کد خبر: ۱۳۰۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶

ادامه جدال مجسمه‌های شهری؛ اشک مرد اشکانی هم درآمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «نامشخص بودن هویت مرد بی‌دست اشکانی» که 76 سال پیش در نزدیکی شهر ایذه تندیسی باستانی از آن کشف شد، این‌بار دلیل مسوولان استان خوزستان برای جلوگیری از نصب تندیس این سرباز معروف اشکانی در یکی از میادین اصلی شهر ایذه شد، تا پس از جنجال مجسمه آریوبرزن در یاسوج و تخریب مجسمه آرش در ساری، جدال بر سر مجسمه‌ها همچنان مستدام باشد.

اگرچه به گفته دکتر اردشیر صالح‌پور، هویت دقیق این تندیس هنوز بر باستان‌شناسان محرز نشده اما قریب به اتفاق آنان به الیمایی بودن آن و مردی یا فرمانروایی الیمایی و از ساکنان همین قوم و دیار اتفاق نظر دارند. این تندیس نوعی بی‌هیچ نشانی از تاج و زیورآلات مرسوم شاهان با سادگی و با بی‌پیرایگی ابهت، زیبایی و شکوهی اساطیری را یادآور می‌شود که سازنده آن را به معبد بزرگ مذهبی شمی اهدا کرده است.

این تندیس که به روش ریخته‌گری (موم گمشده) ساخته و پرداخته شده نشان از هنر، زیبایی‌شناسی و تکنولوژی آن دوران در منطقه الیمایی دارد که اصل تندیس هم‌اکنون در موزه ایران باستان در تهران نگهداری می‌شود و هنوز جزو آثار بی‌نظیر و ارزشمند میراث فرهنگی کشور به شمار می‌رود. نوع لباس، آرایش موها و شلوار ویژه «ران پا» علاقه این شخص را به سواری و سوارکاری می‌رساند.

به گفته صالح‌پور، تندیس مرد نوعی الیمایی که اغلب در تواریخ اشتباها مرد پارتی یا اشکانی نام گرفته زینت‌بخش کتاب‌های معتبر بسیاری است و این تندیس زیبا به شماره 2401 و قدمت 150 سال پس از میلاد تا 150 میلادی در تاریخ موزه‌ها به ثبت رسیده و شاخصی بارز و یادمانی از هنر و فرهنگ و تاریخ و تمدن شهر کهن و باستانی ایذه به شمار می‌رود.

آنطور که خبرگزاری‌ها از ایذه گزارش داده، سال گذشته مسوولان شهرداری ایذه در استان خوزستان تندیس فلزی مرد اشکانی را با هزینه 300 میلیون تومان ساختند و قصد داشتند آن را در میدان الیمای ایذه نصب کنند اما برخی دیگر از مسوولان استانی با این اقدام مخالفت کرده و اعلام کردند وقتی نمی‌دانیم مرد اشکانی چه کسی بوده و چه شخصیتی داشته چرا باید تندیس آن را در میدان اصلی شهر ایذه نصب کنیم؟

همچنین قدیر افروند، کارشناس میراث فرهنگی می‌گوید: «تاریخ و فرهنگ مانند آب زلال مشخص است و فرهنگ و تمدن ما برگرفته از میراث فرهنگی، تاریخی و دستاوردهای گذشتگان است و باید به دور از اغراض سیاسی با آنها برخورد کنیم.»

با این حال اکنون تنها شرح این تندیس مفرغی در میدان الیما نصب شده است، در حالی که میدان الیما در مسیر جاده ایذه و شهرکرد و اصفهان قرار دارد و نصب چنین نمادی در این میدان می‌تواند به معرفی هر چه بهتر شهر ایذه و محل کشف مرد اشکانی کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین