کد خبر: ۸۱۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۷

پیكر طاهره صفارزاده در امام‌زاده صالح آرام گرفت

موسوی گرمارودی: ادبیات صفار زاده در خدمت مقاومت بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیكر طاهره صفارزاده در امام‌زاده صالح آرام گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، به نقل از ایسنا، پیكر این بانوی شاعر، پژوهشگر و مترجم فقید قرآن حكیم و نهج‌البلاغه، ظهر امروز (دوشنبه، ششم آبان‌ماه) پس از تشییع از مسجد دانشگاه تهران به امام‌زاده صالح انتقال یافت و بعد از خواندن زیارت عاشورا و طواف بر گرد امام‌زاده صالح در تجریش، به خاك سپرده شد.

حاضران در مراسم تشییع پیكر صفارزاده در دانشگاه تهران، به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، بر پیكر او نماز خواندند.

پیام تسلیت مقام معظم رهبری و محمود احمدی‌نژاد - رییس‌جمهور - نیز توسط سهیل محمودی، كه اجرای مراسم را برعهده داشت، خوانده شد.

در مراسم تشییع پیكر صفارزاده كه در مسجد دانشگاه تهران برپا شد، سیدعلی موسوی گرمارودی در سخنانی، گفت: «از سال‌های پیش از انقلاب، طاهره صفارزاده را می‌شناختم؛ ادبیات او در خدمت مقاومت بود و با صراحت، كاملا در برابر ستم ایستاده بود».

این شاعر در ادامه به بخشی از نقدی كه پیش از انقلاب بر مجموعه‌ی شعر «سفر پنجم» صفارزاده در یكی از مجلات ادبی چاپ شده بود، اشاره كرد و افزود: «نظرم این است كه موقعیت ادبی‌ او، حتی میان پیشرفته‌ترین و آوانگاردترین شاعران موقعیت والایی است. محمد حقوقی كه یكی از بزرگان و منتقدان كشور در حوزه‌ی ادبیات است، در مقدمه‌ی «سد و بازوان» طاهره صفارزاده می‌نویسد، به عنوان یك منتقد موظف سعی كردم در بررسی كار او بكوشم؛ اما دیدم یک‌دم به عنوان شاعری به شوق آمده و خواستم از میزان اشتیاق خود از شعرهای این شاعر بگویم».

گرمارودی همچنین اظهار داشت: «در این مقدمه، حقوقی به شعر «فتح» اشاره دارد و آن‌را آغاز حیات تازه‌ای در حیات شعری صفارزاده می‌داند».

او در ادامه گفت: «من اما هنگامی كه با شعر او آشنا شدم، فتح در شعر او كامل بود؛ «سفر پنجم» را می‌گویم، كه مجموعه‌ای است كه شاعر، هم خود و هم مخاطب را شناخته است. او در این مجموعه، به كل جامعه نزدیك می‌شود؛ سواری است كه به بی‌راهه نمی‌تازد، اسب او سركش و عاصی است؛ اما یال او به خون دیده‌ی مردم و شهیدان آغشته است. آغاز شعر راستین او، «سفر پنجم» اوست كه بعد هم ادامه می‌یابد».

به اعتقاد گرمارودی، طاهره صفارزاده در شعر بزرگ است و باید از این به بعد كشف شود.

او در ادامه به شعر «سفر سلمان» صفارزاده اشاره كرده و یادآور شد: «این شعر پیش از انقلاب چاپ شده بود؛ اما تعهد را به خوبی در آن می‌بینیم. این شعر خود منظومه‌ای بلند و یكی از موفق‌ترین منظومه‌های فارسی است. در خفقان آن دوره، جز این‌كه با سمبل‌ها حرف بزنیم، كاری نمی‌توانیم كنیم و صفارزاده این كار را انجام داده است. شعر «سفر سلمان» او با واژه‌ی شب آغاز می‌شود كه نشانه‌ی خفقان آن دوره است. طاهره صفارزاده از ایدئولوژی خاصی از انقلاب برخوردار است كه در قرآن ریشه دارد. او نمانده است تا دچار ركود شود؛ راه شعر را از چكادها پیموده است و اكنون در مقام راهبری است».

موسوی گرمارودی عنوان كرد: «او زیر بار حرف زور قد خم نكرد و هم فضیلت‌های یك انسان والا را داشت و هم همراه با تعهدهای اجتماعی آگاه بود و گوشه‌گیر نبود. در دانشگاه‌های ما، زمانی‌كه زبان انگلیسی تخصصی وجود نداشت، او كسی بود كه با برنامه‌ریزی توانست این‌ كار را درست كند. از تخصص بالایی برخوردار بود و در كتابی كه در باب ترجمه نوشته، بزرگ‌ترین مترجمان كشور را به نقد كشیده و اشتباهات آن‌ها را نشان داده است».

این مترجم قرآن سپس به مسؤولیت‌های صفارزاده در حوزه‌های اجتماعی اشاره كرد و متذكر شد: «او پیش از انقلاب در سال 56 یا 57 اعلام كرد كه چرا ما مسلمان‌ها كانونی برای خود نداریم و مرا تشویق كرد كه این ‌كار را انجام دهم. با اصرار او، من دبیر این كانون شدم، كه شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و... از اعضای هیأت‌مؤسس آن بودند. اولین اعلامیه‌ای كه شاه را خلع كرد، از همین كانون اعلام شد و این تعهد صفارزاده را نشان می‌دهد». 

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، گفت: «این بانوی برجسته با كوله‌باری از علم و ادب، افتخار این را یافت كه به قرآن‌پژوهی برجسته تبدیل شود و از همه‌ی اندوخته‌ی خویش برای فهم قرآن بهره گیرد و این كلمات حیات‌آفرین را به انگلیسی و فارسی در معرض فهم همگان قرار دهد».

وی ادامه داد: «نهج‌البلاغه با ترجمه‌ی صفارزاده، یك متن برجسته و فاخر علمی و دینی است. ترجمه‌ای كه او از این كتاب ملكوتی ارائه داده، از افتخارات برجسته‌ی این استاد دانشگاه است».

پیكر صفارزاده پس از نوحه‌خوانی در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشكده‌ی ادبیات و علوم انسانی تشییع شد و پس از حركت در راهرو دانشكده، برای خاك‌سپاری به امام‌زاده صالح انتقال یافت.

در مراسم تشییع پیكر این شاعر و مترجم افرادی چون: «محمدحسین صفار هرندی، غلامحسین الهام، احمد مسجدجامعی، محمدمهدی زاهدی، حسن بنیانیان، موسی بیدج، محمود حكیمی، بهروز یاسمی، احمد تمیم‌داری، بیوك ملكی، ضیاء‌الدین شفیعی، مجتبی رحماندوست، عباسعلی وفایی، مصطفی رحماندوست، رضا امیرخانی، ناصر فیض و غزل تاجبخش حضور داشتند».

گفتنی است، روز گذشته (یكشنبه، پنجم آبان)، جمعی از مردم سیرجان با حضور در مقابل فرمانداری این شهرستان و همچنین جمعی از مسؤولان شهرستان، خواستار انتقال پیكر صفارزاده به زادگاهش شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین