کد خبر: ۷۶۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۳

تخريب كلوت‌های شهداد کرمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-کرمان: چندی پیش پس از برگزاری یادواره‌ی شهدای نیروی انتظامی در دانشگاه شهید باهنر کرمان، جامعه‌ی اسلامی این دانشگاه که برگزار کننده‌ی این همایش بود اقدام به برگزاری یک اردوی دانشجویی در یکی از مناطق عملیاتی نیروی انتظامی در مبارزه با اشرار کرد. در این اردو بود که نیروی انتظامی اقدام به برگزای یک رزمایش در این منطقه نمود. اگر چه اقدام ارزشمند جامعه‌ی اسلامی دانشجویان و نیروی انتظامی دربرگزاری این همایش اردو قابل توجه بود اما اخبار و عکس‌های منتشر شده بعد از اردو نشان می‌دهد که این مانور با شلیک گلوله به کلوت‌های بی‌نظیر کویر شهداد که از لحاظ گردشگری برگ برنده‌ی استان محسوب می‌شود همراه بوده است. آسیب‌دیدن کلوت‌ها با واکنش‌هایی در استان کرمان و کشور همراه شد. در این میان انجمن دوستداران میراث فرهنگی «ارت» اقدام به ارسال نامه‌ای سرگشاده به مقامات کشوری و استانی کرده است. 

متن نامه‌ی سرگشاده‌ی انجمن ارت 
حادثه‌ای که در روز اول خرداد امسال(به بهانه‌ی انجام رزمایش و مانور نظامی) در کلوت‌های شهداد اتفاق افتاد، بی‌شک تمام دوست‌داران محیط زیست و طبیعت را به تاملی عمیق همراه با تاسفی بسیار واداشت. 

جناب آقای سردار اسحاقی فرمانده‌ی کل نیروی انتظامی استان کرمان آیا انجام عملیات و مانور به هر دلیل در آن منطقه الزامی بود؟ آیا جناب‌عالی از تاثیرات منفی برگزاری چنین عملیات‌های نظامی بر اکوسیستم منطقه آگاهی داشتید؟ و با توجه به نظرهای کارشناسی شده و با توجه به ارزش منفعت بد هزینه تصمیم به اجرای عملیات گرفتید؟ آیا یرای انجام چنین عملیاتی ازکارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولیان امر بهره جستید؟ براستی مسوولیت امنیت منطقه و حفظ آرامش و حفاظت از آن بر عهده‌ی چه کسی است؟ از این پس چه کسی امنیت جانی گردشگران را در آن‌جا تضمین می‌کند؟ 

جناب آقای «مهندس دامنگیر»، ریاست محترم سازمان محیط زیست استان کرمان نتیجه‌ی برگزاری و بزرگداشت هوای پاک و زمین پاک و امثالهم چیست؟ هنگامی که نتوانسته‌ایم مسئولین را ملزم به رعایت نکات ایمنی و حفاظتی از محیط زیست بنماییم انتظار شما از عموم جامعه چیست؟ چگونه می‌توان از کسانی که خارج از حدود قانونی هستند انتظار احترام به قوانینی را داشته باشیم که ار آن بی‌خبرند؟ بی‌شک ضایعات ناشی از انجام عملیات رزمایش اول خرداد در طیبعت آن منطقه به جا مانده است و تغییرات ناخوشایندی را در اکوسیستم آن‌جا به وجود آورده که بایستی عواقب ناشی از آن‌را تا مدت‌ها ببینیم آیا آن منطقه از ویژگی‌های لازم و منحصر به فرد جهت حفاظت برخوردار نبوده است؟ آیا سازمان محیط زیست نمی‌توانست نام کلوت‌های شهداد را به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده در لیست خود جای دهد؟ آیا در این‌گونه موارد همکاری و تعامل دو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محیط زیست- الزامی نیست؟ 

واکنش درمقابل چنین حوادثی چیست؟ آیا تنها به دلیل عدم حضور نام منطقه در فهرست مناطق حفاظت شده سکوت کرده‌اید به راستی چرا نام آن منطقه در لیست سازمان متبوع یافت نمی‌شود؟ شما و همکاران محترمتان برای جلوگیری از تکرار و آسیب به محیط زیست چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
 
جناب «مهندس کارنما» ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مگر نه این‌که به منظور پیشگیری از صدمات احتمالی ناشی از مانورهای نظامی درمناطق محافظت شده رایزنی‌های متعددی از سوی ریاست محترم محیط زیست با ستاد کل ارتش صورت گرفته است! و طی آن بخش‌نامه‌ای به کلیه‌ی واحدهای تابعه ستاد کل ارتش صادر گردید و بر اساس آن هرگونه عملیات در چنین مناطقی ممنوع و یا منوط به استعلام و نظرخواهی از سازمان محیط زیست شد حال سوال این است: پس چرا کلوت‌های شهداد که به عنوان یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده نه تنها کرمان بلکه ایران مطرح است (به دلیل وجود منطقه‌ی گندم بریان گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین) و از میراث جهانی به شمار می‌آید نباید به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده در لیست مناطق اکوتوریستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت نرسیده است؟ آیا ارگ بم درس خوبی برای ما نبود تا نوشداروی بعد از مرگ سهراب را دیگر تجربه نکنیم؟ آیا همیشه باید منتظر فاجعه‌ای باشیم تا بعد از آن رو به جلو حرکت نماییم؟ آیا وقت آن نرسیده تا ادعاهای خود را با سند و مدرک به ثبت برسانیم؟ به‌راستی اگر نام کلوت‌ها در لیست مناطق حفاظت‌شده، ثبت شده بود باز هم شاهد چنین رویداد دلخراشی بودیم؟ چه کسی پاسخ‌گوی چنین غفلت‌هایی خواهد بود؟ آیا با افسوس خوردن و ای کاش گفتن‌ ما کاری از پیش می‌رود؟ آیا وقت آن نیست که به چنین مسایلی که از اهمیت حیاتی برخوردارند جدی‌تر بیاندیشیم و سریع‌تر و کارآمدتر و اثر بخش‌تر عمل نماییم؟ شما به عنوان نماینده‌ی مردم کرمان و در مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در واکنش به چنین اقدامی چه کرده‌اید؟ 

جناب آقای سرهنگ هاشمی فرمانده‌ی محترم یگان حفاظت استان کرمان بدون شک تا هنگامی که فرهنگ جامعه تغییر نکند شاهد تغییر چشم‌گیری درمناسبات اجتماعی نخواهیم بود اما به راستی چه کسی مسوول حفاظت از این مناطق است؟ گردشگران به نحوی زباله‌ها را در محیط بر جا می‌گذارند و مسوولین به گونه‌ای دیگر! و حال از هیچ‌کدام پاسخی خواسته نمی‌شود؟ پس رسالت حفاظت از این مکان که حکم امانتی گران‌بهای را دارد چه می‌شود؟ آیا وقت آن نرسیده تا تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود و فرهنگ عمومی جامعه را به سمت پاسداری آگاهانه سوق دهیم؟ آیا ایجاد تصویری روشن از وظایف و حدود و اختیارات قانونی سازمان در ابطه به حفاظت برای آگاهی افکار عمومی و ایجاد ساختارهای فرهنگی قوی به صورت یک هنجار اجتماعی و ترغیب آنان به همراهی، امری الزامی نمی‌نماید؟ 

جناب آقای «دکتر رئوفی‌نژاد» استاندار محترم کرمانبرنامه‌های حضرت‌عالی به عنوان یکی از مسوولین طراز اول استان در حمایت از چنین مناطقی چیست؟ متولی امر فرهنگ‌سازی در جامعه کیست؟ آیا سپردن چنین مسوولیتی بر عهده‌ی نهادهای آموزش و پرورش و آموزش عالی به تنهایی کافی است؟ آیا برای روشن شدن بسیاری از مسایل که در حیطه‌ی شغلی و عمدتا پس از پایان دوره‌ی آموزشی با آن برخورد می‌کنیم نیاز به فرهنگ‌سازی و بسیج عزم عمومی ندارد تا آن فرهنگ و قانون به صورت یک هنجار عمومی در آید و نیاز به برخوردهای حقوقی را کاهش دهد؟ بدون شک فرهنگ پایه و اساس فکر و عمل مردم یک جامعه است!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین