کد خبر: ۱۶۶۶۴۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۲

چگونه چشم هایتان را دوباره جوان کنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اگرچه جراحی زیبایی پلک با برداشتن پوست چربی و عضله اضافی و اصلاح موقعیت پلک باعث بهبود قابل توجهی در ظاهر افراد می شود و چهره ای جوان تر و سرحال تر به وی می بخشد ولی اگر در سنین پایین انجام شود و لزومی برای انجام آن نباشد، نه تنها زیبایی بخش نیست بلکه چهره ای نامناسب به فرد می دهد که قابل اصلاح هم نیست. اگر قصد انجام این عمل را دارید خواندن مطلب زیر را به شما توصیه می کنیم. دکتر حمید عارف (فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو انجمن جراحی پلاستیک و استادیار دانشگاه) درباره باید و نبایدهای این روش جراحی زیبایی نکاتی را برای شما مطرح می کند.



● در چه سنی باید جراحی های زیبایی پلک را انجام داد؟

عمل جراحی پلک معمولا در پلک بالا و پلک پایین انجام می شود. این جراحی بهتر است در سنین میانسالی یعنی از ۴۰سالگی به بالا انجام شود. به این دلیل که در این سنین پلک ها شل شده و روی مژه ها می افتد و جلو دید را می گیرد و همچنین زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و چین پشت پلک و طراوت و زیبایی پلک جوان از بین می رود و به جای آن ورم و پف در پلک ایجاد می شود.

جراحی پلک ها نیازمند معاینه اولیه دقیق پیش از انجام است، زیرا در برخی افراد جوابگو نبوده و عوارض نامطلوبی برجای می گذارد. به طور مثال افرادی که پوست اسفنجی دارند و از بچگی پف چشم داشته اند، گزینه مناسبی برای این عمل نیستند. چون پوست پلک آنها حالت اسفنجی دارد و اضافی نیست. اگر بخواهیم متوجه شویم که فردی پوست اضافی پشت پلک دارد بهترین روش این است که چشمان فرد را در حالت بسته معاینه کنیم. اگر با وجود بسته بودن چشم ها همچنان پوست اضافی در پلک مشاهده شد نشان می دهد پلک چشم، پوست اضافی دارد.



● آیا با جراحی چروک های دور چشم از بین می روند؟

چروک هایی که در اطراف چشم ایجاد می شود و حالت پنجه کلاغ دارند، خط های ظریفی هستند که در مواقع خنده ایجاد می شوند و معمولا درمان اصلی آن در سنین بالا استفاده از بوتاکس است. ولی برخی تمایل دارند که این خطوط به صورت دایمی از صورت شان محو شود که این موضوع امکان ندارد، زیرا این خطوط با عمل هم به طور دایم برطرف نمی شوند و دوباره برمی گردند چون عضله حلقوی دور چشم به صورت طبیعی برای باز و بسته شدن چشم وجود دارد و نمی توان این عضله را با جراحی از بین برد بلکه قسمت های اضافی این عضلات را با بوتاکس از بین می بریم و ما معمولا با تزریق چربی و بوتاکس این چروک ها را رفع می کنیم که این روش ها دایمی نیست.



● پف زیر چشم چگونه برطرف می شود؟

در رابطه با پف پلک بالایی، روش عمل به این صورت است که ابتدا پوست اضافی پلک را با روش نیمه بیهوشی برداشته و افتادگی عضله را نیز اصلاح می کنیم و حتی ممکن است نیاز به لیزر باشد که شلی پوست را برطرف کنیم. در مورد جراحی زیبایی که در پلک های پایینی انجام می شود، معمولا مشکل چربی های اضافی مطرح است به این صورت که این چربی ها که در ساختمان داخلی چشم قرار دارند به علت ضعف دیواره های جلویی پلک بیرون می زنند و حالت برآمدگی و پف در زیر چشم ایجاد می کنند که حالت خستگی به صورت داده و سن فرد را بالا نشان می دهد. روش جراحی قدیمی به این صورت بود که کیسه های چربی را برمی داشتند ولی این روش در حال حاضر توصیه نمی شود، زیرا وقتی این کیسه ها برداشته می شوند اطراف کاسه چشم خالی تر می شود و چشم فرورفته تر به نظر می رسد و سن فرد بیشتر به نظر می آید، بنابراین در حال حاضر توصیه می شود این کیسه های چربی بیرون زده را به جای اصلی برگردانند و با بخیه قابل جذب ثابت کنند. این روش مناسب تر بوده و حالت چشم فرورفته را ایجاد نمی کند.

عمل پلک بالا در افرادی که پف مادرزادی پلک دارند به هیچ وجه مناسب نیست و با روش های خاصی مانند لیزر و روش های درمانی غیرجراحی قابل اصلاح است. در ضمن خیلی از مشکلات به دلیل افتادگی ابروست. به این صورت که پوست پیشانی و ابرو در سنین بالا شل می شود و فرد گمان می کند افتادگی پلک دارد ولی در زمان معاینه متوجه می شویم پوست اضافی وجود ندارد و اگر این افراد مورد جراحی قرار بگیرند، دچار عوارضی مانند بازماندن پلک چشم ها هنگام خواب در نتیجه بسته نشدن چشم ها هنگام خواب سبب خشکی قرنیه می شود.



● افتادگی پلک ها را چطور درمان می کنیم؟

افتادگی پلک، یعنی یک پلک به طور مادرزادی از پلک دیگر پایین تر قرار گیرد. این مشکل با عمل زیبایی پلک قابل اصلاح کامل نیست و هیچ وقت غیرقرینه بودن کاملا از بین نمی رود. به همین دلیل معاینه قبل از عمل حایزاهمیت است و در برخی مواقع پوست اضافی روی پلک را می پوشاند و اگر در معاینه اول پزشک دقت نکند، متوجه غیرقرینه بودن پلک نمی شود. این معاینه باید در وضعیت های مختلف با چشم بسته و باز مورد معاینه قرار بگیرد. افرادی که خشکی چشم دارند توصیه می شود این عمل را انجام ندهند، زیرا این جراحی به خودی خود سبب کاهش ترشح اشک می شود و این افراد نباید جراحی پلک انجام بدهند بلکه به این افراد توصیه می شود لیفتینگ ابرو و بالای پیشانی انجام دهند. افرادی که دیابت، فشارخون، کم کاری و پرکاری تیرویید دارند نباید جراحی پلک انجام دهند. اگر فرد دیابتی این عمل را انجام دهد باید احتیاط زیادی به خرج داده شود، زیرا دیابتی ها معمولا مشکل شبکیه چشم دارند و ریسک خونریزی در آنها زیاد است.



● آیا تغذیه در ایجاد افتادگی پلک نقش دارد؟

نوع تغذیه ای که افراد دارند در ابتلا به افتادگی پلک موثر است، بنابراین توصیه می شود افراد از خوردن غذاهایی که در ترکیبات شان از روغن های اکسیده و کلسترول اشباع وجود دارد خودداری کنند. فست فودها از این دسته هستند و به دلیل وجود این مواد باعث کم شدن ویتامین C در پوست و کلاژن می شود، بنابراین باید از غذاهای تازه، سبزیجات و میوه ها استفاده کنیم. نوشیدن آب و مایعات کافی طی روز توصیه می شود. البته باید در نظر گرفت این تغذیه طی یک روز و یک هفته جوابگو نیست بلکه در طول زندگی مثمرثمر می شود.

آفتاب هم از دلایل شلی پوست و افتادگی زودرس پلک است. بنابراین دوری از آفتاب مستقیم و اشعه ماورای بنفش که سبب افتادگی پوست و عضلات چشم افراد می شود ضروری است. استفاده از عینک آفتابی مناسب الزامی است و توصیه می شود بیشتر از آنکه به فکر زیبایی مدل عینک باشید در انتخاب نوع مناسب آن دقت کنید. استفاده از ضدآفتاب مناسب هم توصیه می شود و این ضدآفتاب حتما باید در اطراف چشم و پلک ها استفاده تا از پیری این قسمت جلوگیری شود.

این را هم بدانید که درمان عیوب انکساری چشم در پیشگیری از ابتلا به افتادگی پلک حایزاهمیت است زیرا وقتی چشم ها ضعیف می شوند هنگام مطالعه فشار زیادی به چشم وارد می شود زیرا فرد عضلات اطراف چشم خود را به طور غیرعادی جمع می کند و این فشار و دقت باعث چروک خوردن اطراف چشم می شود و عضلات این ناحیه را شل می کند.



● آیا پمادها و کرم های دور چشم می توانند این مشکلات را حل کنند؟

معمولا این کرم ها خیلی جوابگو نیست و تنها به طور موقتی مشکل را برطرف می کند و تیرگی و پف چشمی را به صورت دایمی از بین نمی برد و این موارد اثر موقت و شیمیایی روی پوست دارد و به مرور هر بار که مورد مصرف قرار می گیرند مواد شیمیایی درون آنها باعث شلی بیشتر پوست اطراف چشم و پلک می شود. درباره خط چشم هایی که خانم ها مصرف می کنند نیز به همین صورت است که این خط چشم ها علاوه بر فشاری که بر پلک وارد می کند مواد شیمیایی درون خود را به مرور جذب پوست حساس پلک کرده و شلی پوست را همراه می آورد پس توصیه می شود طولانی مدت از آنها مصرف نکنید.



● عوارض جراحی های زیبایی پلک چیست؟

اگر این جراحی توسط فرد غیرماهر صورت گیرد یا لزومی بر انجام آن نباشد، عوارض نامناسبی ممکن است بر جای بگذارد که عبارتند از:

۱ جای بخیه به حالت بدشکل به جای بماند.

۲ پف دور چشم پس از یک ماه بر گردد و از قبل هم بدتر شود.

۳ در هنگام خواب چشم ها باز بماند و قرنیه چشم دچار خشکی شود.

۴ چشم ها حالت تابه تا پیدا کنند.

۵ اگر جراح جای بخیه را زیاد امتداد دهد، جای بخیه در گوشه خارجی چشم باقی می ماند و حالت گوشت اضافی می آورد.

۶ در پلک پایین اگر پوست اضافی آن برداشته شود و زیر مژه بخیه زده شود، حالت بدی به چشم می دهد، به این صورت که سفیدی چشم بیش از حد عادی به نظر می رسد.

علی نودهی

روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
0
4
مرسی .مطلب علمی مفیدی بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
0
0
خوب بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
0
ممنون از راهنماییهای مفیدتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
0
سپاس فراوان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
0
ممنون از راهنماییهای مفیدتون
فقط شماره آقای دکتر عارف و میخواستم
عرفان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
1
0
ایا با دارو گیاهی می توان ورم چشم را بر طرف کرد از سایتتان متشکرم
اسما
|
Afghanistan
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
0
0
جالب
نازین زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
از راهنمایهای زیبا شما متشگرم عالی بود
امینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
0
مرسی از راهنماییتون
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
خیلی عالی بود ممنون از راهنماییتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
عالی بودخیلی هامون این مطالب ونمیدونیم وتصمیم غلط میگیریم
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
عالی بودخیلی هامون این مطالب ونمیدونیم وتصمیم غلط میگیریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین