کد خبر: ۱۶۹۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه:

ايران خواستار آتش‌بس در سوريه است

سفر مرسی به تهران، حامل پيامی مهم بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نسبت به بهبود روابط ایران و مصر اظهار خوش بيني کرد و گفت: بسياري از مسئولين وزارت خارجه مصر از دوستان ما هستند و قبلا ما با آنها تعامل داشته ايم و در مجامع بين المللي آنها را مي شناختيم. 

علي اكبر صالحي يكشنبه شب در گفت و گو با شبكه العالم ، اظهار داشت: طرفين بايد در زمينه ارتقا و تعميق روابط ميان دو كشور و در راستاي منافع ملت هاي مصر و ايران گام بردارند

مواضع مرسي و وجود اختلاف ديدگاه امري طبيعي است

صالحي درباره برخي اظهار نظرها مبني بر منفي بودن مواضع محمد مرسي رئيس جمهور مصر در نشست تهران گفت: تفاوت در ديدگاهها امري طبيعي است. رئيس جمهور مصر از تریبون جنبش عدم تعهد مواضعش را بيان كرد و كشورهاي عضو حق دارند از اين تریبون ديدگاهشان را بيان و از آن دفاع كنند.
وي گفت: برگزاري نشست در تهران به منزله آن نيست كه شركت كنندگان لزوما بايد در چارچوب مواضع ما ديدگاه هايشان را بيان كنند. بنابراين همانگونه كه ايران مواضع خودش را اعلام كرده است، مصر نيز در بيان ديدگاه ها و مواضعش كاملا آزاد است.

وزير امور خارجه در ادامه با اشاره به برخي ادعاها مبني بر نارضايتي ايران از مواضع محمد مرسي درباره سوريه افزود: جنبش عدم تعهد از 120 كشور تشكيل شده است و در صورت برگزاري نشست آن در هر كشوري، ميزبان حق ندارد اعضا را در زمينه مواضعشان دچار محدوديت كند.

وي گفت: علاوه بر اين در ايران آزادي بيان و ديدگاه ها وجود دارد و ما يك كشور دموكراتيك و آزاد هستيم كه در رسانه هاي داخلي ديدگاه هاي متفاوت مطرح و پوشش داده مي شود.

صالحي خاطرنشان كرد: درحالي كه تفاوت مواضع و اختلاف نظرهاي داخلي در رسانه هاي كشور به راحتي منعكس مي شود چگونه ممكن خواهد بود كه ما توانايي پذيرش ديدگاه هاي متفاوت كشورهاي ديگر را نداشته باشيم؟ اين ادعاها كاملا واهي است.

وي تاكيد كرد كه كشورهاي عضو جنبش بايد با هدف نزديك شدن ديدگاه ها، با يكديگر به گفتگو و رايزني ادامه دهند.

صالحي در ادامه به ديدار دو جانبه محمد مرسي رئيس جمهور مصر با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان و احتمال بهبود سطح روابط ميان دو كشور گفت: سفر مرسي به ايران به تنهايي حامل يك پيام مهم بود.

وي اظهار داشت: پس از گذشت بيش از سه دهه از قطع ديدار مسئولان رده بالاي ايران و مصر از كشور مقابل، اين ديدار را مي توان يك فتح الباب ارزيابي كرد.

صالحي افزود: گمان مي كنم ديدار محمد مرسي از ايران چهارمين سفر خارجي وي به عنوان رئيس جمهور مصر به خارج از آن كشور باشد. اين نشان دهنده اهميت ايران براي سياست مداران مصري به ويژه شخص آقاي مرسي است.

ديدار صميمانه احمدي نژاد و مرسي

وي ديدار محمد مرسي با احمدي نژاد را بسيار دوستانه و صميمي ارزيابي كرد و گفت: طرفين درباره مسائل مختلف ديدگاه هايشان را به طور صريح اعلام كردند و دريافتند كه نقاط اشتراك طرفين با يكديگر بسيار بيشتر از اختلافاتشان است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بي ترديد با ديدارها و تماس هاي بيشتر ميان طرفين تلاش خواهد شد تا حتي اختلافات محتمل ميان دو كشور در زمينه هاي مختلف برطرف شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما خواهان برقراري آتش بس ميان دو طرف در سوريه براي جلوگيري از خونريزي ها و فراهم شدن امکان ارسال كمك هاي بشردوستانه به مردم و كاهش مشكلات آنها هستيم.

" صالحي با تاكيد براينكه بايد با مخالفان تماس داشت افزود : در چارچوب تلاش ها براي حل مسائل سوريه عراق نيز طرحي پيشنهاد كرده كه شامل تشكيل گروه تماس است .

وي با اشاره به شباهت پيشنهاد مصر و عراق تاكيد كرد : مهم اين است كه گروه تماس چگونه تشكيل شود و چه كشورهائي در آن حضور داشته باشند .

صالحي با بيان موافقت جمهوری اسلامی ايران با طرح محمد مرسي در باره تشكيل گروهي متشكل از ايران ، تركيه ، مصر و عربستان براي رايزني در باره حل بحران سوريه افزود : آقاي محمود احمدي نژاد به رئيس جمهوري مصر پيشنهاد كرد كه دو كشور ديگر از جمله عراق به گروه تماس اضافه شوند؛ زيرا عراق يكي از كشورهاي همسايه و مهم است و ما منتظر جواب آقاي مرسي درباره پيشنهاد رئيس جمهوري كشورمان هستيم .

وزير خارجه ايران گفت : سوريه عضو مهم جنبش عدم تعهد است ؛ لذا اين جنبش در خصوص حل بحران آن كشور تلاش دارد و پيشنهادهائي را مطرح مي كند .

صالحي با تاكيد بر ادامه تلاش هاي ايران در باره سوريه يادآور شد : ما طرح هاي طرف هاي مختلف از جمله اتحاديه عرب ، كوفي عنان و نشست ژنو براي حل بحران سوريه دريافت و با آماده كردن طرحي شامل 14 بند تلاش كرديم كه نقاط مشترك همه طرح هاي در آن گنجانده شده باشد .

وزير امور خارجه همچنين با اشاره به موضع اعضاي جنبش غيرمتعهدها در قبال تحريم عليه ايران گفت : بيانيه شانزدهمين نشست سران كشورهاي عضو جنبش غير متعهدها در تهران شامل موضوع تحريم ها بود و مشاركت كنندگان در اجلاس تحريم يكجانبه ايران را رد كردند .

وي تصريح كرد : اگر بيانيه اجلاس تهران را با ديگر بيانيه ها مقايسه كنيد ، به عمق اين بيانيه پي مي بريد زيرا مسائل زيادي در اين بيانيه ذكر شده است اين بيانيه يكي از بيانيه هاي استثنائي است.

تقدير از حضور گسترده كشورها در نشست تهران

وزير امور خارجه در ادامه گفت وگو با شبكه خبري العالم، درباره حضور كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به ويژه وزير امور خارجه بحرين در نشست تهران و شائبه عدم طرح مسئله بحرين به دليل حضور شخصيت بحريني گفت: همه كشورهاي حاشيه خليج فارس در اين نشست شركت كردند. وزير امور خارجه بحرين نيز به عنوان نماينده يكي از كشورهاي عضو اين جنبش در نشست تهران حضور يافت.

وي افزود: حضور شيخ خالد آل خليفه در نشست تهران با ديدگاه ايران در زمينه مسئله بحرين كاملا متفاوت است و اين دو موضوع كاملا جدا از يكديگر هستند.

صالحي خاطرنشان كرد: ما از همه كشورهايي كه در نشست تهران به طور گسترده و در سطح خوب شركت كردند تشكر مي كنيم و اين نشان دهنده لبيك آنها به دعوت ايران است.

وي افزود: برگزاري اين نشست با اختلاف ديدگاه با كشورهاي مختلف دو موضوع كاملا جدا از همديگر هستند و ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد به دو عنوان كشور مستقل جمهوري اسلامي ايران و رئيس جنبش عدم تعهد در سطح بين الملل عمل خواهد كرد.

وزير امور خارجه اظهار داشت: ما بايد به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد بايد همه كشورهاي عضو را دربربگيريم.

ديدار صالحي با شاه بحرين در عربستان

صالحي با اشاره به نشست سران كشورهاي مسلمان در ماه مبارك رمضان در مكه مكرمه گفت: در نشست مكه، پادشاه بحرين (حمد بن عيسي آل خليفه) درخواست گفتگو با مسئولان ايراني را مطرح كرد كه اين امر انجام شد و به عنوان وزير خارجه ايران با وي ديدار كرديم.

وي افزود: در اين ديدار، مسائل به طور كاملا شفاف و صريح مطرح شد و پيرو ديدار مزبور با وزير امور خارجه آن كشور نيز ديدار كرديم و پادشاه بحرين در همان ديدار اعلام كرد كه وزير امور خارجه بحرين در نشست تهران حضور خواهد يافت وقبل از آن نيز سفير بحرين به ايران بازگشت.

مواضع ايران در باره بحرين شفاف است

وزير امور خارجه همچنين تصريح كرد: ما مواضعمان را درباره بحرين بارها به طور شفاف اعلام كرده ايم. ما علاقه مند به برقراري ثبات و امنيت در بحرين هستيم و حاكميت ملي اين كشور را به رسميت مي شناسيم و روابط ديپلماتيكمان پابرجاست.

صالحي گفت: البته مشكلاتي در حال حاضر در بحرين وجود دارد. ما در بحرين نيز مانند سوريه از نظام خواسته ايم به خواسته هاي مشروع مردم پاسخ بدهد.

آمادگي ايران براي كمك به خروج بحرين از بحران

وي در ادامه افزود: ما به مقامات بحريني اعلام كرده ايم آماده ايم تا به اين كشور براي خروج از بحران كمك كنيم.

صالحي اظهار داشت: ما قصد دخالت در امور داخلي هيچ كشوري را نداريم. به پادشاه بحرين گفتيم كه حتي در گزارش شريف بسيوني كه از سوي شخص وي به عنوان رئيس كميته حقيقت ياب تعيين شد، آمده است كه ايران هيچ دخالتي در امور داخلي بحرين انجام نداده است.

وي گفت: حتي سفير امريكا در بحرين نيز اين حقيقت را به صراحت اعلام و دخالت ايران در امور منامه را رد كرده است.

وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: ما در پي برقراري صلح، دوستي، ثبات و امنيت در منطقه خليج فارس هستيم و اين امر را به نفع همگان مي دانيم. البته خواهان حل و فصل و پايان بحران بحرين هستيم و بر اين باوريم كه ادامه آن به بغرنج تر شدن اوضاع خواهد انجاميد.

طرح منطقه پرواز ممنوع،دخالت درسوريه ومردود است

صالحي درباره ركود اخير روابط ايران و تركيه به علت اختلاف نظر بر سر بحران سوريه و مطرح شدن ايجاد منطقه پرواز ممنوع در بخشي از خاك آن كشور و موضع ايران در صورت دخالت نظامي خارجي در سوريه گفت: موضوع منطقه پرواز ممنوع كاملا مردود است.

وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: بشار اسد رئيس جمهور سوريه در مصاحبه اخير با اين امر مخالفت كرد و اين كار به منزله دخالت در حاكميت ملي يك كشور است و دولت سوريه آن را كاملا رد كرده است.

اذعان غرب به انتقال سلاح از خارج به سوريه

صالحي گفت: زمان آن فرارسيده است كه جامعه جهاني اين موضوع را به طور روشن و با حكمت حل كند. امروزه همگان مي دانند كه سلاح از خارج سوريه به آن كشور منتقل مي شود و حتي دستگاههاي اطلاعاتي غربي نيز به اين واقعيت اعتراف كرده اند.

ورود گروه هاي مسلح غير سوري به اين كشور

وي در ادامه با اشاره به ورود گروههاي تندرو به سوريه، با خودداري از ذكر نام گروه خاصي خاطرنشان كرد: همگان از ورود اين افراد و گروههاي غير سوري به اين كشور آگاه هستند.

بحران ساختگي در سوریه

صالحي افزود: واقعيت آن است كه مسأله سوريه به يك بحران ساختگي تبديل شده است.

وي تصريح كرد: حتي اگر فرض كنيم كه در اوايل يك حركت مردمي در سوريه وجود داشت و خواسته هايي را مطرح كرد، و دولت آن كشور آمادگي خود را براي پاسخگويي به آنها اعلام كرد و حتي در اين راستا اقداماتي را انجام داد، اما بايد توجه كرد كه به دولت فرصت ادامه تلاش براي حل مطالبات مردم داده نشد.

جنگ علني با سوريه درجريان است

وزير امور خارجه گفت: از سوي ديگر مشاهده مي كنيم كه پس از آن سلاح هاي مختلف اعم از توپ، تانك و ضدهوايي در اختيار مخالفان قرار داده شده است و بحران را به صورت يك جنگ تمام عيار در آورده اند. آنچه در سوريه مشاهده مي شود يك جنگ علني است.

صالحي خاطر نشان كرد: حتي رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسئولان يكي از كشورها فرمودند كدام كشور به مخالفان مسلح براي مطالبه خواسته هاي هرچند برحق اجازه فعاليت نظامي مي دهد؟ بايد براي دستيابي به اين هدف از شيوه هاي ديگر بهره جست.

ضرورت جلوگيري از ارسال سلاح و افراد غير سوري

وي تأكيد كرد: در ابتدا بايد از ارسال سلاح و افراد غير سوري به اين كشور جلوگيري شود و عادلانه و خيرخواهانه با يكديگر در راستاي حل بحران سوريه گام برداريم.

صالحي افزود: آثار بحران سوريه و تجزيه احتمالي يا جنگ مذهبي اين كشور، بر كشورهاي منطقه بسيار شديد خواهد بود.

رايزني مستمر ايران با تركيه درباره سوريه

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: ما در زمينه بحران سوريه به طور مستمر با مسئولان تركيه تعامل و رايزني داريم و اميدواريم كه بتوانيم اين موضوع را به گونه اي حل كنيم كه منافع مردم سوريه و حاكميت ملي اين كشور حفظ شود و براساس اصل عدم دخالت در امور كشورهاي مستقل اقدام كنيم.

ضرورت تشويق مخالفان سوريه به مذاكرات بدون پيش شرط

صالحي افزود: مسئولان تركيه با مخالفان سوري در ارتباط هستند. البته ما نيز با برخي از مخالفان دولت دمشق در ارتباط هستيم. لازم است طرفين با كمك يكديگر مخالفان را به مذاكره بدون پيش شرط با نظام سوريه تشويق كنيم تا مسائل خودشان را در داخل كشور حل كنند.

وي گفت: اين امر بايد بدون دخالت در امور داخلي اين كشور يعني تعيين ماندن يا رفتن نظام يا شخصيت هاي آن و غيره انجام گيرد. زيرا در صورتي كه چنين دخالت هايي صورت بگيرد، اين امر يك پيشينه نادرستي در زمينه روابط بين المللي خواهد بود.

صالحي افزود: در صورت وقوع چنين مساله اي، رويه نادرستي به وجود خواهد آمد به طوري كه هرگاه بخواهند دولت يا نظام كشوري را ساقط كنند تعدادي مزدور و مقداري سلاح به آن كشور ارسال و آن را سرنگون مي كنند.

موفقیت نشست تهران،غلبه ايران بر آمريكا

وي درباره موفقيت كشورمان در زمينه برگزاري نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: من در اين زمينه شما را به تيتر يكي از روزنامه هاي غربي ارجاع مي دهم كه در آن آمده بود در اين چالش بزرگ سياسي، ايران بر امريكا غلبه كرد.

صالحي افزود: اين نشست يك چالش سياسي بزرگ بود. غربي ها بسيار تلاش كردند تا از برگزاري اجلاس خودداري كنند يا در صورت برگزاري، از شركت مناسب اعضا در آن جلوگيري به عمل آورند كه در اين زمينه با شكست مواجه شدند.

وي گفت: تعدادي از وزراي خارجه شركت كننده در اين نشست به فشارهاي شديد غربي ها براي شركت نكردن در نشست تهران اذعان مي كردند.

حقانيت ايران براي جهانيان آشكار است

صالحي تأكيد كرد: امروزه وضعيت جهان مانند گذشته نيست و نمي توان حقايق را با استفاده از زر، زور و تزوير پوشاند.

وزير امور خارجه گفت: حقانيت جمهوري اسلامي ايران براي جهانيان كاملا روشن است و آزادگان جهان نمي توانند در مقابل تحريف ها و فشارهاي غربي ها چشم بر حقايق ببندند و وجدانشان را زير پا بگذارند.

با آمدن به تهران با پيشرفتهاي باورنكردني روبرو شدم

وي افزود: يكي از وزراي خارجه شركت كننده در نشست تهران در گفتگو با بنده به صراحت اعتراف كرد كه قبل از آمدن به ايران وي را شستشوي مغزي داده بودند و گمان مي كردم به يك كشور بي سر و سامان و ويران سفر مي كنم.

صالحي گفت: اين وزير خارجه خاطرنشان كرد زماني كه به ايران آمدم با واقعيت هاي باورنكردني درباره ايران و پيشرفت هايشان روبرو شدم و به همين دليل از ايران به دليل ديدگاه گذشته ام معذرت خواهي مي كنم.

وزير امور خارجه همچنين خاطر نشان كرد: اين نشست از نظر كمي و كيفي نسبت به نشست هاي گذشته بسيار بهتر بود و همگان به اين واقعيت اعتراف كرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین