کد خبر: ۱۲۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۲:۳۵
کاتوزیان با هشدار درباره ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت‌نفت:

بدون سرمایه‌گذاری به بزرگ‌ترین واردکننده نفت و فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهیم شد

تراز کنونی گاز کشور منفی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که اجرای صحیح آزادسازی قیمت‌ها می‌توانست عامل بازدارنده چالش‌های پیش روی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد، با اعلام منفی بودن تراز کنونی گاز کشور، گفت: تحقق برنامه پنجم صنعت نفت به سالانه 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. 

به گزارش آفتاب، "حمیدرضا کاتوزیان" در نطق میان دستور خود در نشست علنی دیروز (دوشنبه 15 فروردین) مجلس، در باره آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: اجرای این طرح یکی از لازم‌ترین مؤلفه‌های بهبود بدنه اقتصادی کشور است، اگرچه آزادسازی قیمت انرژی همچنان به عنوان یکی از پر چالش‌ترین مسائل کشور مطرح است.
 
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اجرای صحیح این طرح می‌توانست به عنوان عامل بازدارنده از وقوع این چالش‌ها باشد، تصریح کرد: افزایش جهشی قیمت حامل‌های انرژی از یک سو و عدم اختصاص سهم صنایع از یارانه‌ها از سوی دیگر، شرایط دشواری را برای کشور، مردم، صاحبان صنایع و کارآفرینان به وجود آورده است. 

وی با بیان لزوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مواد وابسته به آن برای اصلاح بدنه اقتصادی کشور، ادامه داد: نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی را همراه با حقوق کارگران افزایش داد و مالیات بر ارزش افزوده را نیز بر هزینه‌های مردم، افزود؛ نمی‌توان سهم یارانه‌ تولیدکننده را نپرداخت و افزایش کیفیت محصولات را انتظار داشت که این خود هزینه‌های جدیدی را بر تولیدکننده تحمیل می‌کند؛ نمی‌توان وقتی تولیدکننده به علت کاهش سود و افزایش هزینه‌ها توان پرداخت بدهی بانکی‌اش را ندارد، او را در فهرست سیاه قرار داد.

کاتوزیان، تدریجی بودن افزایش قیمت‌ها در 5 سال و پرداخت درست سهم بخش‌های صنعت و تولید را عامل کاهنده چالش‌های هدفمندی یارانه‌ها خواند و تصریح کرد: متأسفانه این مصوبه‌های مجلس اجرا نشد و هنوز دغدغه‌های مجلس و مردم باقی است؛ از این‌رو تا فرصت هست انتظار می‌رود دولت بر روش اجرایی‌اش، اصلاحی جدی و فوری داشته باشد. 

کاتوزیان، سرمایه‌گذاری با منابع مالی کافی را باعث بهره و سود اعلام و اظهار کرد: کمیسیون انرژی برای بخش برق و تامین نیاز‌های کشور و پاسخ‌گویی به نیاز مصرفی برق بخش خانگی، تجاری و صنعتی نگران است و ضعف در این حوزه به گونه‌ای است که احتمال دارد که این بخش آسیب جدی ببیند.

وی درباره طرح این مسائل در استیضاح وزیر نیرو خطاب به دولت یادآور شد: به این بخش توجه کنید، مطالبات صنعت برق را بپردازید و سرمایه‌گذاری در تولید برق را حمایت کنید.

کاتوزیان تأکید کرد: بی‌توجهی‌ها می‌رود تا گزارش دیگری بر اساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه به حضور نمایندگان از تعلل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در عدم پرداخت و تعلل به وزارت نیرو تقدیم صحن علنی کنیم. 

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلام‌شهر درباره بخش نفت و گاز گفت: با توجه به این که سال 90 در سال جهاد اقتصادی است، اگر در این بخش سرمایه‌گذاری نکنیم تا سال‌های نه چندان دور به بزرگ‌ترین واردکننده نفت و فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهیم شد.

وی، تراز کنونی گاز کشور را منفی اعلام کرد و گفت: این دو بخش نیازمند سرمایه گذاری معادل ۳۰ میلیارد دلار در سال است تا بتواند اهداف برنامه چشم‌انداز را محقق کند.

وی، بازنگری در بخش هزینه‌ها و درآمدهای بخش نفت و گاز در سال 90 را خواستار شد و افزود: با تاکید بر میادین مشترک خواستار لحاظ بودجه لازم برای این بخش‌ها هستیم. 

کاتوزیان درباره تحولات منطقه گفت: حاکمان کشور‌های تونس و مصر از سال‌ها پیش با این تصور که اگر سطح دانش و رفاه مردم بالا برود، ثبات سیاسی آنها افزایش می‌یابد، دست به توسعه انسانی فراگیر زدند و به همین علت در چند سال اخیر شاخص توسعه انسانی نشان داد که تونس در میان خیل عظیم کشور‌ها از مالزی و هنگ‌کنگ نیز سبقت گرفته، رتبه چهارم و مصر رتبه چهاردهم را به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: به لحاظ سطح سواد، دانش اجتماعی، بهداشت، توسعه اینترنت و دیگر ویژگی‌ها پیشرفت‌های خوبی ایجاد شد، اما در حوزه‌های سیاسی این توسعه به دلیل تنافی با منافع اقتدارگرایان و مستبدان حاکم بر این کشور‌ها متوقف ماند. 

کاتوزیان با اشاره به غفلت این حاکمان در ارتباط با ایجاد بیداری سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر توسعه انسانی، افزود: توسعه ارتباطات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی به شکل سنتی و مدرن از سوی نسل جوان، تحرکات وسیع سیاسی علیه ظلم حاکم را به دنبال داشت.

وی، این حرکت‌ها را در پی وابستگی حکام این کشورهابه غرب معرفی کرد و گفت: بر خلاف تصور آن گروه از ساده‌اندیشان که این حرکت‌ها را دست‌ساخته آمریکا می‌دانند، این جنبش‌ها ناشی از بالندگی اجتماعی، درک بالا و بیداری ملت‌هایی است که مشکل آن‌ها وابستگی به غرب است.

وی، بسته نگه داشتن فضای سیاسی را برای حفظ قدرت خواند و افزود: مخالفت با قوانین اسلامی و آزادی‌های سیاسی تنها برای حفظ پایه‌های قدرت این مستبدان انجام می‌شد. 

کاتوزیان حکومت‌های زین‌العابدین بن علی، قذافی و مبارک را فاقد پارلمان‌های مستقل دانست و گفت: انتخابات غیرآزاد و جهت‌دار این کشور‌ها به دلیل ماهیت وابسته این کشور‌ها به غرب بود و‌‌ همان‌طور که در اولین تحرکات صورت گرفته خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان را بازداشت، رسانه‌ها را محدود و به سرکوبی وحشیانه خیل عظیم مخالفان پرداختند. 

وی شعارهای مردم میدان التحریر را غیراقتصادی معرفی کرد و گفت: آن‌ها نسبت به رفتار استبدادی حاکمان معترض بودند و علیه فضای خفقان، بی‌خدایی و مخالفت با دین و معنویت و فساد حاکمان شعار می‌دادند و این حاکمان از تاریخ درس نگرفتند.

کاتوزیان ثبات سیاسی را عامل تحمل تمامی مشکلات یک نظام از طرف مردم خواند و تاکید کرد: سیستم پاسخ‌گو که با رقابت آزاد سیاسی انتخاب شده و مسئولیت‌پذیری و قانون‌گرایی محور آن باشد، از انتقاد نگریزد و آیین تحمل و انتقاد را به ویژه در برابر نسل جوان و مطالبات آنها در خود داشته باشد و نسل جوان را درک کند می‌تواند با همراهی مردم از تمام بحران‌ها عبور کند.

رئیس کمیسیون انرژی یادآور شد: مردم امروز در خاورمیانه و آفریقای شمالی را در ‌‌نهایت در مبارزه برای رهایی از گرداب استبدادی حاکمان پیروز هستند، زیرا هم به ریسمان الهی چنگ زده‌اند و هم آمادگی ایثار و فداکاری را دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین