کد خبر: ۹۰۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۲
در سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا در قاهره رخ داد:

اوباما، آغازی جدید میان اسلام و آمریکا را وعده داد

موضع‌گیری دوباره دربرابر احمدی‌نژاد و انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «باراک اوباما»، روز پنجشنبه و در جریان یک سخنرانی مهم در مصر که مسلمانان جهان را خطاب قرار می‌داد، شکل‌گیری «آغازی جدید» در روابط اسلام و ایالات متحده را وعده داد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، سخنرانی اوباما در دانشگاه قاهره، در حالی رخ داد که وی پیش از آن با پادشاه عربستان و رییس‌جمهور مصر «حسنی مبارک» دیدار و گفت و گو کرده بود.

رییس‌جمهور آمریکا در عین حال، خاطر نشان ساخت پیمان آمریکا و اسرائیل، ناگسستنی است. وی همچنین ادعاهای «ناآگانه» برخی از افراد را در انکار هلوکاست رد کرد.

اما، وی در چرخشی نسبت به سیاست‌های جورج بوش، خودداری «بنیامین نتانیاهو» از متوقف کردن گسترش شهرک‌سازی در کرانه غربی را مورد انتقاد قرار داد.

اوباما در سخنرانی خود که 1.5 میلیارد مسلمان جهان را در تلویزیون و اینترنت خطاب قرار می‌داد، افزود: «من به اینجا و قاهره آمده‌ام تا شکل‌گیری آغازی جدید میان ایالت متحده و مسلمانان سراسر جهان را پیگیری کنم».

وی گفت: «این چرخه بدگمانی و ناسازگاری باید به پایان برسد».

رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «برخی بسیار مشتاق هستند به آتش تفرقه دامن بزنند و راه پیشرفت را سد کنند. ترس و بی اعتمادی زیاد وجود دارد. اما در صورتی که بخواهیم خود را در گذشته محصور کنیم، هیچ گاه به پیشرفتی دست نخواهیم یافت».

گفتنی است اوباما قصد داشت در جریان این سخنرانی، تصویر بد نام آمریکا را نزد مسلمانان جهان پاک گرداند. موارد این بدنامی، جنگ عراق، رسوایی زندان ابو غریب و بازداشتگاه گوانتانامو را در بر می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین