کد خبر: ۱۰۹۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۵
با تاکید بر لزوم بازنگری در علوم انسانی با نگاه اسلامی

ولایتی: در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی باید نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه "عالی دفاع" با تاکید بر لزوم عزم جدی برای بازنگری در علوم انسانی با نگاه اسلامی، گفت: ما حتی در علوم دقیقه هم مثل فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی باید نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی‌بر بازنگری در علوم انسانی، گفت: این امر یکی از نقایص بسیار بزرگی است که به واقع ما در علوم انسانی راه نرفته بسیار داریم.

وی با تاکید بر اینکه کار مطلوبی نیست کتاب‌های غربی را ترجمه کرده و به دانشجویان خود ارائه کنیم، گفت: ما حتی در علوم دقیقه هم مثل فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی باید نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم و من می‌گویم که می‌توان در این علوم نیز شک کرد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما باید نگاه کنیم و ببینیم که گذشتگان ما در حوزه‌های علوم دقیقه چه کار کرده‌اند و به راحتی می‌توان در کتب مربوط به علوم دقیقه‌ای که یک شخص موحد نگاشته با دیگران تفاوت قائل شد.

وی در ادامه در رابطه با بازنگری در علوم انسانی، گفت: این اقدام به یک عزم جدی نیاز دارد که برای مثال نگوییم مبانی جامع‌شناسی را اگوست کونت فرانسوی بیان کرده و همان را ترجمه و مبنای خود قرار دهیم.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به مبنا قرار گرفتن عقاید داروین و فروید در علوم انسانی، گفت: مبانی تفکر فروید بر تمام شئونات انسانی غرب تسلط پیدا کرد و در غرب متفق‌القول تاکید بر این شد که به‌خاطر جلوگیری از ایجاد عقده در جامعه بسیاری از امور رها‌سازی شود ولیکن پس از همه‌گیر شدن این تفکر شاهد جنگ‌های جهانی در غرب و استفاده از سلاح‌های اتمی علیه انسان بودیم.

وی در پایان بر بازنگری در علوم انسانی تاکید کرد و گفت: اساتیدی باید در این جهت فعال شوند که به این مسأله اعتقاد داشته و با عزم و اراده پیگیر اجرای اسلامی کردن علوم انسانی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین