کد خبر: ۱۳۳۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

«اینک آخرالزمان» کوپولا بهترین فیلم جنگی تاریخ سینما شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فیلم «اینک آخرالزمان» ـ ساخته فرانسیس فورد کوپلا ـ به‌عنوان بهترین فیلم جنگی تاریخ سینما انتخاب شد. 

نشریه سینمایی «توتال فیلم» در گزارشی فهرست 50 فیلم جنگی برتر تاریخ سینما را منتشر کرد که ساخته‌ی معروف «فرانسیس فورد کوپولا» در رتبه اول دیده می‌شود. 

این فیلم محصول 1972 با نقش‌آفرینی «مارتین شین» و «مارلون براندو» نامزد هشت جایزه و برنده دو جایزه اسکار بود که در جوایز بافتا انگلیس جایزه بهترین کارگردانی را گرفت و در جشنواره کن موفق به کسب جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی شد. 

این فیلم براساس رمان مشهور «قلب تاریکی» نوشته «جوزف کونراد» نوشته شده و داستان آن در بحبوحه جنگ ویتنام اتفاق می‌افتد که ستوان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملا محرمانه از ستاد مشترک ارتش آمریکا به دنبال سرهنگ کورتز (مارلون براندو) متمرد که در جنگل‌های صعب‌العبور ویتنام پناه گرفته است می‌رود تا او را بکشد. 

فیلم «فهرست شیندلر» ـ ساخته معروف «استیون اسپیلبرگ» ـ محصول سال 1993 در رتبه دوم قرار دارد. این فیلم نامزد 12 جایزه اسکار بود که موفق به کسب هفت جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی شد. 

«فهرست شیندلر» که با فروش 317 میلیون دلاری از پرفروش‌ترین فیلم‌های زمان خود بود، برنده هفت جایزه بافتا انگلیس بود که در جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کرد. 

این فیلم تلخ بر اساس زندگی واقعی «اسکار شیندلر»، تاجر آلمانی که جان بیش از هزار لهستانی یهودی را در جریان هولوکاست نجات داد، ساخته شد و اقتباسی از کتاب «شیندلرز آرک» بود که برنده جایزه بوکر شد. «فهرست شیندلر» تنها فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال 1960 کسب کرد. در این فیلم «لیام نیسون»، بازیگر ایرلندی در نقش اسکار شیندلر، «بن کینگزلی»، بازیگر انگلیسی در نقش اسحاق اشترن، حسابدار شیندلر بازی کردند. 

فیلم «خط باریک قرمز» ساخته معروف «ترنس مالیک» در رتبه سوم بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما دیده می‌شود. این فیلم محصول 1998 با بازی «شون پن» نامزد هفت جایزه اسکار بود که در جشنواره برلین موفق به کسب جایزه خرس طلا شد. داستان فیلم در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد که سربازان آمریکایی در جزیره پیاده می‌شوند و امیدوارند که آن‌جا را از ژاپنی‌ها پس بگیرند. در آغاز مقاومتی برابرشان وجود ندارد. سپس گروهان C (چارلی) به جنگل می‌روند و جسد تعدادی از همکارانشان را که قبل آنها به آنجا رفته بودند، را کشف می‌کنند. گروهان هنگام بالارفتن از یک تپه با استحکامات قوی ژاپنی‌ها مواجه شده و متوقف می‌شوند. 

فیلم «حرام‌زاده‌های عوضی» ساخته «کوئنتین تارانتینو» محصول 2009 با بازی «براد پیت» نیز در این فهرست حضور دارد. این فیلم که در هشت بخش نامزد جایزه اسکار بود، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «کریستوف والتز» به‌همراه آورد. این فیلم یکی از نامزدهای نخل طلا بود که جایزه بهترین بازیگری به «والتز» تعلق گرفت. 

فیلم «کازابلانکا» ساخته معروف «دیوید کورتیس» محصول 1942 با بازی «همفری بوگارت» و «اینگرید برگمن» در فهرست بهترین‌ها حضور دارد. زمان داستان فیلم در اوایل دسامبر 1941 و کمی پیش از حمله به «پرل هاربر» است. به‌دنبال آسیب‌های جنگ به اروپا، تعداد زیادی از مردم این قاره به دنبال مهاجرت به آمریکا و رسیدن به سرزمینی امن‌تر هستند. راه دریایی که از لیسبون پرتغال به آمریکا می‌رود پر شده ‌است و بسیاری ناچارند خود را به بندر کازابلانکا در مراکش که در دست دولت ویشی فرانسه است برسانند تا از آن‌جا شانس پرواز به‌سوی آمریکا را بیابند. این فیلم برنده سه جایزه اسکار ازجمله بهترین فیلم و کارگردانی شد. 

فیلم «نجات سرباز رایان» ساخته «استیون اسپیلبرگ» محصول 1998 با بازی «مت دیمون» و «تام هنکس» دیگر فیلم جنگی برتر تاریخ سینما نام گرفته است. 

داستان این فیلم در جریان نبرد نرماندی در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. 27 دقیقه ابتدایی فیلم که رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه در ژوئن 1944 را نشان می‌دهد، بسیار مشهور است. تام هنکس در نقش کاپیتان جان میلر به‌همراه هفت سرباز دیگر مأموریت می‌گیرند تا سرباز جیمز فرانسیس رایان را پیدا کنند و به خانه برگردانند. او سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، رایان می‌تواند به پیش مادرش بازگردد. 

«نجات سرباز رایان» با استقبال خوبی از سوی تماشاگران ومنتقدین رو‌به‌رو شد. این فیلم در سطح جهانی فروش 481 میلیون دلارس داشت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال 1998 تبدیل کرد. آکادمی اسکار این فیلم را نامزد 11 جایزه اسکار کرد که موفق به کسب پنج جایزه از جمله بهترین کارگردانی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین