و اختیارت رهبری نکرده‌ام معتقدم همه چیز باید در چارچوب قانون اساسی باشد».

مهدی کروبی افزود: «می‌توانم چند پهلو حرف بزنم اما همیشه شفاف بوده ام و عقایدم را به صراحت گفته‌ام و هیچ قول و وعده‌ای نیز به کسی برای حمایت از من در انتخابات نداده‌ام، آن های که از من حمایت کرده‌اند مثل کرباسچی، ابطحی، نجفی، مهاجرانی، رهامی، کدیور و... مشخص هستند».

اجماع با میر حسین موسوی موضوع سوال دیگری بود که یکی از دانشجویان مطرح کرد، جمیله کدیور نیز در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه آقای کروبی همواره مواضع خود را در این زمینه اعلام کرده است گفت: «با توجه به رشد فزاینده حامیان آقای کروبی در میان جامعه و در نظر سنجی‌ها ما به پیروزی ایشان خوش بین هستیم و ایشان تا آخر در صحنه انتخابات باقی خواهند ماند».

کدیور افزود: «انتخابات فرصتی است تا همه تفکراتی که خواستار تغییر وضعیت موجود هستند بتوانند نقدها و اندیشه‌های خود را با مردم در میان بگذارند. کروبی تا آخر ایستاده است». 

وی گفت: «فکر نمی‌کنم عرصه سیاسی در ایران آنقدر تنگ شده باشد که کسی بخواهد به نفع کسی کنار برود. برای ما مهم اقبال و نظر مردم است که نظر سنجی‌ها حکایت از بالا رفتن سریع حامیان کروبی در کشور است».

دانشجویی نظر کروبی را در خصوص ارتباط با آمریکا جویا شد که وی در پاسخ گفت: «در 25 سال پایانی حکومت سابق روابط آلوده‌ای بین ایران و آمریکا وجود داشته است و پس از انقلاب نیز روابط دو کشور روبه تیرگی رفت که البته ما نیز خواستار تغییر این وضعیت هستیم». 

رئیس مجلس ششم گفت:« امروز شاهد تغییر گفتمان آمریکا نسبت به کشورمان هستیم. امیدوارم که گام‌های عملی این تغییر نیز برداشته شود. دولت آمریکا باید دست از تحریم‌ها و فشارها علیه کشورمان بردارد و تحریم فروش هواپیمای مسافربری را لغو کند».

یکی از دانشجویان دختر به مطالبات زنان اشاره کرد و گفت انتظار ما از دولت شما در خصوص وضعیت زنان تغییر، تغییر و تغییر است که کدیور نیز در پاسخ گفت : «یکی از مهمترین حوزه‌های تغییر مد نظر کروبی ایجاد تغییر در عرصه زنان است، حقوق برابر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردان و زنان از نکات مورد توجه کروبی است و تاکید کروبی بر حضور زنان در کابینه نشان از رویکرد ایشان نسبت به مشارکت زنان در مدیریت کشور است».

مهدی کروبی نیز در ادامه پاسخ کدیور گفت: «من می‌خواهم حضور زنان در کابینه را بشکنم تا از این طریق راه حضور زنان در کابینه هموار شود. البته زنان نیز باید در هنگامه انتخابات مجلس و شوراها به زنان رای دهند تا آنها بتوانند حضور بیشتری مدیریت در جامعه داشته باشند».

موضوع صیانت از آرا محور پرسش یکی از دانشجویان را قرار می‌داد که مهدی کروبی در پاسخ گفت: «بزرگترین مدافع حق مردم، خود مردم هستند و نه مهدی کروبی و فرد دیگر».
 
وی بر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای اشاره کرد و گفت: «افزایش حضور مردم امکان هر گونه خطا را خواهد گرفت اما این نگرانی هم وجود دارد که برای اولین بار مجریان و ناظران انتخابات از یک جناح هستند برای همین نگرانی خود را با مردم در میان گذاشته‌ایم و کمیته مشترک برای صیانت از آرا بین ستاد میر حسن موسوی نیز با آقای کروبی تشکیل شده است».

یکی از دانشجویان به انتقاد کروبی در خصوص حذف نظارت استصوابی اعتراض کرد. که وی در پاسخ گفت: «از 20 سال پیش تاکنون که از طرح نظارت استصوابی می‌گذرد همواره و مخالف آن بوده‌ام. اما امروز مشکل فراتر از نظارت استصوابی است امروز کاری که صورت می‌گیرد اصلا نظارت نیست بلکه قیمومیت و حاکمیت مطلقه ناظرین شورای نگهبان بر انتخابات است».

یکی از حاضرین در سالن با صدای بلند چندین بار ماجرای شهرام جزایری را به کروبی یادآور شد، که دبیر کل حزب اعتاد ملی گفت: «یادتان باشد که جزایری به خیلی‌ها پول داد و اصل پول را نیز به دوستان جناح راست داد شد که اسم‌های آنان مطرح نشد».

وی همچنین گفت: «یک هفته پس از آنکه بر اثر تلاش و رایزنی حسین لقمانیان آزاد شد چنین برنامه‌ای را مطرح کردند». 

وی در ادامه تاکید کرد:‌ «مثلا جزایری چوب آزادی لقمانیان بود. بروید سوال کنید 300 میلیارد تومان گم شده در دوران شهرداری احمدی‌نژاد چه شد؟ بپرسید پرونده نفت اردبیل چه شد»؟

دانشجویی خواستار ارزیابی وی از عملکرد دانشگاه آزاد شده بود گفت: «من همواره حامی و پشتیبان دانشگاه آزاد بوده‌ام و یک بار دصدد بودبم تا طرحی را تنظیم کنیم که دانشجویان دانشگاه آزاد بتوانند وام شهریه دریافت کنند و تا زمانی که مشغول به کار شدند آن را باز پس دهند».

وی یادآور شد گاهی هم نسبت به دانشجویی خطایی صورت می‌گرفت که من به آقای جاسبی در تماس بوده‌ام و برای رفع آن مشکل تلاش می‌کردم.

وی افزود: «حضور دانشجویان در دانشگاه آزاد بهتر از این است که دانشجویان به دانشگاه‌های اوکراین و روسیه سفید و ارمنستان بروند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۱
0
0
با سلام
من از اولین طرفداران کروبی هستم . اما کروبی عزیز چه معنی دارد که یک سیاستمدار قابل مثل شما از افرا به هر عنوانی پول بگیرد. این نقطه سفیدی . آن 300 میلیارد و مشابه ان از طرف این دولت اتفاق می افتد خیلی هم بدتر است و ما این را میدانیم
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
0
0
باسلام امیدوارم پیروزوموفق باشید.برای توسعه مناطق محروم ومرزی خصوصامناطق جنگزده وهمچنین واحدهای تولیدی وصنعتی این مناطق{که بیش ازهفتاددرصدآنهاراکدوغیرفعال هستند}چه راهکارهایی دارید.پیروزوسربلندباشید.یاهو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین