کد خبر: ۱۲۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
آمارهای بی‌حساب وزارت نفت در میان حنای بی‌رنگ وعده‌ها

عقب‌ماندگی ۱۰ ساله ایران از شریک قطری در پارس جنوبی

تولید گاز از فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی تا پایان امسال ممکن نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بسیاری از آمارهای اعلام شده درباره پیشرفت طرح‌های توسعه پارس جنوبی را غیرقابل استناد و اعتماد خواند و گفت: بر خلاف وعده‌ها، تولید گاز از فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی تا پایان امسال ممکن نیست؛ تبعات بی‌ثباتی در مدیریت وزارت نفت و انتصاب‌های غیرکارشناسی، بر روند اجرای طرح‌های ملی در میدان مشترک پارس جنوبی هم اثر منفی گذاشته است. 

"سیدعماد حسینی" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با یادآوری سالروز عقد قرارداد طرح توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی با شرکت‌های ایرانی در ۲۵ خردادماه سال گذشته، از روند اجرای طرح‌های توسعه فازهای این میدان مشترک گازی انتقاد کرد و گفت: حرکتی که برای بهره‌برداری از پارس جنوبی آغاز شد، قابل تقدیر بود، اما از ابتدای طرح این مباحث کارشناسان صنعت نفت و گاز با دادن وعده بهره‌برداری از این میدان در مدت ۳۵ ماه مخالف بودند.

عقب ماندگی ۱۰ ساله ایران از شریک قطری در توسعه پارس جنوبی
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه برای کمیسیون انرژی بیشتر از افتتاح این پروژه در ۳۵ ماه اهمیت دارد، نحوه پیشرفت پروژه و عقب ماندگی ایران از کشور قطر در برداشت از این میدان است، زیرا هم‌اکنون بیش از ۱۰ سال در برداشت از این میدان مشترک از شریک خود یعنی قطر عقب هستیم. 

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری در آغاز سال جهاد اقتصادی، با حضور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه از مراحل مختلف اجرای طرح‌های توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بازدید و و مسائل و راهکارهای مهمی را به مسئولان توصیه کردند؛ حضور ایشان در پایتخت انرژی ایران، پیام‌های مهمی برای مسئولان به همراه داشته است؛ از این رو انتظار است به توسعه پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی نگاه ویژه‌ای شود.

توسعه پارس جنوبی از اهداف کلان نظام عقب‌تر است
وی همچنین افزود: آغاز این پروژه قابل تقدیر بود، اما متأسفانه در روند اجرای آن، شاهد بی‌ثباتی در وزارت نفت بودیم که از وزیر گرفته تا مدیران میانی و پایین دستی را دستخوش تغییرکرد و همین موضوع موجب شد تا این پروژه تا حد زیادی از اهدافی که نظام جمهوری اسلامی برای آن مشخص کرده بود، عقب بماند.

۱۲ ماه از ۳۵ ماه؛ ۵ درصد از ۱۰۰ درصد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: از مهلت ۳۵ ماهه‌ای که قرار است در پایان آن همه ۲۹ فاز پیش بینی شده در پارس جنوبی به بهره‌برداری برسند، ۱۲ ماه گذشته است؛ این در حالی است که پیشرفت این طرح‌ تنها حدود پنج درصد بوده است؛ این میزان پیشرفت هم تنها مربوط به فعالیت‌های مقدماتی طرح‌ها همچون آماده کردن زمین ساخت پالایشگاه و جاده‌های دسترسی بوده است و هنوز امور فنی و مهندسی و اجرایی طرح ها انجام نشده است.

درد پارس جنوبی؛ نبود یک متولی مشخص است
حسینی، مشکل اصلی در توسعه پارس جنوبی را نبود یک متولی مشخص خواند و توضیح داد: تغییرها و عزل و نصب های پی در پی مدیریتی، توان مجموعه را برای اجرای این پروژه عظیم ملی تضعیف کرده است؛ متأسفانه با وجودی که صنعت نفت ایران از نظر بهره مندی از متخصصان و پتانسیل‌های تخصصی و فنی یکی از کارآمدترین صنایع دنیا است، اما فقدان مدیریت صحیح و جامع نگر، مانع از اجرای درست پروژه‌ها می‌شود.

تولید گاز از فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی در سال ۹۰ ممکن نیست
وی با بیان این که فازهای ۱۵ و ۱۶ و فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیمه کاره هستند، تأکید کرد: قرار بود تا پایان امسال این فازها به بهره‌برداری برسند، اما آمارها نشان می‌دهد که پیشرفت این فازها از برنامه هایشان عقب تر است، به طوری که به هیچ وجه امکان بهره‌برداری از آنها تا پایان امسال وجود ندارد.

آمار پیشرفت طرح‌های صنعت نفت قابل اعتماد نیست
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بسیاری از آمارهای اعلام شده درباره پیشرفت پروژه‌های پارس جنوبی را غیر قابل استناد خواند و افزود: آمارهایی که درباره پیشرفت پروژه های نفتی ارائه می‌شود به هیچ وجه قابل اعتماد نیست، زیرا این آمارها از سوی نهادهای مختلف با اهداف مختلف ارائه می‌شوند و مشخص نیست مسئول اصلی ارائه آمار واقعی و شفاف در صنعت نفت به نمایندگان و مردم کدام نهاد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
0
0
ده سال یا سی سال؟نگفتین نگفتین حالا هم گفتین با بیست سال تخفیف؟ آخه به یکی بگین که ندونه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
0
0
بابا واقعیت ها را بنویسید تا مردم بفهمند در مملکت چه خبر است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین