کد خبر: ۵۹۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
با حکم یک دادگاه ایرانی صورت می‌گیرد

حراج سفارت آمریکا در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفارت سابق آمریکا در تهران برای پرداخت غرامت به یک بازرگان ایرانی ساکن قبرس به فروش می‌رسد. این بازرگان ایرانی در سال 2002 علیه دولت آمریکا به اتهام آدم ‌ربایی شکایت کرد. در نهایت در سال 2003 دولت آمریکا محکوم به پرداخت 550 میلیون دلار خسارت به وی شده است. 

به گزارش بی‌بی‌سی، حسين عليخانی بازرگان ايرانی ساکن قبرس می‌گويد دادگاهی در ايران رأی داده است محل سابق سفارت آمريکا در تهران به فروش برسد و از محل پول حاصل از آن، غرامتی که وی از دولت آمريکا طلب کرده است پرداخت شود. 

حسين عليخانی، آن گونه که خود می گويد پانزده سال پيش به دست مأموران گمرک آمريکا و به اتهام نقض قانون تحريم ليبی «ربوده» شده و به مدت 130 روز در بازداشت مأموران آمريکايی قرار گرفته است. 

وی در سال 2002 عليه دولت آمريکا به اتهام آدم‌ربايی به دادگاهی در تهران شکايت کرد، همان اتهامی که به گفته وی، دولت آمريکا عليه ايرانيانی مطرح کرده که به زعم اين دولت به گروه حزب الله لبنان در ربودن آمريکاييها کمک کردند. 

شعبه سوم دادگاه عمومی تهران در سال 2003 با رأی دادن به نفع آقای عليخانی، دولت آمريکا را به پرداخت پانصد و پنجاه ميليون دلار خسارت به وی محکوم و اين رأی را از طريق دفتر حفاظت منافع ايران در آمريکا که در سفارت پاکستان قرار دارد، به دولت آمريکا ابلاغ کرد. 

با عدم پرداخت چنين خسارتی از جانب آمريکا، دادگاه در اکتبر سال گذشته ده روز به دولت آمريکا مهلت داد که خسارت را پرداخت کند وگرنه اين مبلغ از محل دارايی دولت آمريکا در ايران به عليخانی پرداخت خواهد شد. 

تنها دارايی که از دولت آمريکا در ايران باقی مانده، ساختمان سفارت آمريکا و اراضی اطراف آن در تهران است. 

حسين عليخانی در این باره می‌گوید دادگاه در ماه مارس گذشته از سازمان ثبت اسناد خواسته سفارت آمريکا در تهران را به نفع وی توقيف کند تا اينکه اين املاک به حراج گذاشته شود و از درآمد حاصل از آن، خسارت وی پرداخت گردد.به گفته وی حراج اين سفارتخانه سه چهار هفته ديگر انجام خواهد گرفت. 

از زمانی که تصويب قانونی در ايران، به دادگاههای اين کشور صلاحيت رسيدگی به شکايات عليه دولت آمريکا را داد، حسين عليخانی نخستين کسی است که توانست چنين حکمی به نفع خود از مراجع قضائی ايران بگيرد. 

وضع اين قانون در مقابل تصويب قانون مشابهی در آمريکا صورت گرفت که بنابرآن، شهروندان آمريکا که عليه دولت ايران ادعای خسارت کنند می توانند با شکايت به دادگاههای آمريکا و اثبات ادعای خود، خسارت خود را از محل دارايی توقيف شده دولت ايران در ايالات متحده دريافت کنند. 

بنا بر این گزارش، سفارتخانه آمريکا اکنون در اختيار سپاه پاسداران قرار دارد که در بخشی از آن موزه ای تحت عنوان "جنايات آمريکا" داير کرده و از بخشی ديگر از آن برای نفرات خود استفاده آموزشی می کند. حسين عليخانی که امکان دارد اين سفارتخانه به عنوان غرامت در اختيار او قرار گيرد می‌گوید هنوز فکر نکرده است که اگر مالک اين سفارتخانه شود با آن چه کار کند، «شايد پارکی برای مردم ايران» در آن بسازد. 

او می‌گويد در سال 1992 نامه‌ای به شرکتی در ايالت فلوريدای آمريکا درباره ارسال قطعات ژنراتور گازی به شرکت نفت دولتی ليبی فرستاد اما اين شرکت علاوه بر اينکه اين پيشنهاد را رد کرد و غيرقانونی دانست، موضوع را به اطلاع گمرک آمريکا نيز رساند. 

علیخانی می‌گوید مأموران گمرک آمريکا او را از جزاير باهاما در آمريکای مرکزی ربوده و به هتلی در ايالت فلوريدای آمريکا بردند. آن‌ها به مدت سی روز در حالی که او را به تختخواب بسته بودند مورد بازجويی قرار دادند .او پس از آن نيز يکصد روز را در زندان گذراند. 

عليخانی علاوه بر فعاليتهای تجاری، مؤسسه‌ای با عنوان مرکز جهانی گفتگو در قبرس بنياد نهاده و اداره می کند که تاکنون چند بار همايشهايی با حضور چهره های سياسی و فرهنگی از ايران و آمريکا ترتيب داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین