کد خبر: ۴۶۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۰

طرح آمریکا برای مقابله با موشکهای شهاب

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشته است بنظر می رسد پیشنهاد تاسیس این سایت ها در اروپا در فصل تابستان به دونالد رامسفلد، وزیر دفاع این کشور تقدیم شود. 

این در حالی است که مقامات پنتاگون از کنگره این کشور درخواست کرده اند تا مبلغ 56 میلیون دلار برای اجرای این طرح بلند مدت اختصاص دهد. بودجه کامل این طرح 6/1 میلیارد دلار برآورد شده است.

طرح تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در اروپا تاثیرات سیاسی فوق العاده زیادی خواهد داشت چرا که استقرار این پایگاه به معنی حضور دائمی پایگاه های نظامی آمریکا درخاک کشورهای اروپایی است.

 هر چند که این طرح در کنگره آمریکا مطرح شده ولی در داخل آمریکا با توجه چندانی مواجه نشده است ولی در عوض این کار با مخالفت جدی روسیه در ابتدای کار مواجه گردیده است.

 به گزارش این روزنامه آمریکایی این موضوع تبدیل به یک بحث داغ در هلند گردیده و مقامات نظامی روسیه نیز آمریکا را متهم 
کرده اند که انجام این کار نشان می دهد آمریکا قصد دارد حضور نظامی خود را در جهان گسترش دهد.

استقرار سایت های ضد موشکی آخرین مرحله از طرح "سپر دفاعی موشکی" آمریکا است که در زمان دولت ریگان مطرح شده بود. در ادامه این گزارش آمده که مقابله با موشک های ایران و کره شمالی از اهداف اصلی ایجاد چنین سایت هایی است.

 این در حالی است که دولت آمریکا در چارچوب ناديده گرفتن مقررات جهاني بويژه در زمينه بازار تسليحات متعارف و محدود كردن اين بازار براي رفع نيازهاي دفاعي ايران، تلاش گسترده‌اي را براي انصراف مسكو از معامله تسليحاتي با تهران آغاز كرده است. 

موشک های پیشرفته روسیه در راه ایران (کلیک کنید)

در همین خصوص روزنامه انگليسي "ديلي تلگراف" به‌ نقل از منابع ديپلماتيك نوشته آمريكا براي جلب نظر روسيه براي قطع و ممنوعيت صادرات فناوري اتمي و فروش تسليحات به ايران، پيشنهادهايي مهم به مسكو براي فروش سلاح به آمريكا براي تامين نيازهاي نظامي افغانستان ارايه كرده است. 

این روزنامه در ادامه نوشته اين پيشنهاد با تمسخر و خنده روس‌ها روبرو شد زيرا اين سفارش را چيزي بيش از يك شوخي ندانستند. 

سیاستمداران آمریکایی بعد از ناکامی های پی در پی در جلب حمایت چین و روسیه برای تحریم ایران فشارهای جدیدی را بر روسیه اعمال می کنند که یکی از آنها کنترل معاملات تسلیحاتی روسیه با کشورهای مخالف آمریکا می باشد. آمریکا همچنین از روسیه درخواست کرده تا برای ساخت نیروگاه بوشهر با ایران همکاری نکند. 

سر پيچي روسيه ، عصبانيت آمريكا (کلیک کنید)

روس ها علاوه بر مخالفت با قطع صادرات سلاح به ایران با درخواست آمریکا برای قطع همکاری برای ساخت نیروگاه بوشهر نیز مخالفت کردند. موضوع افزایش تنش های سیاسی واشنگتن و مسکو از آنجایی حائز اهمیت است که این احتمال وجود دارد که واشنگتن به علت مخالفت مسکو با فروش سلاح به ایران این موضوع را بهانه کرده و روسیه را به علت کیفیت دموکراسی و سیاست خارجی این کشور مورد انتقاد قرار دهد و روابط دو کشور بیش از پیشین تیره گردد.

کارشناسان روسی علت شدت گرفتن انتقادات آمریکا از روسیه را مخالفت این کشور با تحریم اقتصادی و نظامی ایران دانسته اند و نسبت به تأثیر این اختلافات در آستانه اجلاس ماه ژوئن هفت کشور صنعتی جهان در سن پطرزبورگ هشدار داده اند. 

ژنرال یوری بالویفسکی، رئیس ستاد فرماندهی نیروهای نظامی روسیه با درخواست تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده و گفته بود روسیه به تعهدات نظامی خود عمل خواهد کرد و موشک های «تور ام یک» که نسل جدیدی از سیستم پدافند هوایی است را در فاصله سال های 2006 الی 2008 به ایران تحویل می دهد.

آمریکا و اسرائیل به این قرارداد یک میلیارد و چهارصد میلیون دلاری اعتراض کرده اند ولی روسیه اعلام کرده است که موشک های مذکور کاملا دفاعی هستند و طبق رعایت قوانین بین المللی به ایران فروخته شده اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین