آفتابنیوز : آفتاب: در چهارمین دیدار رمضانی مقام معظم رهبری با نخبگان کشور، صدها نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، عصر روز چهارشنبه در دیدار با حضرت آیتالله خامنهای، به تبادل نظر درباره مسائل دانشگاهی – علمی – پژوهشی – اجتماعی – فرهنگی – سیاسی و اقتصادی پرداختند.
به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، در آغاز جلسه عصر دیروز، 14 نفر از اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، بیش از 2 ساعت، درباره مسائل مختلف اعلام نظر و «پیشنهادها – انتقادها و راه حلهای خود» را مطرح کردند.
حضرت آیتالله خامنهای پس از شنیدن و تأمل در سخنان استادان دانشگاه، سخنان مهمی در زمینه پیشرفت علمی کشور و نقش دانشگاهها و همچنین اهمیت روز قدس بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به نزدیک بودن روز قدس افزودند: روز قدس یک روز بینالمللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملتهای مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل شصت سال برای خاموش کردن آن سرمایهگذاری کرده بود، فریاد میکنند.
ایشان تأکید کردند: تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصتساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد.
مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: روز قدس پشتوانه امنیت کشور نیز است و هر ایرانی که روز قدس به خیابان میآید، در واقع به امنیت کشور و ملت و حفظ دستاوردهای انقلاب کمک کرده است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: به لطف خداوند امسال نیز روز قدس در کشور و در کشورهای اسلامی با عظمتتر برگزار خواهد شد.
ایشان همچنین در سخنان خود پیشرفتهای علمی را از ارکان و ستونهای اصلی ایستادگی با شکوه و پرعظمت ملت ایران در مقابل جبهه استکبار خواندند و تأکید کردند: این پیشرفتهای علمی که به ملت بزرگ ایران، اعتماد به نفس، سربلندی، قوت اراده و شجاعت استقامت بخشیده است، مرهون دانشگاه و دانشگاهیان است.
مقام معظم رهبری با اشاره به تهدیدهای مستمر «نظامی ـ امنیتی ـ اجتماعی و سیاسی» دشمنان، ترور دانشمندان کشور، تحریم ایران و تلاش سلطهجویان برای فتنهانگیزی در داخل و وادار کردن نظام اسلامی به تعظیم در مقابل نظام سلطه افزودند: ملت ایران در مقابل جبهه دشمنان، با کمال قدرت و استقامت ایستاده است و به پشتوانه پیشرفتهای علمی و عملی کشور، به سلطهطلبان و زیادهخواهان جهانی، قاطعانه «نه» گفته است.
ایشان دانشگاه را مبدأ پیشرفتهای علمی و عزت و آبروی ملت ایران خواندند و تأکید کردند: دشمن بدون تردید از این مرکز مهم قدرتافزایی ایران غافل نیست و غافل نخواهد شد.
مقام معظم رهبری علمزدایی و دینزدایی از دانشگاهها را 2 هدف اصلی جبهه سلطهگران دانستند و در تشریح روشهای علمزدایی افزودند: ترور دانشمندان ایران از جمله این روشهاست اما روش اصلی و پیچیده دشمن این است که دانشجو و استاد و دانشگاه را به کارهای غیرعلمی سرگرم کند تا آرزوی ملی ایرانیان، یعنی شکوفایی علمی تحقق نیابد.
حضرت آیتالله خامنهای تلاش بی وقفه و پرشتاب برای پرکردن فاصله علمی کشور با قافله علم و دانش را کاملاً ضروری خواندند و تأکید کردند: باید به نهضت علمی، روح تازهای بدمیم و همه ظرفیتهای دانشگاهی و کلیه استادان و دانشجویان برای جهش علمی کشور، وارد این میدان سرنوشتساز شوند.
ایشان در همین زمینه، نقشه جامع علمی را ترسیم کننده منظومه علمی مورد نیاز کشور برشمردند و افزودند: باید با تکیه بر علم نافع، میان نیازهای کشور و فعالیت بخشهای مختلف علمی، هماهنگی ایجاد شود.
گسترش فرهنگ نوآوری به ظرفیت چند میلیونی استاد و دانشجو، تشکیل منظومه کامل علمی، تلاش برنامهریزی شده برای اجرای نقشه جامع علمی و دخالت دادن «حقیقی و نه تشریفاتی» دانشگاهها در حل مسائل کشور از دیگر نکاتی بود که مقام معظم رهبری در بحث پیشرفت علمی کشور مطرح کردند.
ایشان توجه به چرخه ایده علمی تا مصرف را نیز بسیار مهم دانستند و افزودند: دولت و دانشگاهها با همکاری متقابل، روند شکلگیری ایده در ذهن نخبگان تا تبدیل آن به علم و سپس فناوری و بعد صنعت را سازماندهی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای پس از تبیین ابعاد نقشه دشمن برای علمزدایی از دانشگاهها به هدف دوم جبهه استکبار یعنی دینزدایی از مراکز علمی پرداختند.
ایشان خاطرنشان کردند: ملت ایران خوشبختی واقعی و امنیت حقیقی و معنوی میخواهد و تحقق این هدف بسیار مهم بدون علم و یا با علمِ بدون دین ممکن نیست بنابراین جامعه و در رأس آن دانشگاه باید به معنای حقیقی متدین باشد.
مقام معظم رهبری برای جلوگیری از برداشت ظاهری و سطحی از تعبیر «دانشگاه متدین و دینی» تأکید کردند: دانشگاه متدین یعنی دانشگاهی که از معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و «باور ژرف از دین و معارف دینی» برخوردار باشد که در این زمینه نقش استادان، بسیار مهم است.
حضرت آیتالله خامنهای دانشجویان را «زمامداران فکر و علم و آینده کشور» خواندند و خاطرنشان کردند: سلطهگران میخواهند نسل جوان دانشجو را به «بیایمانی، ولنگاری عقیدتی و هرزهپویی ذهنی» سوق دهند که وظیفه همه بویژه استادان دانشگاههاست که با این طرح شوم، مقابله کنند.
مقام معظم رهبری دانشمندان جوان و متدین را بنبستشکنان پیشرفتهای بدست آمده برشمردند و خاطرنشان کردند: جوانان متدین ما در عرصههای صنایع دفاعی، سلولهای بنیادی، انرژی هستهای، هوا فضا، ابررایانهها و دیگر عرصهها بسیار خوش درخشیدهاند و با کمک دیگر دانشمندان کشور را به پیش میبرند.
مقام معظم رهبری با اظهار خرسندی فراوان از دیدار با نخبگان علمی و دانشگاهی کشور، مطالب ارائه شده در این دیدار را بسیار پرمغز و سنجیده خواندند و افزودند: در میان مطالبی که در این جلسه مطرح شد، حرفهای نو و پیشنهادهای جالبی نیز وجود داشت که در مجموع نشاندهنده گرایش برگزیدگان علمی و دانشگاهی برای ارائه فکر و اندیشه است.
ایشان با اشاره به سخنان یکی از اساتید دانشگاه درخصوص خلاء نهاد آیندهنگر در کشور، افزودند: هدف از برگزاری نشستهای اندیشههای راهبردی، پرکردن این خلاء است و باید پیرو این نشستها، کارهای بزرگی با همکاری اهل فکر انجام شود.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: یکی از نیازهای کنونی جامعه برگزاری جلساتی با حضور افراد برگزیده و صاحب اندیشه و طرح دیدگاهها و افکار آنان در سطح جامعه است، تا این اندیشهها به تدریج به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شوند.
مقام معظم رهبری یکی از مسائل ضروری و مهم برای جامعه دانشگاهی بویژه اساتید و همچنین حوزویان را آشنایی با واقعیات کشور و داشتن اطلاعات و تحلیل صحیح از شرایط کشور دانستند و افزودند: رسانههای دیداری و شنیداری بیگانه، حجم انبوهی از اطلاعات و تحلیلهای معیوب، ناقص و غیرواقعی را پمپاژ میکنند که اگر دانشگاهیان و حوزویان، دارای اطلاعات واقعی نباشند، ممکن است تحت تأثیر این تحلیلهای مسموم قرار گیرند.
حضرت آیتالله خامنهای یکی از راههای مطلع شدن دانشگاهیان از واقعیات کشور را حضور مستمر مسئولان در دانشگاهها برشمردند و تأکید کردند: مسئولان باید با مجامع دانشگاهی و اساتید محترم جلسات پرسش و پاسخ بگذارند و ضمن پذیرفتن انتقادهای دلسوزانه، از دیدگاههای صاحبنظران و نخبگان علمی نیز استفاده کنند.
مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: مسئولان باید انتقادهای عالمانه و سازنده و تند و تیز نخبگان را بپذیرند و آنرا مخالفت با نظام تعبیر نکنند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: حتی بسیاری از انتقادهای گزنده نیز از روی دلسوزی است و مسئولان باید قدردان نخبگان و صاحبنظرانی باشند که چنین انتقادهای دلسوزانهای را مطرح میکنند.
ایشان در عین حال به دانشگاهیان و اساتید توصیه کردند: در انتقادها، مرز میان انتقاد سازنده و تخریب رعایت شود و سخنان به گونهای نباشد که جدول دشمن را کامل کند و زمینه گسترش بدبینی در جامعه را فراهم آورد.
مقام معظم رهبری یکی دیگر از نکات ضروری برای دانشگاهیان و اساتید را آگاهی از مسائل و واقعیات منطقه و جهان بویژه تحولات اخیر منطقه دانستند و خاطرنشان کردند: تحولات کنونی در منطقه، حوادثی عظیم، بسیار مهم و تأثیرگذار است.
مقام معظم رهبری یکی از نتایج حوادث اخیر منطقه را، مشخص شدن نادرستی تئوریهای سیاسی و اقتصادی غربی خواندند و خاطرنشان کردند: حوادث منطقه و شرایط بداقتصادی کشورهای غربی در مجموع نشان میدهند تئوریهای سیاسی و اقتصادی غرب ناقص و عقیم است، بنابراین باید در جهت تقویت بیش از پیش فکر و اندیشه اسلامی گام برداریم.
در آغاز این دیدار، استادان و اعضای هیأتهای علمی به تشریح دیدگاههای علمی، دانشگاهی، پژوهشی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود پرداختند. - دکتر سیدضیاءالدین تابعی – استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- دکتر غلامرضا جمشیدی ها – استاد رشته تاریخ دانشگاه تهران
- دکتر حسن دانایی فرد – استاد رشته مدیریت دولتی در دانشگاه تربیت مدرس
- دکتر اشرف معینی – دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
- دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی – استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
- دکتر حمیدرضا فرتوک زاده – دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
- دکتر الهام امین زاده – استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
- دکتر رضا راعی – دانشیار رشته مدیریت مالی دانشگاه تهران
- دکتر سیدرضا مجدزاده – استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
- دکتر داود پرچمی – استادیار جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
- دکتر زین الدینی – استاد دانشگاه صنعتی اصفهان
- دکتر رنجبر – رئیس مجمع نخبگان اساتید بسیجی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
- دکتر علیرضا جهانگیریان – عضو هیأت علمی دانشکده هوا فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- و دکتر عبدالحمید نقره کار – دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
مهمترین محورهای سخنان استادان دانشگاهها در دیدار با مقام معظم رهبری عبارتست از: - ارزیابی واقع بینانه از فعالیتهایی که تاکنون با عناوین مختلف برای ایجاد تحول در علوم انسانی صورت گرفته است.
- نبود فلسفه مبتنی بر مبانی دینی و بومی در برخی علوم از جمله علوم پزشکی
- طراحی نظام مدیریتی جمهوری اسلامی به عنوان چارچوب علمی وتخصصی انتخاب مدیران
- ضرورت انسجام، هم افزایی و ارتقای ظرفیت سطوح مختلف سیاست گذاری ملی
- لزوم نظریه پردازی اسلامی – ایرانی به عنوان چارچوب حل مشکلات و مسائل «ملی، منطقهای و جهانی»
- تأسیس فرهنگستان و دانشگاههای تخصصی علوم انسانی
- تقویت کرسیهای نظریهپردازی و ایجاد پژوهشگاهها و قطبهای تخصصی نظریه پردازی
- اهمیت تدوین سند تحول علوم انسانی
- تأسیس نهادی آینده نگر که بطور مستمر سیاستها و تصمیمات فعلی را براساس منافع آینده کشور ارزیابی کند
- برخورد فعال حقوقی برای پاسخگو کردن مجامع و مراکز بین المللی در قبال سیاستها و اقدامات خود
- توجه بیشتر به ظرفیت دیپلماسی عمومی در حوزه روابط بین الملل
- برنامهریزی برای تدریس حقوق فضا همگام با پیشرفتهای کشور در بخش هوا – فضا
- بی نتیجه ماندن تحریمها بر اثر ایستادگی هوشمندانه نظام و مردم
- بهره برداری مناسب از فرصتهای نوظهور «اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» در منطقه و جهان در چارچوب احیای تمدن اسلامی
- فرهنگسازی برای تبدیل گفتمان علمی به گفتمان مسلط جامعه
- توجه به نقشه جامع علمی کشور در هرگونه تصمیمگیری و سیاست گذاری
- اهمیت پارکهای علم و فناوری در جذب شرکتهای دانش بنیان
- رویکرد نهادگرایانه علمی، راه اصلی توسعه و پیشرفت
- تأسیس شبکه ابداعات و اختراعات
- پیشنهاد تأسیس صندوق ملی حمایت از اولویت های علمی و فناوری
- و توجه به سنتهای اصیل اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی.