کد خبر: ۱۳۸۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳

معاون مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری: کنترل جمعیت در ایران سیاست غرب است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قبل از آغاز سال تحصیلی جدید کش و قوس‌های بسیاری میان مرکز امور زنان و وزارت علوم درباره حذف تنظیم خانواده و جایگزین شدن کتاب شکوه همسرداری درگرفت، اما با این حال این کتاب با مقاومت وزارت علوم و استادان دانشگاه نتوانست امسال هم به دانشگاه‌ها راه یابد. 

به گفته زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری، این مرکز همچنان بر تلاش خود برای حذف تنظیم خانواده و اجرای سیاست افزایش جمعیت در کشور پافشاری می‌کند و راه‌حل جدیدی را برای این موضوع به کار بسته است. وی معتقد است که "کلاس‌های تنظیم خانواده توصیه به جلوگیری به فرزنددار‌شدن می‌کنند و این دقیقا سیاست دنیای غرب برای کشور‌های شیعه‌نشین است، چنانکه از دهه‌ 40 شمسی برنامه‌ریزی کردند که کم‌کم جمعیت ایران را کاهش دهند." 

گفت‌وگوی خبرآنلاین با زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری را بخوانید:

شما عنوان می‌ کنید که پیگیری‌هایی برای تدریس کتاب شکوه همسرداری در دانشگاه‌ها داشتید. چه موانع حقوقی در این زمینه وجود دارد که این کتاب تدریس نمی‌شود؟ 

قانون به این صورت است که هیچ امکاناتی به فرزند چهارم تعلق نمی‌گیرد و زمانی که یک خانواده صاحب فرزند چهارم می‌شود، این فرزند از امکانات مملکتی محروم می‌شود. این موارد جزو موانع قانونی است که از تولد فرزند بیشتر توسط خانواده‌ها جلوگیری می‌کند، این موانع قانونی به صورت غیر مستقیم موجب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده می‌شود. 

مرکز امور زنان برای حذف این موانع قانونی و مقابله با تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، جلساتی را با حقوقدانان برگزار کرده است تا از این طریق بتواند به افزایش جمعیت کمک کندهم‌اکنون در حال آماده کردن پیشنهادات و ارایه آن به مجلس و هیات دولت هستیم تا از طریق آن طرح افزایش جمعیت را پیش ببریم.

یعنی شما مخالف سیاست‌های کنترل جمعیتی هستید؟ 

بله چون اگر بزودی این سیاست‌ها تغییر نکند اختلالات زیادی در کشور رخ خواهد داد.

و با این کتاب قصد دارید که جمعیت کشور را افزایش دهید؟ 

متاسفانه شیوه‌ای که سازمان ملل متحد درباره سیاست‌های جمعیتی برای کشور ما پیاده کرده به قدری موفقیت‌آمیز بوده که خود آنها هم فکر نمی‌کردند روزگاری الگوهای استعماری آنها در ایران از برنامه آنها هم جلوتر برود. این یک واقعیت است که ما در کنترل جمعیت از برنامه‌ها جلوتر رفتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند که ما تا 40 سال آینده به نرخ رشد مورد نظر آنها می‌رسیم اما هم‌اکنون به این نرخ رسیده‌ایم. باید اذعان کنم از سال 65 تا 88 نرخ رشد باروری ما کاهش پیدا کرده است. نرخ باروری ما در سال 65 حدود 4 / 6 بوده است.

با اینحال هنوز هم کتاب تنظیم جمعیت خانواده در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و به نظر می‌رسد با وجود اظهارات رئیس‌جمهور، وزارت علوم موافق سیاست کنترل جمعیت است. 

متاسفانه جوان‌های ما را تحریک کردند که اصلاً لزومی ندارد بچه‌دار شوید بنابراین کنترل جمعیت بشدت در سراسر کشور فراگیر شد. در داخل کشور بویژه در دانشگاه‌های ایران درس کنترل جمعیت و تنظیم خانواده تدریس شد و به عنوان یک درس عمومی به دانشجویان ارایه و الزام شد. اغلب محتوای این کتاب از قبل از انقلاب تغییر نکرده و فکر می‌کنم 30، 40 سال است که محتوای کتاب در قالب محتوای کنترل جمعیت است. 

اما سیاست دولت نهم و دهم بر این اصل استوار بوده که موضوع جمعیت در کشور سامان‌دهی شود. نرخ باروری در سال 65 حدود 6.4 بود که مطابق پیش‌بینی مراکز اجرایی و مطالعاتی غرب مانند سازمان ملل قرار بر این بود که در سال 90 یعنی سالی که ما در آن هستیم نرخ باروری به 4 برسد. یعنی دستگاه‌های تبلیغاتی غرب به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند تا نرخ باروری 6.4 سال 65 در سال 90 به 4 برسد اما در سال 75 این عدد به 2.96 و در سال 79 به 2.1 رسید و با تاسف باید بگویم که در سال 88 این سیاست به‌قدری گسترده شده بود که حتی پیرها مشوق جوانان ما می‌شدند که مبادا خانواده‌ای سیاست کنترل جمعیت را فراموش کند.

با وجود این مخالفت‌ها، پس چرا این کتاب تدریس می‌شود؟ 

مقاومت برخی از دانشگاهیان و نخبگان ما این مساله را ترویج می‌دهد. کتاب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده که هم‌اکنون در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، باید از دانشگاه‌ها خارج شود و کتاب دیگری با مضمون ازدواج و آیین همسرداری تدریس شود. با آقای دکتر غلامعلی افروز در این باره صحبت کردیم و قرار شد ایشان که سابقه طولانی در این‌باره دارند، کتابی را برای ما تالیف کنند. این کتاب با عنوان روان‌شناسی ازدواج و شکوه همسرداری آماده شد و حتی مجوز تدریس آن را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کردیم. مراحل نهایی این کتاب با اینکه در دولت‌ گذشته مصوب شده بود، در سال 88 تنظیم و آماده توزیع شد اما متاسفانه در دانشگاه‌های کشور با وجود مجوز رسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی تدریس نشد و نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین