کد خبر: ۱۳۹۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۹

کاتوزیان: هنوز برخی از دانشجویان و اساتید از طرح آرای سیاسی خود می‌ترسند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نماینده شاخص تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به فراهم کردن بستر و فضای سیاسی مناسب نیاز دارد، می‌گوید: هنوز برخی دانشجویان و استادان به علت ترس از عواقب بیان آرای واقعی خود، در این کرسی‌ها شرکت نمی‌کنند؛ در حالی که اگر فرهنگ سیاسی جامعه رشد کند و تحمل شنیدن نظرهای مخالف ایجاد شود، برگزاری این کرسی‌ها موجب تطهیر آرای سیاسی جامعه می‌شود.

حمیدرضا کاتوزیان گفت: کرسی‌های آزاداندیشی بحث و کارکردی ضروری در جامعه است، اما متأسفانه به علت‌های مختلفی، یا با کیفیت مناسب و درست برگزار نمی‌شود و یا برگزاری آن دستاورد عملی برای جامعه ندارد.

این عضو برجسته فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ایجاد سازکار معنادار برای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها افزود: برای برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی باید سازکارتعریف کرد و این کرسی‌ها باید در شرایطی برگزار شوند که خروجی آن برای جامعه قابل استفاده باشد، زیرا بحث و گفت‌و‌گو هر اندازه طولانی و چالش‌برانگیز هم که باشد، بدون دستاورد برای ارتقا جامعه بی‌نتیجه است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد بسترهای لازم برای برگزاری مفید و مؤثر کرسی‌های آزاداندیشی تصریح کرد: برگزاری مفید کرسی‌های آزاداندیشی به سازکارهای مناسبی نیاز دارد که در شرایط کنونی جامعه این بستر‌ها هنوز کم رنگ است.

فضای سیاسی باید برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مفید، مهیا شود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، فضا و شرایط سیاسی جامعه را در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مؤثر توصیف و بیان کرد: دانشجو، استاد و مدعوین شرکت‌کننده در کرسی‌های آزاداندیشی باید در فضای ایمن و قابل اعتماد بحث و تبادل نظر کنند تا هر گونه اظهار نظر آنها با واکنش‌های بعدی رو‌به‌رو نشود.

وی افزود: تا زمانی که به‌طور عملی و ملموس این امنیت و اطمینان خاطر در دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها ایجاد نشود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با توفیق رو‌به‌رو نخواهد شد.

عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس درباره تأکیدهای مقام معظم رهبری بر برگزاری هر چه بیشتر و بهتر کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کرد: فرمان معظم‌له برای ایجاد و گسترش کرسی‌های آزاداندیشی، به ایجاد بسترهای لازم نیاز دارد و فضای امن و اشاعه احساس امنیت خاطر در شرکت‌کنندگان در این مباحث اصلی‌ترین بستر برگزاری این کرسی‌ها است.

وی ادامه داد: هنوز تعدادی از دانشجویان و یا اساتید به علت ترسی که از بیان اعتقادهای واقعی خود دارند، در این کرسی‌ها شرکت نمی‌کنند؛ در حالی که اگر فرهنگ سیاسی جامعه ارتقا یابد و توان و تحمل بیشتری برای شنیدن نظرهای مخالف وجود داشته باشد، برگزاری این کرسی‌ها بی‌تردید به شکل بهتری موجب تطهیر آرای سیاسی جامعه می‌شود.

فضای سیاسی اوایل انقلاب، انسجام و آزادی مناسبی داشت

کاتوزیان، ناهمواری‌های فضای سیاسی را متعلق به تمامی دولت‌ها خواند و تصریح کرد: شرایط سیاسی امروز برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به‌خوبی و به‌طور کامل، مناسب و مهیا نیست و این مسئله در تمام دولت‌های پیشین نیز وجود داشته است.

وی، فضای سیاسی سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی را باز و دارای گستره فکری مناسبی ارزیابی و تأکید کرد: اوایل انقلاب، فضای سیاسی خوبی وجود داشت؛ در عین حال که به اعتقادهای مذهبی احترام گذاشته می‌شد، تبادل افکار نیز به‌صورت مناسبی برقرار بود.

فضای سیاسی از دوران سازندگی به بعد، باز نبوده است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: متأسفانه در دولت‌های بعدی این فضا از میان رفت و از دولت سازندگی تا به امروز یا شرایط سیاسی باز نبوده است تا کرسی‌های آزاداندیشی در فضای مناسبی برگزار شود و یا ولنگاری سیاسی وجود داشته که باز هم بی‌نتیجه بوده است.

کاتوزیان، در ارزیابی بسترهای سیاسی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دولت اصلاحات و سازندگی گفت: بنده در دوران سازندگی، عضو هیئت علمی دانشگاه بودم؛ در آن زمان استادان آرای سیاسی خود را تنها در دانشگاه طرح می‌کردند، زیرا از بازخورد عقاید خود اطمینان خاطر نداشتند ودر دوران اصلاحات نیز ولنگاری سیاسی رواج یافت و از فضای باز سیاسی که رو به جلو می‌رفت، بهره‌برداری مناسبی نشد.

وی تأکید کرد: شعائر مذهبی واعتقادی جامعه از جمله خط قرمز‌های هر جامعه‌ای به شمار می‌رود؛ به این معنی که باز شدن فضای سیاسی هرگز نباید به سمت ولنگاری اخلاقی یا سیاسی برود و یا فضایی در جامعه به وجود آید که به علت فضای باز برخی گروه‌ها و یا جریان‌ها به سوی توهین به اعتقادهای مذهبی جامعه پیش برود.

این نماینده مردم در مجلس هشتم، با بیان این که دین اسلام از آغاز تا به امروز بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کرده است، بیان کرد: در زمان امام جعفر صادق (ع)، ایشان در مسجد حاضر می‌شدند و در باره اعتقادهای سیاسی و دینی در اسلام خطابه می‌کردند؛ در آن زمان، مسجد نه فقط پایگاه عبادت که جایگاه تبادل نظر و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی میان مسلمانان و مادیون بود.

کاتوزیان افزود: پیشوایان اسلام از ابتدا تا کنون بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تأکید داشته‌اند و فضای فکری جامعه را به حدی باز کرده که ماده‌گرایان می‌توانستند بدون هیچ ترس و وحشتی از برخورد امنیتی مسلمانان در مسجد حاضر شوند و با امام بحث و گفت‌و‌گو کنند.

وی، چهره حقیقی اسلام را باز و دارای فضای فکری بدون محدودیتی خواند و تأکید کرد: اسلام تفکر گشاده‌رویی دارد و بر اساس تعالیم قرآن، افراد در اظهار نظر‌ها آزاد هستند، زیرا این اصل، کلیدی‌ترین گام در ارتقا، اصلاح و بهبود جامعه است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم یادآور شد: دانشگاه‌ها بر‌ترین نهاد جامعه هستند و در همه دوران، محل حضور و تعامل اندیشمندان جامعه بوده‌اند و اگر در پی ارتقای سطح فکری، سیاسی و اجتماعی جامعه هستیم، باید فضا و بستر لازم را برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه مهیا کنیم؛ این فضای مناسب با شعار و حرف و تعارف ایجاد نمی‌شود و نباید از یاد برد که فضای بسته سیاسی، موجب اضمحلال جامعه می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین