کد خبر: ۱۴۷۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۶

صادرات نفت عربستان افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صادرات نفت عربستان یک هفته‌ای ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یافت
خبرگزاری انگلیسی رویترز از قول منابع آگاه خود که هیچگاه حاضر به اعلام اسامی خود نیستند، اعلام کرد: افزایش صادرات نفت عربستان در پی درخواست وارد کنندگان عمده نفت برای مهار قیمت انرژی در بازارهای بین‌المللی انجام شده‌است .

ادعای مضحک رویترز در حالی است که هر کارشناس مسائل نفتی می داند، افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید ماهها زمان می برد، حال چگونه عربستان یک هفته ای ۱.۵ میلیون بشکه در روز صادرات خود را افزایش داده است، علامت سوال بزرگی را ایجاد می کند.

رویترز در این گزارش مدعی شد، عربستان که در ماه ژانویه به‌ طور میانگین روزانه ۷.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشته‌ است هم‌اکنون این رقم را به بیش از ۹ میلیون بشکه رسانده‌ است .

این منبع آگاه در مصاحبه با رویترز افزود: عربستان در طول یک هفته گذشته صادرات نفت خود را به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش داده‌ است اما اینکه آیا قرار است این حجم از صادرات را در بلند مدت ادامه دهد هنوز مشخص نیست .

رویترز که خود بر توخالی بودن این ادعا اذعان دارد، برای تلطیف کردن خبرش به گفته مقام آگاه دیگری اشاره می کند که می گوید: "صادرات نفت ظرف یک هفته می‌تواند مقداری افزایش یابد. افزایشی با این حجم در صادرات نفت خام عربستان غیر معمول است . با توجه به مصرف داخلی روزانه ۲ میلیون بشکه نفت در عربستان و صادرات ۹ میلیون بشکه‌ ای این کشور به بازارهای جهانی در صورت ادامه حفظ این حجم از صادرات میزان تولید نفت عربستان در کل تاریخ نفت این کشور یک رکورد محسوب می‌شود ."

طبق بررسی های رویترز عربستان سعودی در ماه ژانویه به‌ طور متوسط ۹.۷۵ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است این کشور طی هفته گذشته روزانه ۶ میلیون بشکه نفت به کشورهای آسیایی و یک و نیم میلیون بشکه به آمریکا صادر کرده است.

به گزارش فارس،خبرگزاری رویترز که هدفش از انتشار این خبر کمرنگ جلوه دادن نقش ایران در بازار جهانی نفت است، می نویسد: افزایش فروش نفت خام عربستان به کشورهای آسیایی در حالی است که عمده خریداران نفت ایران شامل هند چین و ژاپن که مشتری ۴۵ درصد نفت صادراتی ایران هستند به دنبال کاهش واردات نفت از ایران هستند و عربستان به مشتریان خود اعلام کرده است حاضر است نفت بیشتری هم در قالب قراردادهای بلند مدت و هم فروش نقدی به این کشورها عرضه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین