کد خبر: ۸۳۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۱:۳۳

آقای سلحشور؛ اعلام برائت فرماييد

سينما سينماست نه سياست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-گروه فرهنگ و اندیشه: هرچند برخی معتقدند که هیچ‌گاه سینمای ایران توان لازم برای ورود به حوزه سیاسی و مفاهیم جدید این حوزه را در قالب واکاوی روابط قدرت و تقسیم آن بین سیاستمداران نداشته اما گاهی در حین ساخت فیلم‌های تاریخی با توجه به کم‌تهدید بودن بروز اشتباه در نمایش حقیقت‌های گذشتگان، این اتفاق می‌افتد.

سریال تاریخی مذهبی «یوسف پیامبر(س)» شبکه اول سیما که به میانه‌های راه رسیده یکی از آثاری است که خواسته یا ناخواسته اخیراً به شبیه‌سازی‌های سیاسی و تاریخی دامن می‌زند. این سریال که از ابتدا با روایتی تاریخی آغاز شد هر چه به قسمت‌های اخیر نزدیک می‌شود، درون‌مایه دینی و عبرت‌آموزش کاسته شده و بر سکانس‌های حاشیه‌‌اش نزدیک می‌شود. 

ماجرای زندگی یوسف پیامبر(س) در قسمت اخیر، دیگر رنگ وبوی تاریخ نبوت ندارد، بلکه این پیامبر بزرگوار را در سرزمین «آخناتون» و مصر بزرگ تبدیل به یک مدیر اقتصادی می‌کند تا مخاطب را به آموزه‌های مدیریتی برساند. آیا این هدف با سناریوی فیلم‌های مذهبی تاریخی هماهنگ و متناسب است؟ 

به نظر نمی‌رسد چنین جوازی برای استفاده از سینما یا تلویزیون در جامعه‌ای دیندار صادر شود که امروز شیوه‌های مدیریت گندم یا خشک‌سالی به صورت سنتی در یک سرزمین غیرالهی شبیه‌سازی گردد تا مردم ایران از آن عبرت بگیرند. چرا که در غیر این صورت این ابتدای چالش و مقابله‌های فکری با ابزار رسانه خواهد بود و قاعدتا عده‌ای هم که احیاناً مخالف چنین تفکر مدیریتی باشند درصدد ساختن فیلمی دیگر در مقابل چنین کاری خواهند بود. 

طی دو روز گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با جریان‌سازی نسبت به اهداف ساخت این سریال از زبان سازندگان آن و نمایندگان مجلس درصدد است این‌گونه القاء کند که مردم با دیدن سریال یوسف پیامبر به یاد شخصیت مدیریتی آقای محمود احمدی‌نژاد می‌افتند! 

به همین خاطر فرج ا... سلحشور کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه در اظهارنظری دو پهلو گفته است: «اگر با دیدن این مجموعه، برداشت از یک مدیر الهی مذهبی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که می‌توان به دولت نسبت داد، جای خوشحالی دارد. ما و رییس‌جمهورمان همگی مسلمانیم و در مکتب اسلام پرورش یافتیم، حال اگر در کار ما یک مدیر الهی تصویر شده و کارها نزدیک به مدیریت کشور است، نشانگر نزدیکی منبع فرهنگی ماست».
 
باید از سلحشور در این زمینه پرسید که اگر گفته می‌شود مجموعه یوسف پیامبر با استناد به منابع تاریخی و قصص قرآنی روایت شده، پس چرا سرعت این روایت در قسمت‌های اخیر کاسته و بر سکانس‌های سفرهای استانی نقش اول در سرزمین مصر این قدر تاکید شده است؟ 

چرا حدود سه قسمت از این سریال صرفاً به نحوه کنترل تولید و انبارکردن گندم پرداخته شده است؟ آیا در این مقطع اتفاقات دیگری برای پیامبر عظیم الهی نیفتاد؟ چرا درباره نحوه ارتباط مردم با معابد «آنخ‌مائو» تحلیل مناسبی وجود ندارد؟ آیا این تشبیه فقط درباره «یوزارسیف» اعمال شده یا هدف کارگردان در معبد «آمون» و پادشاه «آمن‌هوتب» (آخن‌اتون) هم محقق شده است؟ در این صورت چگونه چنین تشابهاتی در فضای کلی امروز قابل قیاس هستند؟ 

همان‌طور که بارها پیشکسوتان هنر کشور اعلام کرده‌اند، یکی از مشکلات سینمای دینی، کم مخاطب‌بودن آن است و اگر دقت نشود، آثار تلویزیونی این حوزه هم دچار نوعی رویکرد شعارزده خواهند شد و این همان آسیب رایج است. 

برخی از نویسندگان یا اهالی فرهنگ دارای بینش خاص سیاسی درباره این سریال گفته‌اند که امروز وقتی تاریخ را می‌بینیم، گاهی وضعیت‌های تاریخی را می‌توان در برخی حوادث روزگار خود تطبیق بدهیم...مثلا یوسف (ع) همواره می‌کوشد بدون هیچ پرده پوشی، حرف‌هایش را مستقیماً با مردم در میان بگذارد... همنشینان و دوستان «یوزارسیف»، محرومان و مستضعفان هستند و ساکنان مقر حکومت، از این کار یوزارسیف خوششان نمی‌آید و... حالا تصور کنیم این برداشت از کجای سریال ناشی می‌شود؟ 

در قسمت اخیر سریال، سازندگان این برنامه سکانس‌هایی ساخته‌اند که این‌گونه جلوه می‌کند که حتی ارتباط غیرکلامی «یوزارسیف» با مردم و مسئولان حکومت نسبت به اوایل سریال تفاوت کرده است. مثلا مدام از دور به جامعه و مردم دست تکان می‌دهد، حالت نظارتی و حکومتی بیشتری به خود گرفته و اصلا برای این که در جمع مردم عادی بنشیند و با مردم سخن بگوید حالت غیرعادی و پیش‌فرض قائل شده است. 

در یکی از این سکانس‌ها وقتی «یوزارسیف» در جمع خانواده‌ای کشاورز ظاهر می‌شود، آنها او را نمی‌شناسند و با او مشغول صحبت می‌شوند و زمانی که پیامبر از جمع آنها خارج می‌شود، نوعی سوال در روایت فیلم به وجود می‌آید که این کدام مسئول حکومتی است که با کشاورزان هم‌صحبت و هم‌غذا می‌شود و یوزارسیف در سوال نهایی آنها خود را با لبخندی معرفی می‌کند! 

اینجا سوال آن است که چرا نسبت به مقام و منصب «یوزارسیف» سوگیری شده است؟ مگر غیر از این بود که در زمان انبیاء، آن انسان‌های الهی در جمع مردم زیستند و با مردم هم‌قدم و هم‌کلام شدند. پس چرا نشستن یوسف بر سر سفره فقرا برای عده‌ای تعجب‌آور شده که آن را مورد تاکید قرار می‌دهند؟
 
هرچند سلحشور، شایعه ساخت سفارشی سریال حضرت یوسف(ع) را تکذیب کرده است اما باید پاسخ بدهد که تغییر روایتگری این سریال در طول حرکت بازیگران ناشی از چیست؟ این که بگوییم مخاطب فیلم آزاد است برداشت خود را داشته باشد صحیح ولی ما چه لوکیشنی را در تلویزیون آفریده‌ایم که برداشت‌های خاص بعد از دیدن 20-30 قسمت آغاز می‌شود و اینگونه می‌شود که شخصیت انبیاء با انسان‌های امروزی مقایسه شوند.
 
فارغ از این که این سریال از نظر هنری و فیلم‌سازی چه نقاط ضعفی دارد، مهم‌تر از آن بی‌شک باید دقت کرد که گرته‌برداری از تاریخ دینی به خصوص زندگی انبیاء خدا(س) برای عبرت‌آموزی‌‌های لازم در شرایط اجتماعی و سیاسی امروز می‌تواند پتانسیل کافی برای ساخت و تولید فیلم‌های ضددینی را در خارج از مرزهای اعتقادی ما فراهم آورد که در این صورت مسئولیت دینی هنرمندان ما زیر سوال خواهد رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
سلام من به بعضي موارد در اين مجموعه نقد دارم ولي اين مقاله كاملا بي محتوا و از روي غرض ورزي نوشته شده است و معلوم نيست به كدام هدف مي خواهد برسد
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
شعار امام راحل اين بود كه دين از سياست جدا نيست و مرحوم مدرس مي گفت سياست ما عين ديانت ماست. اما آنچه در اين روزگار تاسف آور مشاهده مي شود آن است كه (دين ما در خدمت سياست ماست) و اين رويه آنچنان در اكثر اركان جامعه مشهود است كه هيچكس هم نمي تواند مانند كبك سر خود را در برف فرو برده و تكذيب كند.
يادم مي آيد كه يكي از شهدا مي گفت كه ابر قدرت خداست نه آمريكا و شوروي
به نظر من 30 سال مردم را به جاي آتش دوزخ از آمريكا ترساندن و كم رنگ كردن عذاب گناه راهي است كه شيطان پيش پاي جضرات گذاشته است.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
لازم به ذكر است فيلمنامه اين سريال در زمان آقاي خاتمي نوشته و تصويب شده است.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
آقاي آنخ ماهو چرا صدات در اومده
مي ترسي معبدت خراب شه
سالها گوساله سامري تجمل و اشرافي گري را در ميان خود پرستش كرديد و كيسه هاتون رو از بيت المال مسلمين پر كرديد معلومه شما از نمايش يك همچين فيلمي كه اشاره به ساده زيستي يك نبي بزرگ خدا به تنگ مي آيد.
اگر يوسف پيامبر در زمان ما هم بود او را به سوءمديريت متهم مي كرديد چون روش هاي مديريتي شما بيش از آنكه از پيامبران نشات گرفته باشد از معبد آمون و آمون هاي زمان الگوبرداري شده شما كه به حرف ولي زمان كه جانشين رسول خدا و امامان معصوم است گوش نمي دهيد و هر روز سخنانش را توجيه مي كنيد بهتر است آبروي برباد رفته خود را نبريد و زحمت خويش نداريد و به افزودن اموال از بيت المال مشغول باشيد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
عملکردضعیف دولت درحوزه های اقتصادی دیبلماسی فرهنگی واصرار برنظرات کارشناسی نشده وهمچنین تاکید برحذف منتقد ين دلسوز ازعوامل اصلی دلسرد شدن کسانی است که درانتخابات قبل به احمدی نژاد رای دادند گرچه صحت وسلامت آن انتخابات وواقعی بودن میزان آرائ احمدی نژاد به شدت مشکوک ومورد تردیداست
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
جناب آقاي احمدي نژاد
برادر خواهشمندم از اين به بعد روز هاي تاوسوعا و عاشورا آب زياد بخوريد چراكه اين آدمها از اين به بعد خواهند گفت كه نعوذبالله تشنه شهيد شدن امام حسين(ع) هم به خاطر تبليغ آقاي احمدي نژاد بوده است.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
سلام واقعاْ براي شما متاسفم خيلي فكر محدودي داريد خدا شما و ما را به راه راست هدايت نمايد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است. يك بيننده عادي نيز مي تواند چنين شباهت عمدي را در اين سريال متوجه شود. واقعا كه تاسف بار است كه همه چيز در اين مملكت و [...] لبريز از دروغ و سياست بازي است.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
برادر احمدي نژاد شما سيستم مديريت خود را عوض كنيد تا شباهت شما و يوزار سيف از بين برود
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
سلام
من كه لذت بردم برادر!
اگر كسي خلاف اين را دارد جواب بدهد ديگر...
تازه اين را هم اضافه كنيد كه اصل اين فيلمنامه يوسف در سال 79 از يك نويسنده ديگر به سرقت رفته و اين موضوع در رسانه ها هم مطرح شد.
تازه چرا اينقدر زوم كرديد روي مديريت يوسف؟ شكي نيست كه پيامبران قدرتمند بوده اند. اما حالا اين رييس جمهور ما كه [...]اداره يك هيپت 15 نفره را هم ندارد و مدام جلساتش تاخير دارد نظرتان چيست؟
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
ظاهراْ نويسنده گرامي فراموش كرده اند كه يكي از ابعاد مهمي راكه قرآن درمورد داستان حضرت يوسف اشاره مي كند موضوع مهم خشكسالي ونقش حضرت يوسف در مهار آن است كه براي اجراي طرح اراپه شده خواستار محول كردن مسپوليت اجرايي آن به خويش مي باشد واين نويسنده معترض يا داستان يوسف پيامبر را در قرآن نخوانده اند ويا مايل هستند بيشتر سريال به موضوع عشق زليخا توجه كند چون باب ميل اين آقايان مي باشد .حال شما با نگاه به خود نمي توانيد خود را با مديريت اسلامي تطبيق دهيد بحث ديگري است
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
دست برداريد.چي مي خواهيدديگه.اين تحليل در نوع خود بي نظيره-به كجا داريد مي رويد-از جون احمدي نژاد چي مي خواهيد-كسي كه گفتمان انقلاب رو دوباره زنده كرد-حداقل مي رفتيد منابع تاريخي رو مطالعه مي كرديد و با سند و مدرك حرف مي زنيد و جريان فيلم رو به احمدي نژاد نسبت نمي داديد-اگر هم واقعا در تاريخ چنين چيزي بوده سختتان است كه الگو برداريم- به خودتان بياييد-
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
جمعش كن بابا چي ميگي اين ديگه اظهر من الشمس كه اين سريال [...]نمي ارزه و سفارشي هست و وارد مباحث حاشيه اي شده حال 5 دقيقه هم مي شد بگي گندم چه جوري ذخيره شد! كه البته اينهم از اون چيز هاست كه كشاورزها كه مي شنوند خندشان مي گيره! [...]
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
مرد نبودي نظر من رو چاپ كني ؟!
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
متاسفم از اینکه کسانی وقت ارزشمند خود را صرف دیدن چنین فیلم [...] از اندیشه وساختار -ازحیث کارگرگردانی وساخت- میکنند.حیف از این داستان و قصه که به دست چنین کارگردانی ضایع شد. وکسانی مثل بیضایی،تقوایی وبسیاری دیگر از هنرمندان خوب این سرزمین بیرون از گود و.....
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
البته ما ياد تمام [...] مي افتيم ياد معبد امون و راهبه هايش
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
بابا این دیگه آخر بلاهت که اینطور حرف بزنید.
بیچاره احمدی نژا
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
چرا نظر من را نگذاشتید
ترسیدید
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
ابدا با نظر اون دوستمون موافق نيستم كه
گفته مقاله بي محتواست...بلكه بايد گفت نقدهاي شما بي محتواست و از سر ترس و حجب جرات شنيدن حقيقت رو فراموش كرديد......
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
1
0
حيف از داستان زيباي يوسف كه توسط نابلدي مثل سلحشور كار شد. داود ميرباقري با نمايش زيباي سريال امام علي، شهرام اسدي و بهرام بيضايي مي بايست اين پروژه به آنان واگذار ميشد. حيف و افسوس
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
با سلام
چطور شده كه بعضي ها حتي تحمل ديدن سريالي را كه باعملكرد دولت انقلابي ؛ مردمي و خدمتگذار مردم كه دور از هر نوع بهره برداري خصوصي و شخصي است راندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۱
0
0
تنها برداشتي كه از اين فيلم نمي شود شباهت احمدي نژاد با يوزارسيف است بلكه بلعكس بيشتر بينندگان متوجه كارهاي خادمين معبد هستندو از آن سو تعبير مي كنند كه چندان شايسته نيست.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
جناب آقای سلحشور راستی در هیچ جای فیلم شما دروغی از یوزارسیف شنیده نمی شود. آیا نمی شود روی این سکانس تاکید بیشتری شود تا مسئولین کمتر دروغ بگویند. مثلا در باره تورم سکانس تهیه شود خوب است و یا دادن وام های کلان به دوستان و عدم بازپرداخت وامها سوژه خوبی است.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
نقصير از كارگردان نيست تقصير از صدا و سيمايي است كه وقتي تنها تلويزيون كشور و با مخاطب چند ده ميليوني است براي سريالي كه مي تواند اسوه سازي كند نظازت بر فيلمنامه را اعمال نكرده است... و شايد هم كرده و برخي در آنحا با اين جهتداري فيلمنامه موافق بوده اند!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
پيرامون سريال يوسف پيامبر نقد و مطلب زياد است كه بيان آن ها بماند براي فرصتي ديگر ولي در باب مقاله ي نوشته شده فكر مي كنم نويسنده گرامي قلم را در اين باب خسته كرده است. سمت گيري كارگردان و سازندگان و توليدكنندگان اين سريال قاعده اي روشن و غير قابل انكار است. حضرات آنقدر درگير انطباق بخشي شخصيإت يوسف با رييس جمهور محبوبشان بوده اند كه يادشان رفته منابع يهود چه دروغ ها و مزخرفاتي را به اين پيامبري كه در قرآن از او با عنوان صديق ياد شده است نسبت داده اند و ايشان نيز همان اسراييليات را به عنوان موضوعات تاريخي به نمايش كشيده اند. جداْ حيف از سرمايه و امكاناتي كه در اختيار ناكارگرداني چون سلحشور قرار گرفت و چنين برباد داده شد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
سلام البته شيوه مديريتي يوزارسيف هيچ شباهت محتوايي با بعضي از مديران ندارد چون :
1 - يوزارسيف اول برنامه ريزي براي ايجاد طرح هاي عمراني كرد و محل اعتبار آن را مشخص نمود بعد به سفر هاي استاني اقدام نمود
2- براي حفظ اقتصاد مردم گندم نخريد و انبار كند و كشاورزان و ..(چغندر كار و كارخانه هاي قند ) را ورشكست كند
3ـ با معافيت دوساله تصدي گري را كاهش و افزايش مشاركت ها را رونق داد
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
بغض احمدي نژاد چه كارهايي كه نميكند و شما را وادار به چه تحليل هايي كه نميكند....
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
با يوزارسيف مشكل داريد يا احمدي نژاد؟!
[...]
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
با سلام
كاش آقاي رييس جمهور و اطرافيان ايشان مثل يوزارسيف مي انديشيدند و برنامه ريزي مي كردند و كار و ...
مصداق گندم آن روزگار در زمانه ما ارزهاي حاصل از درا«دهاي نفتي بود كه بايد مي اندختيم و در روز بلا و خشكسالي ي ارز از آن استفاده مي كرديم كه نكرديم و اين شد كه مي بينيم. به نظرم شبيه سازي احمدي نژاد و يوسف قياس مع الفارق است.به نظرم بايد مديدران آقاي احمدي نژاد و خود ايشان اين سريال را ببيند و حتي تكراري اش را هم ببينند و كارهاي يوسف را نت كنند و در امور كشور از اين تجربه بصري استفاده كنند و .... و.. و..
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
راستی در آن زمان استانی به نام کرمانشاه نبود تا در سفر استانی [...]گنجانده شود؟
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
سلام. اين گفته درباره سفارشي شدن سريال واقعا مسخره هستش و براي كسي كه در جريان توليد برنامه هاي تلويزيوني باشه جزو جوكها و لطيفه هايي هستش كه واقعا روده بر ميكنه.
انصافا اين دوستان از توليد برنامه هاي تلويزيوني چيزي نميدونن. خواهش ميكنم حداقل با يكي از اين فيلمبردارهاي مجالس عروسي مشورت كنن ببينن آيا اينكار امكانپذيره يا نه.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
البته بهتر بود نقش اول فيلم را آقاي محمود بصيري بازي مي كرد كه شباهت تصويري هم بيشتر ميشد
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
احمدي نژاد بخاطر ساده زيستي و مردمي بودن راي آورد
باز هم مياره
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
برادران و خواهران گرامي!
هر چه فرياد داريد بر سر آمريكاي جنايتكار بزنيد...
اگر ادعا داريد كه اين شبهه وارد نيست برويد سراغ خبرگزاري جمهوري اسلامي را بگيريد كه تا الان 3 مصاحبه و خبر در دامن زدن به همين موضوع نوشته است.
ايرنا گفته است كه : ما و رییس‌جمهورمان همگی مسلمانیم و در مکتب اسلام پرورش یافتیم، حال اگر در کار ما یک مدیر الهی تصویر شده و کارها نزدیک به مدیریت کشور است، نشانگر نزدیکی منبع فرهنگی ماست...
ضمنا كسي نگفته كه بالاي چشمتان ابروست !
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۲
0
0
با سلام
متاسفانهُ جناب سلحشور در تهيه فيلم نامه ي . سريال به منابع اسلامي و قصص قرآني بسنده كرده بوده اند . حال آنكه مي توانستند با نگاهي به كتاب هاي يهوديان شباهت فيلم نامه خود را با تحريفات آنها مقايسه كنند.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۳
0
0
بابا! انصاف هم خوب چيزيه! اگر هدفتون گير دادن به دولت چرا آسمون و ريسمون مي بافين؟اين سريال كه فيلمبرداريش قبل از سال 84 تموم شده.اما احتمال قوي وجود داره كه به سفارش دولت قبلي ساخته شده باشه! شايد دولت فكر مي كرد كه راي مياره و رفتارش اصلاح ميكنه!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۳
0
0
جمع كنيد بساتتان را!! شماها هم با پيامبران الهي مشكل داريد و هم با كسي كه بخواهد آنها را الگوي خود قرار دهد.چون متاسفانه الگوي شما جماعت مدعي اصلاحات ؟؟؟!!! چيزي غير از دين و ديانت وصالحان است و اگر هم اين وطرف وآن طرف وگاه وبيگاه دم از دين وخدا و پيامبر و امام معصوم شهدا و امام شهدا خط امام و ميزنيد فقط براي رد گم كردن و گول زدن توده ملت است چون ملت را دست كم گرفته ايد اما كور خوانده ايد اين تو بميري از آن توبميري هاست كه يا بايد دست از اين منش وروال منافق گونه برداريد و واقعا؛ با خط امام وشهدا و سيل خروشان ملت بسيجي همراه شويد ويا جل و پلاستان را جمع كرده و به آغوش همان كعبه آمالتان يهني غرب پناه ببريد(مانند همان منافقان اول انقلاب)
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
چشم ها را بايد شست جور ديگر بايد ديد!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
0
0
با سلام
به کارگردانان محترمی که قصد ساختن فیلم و سریال از پیامبر اسلام دارند توصیه می کنم مبادا از نامه نوشتن پیامبر اکرم به ابر قدرتهای زمان خود سکانسی تهیه کنند ، شاید مجبور شوند در دادگاه اصلاح طلبان از "اصولگرایان" اعلام برائت کنند. راستی حیف که مصطفی عقاد کارگردان فیلم محمد رسول الله زنده نیست وگرنه ایشان هم باید به خاطر سکانس نامه پیامبر به خسرو پرویز از احمدی نژاد اعلام برائت می کرد
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
0
0
عیب نداره ،زیاد خودشو نراحت نکن!اگه شما هم دوست دارید می شه بهتون نقش کاهنان معبد رو داد انصافا هم بهتون میاد! راستی میشه از داخل سریال نقشهای سیاسی روز رو درآورد! در این صورت نقش آنخ ماهو به [...] حسابی می خوره!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۳
0
0
شما نگران نباشيد در اين سريال زن و دختر فقط فقط به اين پسره[...]

نه احمدي...شبيه پسرس [...].تازه اگر هم شبيه بودند باز مردم به او راي نمي دهند چون [...] نه مملكت داري.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین