کد خبر: ۸۸۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۵
وضعیت مبهم پرداخت‌ها به معلمان بعد از انتخابات؛

بودجه آموزش و پرورش دستخوش بازی‌های سیاسی دولت!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه اقتصاد و صنعت: علی‌اصغر گرانمایه‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با دفاع از پرداخت‌های متعدد دولت از محل بودجه سالانه به آموزش و پرورش، گفت: «برای پرداخت معوقات کارکنان و فرهنگیان آموزش و پرورش پیش‌بینی لازم در لایحه شده بود که به تصویب مجلس رسید». 

این درحالی است که هزینه آموزش و پرورش در سال جاری بیش از 14 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و به گفته بسیاری از نمایندگان با توجه به انتقال کسری‌ بودجه سال‌های قبل، کسری در بودجه 9 هزار 200 میلیارد تومانی امسال این وزارتخانه، قطعی خواهد بود. 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص حقوق و معیشت معلمان معتقد است: «بهترین کار در خصوص کنترل وضعیت حقوقی فرهنگیان در جامعه این است که کمتر در خصوص اطلاع رسانی در این زمینه با رسانه‌ها تعامل داشته باشند». 

علی‌احمدی براین باور است که اطلاع رسانی در خصوص افزایش یا کاهش حقوق فرهنگیان توسط رسانه‌ها، بازتاب منفی در جامعه داشته و تاثیرات مستقیمی در افزایش و یا کاهش قیمت اجناس از سوی کسبه دارد! 

وی تاکید کرده است: «از زمانی که مسئولیت وزارت آموزش و پرورش به من محول شد، تلاش کردم تا براساس اختیارات وزارتخانه پرداخت‌ها نقدی باشد، همچنین در طول سال گذشته معلمان در زمان‌های مختلف حداقل 140 هزار تومان بن دریافت کرده‌اند». 

این درحالی است که برخی از معلمان تنها خبر از دریافت سه بار بن 30 هزار تومانی در طول سال گذشته دادند.

گرانمایه‌پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب در پاسخ به اینکه آیا استفاده بخش زیادی از بودجه یک سال یک وزارتخانه در عرض 3 ماه باعث نمی‌شود که بودجه دولت برای آموزش و پرورش پیش از نیمه سال، با کسری زیاد مواجه شود؟ تصریح کرد: «دولت در تدوین لایحه بودجه ابتدا ستون درآمدها را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای یک سال تنظیم و به تصویب می‌رساند و بعد مبتنی بر این درآمدها هزینه برآورد خواهد شد».

وی افزود: «در مجلس نیز بودجه در کمیسیون‌های مختلف از جمله برنامه و بودجه پردازش می‌شود و در حدود درآمدهای قابل استحصال هزینه‌ها تنظیم و تصویب می‌شوند».

گرانمایه‌پور گفت: «در بودجه سال 88 این روند تصویب بودجه صورت گرفته ولی ممکن است که هزینه‌ها افزایش پیدا کنند و یا برخی از اقلام درآمدها محقق نشود و بودجه در بخش‌هایی با کسری مواجه شود که در قانون این وضعیت پیش‌بینی شده و دولت اقدام به تهیه لایحه دیگری برای جبران کسری می‌کند و پس از تصویب کسری بودجه جبران می‌شود».

عضو کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه با اشاره به بودجه مصوب برای اجرای قانون خدمات کشوری نیز گفت: «4 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان و 5 هزار میلیارد تومان برای شاغلان در اجرای قانون خدمات کشوری به تصویب رسیده که در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد تا به مصرف برسد».

در بودجه سال 87 آموزش و پرورش که 76 هزار میلیارد ریال بوده، دولت در اصلاحیه 21 هزار میلیارد ریال دیگر برای این وزارتخانه اختصاص داد ولی باز هم شاهد کسری اعتبارات بودیم. 

در این ارتباط علی عباسپور رئیس کمیسیون آمزش و تحقیقات می‌گوید: «اگر در مجموع به بودجه سال 88 نگاه کنیم، می‌بینیم افزایش محسوسی نسبت به بودجه سال جاری نداشته در حالی که بحث تورم نیز مطرح است». 

به گفته وی، در بودجه سال 87 آموزش و پرورش حدود 57 هزار میلیارد ریال کسری داشتیم که از این میزان 17 هزار میلیارد ریال مربوط به بازنشستگان پیش از موعد بود که با اختصاص 21 هزار میلیارد ریال بودجه اختصاصی دولت در اصلاحیه باز هم 20 هزار میلیارد ریال کسری داشته است. 

سال‌های گذشته، کسری بودجه آموزش و پرورش به دلیل انتقال کسری‌های بودجه سال‌های گذشته به سال‌های بعد، روندی تصاعدی را طی کرده است به طوری که در سال 86، کسری بودجه شش هزار میلیارد تومانی پس از انتقال به سال 87، بیش از 80 درصد بودجه آن‌را پوشش داد. 

در سال 88 کسری بودجه آموزش و پروش، نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود اما این کسری با وجود پرداخت‌هایی که دولت پیش از انتخابات انجام می‌دهد افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مطالعه آمار و ارقام نشان می‌دهد این وزارتخانه، در سال 84 با بودجه‌ای بالغ بر 4/56 هزار میلیارد ریال با پنج هزار میلیارد ریال کسری مواجه شده است. انتقال این میزان کسری به سال بعد همچنین کسری‌های سال 85، باعث شد کل کسری بودجه سال مذکور به 27 هزار میلیارد ریال برسد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین