کد خبر: ۱۸۱۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
مروری بر عملكرد دوساله هدفمندی یارانه ها؛

كارنامه ای كه نمره قبولی نگرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ۲۸ آذر سال ۸۹ را می توان یكی از روز های ماندگار در تاریخ اقتصادی كشور می توان یاد كرد.محموداحمدی نژاد، رئیس جمهور دولت دهم با اعلام اجرای هدفمندی یارانه ها، آن را به عنوان یكی از جراحی های بزرگ تاریخ ایران برای اقتصاد رو به زوال كشور خواند.به گزارش ایلنا، روزی كه محمود احمدی نژاد در قاب شیشه ای تلویزیون و در مقابل دیدگان میلیون ها بیننده رسانه ملی،از عدالت اجتماعی، بهروه وری، رشد اقتصادی و حذف فساد با اجرای هدفمندی خبر داد،شاید كسی باور نمی كرد كه این طرح به مرحله اجرا برسد.تحلیل ها حاكی از آن بود كه این طرح در اندازه پرداخت یارانه نقدی متوقف بماند.اكنون ۲ سال از آن روز ها گذشته و حوادث متعددی در این میان اتفاق افتاده است.

۲ سال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها،امروز به روشنی می توان درباره نحوه اجرای این طرح و آثار آن در اقتصاد ایران سخن گفت.چه آنكه به اذعان بسیاری از كارشناسان و مدیران و وزیران اخراجی از دولت،این رییس دولت است كه همچنان ساز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را یك تنه كوك می كند،بی آنكه به پارامتر های اقتصادی كه روز به روز تحلیل می روند،توجهی شود.

اگرچه گفته می شد كه هدفمند كردن یارانه ها نسخه دولت برای كاهش هزینه های خود است،اما با گذشت دو سال امروز به روشنی پیداست كه طی این مدت نه تنها هزینه ها كاهش نیافته بلكه دولت با حجم عظیمی از هزینه ها مواجه شده است. تخلف هایی مانند استقراض از بانك مركزی، استفاده از درآمد های نفتی در بودجه،كسری بودجه ۲۳ میلیارد دلاری،بودجه های عمرانی محقق نشده،استقراض ۲۴ میلیارد تومانی از صندوق تامین اجتماعی،عدم پرداخت یارانه تولید و تورم ۲۸ درصدی هدیه هدفمندی یارانه ها به اقتصاد ایران بوده است.

پاستور نشینان اگرچه از همان ماه های اول متوجه شده بودند كه توان پرداخت یارانه نقدی مردم را ندارند،اما به جای اصلاح شیوه تولید و تلاش در جهت افزایش بهره وری،یارانه تولیدرا در اختیار یارانه نقدی قرار دادند.این ادعای روزنامه نگاران نیست؛بلكه گزارش های مركز پژوهشهای مجلس و نطق های تند و تیز نمایندگان منتقد این طرح بر این موضوع صحه می گذارند.

كابینه اقتصادی دولت در این مدت تا آنجا پیش رفت كه از بهره وری و عدالت اجتماعی و كارآمدی سخن به میان آورد. سال گذشته با راه اندازی جشن یك سالگی اجرای هدفمندی با حضور خود اعضای دولت و بدون حضور منتقدان،رفورم اقتصادی را جشن گرفتند.حال آنكه آمار ها خود به تنهایی سخن می گویند و نیازی به تحلیل ندارند.

بر اساس گزارش مركز پژوهشهای مجلس تا آخر مهر ماه سال جاری، ظرفیت واحد های تولیدی نسبت به سال گذشته، از ۹۰ درصد به ۵۰.۲ درصد كاهش یافته است.همچنین در همین مدت ۴۰.۳ درصد از تعداد بنگاه های تولیدی فعال كاهش یافته است.براساس آمارهای موجود۳۶.۵ درصد اشتغال موجود رو به كاهش گذاشته است.ضمن آنكه در مدت یاد شده ۸۷.۹ درصد قیمت محصولات اولیه واحد های تولیدی با اجرای این طرح افزایش یافته است.در همین حال قیمت مواد اولیه با۱۱۲.۱ درصد طی یك سال گذشته با رشد مواجه شده اند.

در زمینه مصرف فرآورده های نفتی نیز نفت كوره و نفت گاز و همچنین گاز مایع به ترتیب ۵۵ و ۴ درصد افزایش یافته است.شاخص دیگری كه می توان به عنوان كارنامه هدفمندی یارانه ها از آن یاد كرد،نرخ تورم است.تورم در شهریور ماه سال ۹۰ حدود ۲۵.۹ درصد اعلام شد،این درحالی است كه آهنگ رو به رشد نرخ تورم طی یك سال گذشته با ۳ درصدی عدد ۲۸ درصدی را به ثبت رساند،اگرچه بانك مركزی مدعی است كه تورم ۲۶ درصد مربوط به پایان آبان ماه بوده است.اما پیش بینی كارشناسان حكایت از آن دارد كه تورم سالیانه از ۳۰ درصد فراتر خواهد رفت.

افزایش حجم نقدینگی كه در پایان خرداد ماه سال ۹۰ بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد، امسال به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بر اساس گزارش رسمی بانك مركزی رسیده است.در همین مدت پایه پولی نیز ۸۱۴ هزار میلیارد ریال بالغ شده و ضریب فزاینده آن به ۴.۸ درصد افزایش یافته است.

نرخ بیكاری در مدت یاد شده در حوزه كشاورزی ۲۰.۳ درصد، صنعت۳۲.۴ درصد و خدمات ۴۷.۳ درصد با افزایش مواجه شده است.این در حالی است كه دولت وعده داده بود كه قانون هدفمندی هدفی جز رقابت پذیری و شفاف سازی و ایجاد عدالت اجتماعی نخواهد داشت.

گزارش: علی پیرولی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
کارنامه ای که تجدیدی ندارد و از پایه مردود است و جالب آنکه معلم هم قبلاً با توجه به عملکرد قبلی این پیش بینی را کرده بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
0
0
بابا شما هم یه چیزی میگی ها
اخه شما یک کارنامه به من نشون بده که نمره قبولی گرفته باشه
اخه درسته شما گیر بدی به این یدونه کارنامه؟؟نه درسته؟
این کارا همین جوری فی سبیل الله بوده نه برای نمره ممره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین