کد خبر: ۱۶۴۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹

رضایی: نیازی به بستن تنگه هرمز نداریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تهدیدات دشمن همه برای جمهوری اسلامی شناخته شده است و روی همه آن‌ها فکر و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

محسن رضایی در گفت‌وگو با فارس در یاسوج با بیان اهمیت استراتژیکی تنگه هرمز اظهار کرد: این تنگه یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های دنیا به شمار می‌رود و بخش عظیمی از نفت و گاز دنیا از این تنگه عبور می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: هر چند که با احداث لوله‌های نفت و گاز به سمت مدیترانه و دریای سرخ ممکن است بخشی از این نفت و گاز را بتوانند از طریق خشکی حمل کنند، ولی این موضوع هیچ‌گاه از اهمیت استراتژیک تنگه هرمز کم نمی‌کند.

رضایی تصریح کرد: این تنگه، خلیج فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند متصل می‌کند و در سرنوشت اقتصاد دنیا نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی بر آبراهه هرمز تسلط کامل دارد و هیچ‌گاه از این تسلط برای ناامنی منطقه استفاده نکرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از 30 سال تأمین امنیت تنگه بر عهده جمهوری اسلامی بوده و با ابزارهایی که در اختیار داشته، امنیت این منطقه را حفظ کرده است.

وی به نوع تعامل با همسایگان اشاره کرد و گفت: تنگه هرمز از نظر تاریخی و هم از نظر حقوقی بیشترین سهم آن متعلق به ایران است و دیگر این که بیشترین ساحل این تنگه در اختیار ما قرار دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: شکل تنگه هرمز به نحوی است که بیشتر سواحل اطراف آن به خاطر وضعیت شکل هندسی در اختیار جمهوری اسلامی بوده و جزئی از سرزمین ایران است.

رضایی عنوان کرد: خود این مسئله این حق را به ما می‌دهد که در کنترل و مراقبت کامل از این تنگه بتوانیم نقش نخست را ایفا کنیم.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بنابراین کنترل و مراقبتی که در تنگه هرمز داریم هم به دلیل وضعیت جغرافیایی و هم به دلیل وضعیت تاریخی در این منطقه است.

وی به راه‌های مقابله با تهدیدات دشمن اشاره کرد و گفت: راه‌های زیادی برای این کار داریم که متناسب با تهدیدات عمل خواهیم کرد.

رضایی با بیان اینکه نیازی به بستن تنگه هرمز نداریم، تصریح کرد: ما می‌توانیم به آسانی از منافع خود دفاع کنیم بدون این که نیازی به بستن تنگه هرمز داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که ایران و همسایگان جنوبی چگونه می‌توانند با یکدیگر تعامل در این منطقه برقرار کنند، گفت: بهترین راه همکاری دسته جمعی امنیتی است تا بتوانیم با همکاری همدیگر در خلیج فارس ایفای نقش کنیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه باید در خلیج فارس یک همکاری دسته جمعی صورت بگیرد، تصریح کرد: البته در تنگه هرمز ما و کشور عمان بیشترین همکاری را با هم داشته و مشکلی بین ما وجود ندارد.

رضایی با ذکر این مطلب که رویارویی بین ما و غرب به صورت جدی شروع شده، گفت: از تحریم‌های 1929 این رویارویی جدی شده ولی همان‌گونه که دشمن در رویارویی‌های قبلی به هیچ نتیجه‌ای نرسید این رویارویی را نیز خنثی خواهیم کرد.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس به تهدیدات دشمن و نوع مقابله جمهوری اسلامی با آن‌ها اشاره کرد و گفت: همه این تهدیدات شناخته شده است و اکنون تهدید ناشناخته‌ای پیش روی ما نیست و روی همه آن‌ها فکر و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رضایی ادامه داد: به همین دلیل برای مقابله با تهدیدات در بخش‌های دفاعی و سیاسی و دیپلماسی فکر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین