کد خبر: ۱۵۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰

دلایل پیدایش شی نورانی در آسمان از دید کارشناسان نجوم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ساعت 22:18 دقیقه شب گذشته شی نورانی در اکثر شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، همدان، شیراز، کرج، تهران، کرمانشاه، شاهرود و مشهد مشاهده شد که به باور متخصصان این پدیده ناشی از نشت سوخت از مخزن موشک است. 

به گزارش مهر، در شامگاه شب گذشته پنج شنبه 18 خردادماه شی نورانی در آسمان شهرهای مختلف ایران مشاهده شد.

آسمان ایران در سال 1386 نیز چنین پدیده ای را تجربه کرده بود که به باور کارشناسان این پدیده می تواند ناشی از نشت سوخت مخازن موشکی باشد که از کشور روسیه به فضا پرتاب می شود.

جزئیات مشاهده شی نورانی در ایران

محمد رحیمی در گفتگو با خبرنکار مهر با اشاره به جزئیات این پدیده افزود: در حوالی ساعت 22 شب گذشته (پنجشنبه 18 خرداد ماه) گزارشهایی از شهرهای مختلف کشور حاکی از مشاهده پدیده نورانی در آسمان منتشر شد که تاکنون موفق به شناسایی ماهیت این پدیده نشدیم.

عضو هیأت علمی دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه در خصوص ماهیت این پدیده نمی توان گفت، اظهار داشت: احتمال می رود این پدیده ناشی از فعالیت های فضایی و پرتاب موشک به فضا باشد.

وی با اشاره به سابقه مشاهده این نوع اشیای نورانی در کشور، خاطرنشان کرد: در سال 86 نیز چنین پدیده ای در آسمان شب رخ داد و شی نورانی در اکثر شهرهای کشور از سوی منجمان کشور مشاهده شد. این نور ناشی از نشت سوخت از مخزن موشک روسی بوده که در فضا پرتاب شده بود.

رحیمی با بیان اینکه احتمالا شی نورانی مشاهده شده در شب گذشته ناشی از نشت مخزن موشک های پرتابی روسیه باشد، ادامه داد: این نورهمانند سال 86 به صورت مخروطی مشاهده شده است.

مشاهده در 3 کشور

اسدالله قمری نژاد - دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این شی نورانی احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشکها باشد، یادآور شد: زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می کند و وارد جو زمین می شود می سوزد و به صورت شی نورانی مخروطی شکل دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه این شی نورانی در اکثر شهرهای ایران مشاهده شده است، اظهار داشت: این شی علاوه بر ایران در برخی از کشورها چون ترکیه و آذربایجان نیز مشاهده شده است.

قمری نژاد همچنین خاطر نشان کرد: مشاهده این پدیده در وسعت بسیار زیاد نشان دهنده ارتفاع بسیار زیاد این شی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
این پدیده در کرمان هم مشاهده شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
این پدیده در داریون فارس مشاهده شد و خیلی هم زیبا بود .مجرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
سلام من دیشب ساعت 22.11شب این پدیده رو بصورت یک دود در شهرستان سرپل ذهاب دیدم.کلا حدود 3 دقیقه ای طول کشید ابتدا یه توده ابر به شکا سر تبر تشکیل شد بعدش یه دایره آخرش درست شد و سپس به شکل یه توده دود عظیم پراکنده شد شکلشم بصورت زیر بود.
O
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
اين پديده در مراغه نيز مشاهده شده وباعث حيرت مردم شده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
سلام در سیستان وبلوچستان این اتفاق افتاد من که خودم کوه نورد م دیشب درارتفاع 3700متری کوه خضر بزمان این نور از آنجا پدیدآمد ودرآنجا سایت پرتاب موشک نیست و موقع به وجود آمد نه صدای داشت فقط هاله نور بود به بزرگ شد وبه آسمان رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
0
0
این شی در زنجان هم دیده شد و به شکل یه شیپور بود. خیلی حیرت انگیز بود!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
0
0
این پدیده در ملایر هم مشاهده شده من وقتی دیدم ناخوداگاه یاد پیشگوىی های نستراداموس و ابر آبی که گذشتگان گفته بودن هر وقت ابر آبی دیده شده بعدش یه فاجعه عظیم زمینی رخ داده!!!ولی همین جریان عملیات محرمانه ی موشکی روسیه که نا موفق هم بوده باور کنیم معقولتره!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
بچه ها رو برده بودم پارک . در خیابان شیراز جنوبی تهران . یک از دخترانم منو متوجه این توده ابر کرد ابتدا شبیه یک توده نسبتا کروی بود بعد کم کم تغییرشکل داد و به شکل یک شیپور بزرگ شد حدود 5 دقیقه در فضا بود و بزرگتر میشد . من در سر در ورودی پارک بودم و این شکل در سمت شمال تهران دیده میشد فاصله تقریبی آن در پشت کوههای تهران یعنی حدود چالوس و جهت تشکیل شیپور شرق به غرب بود ( با توجه به شغلم در جهت و ابعاد شک ندارم )راحتتر بگویم فرض کنید شما از تهران آسمان بالای چالوس را نظاره دارید و یک گوی در آنجا تشکیل شده و این توده ابر از وسط بسمت غرب و شرق کشیده شد و شکل شیپور را بخود گرفت که قسمت خروجی آن بسمت غرب و دهانه آن بسمت شرق من با گوشیم عکس گرفتم ولی به دلیل تاریکی وضوح نداشت این اتفاق حدود ساعت 22 پنج شنبه 18 خرداد رخ داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
اين پديده در شهرستان مياندوآب و كل استان آذربايجان غربي ديده شده كه موجب حيرت همه شده.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین