کد خبر: ۱۶۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۹

روسیه خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای توقف خشونت‌ها در سوریه شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با 'بان كی مون' دبیر كل سازمان ملل، خواستار افزایش تلاش های بین المللی برای توقف خشونت ها در سوریه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف عصر دوشنبه در این مكالمه تلفنی در خصوص اوضاع سوریه با توجه به بحث های جاری درباره این كشور در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ماموریت ناظران بین المللی مستقر در سوریه تبادل نظر كرد.

وزیر امور خارجه روسیه بر اهمیت تمدید دوره فعالیت ناظران سازمان ملل در سوریه كه در قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت به آن اشاره شده است، تاكید كرد.

لاوروف همچنین با اشاره به ضرورت تمركز تلاش همه طرف های مساله سوریه بر توقف خشونت ها در این كشور گفت: باید روند مذاكرات سیاسی در سوریه آغاز شود و مطابق بیانیه نشست ژنو تلاش و مشاركت دولت سوریه و گروه های مخالف آن را به این امر جلب كرد.

لاوروف و بان كی مون در این مكالمه تلفنی همچنین بر عزم خود برای حمایت از اقدامات 'كوفی عنان' نماینده دبیر كل سازمان ملل در امور سوریه تاكید كردند.

'كوفی عنان' نماینده دبیر كل سازمان ملل در سوریه امروز به مسكو سفر كرده است و قرار است در مدت دو روز حضور در مسكو با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری و 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه درباره تحولات جاری سوریه دیدار و گفت و گو كند.

روسیه با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه مخالفت می كند و بارها حمایت خود را از طرح عنان كه در آن بر لزوم حل مسایل سوریه با مشاركت طرف های مناقشه تاكیده شده است، اعلام كرده است.

وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه نیز در كنفرانس مطبوعاتی با تاكید بر حل و فصل مساله سوریه بدون مداخله در امور داخلی این كشور و حفظ تمامیت ارضی و حق حاكمیت آن خاطرنشان كرد: این موارد در طرح كوفی عنان پیش بینی شده است و همه بازیگران خارجی باید طرف های مناقشه را وادار به اجرای این طرح كنند.

لاوروف خاطرنشان كرد: تلاش های عنان در حل مسایل سوریه نقش بزرگی دارد و دیدارهای وی در مسكو از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: تاكنون نتوانسته ایم مخالفان دولت سوریه را برای توقف خشونت ها متقاعد كنیم و آنها ادعا می كنند كه در سوریه انقلاب مردمی جریان دارد.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از رویكرد غرب در مساله سوریه و به ویژه بی میلی غربی ها به ادامه حضور ناظران بین المللی در این كشور، اظهار داشت: زمانی كه طرح عنان شروع به دادن ثمرات مثبت كرد، شركای ما از ناكامی آن سخن گفتند و زمانی كه بیانیه ژنو صادر شد و بشار اسد با آن موافقت كرد، برخی كشورهای غربی خواستار بركناری وی شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین