کد خبر: ۱۴۸۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۰

ازدواج موقت بدون اما و اگر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجلس بالاخره تکلیف ازدواج‌های موقت را روشن کرد؛ صیغه نیاز به ثبت رسمی ندارد! خبری که دیروز وقتی اعلام شد، اما و اگرهای زیادی را درباره آینده این ازدواج‌ها سر زبان‌ها انداخت و بحث قدیمی تضییع حقوق زنان و تکلیف بچه‌های متولد شده از این ازدواج‌ها را زنده کرد.

در قانونی که مجلسی‌ها دیروز مجلس با۱۰۴ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۲ را ی ممتنع تصویب کردند، صیغه در سه صورت نیاز به ثبت پیدا می‌کند: وقتی زن باردار شود، وقتی طرفین توافق کنند و وقتی شرط ضمن عقد باشد. اما در این بین، وضعیت بارداری زن بعد از یک ازدواج ثبت نشده و زیر بار نرفتن مرد برای ثبت ازدواج، مشکلی است که خیلی‌ها به مصوبه دیروز مجلس وارد می‌کنند.

قانون راه در رو نمی‌گذارد

ازدواج موقت، هیچ حق و حقوقی برای زن ایجاد نمی‌کند اما وقتی پای بچه به این رابطه باز می‌شود، ورق برمی گردد و ماجرا جنبه‌های قانونی تری پیدا می‌کند. مردان، اغلب فرزند متولد شده را نمی‌پذیرند و حاضر به ثبت ازدواج، شناسنامه گرفتن برای بچه و قبول تعهدات پدری نمی‌شوند. اما افشین عبدالله‌نژاد، وکیل پایه یک دادگستری معتقد است که اگرچه بیشتر افراد از قوانین مربوط به ازدواج موقت ناآگاه هستند اما بر اساس قوانین موجود، مشکلات پیش آمده در اثر این ازدواج قابل حل است.

او می‌گوید: «اگر ازدواج موقت ثبت نشود و زن در این مدت باردار شود و در عین حال مرد حاضر به ثبت ازدواج نشود، زن با مراجعه به دادگاه می‌تواند درخواست اثبات زوجیت کند و دادگاه بر اساس قوانین موجود، این کار را انجام می‌دهد. یکی از این قوانین، ماده ۱۱۵۸ قانون مدنی است که بر اساس آن، طفل متولد در زمان زوجیت متعلق به شوهر است؛ مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی هیچ دلیلی در دست نیست اما رابطه زوجیت جفت محرز است، قانونگذار از خانواده حمایت می‌کند و بچه را متعلق به مرد می‌داند. اما اگر این ازدواج محرز نبود، رابطه نسبی پدر و فرزند با آزمایش DNAبررسی می‌شود. الان این اتفاق بسیار زیاد می‌افتد و مشکل خیلی از زوج‌ها را حل می‌کند.»

عبدالله‌نژاد درباره مواردی که مرد حاضر به انجام آزمایش و جوابگویی به دادگاه نیست، می‌گوید: «اگر مرد در دادگاه حاضر نشود، قانون او را به نفع زن و طفل محکوم کرده و پدر بچه شناسایی می‌کند.»

مرز ازدواج‌های ثبت نشده با روابط نامشروع

یکی از نگرانی‌هایی که درباره ثبت نشدن ازدواج موقت وجود دارد، مرز نامشخص روابط شرعی و غیرشرعی است؛ به طوری که یک رابطه غیرشرعی ممکن است با ادعای دو طرف به ازدواج موقت، شرعی تلقی شود. چیزی که نمایندگان مخالف این قانون، آن را رواج انحراف تعبیر می‌کنند. اما عبدالله‌نژاد در این باره می‌گوید: «بنای فقه در این موارد پرده پوشی است. ما در قانون یک نوع ازدواج داریم که به آن نکاح معاطاتی گفته می‌شود. در این ازدواج، زن و مرد با هم رابطه دارند و اراده آن‌ها بر ازدواج است. اما صیغه‌ای جاری نشده است. در این موارد، وقتی برای دادگاه نیت زوجین محرز شود، نکاح معاطاتی تلقی شده و بحث زنا پیش نمی‌آید.»

او ادامه می‌دهد: «قانونی که دیروز مجلس تصویب کرد، بی‌هیچ تردیدی قانون سودمندی است اما‌ای کاش این قانون به ثبت ازدواج موقت در همه موارد تاکید داشت. اگر در مصوبه جدید مجازاتی برای عدم ثبت ازدواج در سه مورد ذکر شده تعیین شده باشد، می‌توان از قوانین کیفری استفاده کرد و زوج را تحت فشار قرار داد تا ازدواج را ثبت کند. در غیر این صورت باید از روش‌های دیگر استفاده کرد که در حال حاضر متداول است.»

قبلا هم کسی ثبت نمی‌کرد

با تمام این‌ها، مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای دفترخانه داران تازگی ندارد، آن‌ها می‌گویند که ازدواج موقت قبل از این هم در دفترخانه‌ها ثبت نمی‌شد اما وجود قانونی برای ثبت آن، حد و مرز‌ها و تعهدهای رابطه زن و مرد را مشخص می‌کرد. امیر وکیلیان، دفتردار شماره ۱۳۲ ازدواج تهران در این باره می‌گوید: «من از جزئیات این مصوبه اطلاعی ندارم اما تجربه من نشان داده که هیچ کس برای ثبت ازدواج موقت تمایلی نشان نمی‌دهد. همه ترجیح می‌دهند روابطشان غیر رسمی و در خفا باشد.»

به گزارش مهر،عقیل توکلی، مسئول دفترخانه شماره ۴۱۰ تهران هم در این باره می‌گوید: «این قانون اوضاع را بد‌تر می‌کند چون بیشتر روابط به سمت زیرزمینی شدن می‌رود. ضمن اینکه روابط غیرشرعی هم رواج پیدا می‌کند و هر کس خواست، می‌تواند رابطه‌اش را ازدواج موقت جلوه دهد حتی اگر اینطور نباشد. کسی هم نمی‌تواند چیزی بگوید چون قانونا عقد موقت می‌تواند بین دو نفر باشد و هیچ جا به ثبت نرسد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
2
0
واقعا که خجالت داره!!!
ناشناس
|
Australia
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
1
0
فرق ثبت شده و نشده اش یکی است چون صیغه یعنی صیغه یعنی تضعیف حقوق زن پس چه بهتر که ثبت نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
0
2
يعني ديگه گير نميدن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
3
1
من با نظر آقاي عقيل توكلي كاملا موافقم
اين مسئله فساد را بيشترگسترش مي دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
2
2
قباحت داره
اگه قرار باشه براي انسان هم در اين امور ؛ مسائل جنسي هيچ حد و حصري وجود نداشته باشد چه تفاوتي با حيوان دارد
واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
2
0
من هم با این قاتون شدیدا" مخالفم و به قول آقای عقیل توکلی این قانون اوضاع را بدتر می کند و در نهایت به پایمال شدن کامل حق و حقوق زنان که می انجامد هیچ، بلکه به طور کامل امنیت زنان را در ایران از بین می برد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
1
1
اگر مسلمان هستید صیغه از مستحبات است چرا اینقدر اما و اگر می آورید در روایت دارد اگر جلوی صیغه از اول گرفته نشده بود هیچ کس به زنا نمی افتاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
0
2
اصلآ به اینصورت که فکر می کنید نیست. و ن حق زن و نه حق مرد ضایع مشه بلکه با این کار جلوی فساد گرفته می شود و جرم و جنایت از مملکت دوری میکنه وکسی به سمت زنا و روابط نامشروع نمی رود... این بهترین قانونی است که می توان ثبت کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
1
0
.........
من فقط یک توصیه برای خانوادهها دارم و آن این است که به عقل و مذهب راستین (قران) مراجعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
1
0
بدترین قانونیه که مجلس تصویب کرده آیا اینا اجازه میدن به خواهرای خودشون تا به این امر تن بدهند؟
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
ازدواج دائم اگه با شرایط صحیح صورت بگیره خیلی بهتره
اما با شرایط جامعه و دختران امروزی پسرا حق دارن ازدواج نکنن یا دنبال صیغه باشن، کسی هم حق اعتراض نداره...!! ازدواج رو برا پسرا اینهمه سخت کردین حالا توقع دارین با شما ازدواج دائم بکنن....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین