کد خبر: ۱۱۷۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱
صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه:

فرار مغزها یک حقیقت است / برخی اساتید را نباید به کشور بازگردانیم

اگر بگوییم شرایط تحصیلاتی آمریکا را در ایران داریم، به‌گزاف و غلو سخن گفته‌ایم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اکبر صالحی دراولین نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دومین همایش ایرانیان خارج از کشوربه مسأله فرار مغزها اشاره کرد و گفت: اگر به این مسأله را به عنوان یک حقیقت بپنداریم، بحث این خواهد بود که چگونه باید این سرمایه را به بهره‌مندی از این مغزها تبدیل کنیم. 

رییس کارگروه کنسولی در نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دومین همایش خارج از کشور ادامه داد: با توجه به تحولات جهانی با در نظر گرفتن موقعیت‌های روز باید این فرار مغزها را به گونه‌ای مدیریت و نگاه کرد تا با ایجاد شرایطی حداکثر بهره‌مندی را از ایرانیان خارج از کشور انجام دهیم. 

سرپرست وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر به آنها به دیده اندوخته‌های خود نگاه کنیم شاید یک راه همراهی برای انتقال علم و تکنولوژی برای کشور به‌وجود بیاید. 

صالحی با بیان اینکه ایران کشوری آزاد بوده و مسأله مهاجرت یک امر ارادی است که نمی‌توان مقابل آن را گرفت، اظهار کرد: مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از موجبات مهاجرت انسان است و اساس مهاجرت یک امر سلبی نیست. 

صالحی در ادامه افزود:‌ هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های علمی در ایران صورت گرفته است اما اگر استادی را در دانشگاه بین‌المللی از جمله هاروارد داریم، چرا باید او را به ایران بیاوریم؟ اگر بگوییم امکانات و شرایط تحصیلاتی آمریکا را در ایران داریم، قطعا به گزاف و غلو سخن گفته‌ایم. 

وی سپس باطرح این پرسش که چگونه می‌توانیم از فرار مغزها بهره‌برداری لازم را کنیم، گفت: در زمانی که در وزارت علوم بودم در خصوص اساتید ایرانی خارج ازکشور طرحی ارائه و حتی اجرا شد و بر این اساس اساتید که در دانشگاه‌های خارجی مشغول به تدریس هستند طی ضوابطی سالیانه یک ماه الی دو ماه به کشور آمده و در داخل از آنها استفاده کنیم. 

رییس کارگروه کنسولی بر طبقه‌بندی ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و گفت: اگر ایرانیان خارج از کشور رابه صورت اساتید، ‌دانش آموزان، تجار، هنرمندان و جوانان طبقه بندی کنیم می‌توانیم شیوه‌هایی را برای آنها اتخاذ کنیم و یا پیشنهاداتی را مقابل آنها بگذاریم تا اتصال آنها به کشور بیشتر شود که در این صورت ما برنده هستیم. 

وی در ادامه به حضور هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: هنرمندان ایرانی در خارج ازکشور وجود دارد استعدادهای بالای خدادادی دارند اما از دیدگاه ما رها هستند. اگر بتوانیم شیوه‌هایی را بیاندیشیم که طبقه هنرمند خارج ازکشور را به صورت مطلوب و عقلانی مدیریت کنیم رسما در این زمینه می‌توانیم بهره‌های بسیاری ببریم. 

سرپرست وزارت خارجه به جوانان ایرانی خارج از کشوراشاره کردوگفت: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که در داخل کشور این تصور پیش بیاید که جو انانی که به خارج از کشور می‌روند از احترام بیشتری برخوردارند. 

اگر جوانان داخل باید به خدمت سربازی بروند به این معنا نیست که جوانان خارج ازکشور هم به خدمت بروند اما بهتر است که با طراحی و برنامه‌ریزی شرایطی به وجود بیاید که جوانان ایرانی خارج از کشور حداقل چند ماهی را به ایران آمده و دردرون دستگاه دولتی آموزش‌های لازم را ببیند تا این تصور پیش نیاید که آنها از خدمت سربازی معاف هستند. 

صالحی خاطرنشان کرد: در سال‌های اولیه بعد از انقلاب تصور این بود که کسانی که به خارج از کشورکردند شاید همه آنها همراه انقلاب نباشند اما در سال‌های اخیر تصور خوبی از این قشر در داخل کشور به وجود آمده است. 

وی تاکید کرد: مقابل دگرگونی وتحول را نمی‌توان گرفت اما باید از این مسائل چنان پیش افتاد که چالش‌های بین‌المللی را مدیریت وآنها را به فرصت تبدیل کنیم. 

ریس کارگروه کنسولی نیز شناسایی و جذب نخبگان ایرانی در خارج از کشور ومعرفی آنها به نهادهای زیر بط، ایجاد مجتمع قضایی ویژه ایرانیان خارج از کشور، برگزاری 26 همایش در نقاط مختلف جهان، ایجاد تسهیلات ویژه دانشجویان برای سفر به کشور را ازخدمات وزارت خارجه در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد. 

صالحی در پایان گفت: وزات خارجه در حد وزارت خود در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور همه وظیفه و هم تکلیف دارد و امیدوارم در آینده به طرح‌هایی بیاندیشیم تا با عملیاتی کردن آنها بتوانیم علاقه آنان را نسبت به گذشته بیشتر کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین