کد خبر: ۱۷۰۰۱۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

اعلام جنگ ارمنستان به آذربایجان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پايگاه خبري دويچه وله در گزارشي نوشته است: سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، کشورش آماده‌ی جنگ با جمهوری آذربایجان است. در این بیانیه اعلام شده است: ما جنگ نمی‌خواهیم اما اگر مجبور شویم مبارزه خواهیم کرد و به پیروزی خواهیم رسید.

سخنان سرکیسیان به دنبال استرداد رامیل صفراف، افسر نظامی ارتش آذربایجان از سوی مجارستان به باکو انجام گرفت. وی به جرم کشتن یک نظامی ارمنی در مجارستان از سال ۲۰۰۶ در این کشور زندانی بود. این نظامی جمهوری آذربایجان در آوریل ۲۰۰۶ یک افسر ارمنستانی را هنگام آموزش نظامی در ناتو به قتل رساند و محکوم به حبس ابد شده بود. مجارستان پس از شش سال حبس، وی را به جمهوری آذربایجان بازگرداند.

اعتراض ارمنستان به مجارستان

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان صفراف را روز جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ در بازگشت به کشورش مورد عفو قرار داد. این افسر آذری به نوشته روزنامه‌های چاپ باکو، "همچون قهرمان" مورد استقبال قرارگرفته است.

استرداد یک افسر آذری قاتل یک افسر ارمنی به آذربایجان مناسبات ارمنستان را با مجارستان تیره کرد.

بدنبال استراداد صفراف، ارمنستان روابط دیپلماتیک خود را با مجارستان قطع کرد. ده‌ها ارمنی در مقابل سفارت مجارستان در ایروان در اعتراض به استرداد صفراف تظاهرات کردند. تشدید تنش این بار ابعاد فرامنطقه‌ای پیدا کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از بروز یک تنش جدید میان دو کشور ابراز نگرانی کرد.

"بودجه‌ نظامی آذربایجان برابر کل بودجه ‌ارمنستان"

اووه هالباخ، کارشناس مسائل قفقاز در بنیاد علم و سیاست برلین که در حوزه‌ی مسائل قفقاز فعالیت می‌کند، به دویچه وله می‌گوید: آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی شوروی تاکنون به‌دلیل اشغال بیست درصد خاک آذربایجان توسط ارمنی‌ها جنگ ۴ ساله‌ای را تجربه کردند.

وی می‌افزاید: لفاظی‌های نظامی در ماه‌های اخیر تشدید شده است. آذربایجان همیشه اعلام کرده که کاسه‌ صبرش از اقدامات بی‌نتیجه‌ دیپلماتیک لبریز شده و گزینه‌ نظامی را دور از انتظار نمی‌بیند. این کشور اکنون در مسابقه‌ی تسلیحاتی از ارمنستان پیشی گرفته است. بودجه‌ نظامی آذربایجان برابر است با کل بودجه‌ی ارمنستان. ارمنستان هم اعلام می‌کند که برای جنگ آماده است و ادعا می‌کند که در جنگ قبلی ظرفیت نظامی آذربایجان بالاتر از ارمنستان بوده، اما این کشور جنگ را باخته است.

خروج تک‌تیراندازان از منطقه‌ی درگیری

کارشناس بنیاد علم و سیاست در ادامه‌ی صحبت‌هایش نتیجه می‌گیرد که هر دو طرف بر طبل جنگ می‌کوبند. هالباخ همچنین خاطرنشان می‌کند: این به معنای این نیست که هر دو کشور در آستانه‌ی جنگ قرار گرفته باشند. اما در مناطق جنگی که آتش بس اعلام شده و در منطقه‌ای حدود ۱۸۰ کیلومتر بین قره باغ کوهستانی و خطوط مرزی آذربایجان، می‌تواند تحرکات جنگی انجام بگیرد.

هالباخ همچنین می‌گوید، در ژوئن سال ۲۰۱۲ در محلی به دور از منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی هم درگیری رخ داده است.

"بحران ارمنستان و آذربایجان به این زودی‌ها حل نمی‌شود"

این کارشناس معتقد است که جامعه جهانی در حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی موفقیتی نداشته است. اما وی تاکید می‌کند که به رغم درخواست جامعه جهانی از طرفین درگیر برای خروج تک‌تیراندازان از مرزها هر دو طرف این تک‌تیراندازان را مستقر کرده‌اند.

هالباخ همچنین به دویچه وله می‌گوید: تجربه‌ گرجستان به ما می‌آموزد که جامعه‌ی جهانی در مناقشه‌ قره‌باغ کوهستانی باید فعال‌تر عمل کند و مانع درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان شود. به‌نظر من باید از یکسو جلوی تهدیدهای نظامی آذربایجان گرفته شود و از سوی دیگر به ارمنستان فشار وارد آید و صریحا گفته شود که بالاخره از هفت استان اشغالی که در اطراف قره باغ کوهستانی واقع شده‌اند، عقب نشینی کند. مناقشه قره باغ کوهستانی فقط بر سر مسئله جدائی خود قره باغ نیست، بلکه این مناقشه و بحران بر سر ۷ استان جمهوری آذربایجان است که از سوی نیروهای ارمنی تحت اشغال قرار دارد و اکثر جنگ‌زدگان و مهاجرین از همین مناطق اشغالی به باکو رانده شده‌اند.

کارشناس بنیاد علم و سیاست برلین که سال‌هاست پیرامون مناقشه‌ی قره باغ در رسانه‌های آلمان مقاله می‌نویسد، توضیح می‌دهد که در مناقشه‌ قره باغ مشکل اصلی خود قره باغ نیست، بلکه ۷ استان اشغالی جمهوری آذربایجان است که باید ارتش ارمنستان آن را تخلیه کند جمهوری آذربایجان خروج ارتش ارمنستان از منطقه اشغالی را پیش شرط اصلی مذاکرات با ارمنستان می‌داند و جامعه جهانی نیز از این خواست این کشور حمایت می‌کند. اما از سوی دیگر جمهوری آذربایجان نباید مدام تهدید به جنگ بکند و همزمان خواستار تخلیه مناطق اشغالی شود.

هالباخ نتیجه می‌گیرد که مناقشه‌ قره باغ یکی از مشکل‌ترین چالش‌ها ا‌ست. وی به حل این بحران در کوتاه مدت خوشبین نیست و معتقد است که جامعه جهانی باید بر این مناقشه نظارت بکند تا مانع بروز جنگ شود.

افزایش توانائی نظامی آذربایجان در مقابل ارمنستان

کنعان علی‌اف، رئیس بخش آذری رادیو آزادی مستقر در شهر پراگ نیز به دویچه وله می‌گوید در جمهوری آذربایجان مردم جنگ نمی‌خواهند، چون‌که تحت شرایط جنگی رنج می‌برند و سرزمین آن‌ها تحت اشغال قرار دارد. دولت اکنون برای آزادی مناطق اشغال شده این کشور حاضر است، جنگ بکند. بین ارمنستان و آذربایجان از ۲۰ سال پیش تا به‌حال شرایط نه صلح و نه جنگ حاکم است.

این روزنامه نگار آذری می‌افزاید: روز به روز توان نظامی آذربایجان به دلیل درآمدهای میلیاردی نفت و گاز بیشتر می‌شود. دلارهای نفتی این امکان را به جمهوری آذربایجان داده است که توان نظامی خود را افزایش دهد. جمهوری آذربایجان ارمنستان را وادار می‌کند که به مسابقه‌ی تسلیحاتی دست بزند. این مسئله سبب تضعیف ارمنسنان شده است. در تبلیغات رسمی دولت آذربایجان آمده است که توان نظامی آذربایجان آنقدر بالاست که این کشور آماده‌ی آزادسازی مناطق اشغال شده خود است.

به باور کنعان علی‌اف مناقشه‌ ایران با آمریکا و ارسال سرباز از سوی جمهوری آذربایجان به افغانستان نیز فاکتورهای مهمی هستند و موقعیت جمهوری آذربایجان را تقویت کرده است، همین مسئله سبب شده است که به رغم مشکل حقوق بشر و محدودیت آزادی مطبوعات در آذربایجان آمریکا از دولت آذربایجان پشتیبانی کند.

ادامه‌ وضعیت نه جنگ و نه صلح

گرچه مقام‌های عالیرتبه سیاسی و نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان به تهدیدهای خود ادامه می‌دهند، اما به نظر هر دو کارشناسی که با دویچه وله صحبت کردند وضعیت نه صلح و نه جنگ میان دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

آن‌ها همچنین می‌گویند که ظرف ۱۸ سال گذشته هم همیشه درگیری موقت و مقطعی مرزی رخ داده ولی عملیات بزرگ جنگی انجام نگرفته و این درگیری‌ها به جنگی تمام‌عیار تبدیل نشده است.

به گزارش ایسنا،تابه‌حال قراداد صلح نیز میان دو کشور امضا نشده است. کنعان علی‌اف در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند تا زمانی که صلح نباشد همیشه امکان بروز جنگ نیز وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
29
69
باید هر چه زودتر مناطق اشغالی اذربایجان به دست ارمنیهای خونخوار ازاد شود. ما اذریهای ایران اماده هستیم برای ازادی قره باغ دوشادوش شما بجنگیم . خدا با ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
شما حق نداری توهین کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
13
17
سلام :
جنگ ، جنگ ، جنگ ، متاسفانه در هر کجای دنیا ، وقتی زبان
منطق و انسانی ، کم می آید ، همه مثل حیوانات ، به همدیگر چنگ و دندان نشان می دهند .
می گویند ، مستی میز و مقام ، از مستی شراب بیشتر است ، و وقتی مسئولین هر مملکتی ، مست بشوند ، دیگر به فکر عواقب جنگ و مردم آواره و بدبختی ، که در این راه ها ، فنا می شوند ، نیستند و به فکر اقتدار و حاکمیت بیشتر خود هستند .
از راه گفتگو ی صلح آمیز و همه پرسی از تمامی مردم ، بهتر و اصولی تر، می توان به نتیجه و صلح عادلانه تر رسید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
78
28
شما آذزی های ایران مثل بچه آدم زندگی تونو می کنید و کاری به کار قره باغ نخواهید داشت.آینده قره باغ رو مردم اونجا معین می کندد به شما چه ربطی داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
29
62
ما آذريهاي شيعه ايران براي شهادت در راه آزادي مناطق اشغالي شيعه نشين قره باغ آماده جانفشاني هستيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
24
52
یعنی شما آذری ها میخواهید به کمک دوستان آمریکا برید،آنهم با یاری گرفتن ازخدا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
61
22
مردم هرمملکت خودسرنوشتش راتعیین میکننداین جنگ بین اسلام وارامنه نیست که من اذری دران دخالت کنم چراکه دولت اذربایجان خودیک دولت ضددینی است (که اخیرارژه هم جنس بازان رادران کشوراجراکردند).پس ای برادراذری که خودمن نیزاذری هستم اگرواقعامی خواهی برای ازادی مناطقی باعاملان انها جنگ بکنی بهتراست به جای قره باغ کشورفلسطین راانتخاب کنی .
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
45
22
برادر آذری که می خواهی بری بجنگی این کاری که شما می خواهید انجام دهید بسیار خوب است البته برادران چچنی و افغانی و آلبانیایی و ... از جمله برادران القاعده و همچنین برادران ایرانی هم قبلاً تلاش های در این رابطه انجام داده اند البته به نتیجه نرسیده اند ارمنستان هیچ وقت جنگ را شروع نمی کند چون احتیاجی به جنگ ندارد اون چیزی که می خواستن حالا نه همشو اما بدست آوردن ارمنستان و آذربایجان بازیچه اند این ها عددی نیستن که تعیین کنند بجنگند یا نجنگند پول نفت آذربایجان و به جای اینکه صرف مردم بدبختش بشه صرف پر کردن جیب شرکت های اسلحه سازی اسرائیل و آمریکایی میشه ارمنستان هم که در محاصره جغرافیایی مجبور که هر سازی روس ها زدن با اون برقصه من چیزی که با چشم خودم دیدم در گرجستان بگم همتون بدونین این دشمنی همش فیلمه اینا هر وقت که وقت خوشگذرانی و حال کردن باشه انقدر با هم رفیقن کنار به کنار هم انگار نه انگار که با هم مشکلی دارند فقط تو طبل جنگ کوبیدن از هر طرف برای گرفتن امتیازه برادر آذری ما باید متمرکز بشیم روی مملکت خودمون حیف تو عزیز بزار صد سال زنده باشی به مملکتت خدمت کنی مملکتتو آباد کنی هیچ وقت جوگیر نشین اینو من به خودمم می گم امروز من هم وطن ارمنیت دلم برای هم وطنم برای برادر و خواهر آذریم که تو زلزله خونوادشون را از دست دادن برای آینده مملکتم بیشتر می سوزه تا برای یکی دیگه مشکلات هر کسی و هر مملکتی به خودش ربط داره اینو همیشه از من داشته باش هیچ کشوری دلش برای جوونا و مردم این مملکت نسوخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
56
15
سلام ، ای برادران آذری و غیر آذری ، و کسانی که شعار
می دهید ، لطفا" همگی ، سرجاهای خود بنشینید و به امور
دیگران مداخله نفرمایید . کلمه جنگ بخودی خود مشمئزکننده است ، با عقاید خشک و پوسیده خود ، آن را بدتر نکنید .
تکلیف هر مملکتی را خود مردم آنجا باید تعیین کنند و شما در صورت جنگی دفاعی در کشور خود ، حق شعاردادن و جنگیدن دارید ، در غیر اینصورت ، لطفا" زیاد جوش نیاورید و احساسی نشوید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
4
33
آفتاب بد جوری سانسور میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
70
22
با اینکه من خود یک آذربایجانی هستم، اما معتقدم در این قضیه حق با ارمنستان است و جمهوری آذربایجان به ناحق و با کمک آمریکا سعی در برهم زدن امنیت منطقه و تضعیف کشور با فرهنگ ارمنستان را دارد.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
24
62
یاشاسین اذربایجان-امام جمعه ی اردبیل همیشه بعد از پایان نماز عید فطر برای آزادی قره باغ دعا می کنند-آمین یارب العالمین.ماجوانان اردبیلی برای جنگ با ارتش متجاوز ارمنی آماده ی شهادت هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
18
66
1 سرزمین اذربایجان مال اذریهاست والسلام
2 قره باغ در جان و قلب ماست و ازادش میکنیم اما بهتره فلسطین هم به دست اعراب ازاد بشه نه ما چون اگه ما بریم اونجا رو ازاد کنیم اسمشو به اذربایجان تغییر میدیم بعدا نگید چرا نگفتید
3 ارمنی خونخوار باشه یا ادم خوب فرقی نمیکنه متجاوز باید تنبیه بشه
4 انا یوردوم اذربایجان هر واخ یاشیاجاقدیر حتی منیم جانیم قیمتینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
61
24
جالبه شماهایی که طرفدار آذبایجان هستید من نفمیدم ایرانی هستید یا آذربایجانی که میخواید ایران رو درگیر یک جنگ جدید کنید. واگه آرزوی پیوستن بخش های از ایران را به آذربایجان دارید باید بدونید که این آرزو تنها در گور به وقوع میپیونده و این رو هم بدونید که مردم کشور آدربایجان هم حاظر نیستند به ایران بپیوندند پس چرت وپرت رو کنار بذارید و به فکر ابادانی مملکت خودتون باشید وآمریکا وکانادا ، آلمان و سویس هم همزبان وهم نژاد هستند اما نمیشنونیم ادعای پییوستن به هم رو داشته باشند ا
علی
|
Iraq
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
2
2
تکلیف ما ایرانیها تو فرودگاه ارمنستان چیه که تمام پروازها قطع شده و بلاتکلیفیم
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
بمان همان جا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
9
3
من یک ارمنی هستم و برای تمام کسانی که جنگ می خواهند متاسفم. قره باغ باید یک کشور آزاد باشه.
تمام کسانی که جنگ می خواهند فکر کنند فرزند، زن و همسر خود بمیرد نارحت می شوند ولی مرگ را برای دیگران می خواهند.
متاسفم برای شما که از انسانیت هیچ چیزی نمی دانید. من خودم ایرانی می دونم اما از نظراتی که خوندم واقعا از ایرانی بودنم خجالت می کشم که مرگ رو برای ارمنستان می خواهید. شما خدا نیستید که مرگ کسی رو تعیین کنید.
به امید روزی که جنگی نباشه و هیچ کس نمیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
6
1
من یک ارمنی هستم و برای تمام کسانی که جنگ می خواهند متاسفم. قره باغ باید یک کشور آزاد باشه.
تمام کسانی که جنگ می خواهند فکر کنند فرزند، زن و همسر خود بمیرد نارحت می شوند ولی مرگ را برای دیگران می خواهند.
متاسفم برای شما که از انسانیت هیچ چیزی نمی دانید. من خودم ایرانی می دونم اما از نظراتی که خوندم واقعا ... خجالت می کشم که مرگ رو برای ارمنستان می خواهید. شما خدا نیستید که مرگ کسی رو تعیین کنید.شما انسان هم نیستید.حیوانید.
به امید روزی که جنگی نباشه و هیچ کس نمیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
4
2
من خیلی متشکرم از برادرم ارمنی منم امیدوارم هیچ کجای دنیا جنگ نشه من یک آذری هستم اینا همش کار آدمای بی رحم و تندرو هستش چه آذری چه ارمنی 2 تاشونم هم میتونن خوب باشند هم بد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
4
1
سلام به همه دوستان چه مسلمان و چه ارمنی . چه آذربایجانی و چه ارمنستان . میخوام اینو بگم که . انسانیت مهمترین چیزی که باید همه بدنبالش باشیم . جنگ بین برادران و همسایگان . آرزوی دشمنان هست و خواهد بود . نه آرزوی مرگ را برای کسی بکنیم و نه جنگ را . از خداوند فقط آرزوی آرامش و صلح و یک دلی همه همسایگانمانگان را داشته باشیم . سیاستمداران جنگ راه میاندازند و مردمند که فقط تاوان میدهند . گناه خانواده های بیگناه مسلمان و ارمنی در گیر در این جنگ چیست . آیا آنان زندگی با آرامش را نمی خواهند . احساسات را باید در راستای مصالح انسانی بکار بگیریم . مردم آذربایجان و ارمنستان . نه جنگ میخواهند و نه خونریزی . تنها آرزویش تمام شدن همه خصومتها و دشمنها هست . شما را به خدا قسم می هم . که از هر گونه تهییج احساسات قومی و مذهبی بپرهيزيد . همه ما انسانی و معتقد به خداوند بزرگ . خداوند از مرگ و نابودی و جنگ بیزار هست . امید دارم که این جنگ بزودی پایان بپذیرد و مردم در آرامش زندگی کنند . امین .
طاهر
|
Armenia
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
3
1
امیدوارم هیچ کجای دنیا جنگ نشه من یک آذری هستم اینا همش کار آدمای بی رحم و تندرو هستش
به امید روزی که در جهان جنگی نباشد
به امید روزی که کسی عزیزش را در جنگ از دست ندهد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین