کد خبر: ۱۲۴۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵

کارگردان «ظهور بسیار نزدیک است»؛ احمدی‌نژاد هم آلت دست دشمنان است و پول کلان می‌گیرد؟!

در آستانه ظهور قرار داریم، جامعه باید از آن مطلع بشود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- صادق چهرقانی(خبرآنلاین): مستند «ظهور بسیار نزدیک است» اواخر سال گذشته در سطح بسیار وسیع، در شهرهای مختلف کشورو به صورت رایگان توزیع شد و در آن پس از آن که عنوان شده در حال حاضر دوره آخرالزمان است، چهره‌های معاصری به عنوان افرادی که در روایات از آنها یاد شده نام برده می‌شود و از قول افرادی به تشریح این موضوع می‌پردازد.

نفس زکیه با مرحوم آیت‌الله مجمدباقر حکیم که در نجف اشرف به شهادت رسید، شعیب ابن صالح با محمود احمدی‌نژاد، سید یمانی با سید حسن نصرالله، سفیانی با ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده شده است؛ اما این مستند، مخالفت برخی از بزرگان حوزه علمیه قم و نجف همچون آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی را در پی داشت و نیز مرکز تخصصی مهدویت که نهاد مهم حوزه علمیه قم در باب مسائل مهدویت شناخته می‌شود، نسبت به این مستند واکنش نشان داد و آن را مردود دانست.

در همین رابطه سایت «خبر آنلاین» به سراغ علی اصغر سیجانی، که علاوه بر سمت مجری گری، کارگردانی فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»رابرعهده داشته ، رفت تا با او درباره مخالفت هایی که با کار وی شده است، گفت وگو کند...

کارگردان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» گفت: عده‌ای از خواص در مقابل حقیقت بزرگ که همان در آستانه ظهور قرار داشتن است، ایستاده‌اند.

علی‌اصغر سیجانی در همین رابطه می‌افزاید: در روایات نیز آمده است، زمانی که حضرت امام عصر(عج) ظهور می‌کنند، عده‌ای از خواص و علماء، البته نه همه‌شان، مقابل امام زمان(عج) قرار می‌گیرند؛ که این مهم را باید مد نظر داشته باشیم.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال88، نیز گفت: مقام معظم رهبری گفته‌اند در فتنه 88، عموم مردم بدون خواص پیروز و موفق شدند، در حالی که عده‌ای از خواص یا مردود شدند یا نمره بسیار ضعیف گرفتند؛ معتقدیم الان هم که این‌گونه است چرا که می‌بینیم در مقابل حقیقت نزدیک شدن به ظهور عده‌ای از خواص می‌ایستند.

کارگردان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» با بیان این که ما اخباری داریم که افرادی نزد آیت‌الله مکارم شیرازی رفته‌اند و خبرهای جعلی و دروغ در مورد این مستند برای ایشان بیان کرده‌اند، گفت: این مرجع تقلید در چنین فضایی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و ما درخواست کرده‌ایم که به محضر ایشان برویم و حقیقت ماجرا را برای ایشان بازگو کنیم.

درصد بیشتر انتقادات به مستند «ظهور بسیار نزدیک است» به تطبیق‌هایی است که در آن صورت گرفته است و حتی آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این باره گفته است که اگر تطبیقی انجام دهید که این تطبیق درست نباشد به اعتقادات مردم آسیب خواهد زد؛ اما علی اصغر سیجانی در مقام کارگردان مستند «ظهور بسیار نزدیک است»، در این مورد می‌گوید: ما هیچ دلیل روایی و عقلی نداریم که نباید تطبیق صورت بگیرد؛ تطبیق احتمالی اگر صحیح هم نباشد هیچ فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد؛ برای مثال مخالفان ما مطرح می‌کنند که شخصیت شعیب ابن صالح چندین بار مطرح شده است؛ مثلا چندین سال پیش یک بار آقای هاشمی رفسنجانی را به شعیب ابن صالح تطبیق داده‌اند و گفته‌اند ایشان شعیب ابن صالح است، یک بار سردار صفوی و یک بار سردار شمخانی؛ تا کنون که مشخص شده، این تطبیق‌ها اشتباه است هیچ مشکلی رخ نداده که حالا بخواهد تطبیق ما مبنی بر شعیب ابن صالح بودن جناب آقای احمدی‌نژاد اگر صحیح هم نباشد فاجعه‌ای رخ دهد.

علی اصغر سیجانی با بیان این که احساس مسئولیتی که ما در قبال این مسأله داشتیم باعث شد که مستند «ظهور بسیار نزدیک است» را بسازیم، بیان داشت: اعتقاد داریم که بنا به فرمایش بزرگان و تحقق نشانه‌های ظهور در برهه حساس تاریخی هستیم؛ یعنی در آستانه ظهور قرار داریم و جامعه باید از آن مطلع شود.

مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:

*****

فعالیت‌های خود را برای ساخت مجموعه مستند «ظهور بسیار نزدیک است» از چه زمانی شروع کردید؟ علاوه بر این حواشی پیرامون این سی دی مطرح می‌شود به ویژه انتقاداتی که از سوی محافل حوزوی همچون مرکز تخصصی مهدویت یا آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به این مستند شده است، اگر پاسخی دارید بفرمایید؟ 

حدود یک سال و نیم است که مباحث فکری این مستند در سایت‌های مرتبط با این مستند که آدرس آن در آخر این فیلم نیز آمده، شروع شده است؛ و هر یک از این مباحث از جمله سید خراسانی و سفیانی و شعیب ابن صالح نیز مقالات بیش از 100 صفحه‌ای دارد و با حضور فعالان عرصه مهدویت و مشتاقان عرصه مهدویت این مباحث و شبهات پیرامون آن شبانه روزی در طول این یک سال و نیم گذشته مطرح و به آن ها پاسخ داده شده است. ولی فیلم نامه را حدود 2 الی 3  ماه از اواخر تابستان 89 نوشتیم و کار اجرایی فیلم هم 2 ماه یعنی آذر و دی به طول انجامید.

محتوای فیلم و پایه و اساس آن، بر اساس روایاتی است که اکثرا در کتاب‌های معتبر مهدوی ما هست، یعنی 60 الی 70 درصد این روایات قوی‌السند هستند و نزدیک به 30درصد نیز روایات ضعیف‌السند داریم؛ البته ضعیف‌السند نه این که مردود باشند ولی اعتقاد به آن‌ها کمتر است اما کسی نمی‌تواند آن‌ها را رد کند؛ و همچنین کتاب عصر ظهور نوشته علامه کورانی که از برجسته‌ترین اندیشمندان مباحث مهدوی است، یکی از منابع اصلی ما در ساخت این مستند بوده است؛ ایشان روایات را از لحاظ اعتبار، سند، درستی و نادرستی و همچنین چینش بر اساس مباحث آخرالزمانی به شکل بی‌نظیری تحلیل و بررسی کرده است؛ اتفاقا چند وقت پیش ما یک مصاحبه‌ای با ایشان داشتیم که باز در آن جا روی توضیحات خود در این کتاب تأکید کردند.

مرکز مهدویت که به نوعی انتقاداتی را نسبت به ما و مجموعه ما وارد کرده‌اند یکی از اشکالات‌شان این بوده که روایات ما ضعیف‌السند بوده و همچنین گفته‌اند اصل مصداق‌شناسی اشکال دارد. ببینید! بالاخره ما این همه روایتی که داریم برای چیست؟ در مورد شخصیت سفیانی، شخصیت شعیب ابن صالح، سید خراسانی؛ صدها روایت داریم، آیا این‌ها بدون حکمت است؟؛ جزئی‌ترین صفات سفیانی توسط معصومین(ع) بیان شده است، از جمله رنگ چشم، رنگ صورت و ... همچنین در مورد شخصیت‌های دیگر آخرالزمان نیز روایاتی آمده است. این روایات، برای آن است که انسان‌های آخرالزمان و مسلمانان عصر ظهور این شخصیت‌ها را بشناسند و در مقابلش موضع درست بگیرند.

انتقادهایی به سی‌دی شما شده است... 

برخی از انتقادهایی که وارد شده به جا بوده است، اما برخی دیگر از آن‌ها از تهمت گرفته و دروغ و این که گفته می‌شود دست خارجی‌ها در ساخت این مستند در کار است و یا کار منافقین، صهیونیست‌ها، فراماسونرها و ... است؛ هرکسی که ما را می‌شناسد و به ویژه آن‌هایی که به منزل ما رفت‌وآمده دارند و ما را به عنوان کارگردان این فیلم می‌شناسند، به این سخنان می‌خندند؛ بدانیم گروه مبشران ظهور که متولی اصلی این مستند است یک گروه مردمی است که از همه طیف‌ها و اقشار مختلف مردم از جمله طلبه، بسیجی، سپاهی و ... در آن عضویت دارند. به هیچ جایی وابسته نیستیم و این که تهمت می‌زنند که بودجه مستند «ظهور بسیار نزدیک است» از پول‌های کلان از فلان جریان شناخته شده تأمین شده، دروغ و تهمت است؛ این که می‌گویند این پول‌ها از فلان گروه و فلان فرد گرفته شده است و تهمت می‌زنند، برای‌مان مهم نیست، ...

چند نفر روی پروژه ساخت «مستند ظهور بسیار نزدیک است» کار کردند؟
 
بخش فکری‌اش را نمی‌شود گفت دقیقا چند نفر بوده‌اند، چرا که در طی یک سال‌و‌نیم گذشته روی مباحث فکری این مستند با افراد بسیاری کار کردیم، که حدود چند صد نفری می‌شدند که البته این تعداد به صورت مستقیم برای فیلم کار نکردند اما در این موضوعات تحقیق انجام داده‌اند، اما به طور مستقیم شاید بیش از 10 نفر برای تولید فیلم‌نامه و فراهم کردن محتویات و همچنین اجرای این مستند داشته‌ایم.

فارغ از برخی از اشکالات ظاهری به سی دی «ظهور بسیار نزدیک است»، و اینکه می‌گویند هزینه این فیلم از کجا آمده؟ و ...، برخی از اشکالات محتوایی دیگر نیز نسبت به این مستند مطرح است؛ از جمله این که عنوان می‌شود که در کتاب بیان‌الائمه که شما نیز در این مستند از آن نام برده‌اید آمده است که شعیب ابن صالح که شما او را احمدی‌نژاد معرفی کردید، فردی است که از شام(سوریه فعلی) قیام می‌کند نه از ایران و یا اشکالات محتوایی دیگر؛ برای این اشکالات محتوایی چه پاسخی دارید؟ و این که عنوان می‌شود در این مستند نباید تطبیق‌ها صورت می‌گرفت؛ آیا این انتقاد را می‌پذیرید؟ 

ببینید! ما محققی مثل علامه کورانی را داریم که در کتاب عصر ظهورش تطبیق را بارها انجام داده و هم در مصاحبه آخری که با ایشان داشتیم و در حال حاضر نیز در سایت ما وجود دارد، گفتند که تطبیق اشکال ندارد؛ به علاوه این که ما وقتی تطبیق‌های خود را در مستند ظهور بسیار نزدیک است خدمت ایشان گفتیم از جمله سید خراسانی بودن مقام معظم رهبری را، ایشان گفتند که خیلی امیدواریم اما قطعی نباید گفت؛ علاوه بر آن در مورد شعیب ابن صالح هم صحبت کردیم و گفتیم که نشانه‌ها به آقای احمدی‌نژاد می‌خورد که علامه کورانی باز هم با گفتن انشاالله، که این‌ها یعنی تطبیق‌های ارائه شده از سوی ما در مستند ظهور بسیار نزدیک است را به صورت ضمنی و تلویحی تأیید کردند؛ همچنین در مورد پادشاه عربستان پرسیدیم و گفتیم احتمال دارد این ملک عبدالله، همان عبدالله موعود روایت باشد، که ایشان گفت احتمالش خیلی زیاد است و ما امیدواریم و منتظر حوادث عربستان هستیم؛ ولی ما هیچ دلیل روایی و عقلی نداریم که نباید تطبیق صورت بگیرد؛ البته اگرتطبیق، قطعی باشد، اشتباه است ولی تطبیق احتمالی، هیچ مشکلی ندارد و بسیاری از بزرگان نیز آن را تأیید کرده‌اند. و حتی تطبیق احتمالی اگر صحیح هم نباشد هیچ فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد؛ برای مثال مخالفان ما مطرح می کنند که شخصیت شعیب ابن صالح چندین بار مطرح شده است؛ مثلا یک بار آقای هاشمی رفسنجانی را به شعیب ابن صالح تطبیق داده‌اند و گفته‌اند ایشان شعیب ابن صالح است، یک بار سردار صفوی و یک بار سردار شمخانی؛ اولا این افرادی که مطرح کرده‌اند، دلیل محکمی برای آن نداشته‌اند، صرف یکی دو نشانه که آن‌ها را گفته‌اند و این تطبیق را انجام داده‌اند، حال آن که تطبیق علاوه بر داشتن نشانه‌ها، باید دلایل عقلانی هم داشته باشد و بعد هم این که، تا کنون که این تطبیق‌ها مشخص شده که اشتباه است هیچ مشکلی رخ نداده که حالا بخواهد تطبیق ما اگر صحیح هم نباشد فاجعه‌ای رخ دهد. علاوه بر تمام این‌ها برای مثال برای شعیب ابن صالح بودن سردار صفوی بنده ندیدم که یک مقاله علمی هم نوشته شده باشد اما برای اثبات شعیب ابن صالح بودن آقای احمدی نژاد بالای صد صفحه مقاله فقط در سایت ما نوشته شده است و محققین مختلفی در این زمینه مطلب دارند و علاوه بر آن، ما برای اولین بار، ایشان را به عنوان شعیب ابن صالح مطرح نکردیم بلکه بنده 4 الی 5 محقق می شناسم که آقای احمدی‌نژاد را به عنوان شعیب ابن صالح قبول دارند و از آن جمله آقای شادی فقیه در لبنان است که در کتاب «احمدی‌نژاد و انقلاب جهانی پیش رو»، مسأله شعیب ابن صالح بودن آقای احمدی‌نژاد را به عنوان اولین نفر مطرح کرده است.

برخی انتقاد می‌کنند که تطبیق‌های صورت گرفته در مستند «ظهور بسیار نزدیک است»، با توجه به حجم کار و تبلیغاتی که روی آن صورت گرفته است، اگر درست نباشد، ممکن است به اعتقادات مردم لطمه وارد کند. 

ببینید! اول از همه، در این فیلم، ما این تطبیق‌ها را احتمالی مطرح کردیم و احتمال هم اشکالی ندارد؛ یعنی شما نشانه‌ها را بررسی کن و بعد احتمالات را بیاور و آن طرف قضیه هم عده‌ای معتقدند که اگر این تطبیق‌ها درست باشد و در آینده نزدیک، ظهور رخ ندهد، چه؟ آیا آسیب خواهد بود؛ باید ابعاد دیگر قضیه هم بررسی شود که اگر این مباحثی که محققین مطرح کردند درست باشد و اگر ما واقعا در آستانه ظهور باشیم و در اثر بدبینی و عدم باور و عدم آمادگی ما، وارد این برهه بسیار مهم شویم، آن موقع می‌دانیم چه آسیب بسیار مهمتری هست؟؛ مانند این است که شما وارد یک مصیبت بزرگ‌تری شوید و آمادگی نداشته باشید؛ همانند فتنه‌های آخرالزمان که شدید است؛ یکی از حکمت‌هایی که ائمه معصومین(ع) در روایات مختلف نشانه‌های ظهور و نشانه‌های شخصیت‌های آخرالزمان را بیان کرده اند برای این است که مردم آخرالزمان برای زمانی که امر ظهور تحقق پیدا می‌کند آماده شوند و با تلفات کمتری این فتنه‌های آخر الزمان را پشت سر بگذارند و علاوه بر آن از خبر نزدیکی ظهور انرژی، آمادگی و نیرو بگیرند؛ ما اگر در آستانه ظهور باشیم و در آستانه فتنه‌های بزرگ و سختی‌های آستانه ظهور باشیم اما یک موج منفی مردم را غافل کند که این‌گونه نیست، و تأثیر بگذارد و ما با این حالت وارد شویم، آسیب‌های بیشتری را متحمل خواهیم شد و این چیزی است که مخالفان، آن را در نظر نمی‌گیرند.

با مخالفت‌هایی که از طرف حوزه علمیه و به ویژه شخص آیت‌الله مکارم شیرازی با این مستند شده است، چه کار می‌خواهید بکنید؟ 

ما اخباری داریم که افرادی نزد آیت‌الله مکارم رفته‌اند و خبرهای جعلی و دروغ در مورد مستند ظهور بسیار نزدیک است برای ایشان بیان کرده‌اند من‌جمله این که گفته‌اند، ده‌ها میلیون نسخه از این سی دی به صورت تکثیر و به صورت رایگان توزیع شده و همچنین هزینه چند میلیاردی از طرف یک گروه سیاسی به ما داده شده است. دروغ به این بزرگی را که تهمتی آشکار به دست‌اندرکاران فیلم که با صداقت و خلوص وارد این عرصه شده‌اند وارد نموده‌اند، که ما شکایت به مراجع قانونی را حق محفوظ خود می‌دانیم؛ آیت‌الله مکارم در چنین فضایی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و ما در خواست کرده ایم که به محضر ایشان برویم و حقیقت ماجرا را برای ایشان بازگو کنیم.

ما یک بچه حزب اللهی هستیم و خود بنده طبق علاقه‌ای که به این موضوع داشتم از 12سال پیش وارد این عرصه شدم؛ ما بشارت بزرگان را داریم؛ شما اگر ... بشارت‌های آقای احمدی‌نژاد را به عنوان برگزیده و منتخب مردم مورد توجه قرار دهید که ایشان در هر سخنرانی بشارت ظهور را می‌دهند؛ پس ایشان هم نعوذبالله آلت دست دشمنان است و به فرموده بعضی‌ها پول کلان می‌گیرد و ...؟!!؛ این اشتباه است که آن چیزی که خودمان قبول نداریم منتسب به گروه‌های معجول سیاسی و بیگانگان و خارجی‌ها کنیم؛ البته یک‌سری انتقادها به کار ما هم وارد است؛ ما که نگفتیم کار ما بی‌ایراد است؛ نقد وارد است، اشکال هم هست؛ اما ... نقد منصفانه؛ نه این که هتاکی و توهین مانند این که عنوان شود که این‌ها یک عده جوان هستند که سواد خواندن حدیث هم ندارند که خوب این توهین است؛ در حالی که ما در گروه مبشران ظهور به عنوان تهیه کنندگان این فیلم، از وجود تحصیل‌کردگان حوزه و دانشگاه بهره می‌بریم. آیا درست است که بگوییم این‌ها منافق‌اند، صهیونیستی هستند، یا فراماسونر هستند و دست خارجی‌ها در کار است و یا این شایعه کنند که این‌ها را گرفته‌اند و در زندان هستند؟؛ این‌ها توهین، تخریب و تهمت است.

با توجه به سخنانی که بر اساس مستند «ظهور بسیار نزدیک است» نسبت به عوامل آن بیان می شود و شما آن ها را تخریب و توهین تلقی می کنید، برای روشن شدن قضایا، بفرمایید هزینه ساخت مستند ظهور نزدیک است، از کجا تهیه شده است؟ 

گروه مبشران ظهور بیش از 1000 نفر عضو رسمی دارد؛ چیزی حدود 7 الی 8 میلیون تومان هزینه تولید مستند ظهور نزدیک است شده است که درخواست کمک در سایت خودمان داشتیم که از میان اعضا، از 5هزار تومان، 50 هزار تومان، 500هزار تومان کمک داشتیم؛ حتی یکی از خانم‌هایی که عضو گروه ما بود، طلاهای خود را فروخته و کمک به این کار کرده است. خودمان به تنهایی در مؤسسه فرهنگی مبشران ظهور این کار را انجام داده‌ایم و اگر شما هم این مستند را دیده باشید متوجه می شوید که این فیلم، فیلمی حرفه‌ای هم نیست و مشخص است که گروهی آن را ساخته که آماتور هستند. اولین فیلم‌مان بود که آن را ساخته‌ایم و هزینه‌اش هم برای ما کم نبوده است؛ در مورد کار توزیع هم خود ما بیش از 80 الی 90هزار عدد سی دی توزیع داشتیم که بخشی از این را به صورت صلواتی دادیم چون بانی داشتیم و یک بخشی هم پولش را گرفتیم. البته جدای از این‌ها نسخه‌های دیگری هم توسط خود مردم و به صورت خودجوش توزیع شده است؛ برای مثال طلبه بزرگواری در تهران با هزینه شخصی خودش 6هزار نسخه از این مستند را تکثیر و به صورت صلواتی در اختیار مردم قرار داده است؛ یا بسیاری از طلبه‌هایی که بنده خودم آن‌ها را می‌بینم می‌گویند که ما تعدادی از این مستند‌ها را تکثیر کردیم؛ حتی افراد متعددی تماس می‌گیرند که ما می‌خواهیم تعدادی از این سی دی‌ها را کپی کنیم، اشکالی ندارد؟ می‌گوییم خیر؛ خود ما از این کار استقبال می‌کنیم و ....؛

به نظر شما صرف تکذیب کردن اتهاماتی که به شما مطرح می‌شود، کافی است؟ برنامه‌ای ندارید تا با نهادهای حوزوی که با مطالب مطرح شده در مستند «ظهور بسیار نزدیک است» به صورت علنی مخالفت کرده‌اند از جمله مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و همچنین مراجع عظام تقلید دیداری داشته باشید و این توضیحات را به آن‌ها بگویید؟ 

اتفاقا در صدد انجام این کار هستیم؛ چرا که برخی از دوستان همین پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که گروه ما با مراجع عظام تقلید و به ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی دیداری داشته باشیم و به صورت رو در رو همین مسائل را خدمت ایشان مطرح کنیم و انشاالله در آینده نزدیک این اتفاق رخ خواهد داد. البته برخی از دوستان دیگر ما نیز پیشنهاد جلسات مناظره را با منتقدان این مستند داشته‌اند.

آیا در جلسه نقد مستند «ظهور بسیار نزدیک است» که چندی پیش توسط مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و در مدرسه فیضیه برگزار شده بود، حضور داشتید؟ 

ما به اتفاق دوستان‌مان حتی در جلسه نقد مستندی که خودمان ساخته بودیم، حضور پیدا کردیم و حتی خود من پیشنهاد دادم که بنده همین جا بیایم و جواب این نقدها را بدهم که مسئولان مرکز تخصصی مهدویت قبول نکردند و گفتند اینجا نمی‌شود. اما انشاالله در آینده مشابه این جلسات هست که ممکن است پرسش و پاسخ باشد یا حالت مناظره داشته باشد که در آن‌ها حضور فعالی خواهیم داشت؛ در آینده نیز یک جلسه‌ای با اعضای مرکز تخصصی مهدویت خواهیم داشت. البته باید بگویم این طور نیست که همه با مستند ظهور نزدیک است مخالفت کرده باشند؛ عده‌ای مخالفت کرده‌اند و عده‌ای هم حمایت و حتی استقبال هم کرده‌اند؛ مثلا حاج آقا قائم‌مقامی که از متخصصین مباحث مهدویت هستند و بارها در برنامه‌های تلویزیونی هم حضور پیدا کرده‌اند، از این کار ما استقبال کرده‌اند؛ حتی تماس گرفتند و تشکر کردند و وقتی ما به دیدار ایشان رفتیم خیلی زیاد از ما و کار ما استقبال کردند؛ یا حاج آقای شجاعی که از اساتید حوزه هستند از مجموعه مستند بسیار حمایت کرده‌اند؛ یا مثلا حاج آقای پناهیان صحبت کردند و با وجود جو تخریبی که نسبت به این فیلم وجود داشت، به صورت تلویحی کار ما حمایت کرده‌اند و بیان کرده‌اند که روایاتی که اسناد ضعیف‌السند ما هستند را نباید رد کنیم و باز گفتند که مصداق‌شناسی احتمالی هم مجاز و درست است.

هدف شما از ساختن مستند «ظهور بسیار نزدیک است» چه بود؟ 

احساس مسئولیتی که ما در قبال این مسأله داشتیم باعث شد که این فیلم را بسازیم؛ به علاوه آن که آیه صریح قرآن کریم است که می‌فرماید «نصر من الله و فتح قریب و بشر المؤمنین» به این معنی که یاری و نصرت خداوند نزدیک است و این را بشارت دهید به مؤمنین. ما اعتقاد داریم که بنا به فرمایش بزرگان و تحقق نشانه‌های ظهور در برهه حساس تاریخی هستیم؛ یعنی در آستانه ظهور قرار داریم و جامعه باید از آن مطلع شود. اما متأسفانه خیل عظیمی از مردم ما درگیر مباحث غیر مهم، مباحث مادی و مسائل غیرضروری هستند و از این واقعه بسیار مهم که همان نزدیکی ظهور باشد غافل شده‌اند.

شما می‌گویید می‌خواهیم مردم را آگاه کنیم که ظهور نزدیک است؛ از سوی دیگر افرادی نیز هستند، که با وجود آن که اعتقاد دارند در حال حاضر در دوره آخرالزمان قرار داریم، جزو منتقدان شما هستند، و به خاطر همین تطبیق‌ها عنوان می‌کنند که انگیزه‌های سیاسی سازندگان این مستند به انگیزه‌های معنوی شان می‌چربد. خود شما به عنوان کارگردان این مستند بگویید، آیا انگیزه‌های سیاسی نهفته‌ای در ساخت مستند ظهور نزدیک است داشتید؟ 

به نظر ما امام زمان(عج) که در یک فضای خلاء، ظهور نمی‌کنند، بلکه در همین فضایی مانند همین فضای فعلی، در همین عرصه‌های سیاسی، با همین شخصیت‌ها و با همین آدم‌ها، ظهور می‌کنند؛ بالاخره آدم‌هایی که مقابل این شخصیت‌های تطبیق داده شده در این مستند، موضع گرفتند باید تکلیف‌شان را مشخص کنند. مثلا ممکن است وقتی امام زمان(عج) آمدند و این فردی که بینش سیاسی‌اش مخالف شماست از امام زمان(ج) حمایت کرد، چرا که افراد در زمان ظهور امام زمان(عج) یا با ایشان موافق هستند یا مخالفت می‌کنند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که ناخواسته مسائل مهدوی با مسائل سیاسی گره خورده و در هم تنیده هستند، چون سیاست ما عین دیانت ماست؛ ولی اگر کاری را تنها با انگیزه سیاسی انجام دهیم می‌شود سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی و این کاری غیرخدایی است که ارزشی هم ندارد و قطعا این‌گونه کارها نیز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. سیاستی که مدنظر ماست، همان سیاستی است که حضرت امام خمینی(ره) به ما آموخت و ... یعنی محور اصلی ما ولایت فقیه است و هرکس با این محور است با ماست و هرکسی که با این محور نیست، به نظر ما راه درستی را نمی‌رود.

بخشی از انتقادهایی که از مستند ظهور نزدیک است، می‌شود این است که در این مستند برای ظهور امام زمان(عج) وقت تعیین شده، حال آن که طبق روایات متعدد توقیت حرام است است؛ در این باره چه می‌گویید؟ 

ما مقالات متعددی در این باره داریم و آن چیزی که مد نظر این روایات است، تعیین تاریخ دقیق ظهور است. به نظر ما هر چه به زمان ظهور نزدیک شویم خود به خود این مسائل روشن می شود و این مانند این است که بعد از اذان صبح هر لحظه که به طلوع خورشید نزدیک تر می شویم، هوا روشن تر می شود. به نظر ما زمان فعلی که در آن قرار داریم، چنین فاصله زمانی تا موقع ظهور امام زمان(عج) است. یعنی اعتقاد داریم که با رخ دادن نشانه های ظهور، در یک محدوده زمانی تا ظهور هستیم. ائمه اطهار(ع) می‌فرمایند که اولین علامت حتمیه ظهور را که دیدید، عاشورای بعدی ظهور است؛ و این یعنی قبل از ظهور با اولین علامت حتمیه، ظهور مشخص شده است و همچنین با رخ دادن برخی نشانه‌ها یک محدوده زمانی به وجود می آید. مثلا انقلابات مردم مشرق زمین که برخی معتقدند، از زمان آغاز آن تا ظهور امام عصر(عج) فاصله زمانی کمی وجود خواهد داشت. البته ما تعیین تاریخ ظهور را مردود می‌دانیم و در هیچ کجای فیلم تعیین تاریخ ظهور صورت نگرفته است.

با توجه به این که شما فرمودید هدف ما مطلع کردن مردم از این که در زمان ظهور قرار داریم، است، و از سوی دیگر فرمودید طبق روایات اعتقاد داریم که با یک نشانه حتمیه، ظهور امام عصر(عج) بسیار نزدیک است؛ می‌خواستم از جنابعالی بپرسم که آن یک نشانه چه بود که یک سال و نیم گذشته این باور را در شما به وجود آورد که ظهور نزدیک است و انگیزه‌ای شد برای این که مستند «ظهور بسیار نزدیک است» را بسازید؟ با توجه به این که یک سال و نیم گذشته، هنوز انقلابات مردم مشرق زمین شروع نشده بود. 

ما یک سال و نیم پیش ابتدا به صورت راه‌اندازی یک وبلاگ فعالیت خود را شروع کردیم و بعد که هم که این وبلاگ تبدیل به سایت شد به صورت ویژه تری در موضوع مهدویت کار کردیم. در همان زمان‌ها یک سری کلیپ‌هایی کوتاه که در مورد ظهور و توسط برخی از دوستان ما درست شده بود را دیدیم، و همین شد که دیدیم هیچ راهی بهتر از این راه که در عین بهترین، کم هزینه‌ترین و از تأثیرگذارترین شیوه‌هاست وجود ندارد تا بتوانیم مردم را نسبت به مسأله ظهور، آگاه کنیم.

جزئیات بیشتری در مورد این کلیپ را شرح دهید؟ 

کلیپی به نام شمع سوخته بود که توسط یکی از دوستان‌مان ساخته شده بود.

در این کلیپ، چه نشانه‌هایی از ظهور آمده بود؟ 

همین انقلابات مردم مشرق‌زمین

انقلابات مردم مشرق‌زمین که یک سال و نیم پیش صورت نگرفته بود.

در سی دی خودمان می‌گویم.

سؤالم را دوباره تکرار می‌کنم، شما یک سال و نیم پیش چه نشانه‌هایی از ظهور امام زمان(عج) را دیدید که متوجه نزدیکی ظهور شدید و خواستید با ساختن مستند «ظهور بسیار نزدیک است»، مردم را مطلع کنید؟ 

بنده با علاقه‌ای که به مباحث مهدوی داشتم و دارم، از سال 78 یعنی حدود 12سال پیش، روی این موضوعات و مباحث مهدوی کار کردم. همان زمان نشریه‌ای با نام رایحه ظهور داشتم؛ بنابراین می‌توان گفت که پیش زمینه‌ای برای ساخت مستند ظهور بسیار نزدیک است داشتم.

این بشارت‌ها را امام خمینی(ره) هم داده بودند؛ بفرمایید آن یک نشانه ظهور که شما را به سوی ساخت مستند ظهور نزدیک است، کشاند چه بود؟ 

ما فعالیت‌های متفاوتی در مباحث مهدویت داشتیم، حتی قبل از این که تصمیم به ساخت مستند ظهور نزدیک است بگیریم. قدم اول، بشارت‌های بزرگان ... بود؛ همچنین بشار‌ت‌های مراجع و آقای احمدی‌نژاد؛ بشارت‌های ظهور این ها بود که باعث شد، فعالیت‌های خود را تشدید کنیم و اقدام به ساخت مستند ظهور بسیار نزدیک است بگیریم. در همین راستا بود که 6ماه پس از راه‌اندازی وبلاگ، گروه مبشران ظهور را ایجاد کردیم؛ البته به غیر از کار وبلاگ نویسی، نشریه‌ای با نام بشارت ظهور هم داشتیم که 4صفحه روزنامه‌ای بود و آن را در نمازجمعه‌های قم، تهران و اصفهان توزیع کردیم. اما در کل انگیزه ما برای ساخت مستند ظهور نزدیک است، از سخنان بزرگان... بود؛ البته همانطور که گفتم قبلا ما انگیزه داشتیم، اما بعد از بشارت‌های این‌ها این انگیزه‌ها تقویت شد.

چرا وقتی مستند ظهور نزدیک است را ساختید، پیش مراجع تقلید موجود در قم نرفتید، تا آن‌ها به عنوان متخصصان امور دینی اگر اشکالی درباره آن دیدند به شما بگویند و شما نیز آن‌ها را رفع کنید، تا این که کار به این انتقادات نکشد که از جمله مهمترین آن‌ها موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی در روز اول فروردین و در مسجد جمکران بود؟ 

این عرصه یک عرصه چالشی است و هزینه کردن از بزرگان باید با دقت صورت گیرد، در جایی که آیت‌الله بهجت و ناصری هم تخریب می‌شوند. اولا این که ما جدای از روحانیت نبودیم، چرا که کتاب عصر ظهور علامه کورانی هم پایه و اساس «مستند ظهور بسیار نزدیک است» می‌باشد؛ که خوب ایشان، از متخصصین برجسته مباحث مهدوی و روحانی بزرگواری هستند که اصلا از لبنان تنها به عشق انقلاب اسلامی، به ایران آمدند و در قم سکونت گزیده‌اند. مبحث دوم در مورد انتقاداتی است که به ما شده و عمده آن‌ها نیز روی بحث مصداق‌شناسی صورت گرفته است که در این مورد باید گفت ما برای بررسی این موضوع که تطبیق‌هایی که صورت گرفته است حرمت دارد یا نه در محضر علامه کورانی حاضر شدیم و بحث‌هایی را انجام دادیم. ... لازم است این را هم بگویم که علمای ما نیز نمی‌توانند به صورت مستقیم وارد چنین موضوعاتی شوند چون تخریب‌ها به سراغ ایشان نیز خواهد رفت؛ برای مثال یک بشارت بزرگی از آیت‌الله بهجت(ره) وجود دارد که گفته بودند حتی پیرمردها هم ظهور را خواهند دید، اما می‌بینیم که به ایشان نیز توهین شد، چرا که 2 سال پیش یکی از افراد برجسته در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که هر کسی بگوید ظهور نزدیک است دروغ‌گو است حتی اگر از بزرگان باشد. یا جالب است بدانید دوهفته پیش نیز یکی دیگر از همین افراد شناخته شده گفت که هر کسی که گفته است که پیرمردها نیز ظهور را خواهند دید توقیت کرده است و طبق روایات هرکس توقیت کند کذاب است. یعنی به طور غیر مستقیم به مرحوم آیت‌الله بهجت توهین کردند. می بینیم که آسیب هایی هست و مراجع تقلید هم نمی توانند مستقیما وارد این موضوع شوند.

اکثر مردم مسلمان ایران، شاید آن طور که باید، آقای کورانی را نشناسند تا حرف ایشان را سندی برای مقبولیت کامل مستند «ظهور بسیار نزدیک است» بدانند. سؤال من این است که چرا همانطور که از ایشان برای ساخت این مستند مشورت گرفتید، از مراجع دیگری چون آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله جوادی آملی، و ... مشورت نگرفتید؟ 

کار بررسی نشانه‌های ظهور، کار اجتهادی نیست، که فرد ملزم باشد در این موضوع از مرجع تقلید خود پیروی کند. کار بررسی نشانه‌های ظهور یک کار تحقیقی است که هر محققی می‌تواند مطالبی را پیرامون نشانه های ظهور استخراج کند. برای مثال شخصیتی چون علامه کورانی تمام عمر علمی خود را صرف همین بررسی نشانه‌های ظهور امام زمان(عج) کرده است، در حالی که مراجع بزرگوار تقلید و شناخته شده ما، همزمان 50علم را ممکن است فرا بگیرند اما کمتر کسی مانند علامه کورانی وجود دارد که تمام عمر علمی خود را صرف این موضوع تخصصی کرده باشد و قطعا ایشان بهتر می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند. اما متأسفانه می‌بینیم که برخی از مراجع تقلید ما می‌گویند که دست خارجی‌ها در ساخت مستند «ظهور نزدیک است» بوده است.

انتقاد دیگری که در مورد مستند ظهور بسیار نزدیک است مطرح می‌شود این است که چرا در این مستند از آیت‌الله بهجت که از دنیا رفته‌اند مطالبی عنوان شده است و آن‌گونه که روی سخنان ایشان مانور داده شده، روی مراجع تقلید در قید حیات و زنده مانور داده نشده است. در این باره چه می‌گویید؟ 

ما از آیت‌الله مکارم، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله خزعلی و ... نیز سخنانی را در همین مستند ظهور بسیار نزدیک است، بیان کردیم، ایشان چندین بار بشارت ظهور امام زمان(عج) را داده‌اند. به علاوه آن که دفتر آیت‌الله بهجت(ره) نیز مطالب عنوان شده در مستند ظهور نزدیک است را تکذیب نکردند و حتی به صورت تلویحی و به نحوی دیگر آن را تأیید کردند. وقتی ما از روایات 1400سال پیش استفاده می‌کنیم، چرا نباید از سخن آیت‌الله بهجت که 2سال پیش رحلت کرده‌اند استفاده شود؟

سخن پایانی خود را به هر صورتی که مایلید بیان کنید؟ 

اعتقاد دارم همانگونه که در سال 84، در مقابل یک حقیقت بزرگ، یک عده‌ای از بزرگان موضع گرفتند؛ آن هم موضع نادرست در مقابل یک نهضتی که می‌خواست در سال 84 آغاز شود و معلوم هم شد که موضع شان اشتباه بوده است و در مقابل آن‌ها اکثریت مردم به همراه برخی از خواص، موضع درست گرفتند، در حال حاضر نیز، عده‌ای از خواص در مقابل حقیقت بزرگ که همان در آستانه ظهور قرار داشتن است، و این حقیقت روز به روز نیز آشکارتر و ملموس‌تر می‌شود، ایستاده‌اند. در روایات نیز آمده است که زمانی که حضرت امام عصر(عج) ظهور می‌کنند، عده‌‌ای از خواص، عده‌ای از علماءی، البته نه همه‌شان، مقابل امام زمان(عج) قرار می‌گیرند؛ این مهم را باید مد نظر داشته باشیم. همچنین این را هم باید مدنظر داشته باشیم که مقام معظم رهبری گفته‌اند که در فتنه 88، عموم مردم بدون خواص پیروز و موفق شدند، در حالی که عده‌ای از خواص یا مردود شدند یا نمره بسیار ضعیف گرفتند؛ معتقدیم الان هم که این گونه است چرا که می بینیم عده ای از خواص در مقابل حقیقت نزدیک شدن به ظهور عده‌ای از خواص می ایستند. انشاالله روز به روز که به زمان ظهور امام زمان(عج) نزدیک می شویم، نشانه ها آشکارتر می شود و قطعا در این شرایط باید مواضع افراد آشکارتر شود و افراد و گروه های مختلف ناچارند که موضع شان را مشخص کنند. مسئله مهمتر از این فیلم مستند و مسائل و حواشی پیرامون آن این است که خود ظهور امام زمان(عج) در حال نزدیک شدن است و نشانه اش هم، همین تحولات خاورمیانه است که روایات مربوط به زمان نزدیک شدن به ظهور، آن‌ها را پیش‌بینی کرده ‌اند. انشاالله در آینده نزدیک شاهد ظهور امام زمان(عج) خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۹
2
0
آیا این مستند بدون حمایت ارگانهای نظامی و اطلاعاتی امکان تولید داشته ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
0
3
در پاسخ به دوستمون که فرمودن آیا این مستند بدون حمایت ...
باید عرض کنم که شما یک تیم 5 نفره تشکیل بده و شروع به ساخت مستند کن تاببینی که بدون حمایت هم میشه مستند ساخت. اگر از این فیلم حمایت میشد اینجوری ساخته نمیشد.

بنده اصلا به محتوای این فیلم کار ندارم اما شاهد بودم که جوانان، افراد مذهبی و بقولی هیئتی ها از جیب خودشون میزدن و یا با کامپیوتر شخصی این سی دی رو تکثیر میکردن و به دوستان و آشنایان میدادند.
اینکه یک عده پشت این موضوع بودن و منافقین دست داشتم همه ....
اینها همه نتیجه اطلاعات غلطی هست که به بزرگان ما میرسونن و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
1
0
مجوز تکثیر از کجا گرفته؟
ناشناس
|
Australia
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۱
0
7
تيتر خبر را دست انتخاب نموده از تحريف خود داري كنيد.!!!!!!!!!!!
كارگردان مي گويد: «پس ایشان( احمدي ن‍‍‍ژاد) هم نعوذبالله آلت دست دشمنان است و به فرموده بعضی‌ها پول کلان می‌گیرد و ...؟!!؛»
اما شما مي نويسيد:"کارگردان «ظهور بسیار نزدیک است»؛ احمدی‌نژاد هم آلت دست دشمنان است و پول کلان می‌گیرد؟!»
با كدام اخلاق؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
8
تیترتان رادرست کنید
ناشناس
|
Antigua and Barbuda
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
1
6
تیترتان خیلی بد است . درستش کنید اگر مغرض نیستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
1
4
اولاً تیتر واقعا افتضاح است
دوماً در خبررسانی مغرضانه برخورد نکنید مثلا شما اصحاب رسانه امین مردم در اطلاع‌رسانی هستید؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
0
2
تيتر شما درست انتخاب نشده است ما فکر کرديم چه خبر است يک يافته علمي جديد پيدا کرديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! به نظر متن هم اين کار بيشتر بوي سياسي ميدهدچون اولا اقاي سيجاني در مورد اين سوال اقاي خبرنگار که 4 بار هم تکرار شده شما علايم ظهور را در چه ديديد کاملا طفره رفته تا رسيد به اين پاسخ که کلام بزرگاني چون آقايان خامنه اي يا احمدي‌نژاد ... ملاک بوده؟؟؟!!! واينکه اقاي ناصري به نقل از اقاي بهجت به نقل از يکي ازدوستانشان مطلبي عنوان کرده اند که هر کس هر جور دلش خواست از آن استفاده کرده و هيچگونه زمان دقيقي براي ظهور تعيين نشده است پيشنهاد من براي دوستان مطالعه کتاب دکتردستغيب و آيت ا..طبري مي‌باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
0
3
من از بازدیدکنندگان دائمی سایت شما هستم تقریبا هر روز و بارها در یک روز. مکنونات قلبی شما برایم بسیار روشن است ولی بهتر است شما نیز چونان اندیشه‌تان سبز و پاک باقی بمانید. تیتر مناسبی برای این مصاحبه نبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
0
1
باسمه تعالی شانه
با سلام و احترام
ضمن تسلیت ایام فاطمیه،باید دو مطلب را بیان کرد یکی د مورد نقادهای عزیز و یکی هم در مورد مستند.
در مورد نقادها باید عرض کنیم که اگر به این شکلی که شما می فرمائید نشد و واقعا در ایامی به سر می بریم که ظهور نزدیک است با ید چه کرد و چطور خود را برای جان فشانی حضرت عج آماده کنیم تا مثل خیلی ها در آن ایام نبازیم و نمرده مردودی نگیریم آیا نباید از این موضوع ترسید، جبهه هنرهای زیبا در این مسئله کاری به مسائل سیاسی ندارد و بدون تعصب تحلیل خود را ارائه داده است چون بحث مهدویت مافوق این بحث هاست.

و اما در مورد مستند ظهور نزدیک است باید عرض کنیم که کار شجاعانه‌ای را انجام داده‌اند اما باید بیشتر دقت می‌کردند و بعضی از مسائل را لحاظ می‌نمودند که خود عزیزان هم به این نکته واقف شده‌اند.

با تشکر و آرزوی توفیق
جبهه هنرهای زیبا
روایت نور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
2
اگر جواب سوال خبرنگار را پس از چهار بار تکرار سوالش میدادید، اونوقت من رعیت بقیه حرف‌هایت را صادقانه باور میکردم که از روی اخلاص این کار را کردید و سیاسی‌کاری در کار نبوده،،، اما در عجبم چرا افکار پاک و آگاه عمومی را نادان فرض می‌کنید و خودتان را دانا و عقل کل می‌دانید؟؟؟؟

انشاءالله امام زمان هرچه زودتر ظهور کند و زمین را....

در ضمن خوب بود به روایاتی که بعضی‌ها قبل از ظهور بنام امام زمان(ع) چه کارها که نمیکنن ،،، هم اشاره می‌کردید و نه فقط اون قسمت از روایات را که عده‌ای از بزرگان در مقابل آن ‌حضرت می‌ایستند تاکید می‌کنید.......آیا آیت‌الله مکارم با آن‌ همه تحصیل ،، و زحماتی که برای کسب علوم اسلامی، با این سن زیادکشیده، و هزاران طلبه از محضر کلاس‌های وی کسب فیض کرده‌اند، در مکانی قرار گرفته که هرکس از راه برسد و مطلبی به ایشان بگوید، سریع تحت تاثیر قرار می‌گیرد، که شما با این سن کم‌تان بی‌مهابابه یک مرجع تقلید شیعه نسبت می‌دهید؟؟ اصلا اگر کار رابرای خدا انجام داده‌اید دیگر چرا ناراحت و برافروخته می‌شوید؟؟؟

بگذارید خدا پاداشتان را می‌دهد!!!!ا الهم عجل لولیک الفرج....
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
3
2
تیتر بسیارر مناسبی است. تشکر از تیتر زدن بسیار درست. بدون اغراق. ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
0
2
آیا حالا باور داری پس از گذشت دو سال از تولید فیلم.حرفهایت کذب بود . ادعایت دروغ بود و تطبیقهایت بسیار مذخرف. اگر مصداقهایتان هم قبل از ظهور بمیرند و.... وای بر تو ::ویل للمکذبین.....""
مباد که حتی یک نفر غیر مسلمان را نیز با این فیلمت.به مصلح جهانی بد بین کنی..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
0
2
با عرض سلام به درگاه حق
مجموعه ساخته شده بسيار زيبا و با انگيزه اي راستين شكل گرفته كه براي انسانهايي كه اطلاعي هرچند ناچيز هم در مورد مهدويت ندارند خواندنيست و ديدني.
اينكه ايشان با چه انگيزه اي براي ساخت اين فيلم قدم گذاشته اند شايد براي بنده و خيلي ديگر مهم و قابل تامل نباشد بيشتر از آن اتفاقاتي كه بعد از ساخت اين مجموعه بوقوع پيوسته و حقانيت فيلم را بيان نموده بسيار جالب وديدنيست. انشاءالله هرچه زودتر به اميد حق امام عصر ظهور وپاداش تمام انسانهايي كه در راه ايشان گامي برداشته اند را بدهد. خسته نباشيد .با آرزوي موفقيت براي ساخت مجموعه اي با كيفيت بهتر و گسترده تر به لحاظ ساخت فيلم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین