کد خبر: ۱۳۳۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۱

اکبر ترکان‌: جمهوریت و رای مردم باید باشد تا اقتدار نظام برقرار باشد

ویژگی‌های یک کارگزار اسلامی راست‌گویی، وفای‌به‌عهد و درستکاری است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اکبر ترکان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود. وی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران، دولتی را اسلامی دانست که پایبند به قانون اساسی باشد.

به گزارش آفتاب، ترکان گفت: اگر از دولت اسلامی به معنای قوه مجریه سخن بگوییم نگاهمان باید به قانون اساسی باشد و ببینیم در قانون اساسی تعریف دولت و ویژگی‌های آن چیست‌. از اسلامی بودن دولت در این چارچوب باید به این نکته بپردازیم که ویژگی‌های یک کارگزار اسلامی اول ویژگی‌های یک مسلمان یعنی راست‌گویی، وفای به عهد و درستکاری است.

وی ادامه داد: اگر در منزلت مسئولیت قرار گرفت این ویژگی اولیه به هیچ‌وجه از بین نمی‌رود بلکه باید شاخص‌تر، بارزتر و جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد‌. هر‌چه به لایه‌های تصمیم‌گیری بالاتری می‌رسد چون مسئولیت بیشتر است باید وسعت هم بیشتر باشد‌.

وی گفت: در لایه‌های بالاتر تصمیم‌گیری چون تکلیف بیشتر است وسعت هم باید بیشتر باشد. یعنی باید شایستگی‌های یک فرد که در لایه‌های بالاتر تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد بیشتر از لایه‌های با مسئولیت و تکلیف سبک‌تر باشد چرا که متناسب این وسعت شخص است که تکلیف از او خواسته می‌شود.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که مبنای حکومت اسلامی چیست؟، گفت‌: در نظام دینی مبنای حکومت ولایت به علاوه بیعت است. ولایت بدون بیعت به حکومت منجر نمی‌شود کما‌این‌که ائمه ما هم ولایت داشتند اما آنجا که مردم بیعت می‌کردند تشکیل حکومت می‌دادند.

وی از حکومت حضرت علی نیز سخن گفت‌: حضرت امیر(ع) بعد از رحلت پیامبر اسلام بنا به حکم واقعه غدیر بر مسلمانان ولایت داشتند اما چون مردم بیعت نکردند به حکومت تبدیل نشد با این حال ولایت حضرت امیر بر مردم بود و تکلیف مردم هم اطاعت بود ولی حکومت تشکیل داده نشد چون با بیعت جمع نشد.

ترکان گفت: در مورد امام حسن تا آنجا که مردم بر بیعت خویش باقی بودند بیعت به علاوه ولایت به حکومت منجر شد. در مورد امام حسین به دلیل این که مردم کوفه از ایشان برای بیعت دعوت کردند حضرت به سمت کوفه عزیمت کردند ولی چون مردم بر پیمان خود استوار نبودند منجر به حادثه عاشورا شد‌. از بعد از امام حسین ائمه همه بر مردم ولایت داشتند ولی وقتی با بیعت جمع نشد به حکومت تبدیل نشد یعنی ولایت شرط لازم برای حکومت است اما حکومت ولایت است به علاوه بیعت.

وزیر اسبق دفاع تصریح کرد: لذا معتقدم اقتدار جمهوری اسلامی و آن چیزی که حضرت امام بنا کردند که جمهوری اسلامی است، در واقع بخش بیعت را در عنوان حکومت آوردند. جمهوریت و رای مردم باید باشد تا اقتدار نظام اسلامی برقرار باشد. اگر پایگاه مردمی نظام حادثه ببیند اقتدار نظام به خطر افتاده است. لذا جایگاه نظام در میان مردم و حکومت بر د‌ل‌های مردم است.

ترکان در ادامه‌ی این گفت‌و‌گو از دولت‌های پس از انقلاب اسلامی هم صحبت به میان آورد و اظهار کرد: در ابتدای جمهوری اسلامی امام دولت موقت تشکیل دادند که دولت مرحوم مهندس بازرگان بود تا زمانی که مهندس بازرگان استعفا کردند. بعد از مهندس بازرگان شورای انقلاب اداره کشور را تا انتخابات ریاست‌جمهوری عهده‌دار شد و اولین رییس‌جمهور انتخاب شد که نخست‌وزیر انتخاب کرد و مرحوم شهید رجایی به عنوان نخست‌وزیر دولت را تشکیل داد.

وی ادمه داد: بعد از شهادت آقای رجایی که در آستانه سالگرد آن هستیم آقای مهدوی‌کنی سرپرستی دولت را عهده‌دار شدند. مدت کوتاهی بود تا انتخابات ریاست‌جمهوری سوم‌. یعنی اولین انتخابات دولت بنی‌صدر بود دومین دولت شهید رجایی رییس‌جمهور شد و سومین انتخابات حضرت آیت‌الله خامنه‌ایی رییس‌جمهور شدند که در ریاست‌جمهوری ایشان مهندس موسوی دولت را تشکیل داد.

وزیر اسبق راه و ترابری در ادامه افزود:‌ امام‌(س) در تمام این دوران از وظایف و مسئولیت‌های دولت دفاع کردند چون خود ایشان بنیان‌گذار این ساختار حکومتی بودند به رابطه و تنظیم رابطه بین قوا هم عنایت ویژه‌ای داشتند. به‌طوری که رابطه بین سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه در چارچوب آن چیزی قرار بگیرد که در قانون اساسی آمده است.

وی در پایان عملکرد دولت مهندس موسوی و شهید رجایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی دوره‌ها بسیار کوتاه بوده و ارزیابی کردن آنها مشکل است ولی دولت مهندس موسوی در دولت اول و دوم و همچنین در زمانی که آقای بنی‌صدر رییس‌جمهور و شهید رجایی نخست‌وزیر بودند عملکرد بهتری نسبت به دیگر دولت‌ها داشتند و آنچه به یاد دارم رضایت‌مندی امام از دولت شهید رجایی بود. حضرت امام ارکان جمهوری اسلامی را در اسلام و مردم می‌دانستند و رسیدگی به محرومین مورد تاکید امام بود و در تاکیدات خود بارها فرموند این مردم مستضعف بودند که انقلاب کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین