کد خبر: ۱۳۲۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸

تابش: اصول‌گرایان خاضعانه از مردم عذرخواهی کنند

پراید داشتن به معنای وضع خوب اقتصادی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا تابش نماینده فراکسیون اقلیت مجلس گفت: اینکه ملت پرایدی سوار شوند و حقوق ته‌ماهی داشته باشند که به معنی وضع خوب اقتصادی نیست. کشورهای همجوارمان را نگاه کنیم. کشورهای توسعه‌یافته را نگاه کنیم. بند ناف 73 میلیون ایرانی را به دولت گره زدند. تمام کشور را یارانه‌بگیر کردند‌.

اهم اظهارات این نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد بدین قرار است:

• مردم باهوشند، گرچه سکوت کرده‌اند اما ذهنیت‌شان این است که قدرت کشور در دست اصول‌گرایان است. اصول‌گرایان بهتر است کمی وقت بگذارند و به این موضوع فکر کنند که حداقل مردم توقع‌شان این است که وقتی حکومت یکدست در دست آقایان است باید وضع معیشتی ملت خوب باشد، حالا به سایر وضعیت‌ها هم اگر کاری نداشته باشیم، اما متاسفانه وضعیت معیشتی هم خوب نیست. خب مردم هم حق دارند ناراحت باشند چرا که این نازل‌ترین حق‌شان است که بپرسند اصول‌گرایان چرا پاسخ‌گوی آنها نیستند؟ آن هم وقتی آقایان در راس قدرت هستند و هر سه قوه را در دست دارند چرا باید آنها هر روز، وضع‌شان بدتر شود؟

•درست است که درباره وضع کلی کشور پیشرفت‌های داشتیم اما این پیشرفت‌ها را در مقیاس پیشرفت‌های جهانی باید دید و سنجید. توقعات مردم را که نمی‌توانیم مدام پایین بیاوریم. باید به مردم حق بدهیم که همانند مردم سایر کشورها از مسئولان انتظار داشته باشند. واقعاً نمی‌توانیم افتخار کنیم که درآمد سرانه مردم سالانه شش هزار دلار است و بگوییم عالی است؛ در حالی که کشورهایی که منابع غنی خدادادی ندارند و گاز و نفتی به عنوان سرمایه ملی ندارند، مردم‌شان درآمدهای بالای 15 هزار دلار تا 35 هزار دلار را دارند، آن وقت مردم ما با چنین سرمایه‌هایی در این وضع اقتصادی گرفتار شده‌اند.

• دیگر هر انسان منصفی می‌داند ما باید با این درآمدهای ملی هنگفتی که داریم در وضع معیشتی مردم معجزه و کولاک می‌کردیم. قرار بود قدرت اول منطقه شویم در حالی که با این سرمایه‌هایمان می‌توانستیم یکی از قدرت‌های برتر دنیا هم باشیم اما متاسفانه هنوز قدرت برتر منطقه هم نیستیم. خیلی از کشورهایی که داعیه‌دار سرمایه‌داری جهانی هستند، در بسیاری از مواد اولیه محتاج ایران هستند از نفت و گاز گرفته تا فولاد و... . آنها چه کار کردند؟

• واقعاً اینکه ملت پرایدی سوار شوند و حقوق ته‌ماهی داشته باشند که به معنی وضع خوب اقتصادی نیست. کشورهای همجوارمان را نگاه کنیم. کشورهای توسعه یافته را نگاه کنیم. بند ناف 73 میلیون ایرانی را به دولت گره زدند. تمام کشور را یارانه بگیر کردند. کاش فقط پول هدفمند کردن یارانه‌ها را به مردم می‌دادند، سهم تولید را هم آوردند و خلاف قانون دارند بین مردم پخش می‌کنند تا مردم را برای مدتی کوتاه در این شرایط بد اقتصادی راضی نگه دارند؟ این راضی نگه داشتن به چه قیمتی است؟ سر همین ماجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، ببینید چه طرح خوبی داشتیم و آنها با آن چه کار کردند؟ مثلا قرارمان این بود دست دولت از اقتصاد برچیده شود اما حالا ببینند چه کردند؟ یا نفت می‌فروشیم و پول آن را می‌آوریم به مردم می‌دهیم.

• اگر این وضع بازار مالی امریکا و اروپا که خیلی خوشحالیم در این کشورها بد شده و در حال بدتر شدن هست به ایران هم تسری پیدا کند، نخستین پیامدش کاهش قیمت نفت است که همین الان هم خودش را نشان داده و در چنین شرایطی ما چطور می‌خواهیم 73 میلیون را یارانه‌‌ای بدهیم که از قضا عادت هم کرده‌اند و توقع‌شان گرفتن پول نقد از دولت شده است.

• بیشتر وقت آقایان اصول‌گرا به منازعه و مناقشه می‌گذرد. مردم خودشان خوب می‌بینند چه خبر است. در موضوع کلان مدیریت دیگر لازم به توضیح نیست. مجلس و دولت که با هم نمی‌سازند؛ هرچند همه‌شان از یک جناح هستند. این دعواهای‌شان با همدیگر عرصه را به مردم تنگ کرده است و مردم دیگر حوصله این دعواها را ندارند. ملت ولی‌نعمت ما هستند و حتما توقع دارند که برایشان خدمت صورت بگیرد نه اینکه آقایان مسئول بر سر قدرت و اختیارات و وظایف این طور با هم نزاع داشته باشند.

• اصول‌گرایان فرافکنی نکنند، از پاسخ‌گویی شانه خالی نکنند و حتی با خودشان آنقدر صادق باشند که بیایند در این دورانی که بر مسند قدرت بودند درباره کارهایی که اشتباه کردند خاضعانه از مردم عذرخواهی بکنند. مردم ما مردم کریم و بزرگواری هستند. اصول‌گرایان اگر می‌خواهند در عرصه سیاسی همچنان بمانند، عذرخواهی‌های زیادی به مردم بدهکارند.


• بهتر است آقایان اصول‌گرا متوجه باشند که دیگر خیلی دیر شده و فرافکنی‌ها فایده‌یی ندارد. مسئولیت تمام وضع کنونی کشور بر عهده آنهاست. هشت سال است در کشور حاکم هستند و هر سه قوه را هم با افتخار در دست دارند؛ دیگر نمی‌توانند تقصیر را به گردن دیگری بیندازند. حرکات‌شان از حذف تبصره 3 قانون توسعه برنامه چهارم را در خاطر داریم. در دولت خاتمی گفتند که قیمت‌ها باید ثابت باشد و خاطرمان هست که جلوی مصوبه مجلس ششم را گرفتند و حالا بعد از هشت سال بیایند به مردم جواب بدهند که چه کار کردند؟

• دعوایی سر داشتن یا نداشتن قدرت نداریم؛ این روزها نگران وضعی هستیم که کشور را در بد شرایطی قرار می‌دهد. ما اقلیت مجلس سعی کردیم با اینکه منتقد بودیم با عقلانیت رفتار کنیم.

• تند و تیز رفتار نکردیم با اینکه وضع کشور در برخی موارد خیلی بد است اما هیچ‌وقت طوری حرف نزدیم که دل مردم را خالی کنیم؛ سعی کردیم با آنهایی که قدرت را در انحصار دارند مدارا کنیم. بارها هم به اصول‌گراها گفتیم اگر بر سر قدرت با هم دعوا دارند، اختلاف‌هایشان را ببرند در مجامع خصوصی و محافل شخصی‌شان، چون واقعاً نه مردم دوست دارند و نه علاقه‌مند هستند که بازی قدرت اصول‌گرایان و اختلاف‌های درونی‌شان را به تماشا بنشینند، وقتی اینقدر خودشان درگیری ذهنی و اقتصادی دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
0
0
احسنت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
كاملا موافقم. اصولگرايان عذرخواهي هاي زيادي به مردم و نظام بدهكارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
0
0
از آقای تابش تشکر می کنم چون بعضی از حرف های ایشون کاملا درسته، بعضی دیگه از حرف هاشون هم نیاز به مدرک داره تا ثابت بشه، مثلا باید ثابت کنند که درآمد ما از کشورهای همسایه کمتره. رشد علمی ایران در این چند سال اخیر بالاترین رشد در دنیا رو داشته. در دوره آقای خاتمی مردم همین پراید رو هم نداشتند. مثل اینکه ایشون وضع بد مردم در دوران سازندگی و اصلاحات رو فراموش کردند!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین