کد خبر: ۱۴۱۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
با درگذشت «کیم جونگ ایل»؛

«کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، رسانه‌های دولتی کره‌شمالی آغاز زمامداری رهبر جدید این کشو را اعلام کرده‌اند. 

روز دوشنبه، ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر)، تلویزیون دولتی کره‌‌شمالی که ساعاتی قبل خبر درگذشت کیم جونگ ایل، "رهبر اعظم" این کشور را گزارش کرده بود، اعلام داشت که کیم جونگ اون، پسر رهبر سابق، با لقب "وارث کبیر" جانشین پدر شده است. 

کیم جونگ اون سومین نسل از خاندان کیم است که در نظام کمونیستی کره‌شمالی به رهبری می‌رسد و قدرت حکومتی را در اختیار می‌گیرد. 

کیم ایل سونگ، نخستین رهبر نظام کمونیستی کره‌شمالی، هنگام حکومت بر این کشور از عنوان رئیس‌جمهوری دموکراتیک خلق کره استفاده می‌کرد اما پس از درگذشت او، کاربرد این لقب، ظاهراً به منظور حفظ حرمت بنیانگذار نظام کمونیستی این کشور، متوقف شد. 

کیم جونگ ایل، فرزند کیم ایل سونگ، با لقب "رهبر اعظم" یا رهبر ارشد یا "رهبر عزیز" بر کره‌شمالی حکومت کرد و به گزارش منابع خبری کره‌شمالی، روز شنبه درگذشت. 

در اطلاعیه‌ای که در مورد جانشینی کیم جونگ ایل از تلویزیون دولتی کره‌شمالی خوانده شد آمده است که "مهار ارابه انقلاب عظیم کره را اینک کیم جونگ اون در دست دارد که وارث کبیر آرمان‌های انقلاب و مرام خود اتکایی کشور و رهبر حزب، ارتش و خلق ماست." 

این اطلاعیه می‌افزاید که "رهبری داهیانه کیم جونگ اون تضمین‌کننده پیگیری اهداف انقلاب در خلال نسل‌های متوالی است، اهدافی که کیم ایل سونگ پایه گذاشت و کیم جونگ ایل به پیروزی هدایت کرد." 

اطلاعیه رسمی حکومت کره‌شمالی حاوی جزئیاتی از نحوه انتخاب یا انتصاب رهبر جدید و مراسم احتمالی آغاز زمامداری او نیست. 

مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی در کره‌شمالی، از جمله شرح حال کیم جونگ ایل، زندگینانه کیم جونگ اون هم چندان روشن نیست و ابهاماتی در آن وجود دارد.

آنچه که در اختیار رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد حاکی از آن است که کیم جونگ اون در سال ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴ از همسر کیم جونگ ایل به نام کو یانگ هی، به دنیا آمد و سومین و کوچک‌ترین پسر رهبر سابق کر‌ه‌شمالی است و منابع رسمی کره‌شمالی روز ۸ ژانویه سال ۱۹۸۴ را روز تولد او ذکر کرده‌اند. 

ظاهراً کیم جونگ اون جوان در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای فراگیری زبان انگلیسی با نام مستعار برای مدتی کوتاه در مدرسه‌ای در سوئیس به تحصیل پرداخت اما از جزئیات زندگی او پس از این زمان اطلاعی در دست نیست. 

پیشتر گفته می‌شد که احتمالاً پس از کیم جونگ ایل، پسر بزرگ او به نام کیم جون نام رهبری کره‌شمالی را در دست خواهد گرفت اما به دلایلی، این تصمیم عملی نشد و دو سال پیش، رسانه‌های کره‌جنوبی نوشتند که شایع شده رهبر کره‌شمالی کیم جونگ اون را به جانشینی برگزیده است. 

در ماه‌های بعد، گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور کیم جونگ اون در برخی مراسم دولتی انتشار یافت و بعدها خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد که وی به درجه ژنرالی ارتش خلقی کرده منصوب شده است. 

در پائیز سال گذشته، رسانه‌های خبری کره‌شمالی گزارش کردند که کیم جونگ اون همراه با پدرش در مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره‌شمالی شرکت کرده و این خبر به عنوان تاییدی بر انتخاب او به جانشینی رهبر وقت کره‌شمالی تلقی شد. 

رسانه‌های دولتی کره‌شمالی در گزارش‌های خود از کیم جونگ اون به عنوان فردی با نبوغ استثنایی نظامی ستایش کرده‌اند که نشان می‌دهد انتخاب او از حمایت کامل ارتش، که یکی از نهادهای تعیین‌کننده در نظام حکومتی کره‌شمالی محسوب می‌شود، برخوردار بوده است. 

در عین حال، این نکته نیز قابل انکار نیست که کیم جونگ اون در حالی قدرت مطلقه در کره‌شمالی را در دست می‌گیرد که تجربه چندانی در حکومت‌گری ندارد و مشخص نیست که چه افراد و نهادهایی احتمالاً خواهند توانست از طریق نفوذ بر این رهبر جوان، قدرت واقعی را در اختیار بگیرند. 

تا کنون حکومت‌گران کره‌شمالی به منظور جلوگیری از بروز هر‌گونه تحول سیاسی، این کشور را در انزوای کامل قرار داده‌اند، معلوم نیست که آیا تغییر رهبری باعث گشایشی هرچند اندک در فضای سیاسی این کشور خواهد شد یا نه. 

در سال‌های اخیر، مقامات کره‌شمالی از آزمایش تسلیحات اتمی در این کشور خبر داده‌اند و کارشناسان نظامی معتقدند که ارتش کره‌شمالی از توانایی موشکی قابل‌توجهی برخوردار است. 

تغییر رهبری در کره‌شمالی، روی کار آمدن رهبری بی‌تجربه و روشن نبودن روند تحولات آتی در این کشور و تاثیر آن بر ثبات منطقه باعث نگرانی در بازارهای مالی شرق آسیا شده و در معاملات روز دوشنبه، شاخص بهای سهام در اکثر این بازارها به شدت تنزل کرد. 

همچنین، کره‌جنوبی، که از دید حکومت کره‌شمالی، متحد اصلی آمریکا در منطقه و در نتیجه، یکی از دشمنان عمده "خلق کره" محسوب می‌شود، اعلام کرده است که به منظور مقابله با حوادث احتمالی، نیروهای خود را به حالت آماده‌باش در آورده است. 

لی میون باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، از مردم این کشور خواسته است تا آرامش خود را حفظ کنند و از بروز واکنش‌های غیرمتعارف نسبت به تحولات اخیر کره‌شمالی خودداری ورزند. 

دفتر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفته است که وی در تماس تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، تحولات احتمالی منطقه را مورد گفت‌وگو قرار داده است. 

دولت ژاین تاکید کرده است که برای مقابله با هرگونه تحولات جدید آمادگی دارد و وزارت خارجه چین، با صدور بیانیه‌ای، مراتب تاثر خود از درگذشت کیم جونگ ایل را ابراز داشته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین