کد خبر: ۹۶۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
سازمان ملی جوانان:

زنانی شایسته ازدواج هستند كه از تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو برخوردار باشند

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب - سرويس اجتماعی: در اقدامی تامل برانگیز و بر اساس برنامه‌ای كه سازمان ملی جوانان تدارك دیده است، فرهنگ سازی ارزش‌های جوانان برای ازدواج و سعی بر برگزاری كلاس‌هایی كه به جوانان بیاموزد كه شایستگی‌های ازدواج چیست از مهمترین هدف های سامانه جدید این سازمان تعیین شده است.

سازمان ملی جوانان قرار است این هدف را از امروز با معرفی رسمی پایگاه «ساج» http://www.saj.ir به مردم معرفی كند. پیش از این به طور خلاصه از سوی رییس سامان ملی جوانان استان تهران به شكلی كلی معرفی شده بود:«این سامانه، به دنبال آن است تا ضمن پاسخ به نیازهای آموزشی جوانان عزیز برای ورود به عرصه تشکیل خانواده، توانمندی و مهارت ایشان را برای یک انتخاب صحیح، یک ازدواج آگاهانه و در نهایت، یک زندگی مشترک پایدار، افزایش دهد، با راه‌اندازی سامانه الكترونیكی ازدواج، به جوانانی كه دوره‌های آموزشی سازمان ملی جوانان در زمینه مهارت های ازدواج را با موفقیت طی كنند، گواهینامه تخصصی «ازدواج» اعطا‌ می‌شود».

رئیس سازمان جوانان استان تهران «نیاز جوانان به آموزش های مربوط به ازدواج را دلیل راه اندازی این سایت و كلاس های اموزشی ازدواج» عنوان كرد و گفت: «جوانان با اطلاعات بسیار اندك ازدواج می‌كنند و آموزش‌های لازم را نمی‌بینند بنابراین رئیس‌جمهور پیشنهاد داد كه همه دستگاه‌ها و سازمان ملی جوانان متولی این امر شوند و به این ترتیب جرقه این كار زده شد».

بررسی دقیق پایگاه «ساج» نشان می‌دهد كه سامانه قرار است به داوطلبان اخذ گواهینامه ازدواج راهكارهای افزایش ازدواج‌های به‌هنگام،آگاهانه و پایدار در بین جوانان، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی جوانان و افزایش آگاهی‌های مربوط به ازدواج ، کاهش نرخ رشد سالیانه طلاق به ویژه در بین زوج های جوان و در سال‌های اول زندگی، آموزش و توانمندسازی جوانان در مورد مسائل مربوط به دوران پیش از ازدواج، حین ازدواج، دوران عقد و دوران پس از ازدواج بر اساس آموزه‌های دینی و اصول روانشناختی را آموزش دهد.
پایه‌گذاران «ساج» در گزینه‌ای كلیدی در این سامانه، سرفصل‌های دروسی كه قرار است در دوره آموزشی پیش از ازدواج به جوانان ارائه شود را قرار داده‌اند. سرفصل‌هایی كه هیچ نشانی از حقوق برابر میان دو انسان مشتاق به ازدواج با یكدیگر ندارد، و آنچه كه بیش از همه به چشم می‌خورد نگاه مرد سالارانه‌ای است كه در پس این آموزش‌ها وجود دارد.

در این سایت در رابطه با ملاك ها و معیارهای انتخاب همسر ابتدا شرایط عمومی كه دختران و پسرانی كه شایسته ازدواج هستند باید داشته باشند ذكر شده است این شروط عبارتند از دینداری، عمل صالح، تقوی، ولایی بودن (پیوند عملی با اهل بیت، اطاعت خداوند، نماز اول وقت، برائت از دشمنان ،پیروی از ولایت فقیه)، التزام به احكام دین و واجبات ، هوشمندی، كفایت عقلانی، عدم ابتلا به بیماری های پیش رونده و سخت درمان، تفاوت سنی مناسب، بهرمندی از متاع دنیا در حد نیاز، حلال بودن مال،‌داشتن ثروت مطلوب، شغل مناسب، اصالت خانوادگی، عفت اجتماعی و نجابت و پاك نظری ، حسن خلق، عدم برخوداری از صفات مذموم است و سپس به بیان خصوصیاتی كه یك مرد برای ازدواج باید داشته باشد پرداخته است. از نظر نگارندگان این سر فصل ها مردی كه می خواهد ازدواج كند باید غیرت، پاكیزگی، پارسایی، سخاوتمندی، دست و دلبازی و سلامت جنسی داشته باشد، نسبت به پدر و مادر خود نیكو كار باشد و با زن و فرزند نیز خوش‌رفتار باشد و از آنها حمایت كند. همچنین در ادامه آمده است، مردی كه می خواهد ازدواج كند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاكی چشم و فكر و عمل داشته و قادر به تامین نفقه زن و فرزندان خود باشد.

در این سرفصل ها در رابطه با خصوصیات زنانی كه شایستگی ازدواج دارند آمده است، زنان شایسته ازدواج باید دارای جمال و زیبایی باشند كه این جمال و زیبایی را در تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو ، ظرافت صدا،‌حیا، عفت و پاكدامنی معنا كرده است. در این نوشتار زنان با ایمان و خداشناس ، زنان سادات، زنان باكره، زنان كم‌مهریه را برای ازدواج در اولویت قرار داده است و گفته شده زنی شایسته ازدواج است كه در مقابل شوهر خود متواضع و فروتن باشد و در مقابل شوهر، خود را بیاراید وبا مردانی غیر از شوهر خود احساس بیگانگی داشته باشد و در برابر آنها وقار به خرج دهد.

در این سرفصل‌ها زنانی شایسته ازدواج تشخیص داده شده اند كه از شوهر خود حرف‌شنوی داشته باشند و از او فرمانبرداری كند. در اختیار شوهر بودن در خلوت ،سهل‌گیری، نرم‌خویی، حافظ حیثیت شوهر بودن در غیاب او، عیب‌پوش بودن، دوشیزه بودن از دیگر خصوصیات زنان مناسب ازدواج تشخیص داده شده است . اما نكته قابل توجه صفت دیگری است كه برای زنان مناسب ازدواج در نظر گرفته شده و آن " آرامش نیافتن زن با جلب رضایت او هنگام عصبانیت او" است و این به ان معنا است كه اگر مردی از دست همسر خود عصبانی شد زن تا زمانی كه نتواند رضایت همسر خود را جلب كند و عصبانیت مرد پایان نیابد حق به آرامش رسیدن و آرام شدن ندارد!

در سامانه ازدواج سازمان ملی جوانان گفته شده زنی كه می خواهد ازدواج كند نباید ‌متكی به زیبایی خود باشد ، نباید وابستگی و فخر فروشی به مال پدرش داشته باشد ، مدپرست نباشد ، متكی و وابسته به دیگران نبوده و جاه طلبی نداشته باشد . سازمان ملی جوانان بر این اعتقاد است كه زنان نازا، كثیف، لجباز و نافرمان و سركش نسبت به شوهرشایستگی همسری مردان را ندارند.

با نگاهی به این سر فصل ها و توجه به صفاتی كه سازمان ملی جوانان به عنوان صفات مورد نظر برای ازدواج در بین جوانان ترویج می‌كند و قرار است تا دو سال آینده آنها را به عنوان ملاك ها و معیارهای اصلی ازدواج به جوانان بقبولاند، متوجه می شویم كه این سازمان به دنبال رواج مرد سالاری در جامعه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
3
خیلی تخیلی هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین