کد خبر: ۱۲۵۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۷

شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا چگونه ترور شد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در پانزدهم آوریل 1865، مصادف با 26 فروردین 1244 هجری شمسی، ترور شد. 

آبراهام در خانواده‌ای فقیر در کنتاکی بدنیا آمد. پدرش، در حالی که تنها تبری برای گذران زندگی به همراه داشت، از آنجا به همراه خانواده خود مهاجرت کرد، و بسوی شهر ایندیانا پیش رفت، سپس در شهر ایندیانا، کلبه‌ای چوبی، بدون در و پنجره ساخت که کف آن پر از علف‌های وحشی بود.

پدر آبراهام برای خانواده اش، رختخواب‌هائی، که تشک آن را با برگ خشک پرکرده بودند به همراه، یک یا دو چهار پایه، یک میز و یک کتاب مقدس فراهم آورد، که همه اثاثیه و دارایی آنها را تشکیل می‌داد.

او به عنوان نخستین رئیس‌جمهور از حزب جمهوری خواه آمریکا انجام وظیفه نمود. امروز او بدین جهت مشهور است که به تاریخ برده داری در آمریکا خاتمه داد و ایالات متحده آمریکا را با نظارت بر مسائل مربوط به جنگ در طی جنگ داخلی آمریکا پا برجا نگه داشت.

توان بالای او در سخنوری قدرت تأثیر گذاری او را افزایش می‌داد.

لینکلن می‌بایست برای حفظ آمریکا برده‌داری را نابود می‌کرد و این کار را با اعلامیه آزادی بردگان و متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده به انجام رساند. او شخصاً مسئولیت " بازسازی" را به عهده گرفت و در پی این بود که هرچه سریع‌تر کشور را دوباره یکپارچه سازد. "جمهوری‌خواهان تندرو" که طرفدار سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر بودند با او به مخالفت برخاستند.

برخی از منتقدین، او را به خاطر نقض قانون اساسی، پا را فراتر از قدرت اجرایی خود گذاشتن، اجتناب از سازش و مصالحه در امر برده‌داری، اعلام قانون ازدواج، معوق گذاشتن حکم احضار به دادگاه، دستور بازداشت ۱۸ هزار مخالف من جمله مقامات دولتی و ناشران روزنامه‌ها و کشتار صدها هزار مردان جوانی که به عنوان سرباز در جنگ خدمت می‌کردند، مورد انتقاد قرار دادند.

"جمهوری‌خواهان تندرو" نیز او را به دلیل عملکرد کندش در خاتمه دادن به برده‌داری و عدم اعمال خشونت کافی نسبت به مناطق اشغال شده جنوبی به باد انتقاد گرفتند.

او گرچه با نظام برده‌داری مخالفت نمی‌ورزید، اما به سرعت دریافت که جنگ داخلی، در کشورش، نمی‌تواند بدون آزادی برده‌ها، به سرانجامی مطلوب برسد.

او از یک‌سو با مخالفت جمهوری‌خواهان تندرو مواجه بود و از سوی دیگر باید تلاش می‌کرد تا دموکرات‌های طرفدار صلح را با خود همراه کند. تلاش‌های وی برای یافتن راهی میانه در سال ۱۸۶۴ به ثمر نشست و وی برای بار دوم سمت ریاست‌جمهوری در کشورش را بر عهده گرفت. لینکلن در مراسم تحلیف بر مسامحه با جنوب صحه گذاشت، اما پیش از اینکه این اندیشه وی به بوته آزمایش گذاشته شود، درگذشت.

لینکلن توسط یک بازیگر تئاتر به نام "جان ویلکس بوث" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در صبح روز ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ درگذشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین