آفتابنیوز : آفتاب: رییس جمهور سابق کشورمان گفت: نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجی ایرانی؛ اعتدال خواهی و و نشاطجویی و طراوتخواهی ایرانی است. انتخاب این لحظه به عنوان اول سال درست در موقعیتی که کل طبیعت در معتدلترین موقعیت خود قرار میگیرد نشانه نبوغ و ابتکار است.
خاتمی در ادامه تصریح کرد: من این عید را به همه ایرانیان عزیز در هرکجا که هستند تمام انها که به ایران علاقه دارند و دلشان برای ایران میتپد تبریک عرض میکنم.
به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی؛ متن کامل سخنان وی در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و نمایندگان انجمن در دانشگاههای تهران؛ تربیت مدرس؛ امیر کبیر؛ تربیت معلم و شهید بهشتی بدین شرح است:
در آستانه عید نوروز قرار گرفتهایم در میان یادها و نامها ؛ نوروز ایرانیترین نام و یاد است که مورد تایید اسلام هم قرار گرفته است و حتی دعای مخصوصی به این مناسبت نیز وارد شده است. نوروز واقعاً برای ما ایرانیان و تمام کسانی که تحت تاثیرفرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی هستند و نیز کسانیکه علاقهمند به ایران و عظمت ایران در طول تاریخ بودند؛عید است.
نوروز نشانه نبوغ و موقع سنجی ایرانی؛ اعتدالخواهی و و نشاطجویی و طراوتخواهی ایرانی است.
انتخاب این لحظه به عنوان اول سال درست در موقعیتی که کل طبیعت در معتدل ترین موقعیت خود قرار می گیرد نشانه نبوغ و ابتکار است.
هر جا که که فرهنگ ایرانی مورد توجه است نوروز نیز مورد توجه است؛ همهی سنتها و رسمهایی که مورد نوروز در ایران وجود داشته درسآموز و قابل تأمل است. نظیرخانهتکانی؛ زدودن گرد و غبار از ظاهر زندگی و طبعاً زدودن گرد و غبار از دلها؛ از این موقعیت استفاده کردن برای دید و بازدیدها؛ رفع کدورتها برای تقویت دوستیها و پیوستگیها در جامعه؛ برای این که سال را با نزدیکی و محبت به همدیگر و پشت سر گذاشتن کدورتها و مسائلی که در زندگی هست شروع کردن به امید این که سراسر سال نو باشد و آن شعار معروفی که هست و خیلی هم گرامی است "نوروزتان پیروز هر روزتان نوروزباد" این را در عمل هم ایرانی مورد توجه قرار می دهد.
من این عید را به همه ایرانیان عزیز در هرکجا که هستند تمام انها که به ایران علاقه دارند و دلشان برای ایران می تپد تبریک عرض میکنم و به خصوص برای ملت بزرگوار ایران که نوروز متعلق به اوست؛ملتی که افتخارات بزرگی داشته است و علاوه بر نوروز تقویمی؛نوروز های زیادی در تاریخش وجود داشته از جمله این نوروزها پذیرش اسلام با اغوش باز است.
ایرانی که هیشه نوخواهی؛ عدالتخواهی؛ حقطلبی؛ خداپرستی در متن فرهنگش وجود داشته در چهره اسلام همه اینها را دید و با آغوش باز آن را پذیرفت و همه ظرفیت تاریخی و اجتماعی و فکری خودش را در اختیار اسلام قرار داد و سبب ایجاد تمدن بزرگ و فرهنگ فاخر اسلامی شد.
بخصوص ایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان یک خصوصیت دیگر هم داشتند که پذیرفتن اسلام یا احترامشان به اسلام از دیدگاه و زاویه تعبیر و تفسیری بود که امام علی بن ابیطالب و اهل بیت عصمت و طهارت از اسلام داشتند یعنی اسلام عدالت و اسلام عقلانیت و این هم نشانه اعتدالطلبی و عدالتجویی ملت ایران است و ما هم به آن افتخار میکنیم.
در همه ایرانیان نه تنها شیعیان؛هر کس ایرانی است محبت و سرسپردگی به اهل بیت و نیز نگاه به اسلام و دین خدا از زاویه دید عدالتخواهانه و عقل گرایانه امیرالمومنین (ع) را میبینیم.
در دوران اخیر مشروطیت نوروز دیگری در تاریخ ما بود؛ همچنین انقلاب اسلامی ما نوروز بزرگ تاریخی و معنوی دیگر بود و اغاز یک حیات طیبه جالب در جامعه ما بود.
انقلاب ما انقلاب بزرگی است و همه دنیا شاهد بود که بدون توسل به زور و سلاح در مقابل رژیمی که مجهز به انواع سلاح ها و سازمان های مقتدر اطلاعاتی و نظامی و امنیتی بود و نیز با پشتوانه و حمایت قدرت های بزرگ بین المللی با دست تهی با کلام و منطق با محبت با گل در برابر گلوله ایستاد و با حضور فراگیر مردم این انقلاب پیروز شد.
این نوروز نوروز بزرگی برای ما بود و چشم اندازی را به روی ما و به سوی اینده بهتر گشود و از دل انقلاب ما جمهوری اسلامی بر امد.
حکومت هایی که نام جمهوری اسلامی دارند الان موجودند و حضور دارند یا مثلا یک نوع حکومتی در همسایگی ما تحقق پیدا کرد که نه تنها خیانت و جنایت به ان ملت بزرگ و با سابقه بود بلکه بسیار لطمه به اسلام زد؛چهره اسلام را خشن ضد حقوق بشر پیشزفت و علم و ترقی نشان داد.
اما در اینجا ملت ایران با بزرگواری خودش و با استمداد از همان عقلانیت و عدالت خواهی اسلامی که ایرانی پذیرفته بود و مورد احترامش بود و با رهبری ممتاز و شجاع حکیم و کار امد توانست که این انقلاب را پیروز کند و جمهوری اسلامی را تاسیس نماید.
همه ما دلبسته به اسلام و انقلاب هستیم. همه ما به این که در این موقعیت جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده خشنودیم البته ممکن است امروز هم بینش ها و گرایشهایی وجود داشته باشد که خیلی سازگاری با آن محتوای انقلاب اسلامی و راه و رسمی که امام معین کرد و مردم ما به آن رأی دادند نداشته باشد
یکی از فاجعه های بزرگ همین است که تفکری که به آن اسلامی که در انقلاب بود ایمان ندارد با امام و اندیشه او هم سازگار نیست و بخواهد میداندار عرصه شود اسلام و انقلاب حاصل کارش جمهوری اسلامی و محوریت مردم؛ تامین امنیت مردم و زمینه سازی برای پیشرفت همه جانبه جامعه است ؛ ایجاد عدالت به عنوان معیار و ملاک رابطه میان افراد با یکدیگر و رابطه حکومت با مردم و نیز شخصیت دادن به مردم که بتواند حرف بزند انتقاد بکند حکومت را روی کار بیاورد؛حکومت را بدون توسل به زور کنار بگذارد؛برای انتقاد کردن از حکومت هزینه نپردازد.این اسلامی است که مورد توجه بود و ما این اسلام و جمهوری اسلامی را می ستاییم و هستند کسانی که این اسلام را قبول ندارند.هر چند خیلی هم تظاهر به اسلامیت و انقلابی گری می کنند.
اگر نگرانی وجود دارد به خاطر وجود این تفکر نیست اصلا ما معتقدیم که با تفکر نمی توان جنگید با تفکر می توان بحث و گفتگو کرد یا طرفین همدیگر را قانع کنند و یا حداقل این زمینه را بوجود اورند که مردم با ازادی کامل میان فکرها چیزی را انتخاب بکنند کسی متوسل به زور نشود اما خطر این است که تفکر انحرافی به نام اسلام"من جسارت به هیچ کس و هیچ چیز نمی کنم برای فکر هم احترام قائلم ولو اینکه ان تفکر را قبول نداشته باشم" اما جفا این است مردم انقلابی بکنند امام و راهکاری داشته باشند تفکری بیاید و خودش را به جای ان تفکر جا بیاندازد و اجازه بروز و ظهور به هیچ گرایشی ندهد.بدتر از اینکه راه انتخاب را به روی مردم ببندد.
مرزبندی شدیدی بکند توهم و تفکری که با اسلام سازگار نیست بگوید عین اسلام و انقلاب است و جز آن هم حق ظهور و بروز نداشته باشد و متاسفانه بخواهد در بعضی دستگاهها نفوذ کند و نیز دل های پاک و صاف جوانان خوب و فداکار ما تحت تاثیر قرار دهد و به جای اینکه این دلها پر از محبت به یکدیگر باشد خدای ناکرده پر از کینه توزی به بخش های جامعه و اتفاقا بخش هایی کند که نشان داده اند که دلبستگیشان به امام و انقلاب زیاد است این؛امر خطرناکی است.
مساله مهم این است که ما باید برای نظاممان و اندیشه هایی که معتقدیم ان اندیشه ها اصیل است و معتقدیم مردم ما به آن اندیشهها و گرایشها علاقهمند بودند و برای ان فداکاری کردند و جان دادند و به انتظار اینکه یک زندگی مطلوب و عالی داشته باشند به صحنه امدند این امر نباید لطمه نبیند ما در این موضع بوده ایم و هستیم و خواهیم بود و صحبت خواهیم کرد و معتقدیم باید فضایی فراهم شود که از این خط مشی و روال و روش استفاده شود و جلو برویم.
متاسفانه امروز می بینیم که راهها از هر جهت برای گروهها و جریاناتی باز است که همین تفکر انحرافی را دارند و با کمال بی باکی مخالفان اندیشه خودشان را متهم به انواع اتهامات می کنند راه برایشان باز است امنیت برایشان وجود دارد و حتی سعی می شود ان تفکر تفکر نظام و حکومت در جامعه القا شود .
از یک طرف راهها به سوی نیروهای نخبه جامعه بسته می شود و از طرف دیگر فضای نا مناسبی در جامعه ما ایجاد می شود.
ببینید تهمت ها و نسبت های عجیبی که یک جریان به مخالفان خودش داده است و بدتر اینکه این مسائل مبنایی قرار بگیرد برای برخورد و مقابله با جریانی که نمی پسندد اینها مساله ای است که خطرناک است و بارها هم گفته ام اینجا مساله مواجه اصولگرایی و غیر اصول گرایی نیست کم نیستند اصولگرایان عاقل؛معتدل و منطقی ولی جریانی تند وجود دارد ؛جریانی که می کوشد مقدسات یعنی خدا و پیامبر واسلام را و نیزامام ورهبری را ؛همه آنچه که در جامعه ما مورد احترام است و نقش اساسی در جامعه دارد به نفع یک جریان فکری و رفتاری انحرافی مصادره کند.همه جریان های دیگر منکوب و مطرود شوند نه تنها امکان حضور نداشته باشند بلکه به عنوان کسانیکعه باید با انها برخورد شود مطرح گردد و این امر خطر ناک است.
آن کسی به نظام و امام و انقلاب لطمه می زند که سعی می کند این چنین وضعی را در جامعه ایجاد کند و بذر کینه و نفرت و برخورد و خشونت را بپراکند .
در حالیکه جامعه ما به لحاظ مدیریتی اقتصادی روابط خارجی و مسائل امنیتی مشکلات فراوان دارد و بجای اینکه اندیشه ها ازاد باشند و اینها را نقد بکنند تا اصلاح شود و دست اندرکاران امور را وادار بکنند که به منطق و به معیارهای قانون تن بدهند و نیز با انتخاب ازاد ،مردم بیایند و انتخاب کنند ان چیزی که مورد خواستشان است .برای این با ایجاد مرزبندی ها تصنعی و توهمی زمینه گسست و بد بینی را فراهم آورند.
سابقه همه شما استادان و دانشمندان مومن؛ مشخص است دین داریتان ؛دلبستگیتان به انقلاب و به عنوان کسانیکه در مهمترین بخش جامعه ما یعنی جامعه دانشگاهی و فرهیخته ما حضور داشته اید. مشخصه شما دفاع از اسلام و انقلاب و ایران در مقابل بسیاری از افکار دیگرکه وجود داشته بوده است .البته شما معتقد بودید که با افکارباید با منطق روبرو شد نه با چماق؛نمی شود با زور و خشونت و ارعاب جلوی بروز اندیشه را گرفت با زور اندیشه از بین نمی رود.اندیشه درونی میشود و چون نمی تواند ازادانه با امنیت ابراز شود بصورت جریانات بسیار خطرناکی در میاید و منشا مشکلات بزرگ اجتماعی می شود.شما در مسیر دفاع از اسلام از حقوق و حرمت مردم و پیشرفت علم و دانش تلاش کرده و می کنید.
باعث تاسف است که این طور جریانات سالم و سابقه دار نه تنها برای حضور داشتن و فعالیت کردن محدودیت دارند بلکه گاه متهم به اتهام هایی نا روا می شوند و در معرض برخوردهای نا پسند قرار می گیرند.
امروز واقعیت هایی در جامعه وجود دارد که مخصوصا حاکمیت و حاکمان باید متوجه این مسائل باشد تا بتواند مشکلات را حل کنند.
با رجوع به روش و سنت پیامبر(ص) و امام علی(ع) و دیگر بزرگوارانی که در تاریخ بودند بیاییم ببینیم ایا واقعا اعتراض و انتقاد را به عنوان دشمنی براندازی و نابودی در نظر می گرفته اند یا تشویق می کردند که جامعه حرفش رابزند و انتقاد بکند؟حکومت اگر معتقد باشد برامده از اراده مردم است باید در مقابل اراده مردم تسلیم باشد و گوش به فرمان مطلبی باشد که در جامعه بیان می شود.
شنیدن حرف نخبگان یعنی شنیدن واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد و نیز شنیدن راهکارهایی است که اگر به کار بسته شود دوام نظام و جامعه و سلامت ان بیشتر رعایت می شود.
اصرار ما این بوده و هست که باید در چارچوب قانون عمل کنیم ؛قانون اساسی یک کل منسجم است باید همه آن را مورد توجه قرار داد و به ان عمل کرد؛ نمیشود بخش خاصی از ان را با تفسیرها و تعبیرهایی که با روح قانون اساسی مخالف است گرفت و از بخش های عظیمی از ان غفلت کرد.
حرف ما اصلاح طبان برگشت به کل قانون اساسی و پذیرش داوری آن است.
دولت حق ندارد بر خلاف قانون اساسی عمل کند واگر کسی به ان اعتراض کرد او دلسوز انقلاب است و نه معاند نظام!و نیز گروهها و جریانات و افکار و افراد هم حق ندارند خارج از قانون اساسی حرکت کنند.
در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبزرا انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است.سبزی که مطرح شد سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.
ملت ما با انقلاب خود نظام سلطنتی و استبدادی وابسته را با قدرت کنار گذاشت و نیز تروریست ها و خشونت گرایان را دفع و رفع کرد محال است که دوباره به آن برگردد و جنبش سبز ؛حرکت اعتراضی یا عنوان دیگری که داشته باشد دلبسته به نظام است و اگر حرفی دارد اینکه بعضی رفتارها و سیاست هایی که با معیارهای اصلی انقلاب و قانون و مصلحت جامعه نمی سازد اصلاح شود.
اتفاقا یکی از دستاوردهای بزرگ جریانات اخیر این است که حتی دشمنان بیرونی که همیشه با اتکا به گروههای معدود منحرف؛ پر ادعای و مطرود از ملت را به عنوان اپوزوسیون انترناتیو مطرح می کردند متوجه شدند اینها در کشور ما جایگاه و پایگاه ندارند و مردم علاقه به اسلام و انقلاب و البته حق حاکمیت خود شان دارند.اتفاقا یکی از کارهایی که در روش های تبلیغاتی رسمی که می شود این است که دوباره همان جریانات مرده برای اینکه به دروغ حرکت اعتراضی ملت ایران را منتسب به انها کنند ؛ انها را زنده و بزرگ می کنند.
اگر همه بتوانند حرفشان را بزنند و انتخابات خوب داور مساله باشد خیلی از مسائل حل می شود.
توقع ما از قوه قضاییه برخورد با منطق طبق قانون اساسی و ایین دادرسی است چگونه است که کسانی با اتهاماتی سست به سختی مورد برخورد واقع می شوند ولی جریانات منحرف آزادانه به همه کس و همه چیز؛به مراجع تقلید به عالمان وارسته؛به شخصیت های انقلابی و با سابقه و هر کس که نمی پسندند بدترین اهانت ها و برخوردها را می کنند ولی کسی به کارشان کاری ندارد؟
انتظار ما این بود در استانه عید فضای نا سالم حاکم عوض شود؛زندانیان ازاد شوند و احزاب و گروهها بتوانند کارشان را در چارچوب انجام بدهند و مسئولیتش را هم بپذیرند.
باید از انچه در این مدت گذشت پند بگیریم و راهی دیگر جز انچه جریان داشته است انتخاب کنیم حال هم هنوز زمینه وجود دارد اگر زندانیان آزاد شوند بگیر و ببندهای مضر خاتمه یابد؛جریانات و افراد از ازادیهای مصرح قانونی برخوردار باشند حرفها و نقد ها و نیز فعالیت ها در چارچوب قانون میسر گردد و نیز زمینه سازی شود که انتخابات سالم و بی مساله و ازاد برگزار شود بسیاری از مسائل حل می شود.
جامعه می تواند با وجود تنوع ها و تفاوت ها با هدف وحدت برای استقرار همه جانبه مردم سالاری سازگار با دین و پیشرفت همه جانبه با نشاط به سوی اینده بهتر حرکت کند.
و چنین باد!بار خدایا ای دگرگون کننده دلها و دیده ها ای پیاپی اورنده روزان و شبان ای گرداننده سالها و حالها ؛حال ما را بهترین حال کن.
به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی همچنین در آغاز این دیدار استادان و مدرسان مطالب خود را بیان کردند و در توضیحی اعلام کردند:
- انجمن اسلامی دانشگاهها از اغاز دهه 1360 بر اساس تاکید بر خط امام و ارزش های انقلاب تشکیل شده و همچنان بر این هویت اصرار دارد.
- متاسفانه چندین نفر از متدین ترین نیروهای فعال انجمن از جمله اقای دکتر داوود سلیمانی و دکتر بهزادیان نژاد همچنان در بند هستند ان هم با اتهامات واهی.
- ما بر این باوریم که متاسفانه تداوم رفتارها و سلب ازادی ها مدنی مردم به بنیان های مشروعیت نظام اسیب می رساند.
- دلسوزان موثر باید در جهت کاهش فشارها و روش های نادرست که تنها راه بازسازی اعتماد مردم و حفظ و تقویت مشروعیت هاست تلاش نمایند و انجمن اسلامی مدرسین در این مسیر تلاش می کند.
- ما معتقدیم نیروهای اصلاح طلب باید مراقبت نمایند که کوچکترین بهانه برای طرح برچسب های ناروا به طرف مقابل ندهند.توده مردم؛متدین ها زیر فشار تبلیغات و اتهام زدن های یکسویه رسانه های دولتی هستند و ما باید برای روشن گری انها تلاش نماییم.
- همچنین ابعاد غیر سیاسی مشکلات مردم وهم باید سهم بیشتری در توجه منتقدین اصلاح طلب به خودش اختصاص دهد و نا کارامدیهای اقتصادی و فرهنگی بیشتر مورد توجه باشد.
- مقابله با طرح های تفرقه افکنانه که کوشش می کنند نیروهای اصلاح طلب و به ویژه سران شقاق و بدبینی ایجاد کنند؛ضرورت دیگری است که باید خیلی به ان توجه داشت.
- خبر دیدار ها و هماهنگی ها ی رهبران جبهه اصلاحات برای مردم امید افرین است و بر تداوم و تقویت ان تاکید داریم.
انشاءالله فرا خواهد رسید روزی که شال سبز نبوی همه ریا کاران به سیره نبوی را رسوا سازد